Jump to content

Sockerdebatten med Ann Fernhom i centrum

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Är det någon här som hört om arbetskamrater, vänner och bekanta utanför den specialintresserade kretsen har kommenterat sockerdebatten?

Vad har dom i så fall sagt?

Jag har en känsla av att det är ganska svårt att påverka folk i allmänhet eller tror ni att svenskarnas sockerintag kommer att minska efter den senaste tidens debatt?

Är det någon här som hört om arbetskamrater, vänner och bekanta utanför den specialintresserade kretsen har kommenterat sockerdebatten?

Jag har en känsla av att det är ganska svårt att påverka folk i allmänhet eller tror ni att svenskarnas sockerintag kommer att minska efter den senaste tidens debatt?

Just den s.k. nyliga sockerdebatten har jag inte hört så mycket om.

Däremot råder inget större tvivel om att det under senaste tiden varit oväntat mycket prat om socker, ur ett negativt perspektiv, här och var i mina omgivningar. Somligt bland vänner, somligt har jag tjuvlyssnat på... :) Det är definitivt något som hänt under de senaste åren.

Att påverka människor i allmänhet, dvs åstadkomma livsstilsförändringar, är alltid svårt. Vad som är lite lättare, och det har sannolikt börjat ske nu i bred skala, är att definiera ex. farlighet i relation till kost. Många, många fler ser socker som något ont och, ofta, fett som något inte lika ont eller, ibland, t.o.m. något bra.

Det som talar till lågkolhydratkostens fördelar ur det större perspektivet är att bara man läser på, ger den en chans så upplever många stora fördelar i form av det praktiska, dvs man blir mindre slav under sin mat och upplever frihet. Självfallet upplever många också att det är lättare att hålla vikten och även hälsoförbättringar. Man får en insikt på konceptuell nivå istället för den där ytliga och ofta närsynta som utgår från de sedvanliga kostråden där man ska äta si och så mycket av ditten och datten. Lågkolhydratkost är i korthet bara "undvik socker och kolhydrater, ät tillräckligt med protein och resten fett". Det här kan sedan under resans gång lättare förfinas till att bli vad man gör det till, dvs man går från ägg och bacon jämt och ständigt till lite mer sofistikation...vid behov.

För övrigt så kanske det där med nya tider och insikter bland de bredare lagren bäst kan exemplifieras med delar av ett utdrag från ett sms jag fick igår kväll från en rätt ny bekantskap (som nu kanske även är här på forumet...:)):

"Jag läste en bok som heter matrevolutionen för några månader sedan, jag har för mig att han kallade sig kostdoktorn (anm.: författaren vill säga). Är det samma som du pratar om?"

Vi har tidigare diskuterat lågkolhydratkost och jag har nämnt min egen resa, mitt fokus på träning etc samt indirekt bl.a. det här forumet.

Doc Eenfeldt har, med detta exempel i ryggen, i varje fall haft genomslagskraft som det verkar. :)

• Like 3

I min bekantskapskrets, minus de specialintresserade, ylas det nog fortfarande "MAN MÅSTE KUNNA ÄTA LITE AV ALLT" samtidigt som de mular i sig kakor till elvakaffet.. Inget intryck, således.

Däremot tjuvlyssnade jag friskt på ett par tjejer på ett fik häromdagen. De var överens om att det nog skulle vara bra att dra ner på sockret, så jag gissar att de har hört och/eller läst och i varje fall inte avfärdat det helt.. Men naturligtvis tjuvkikade jag (och jag skäms inte ens ;) ) på deras fika, och den bestod av en stor latte, ett stort glas juice, en toast och en chocolate chip cookie. Men vad vet jag,de kanske skulle börja på måndag :)

• Like 4

I min bekantskapskrets, minus de specialintresserade, ylas det nog fortfarande "MAN MÅSTE KUNNA ÄTA LITE AV ALLT" samtidigt som de mular i sig kakor till elvakaffet.. Inget intryck, således.

Däremot tjuvlyssnade jag friskt på ett par tjejer på ett fik häromdagen. De var överens om att det nog skulle vara bra att dra ner på sockret, så jag gissar att de har hört och/eller läst och i varje fall inte avfärdat det helt.. Men naturligtvis tjuvkikade jag (och jag skäms inte ens ;) ) på deras fika, och den bestod av en stor latte, ett stort glas juice, en toast och en chocolate chip cookie. Men vad vet jag,de kanske skulle börja på måndag :)

...eller tisdag. ;)

Nej, så där är det ju ofta. Man är kanske för bekväm eller helt enkelt för ovan för att själv ta rodret i sitt eget liv (vanligare än man tror) och då blir det sällan mer än att det stannar vid någorlunda insikt om vad man, enligt det som för stunden predikas ovanifrån, borde göra eller inte borde göra. Handling är däremot en annan femma.

• Like 3

Mina kollegor pratar på varje kafferast om hälsa och kost!

De springer på diverse träningspass, går långa promenader osv osv. De äter enligt 5:2 eller 18:6 eller viktväktarna, dricker pulver, räknar kalorier...

Till kaffet på förmiddagen äter de alltid knäckebröd med margarin. På eftermiddagen blir det 4 av 5 dagar något sött till kaffet... samtidigt som de skruvar olustigt på sig för jag äter inget vare sig på förmiddagen eller ftermiddagen...

Och nåde om ämnet socker kommer på tal!!

Det är ju som att försöka ta favorit leksaken från ett litet barn!!

Svensken håller envist fast vid sitt socker och slår dövörat till för alla varningar är min erfarenhet

• Like 7

Nu skall jag svära i kyrkan! Om folk åt bra mat så skulle säkert en del av sockerskräpet inte göra någon större skada. Men med allt bröd, potatis, ris, pasta som snabbt omvanlas till socker i kroppen så blir det för mycket, även om man inte äter sötsaker, läsk, kaffebröd.

Så var det för mig för drygt tre år sedan innan LCHF. Jag åt jättenyttigt och blev fetare och slappare för varje år! Jag åt nästan aldrig kaffebröd eller läsk och slikt.

• Like 4

Det är ganska tydligt i debatten att många vuxna som reagerar starkt mot sockerkritiken egentligen försvarar sitt eget bruk/missbruk av socker och det dåliga samvetet man har för det. Om man tar till sig att socker inte är bra och bör minskas till barnen, måste man reflektera över sitt eget bruk av sött och det är det många som inte kan tänka sig. Kan det bero på förnekelse som vid div beroenden?

• Like 5

Nu skall jag svära i kyrkan! Om folk åt bra mat så skulle säkert en del av sockerskräpet inte göra någon större skada. Men med allt bröd, potatis, ris, pasta som snabbt omvanlas till socker i kroppen så blir det för mycket, även om man inte äter sötsaker, läsk, kaffebröd.

Så var det för mig för drygt tre år sedan innan LCHF. Jag åt jättenyttigt och blev fetare och slappare för varje år! Jag åt nästan aldrig kaffebröd eller läsk och slikt.

Instämmer helt!

Jag är inte alls såld på idén att socker och "snabba kolhydrater" är det huvudsakliga problem man brukar definiera det som. Jag misstänker att det mer har att göra med det du beskriver, dvs att det totala intaget kolhydrater, tenderar skjuta i höjden just för att man tillsätter socker etc i allt numera, ex. skinka.

I just ditt fall så var ju intaget redan högt just för att du konsumerade mycket av de här "nyttiga" komplexa kolhydraterna. Peter Attia har ju berättat om liknande erfarenheter.

Med detta sagt, för normalindividen är i regel inte socker något man bör få i sig men jag tror man riskerar missa det väsentliga om man inte beaktar det totala intaget först och främst.

Man kan ju för övrigt betrakta detta från ett annat perspektiv där ex. grönsaker betraktas som nyttiga - och ofta är det - trots att somliga av dem innehåller en del socker. Däremot så blir totalintaget av kolhydrater i regel litet just för att det krävs stora mängder för att komma upp i något att tala om. Sen kan man prata om effekter av fibrer, antioxidanter hur mycket man vill men att samtidigt missa vikten av det totala kolhydratintaget tror jag är en tankevurpa.

• Like 2

Det är ganska tydligt i debatten att många vuxna som reagerar starkt mot sockerkritiken egentligen försvarar sitt eget bruk/missbruk av socker och det dåliga samvetet man har för det. Om man tar till sig att socker inte är bra och bör minskas till barnen, måste man reflektera över sitt eget bruk av sött och det är det många som inte kan tänka sig. Kan det bero på förnekelse som vid div beroenden?

Visst är det så..

Samtidigt har jag lagt märke till en annan trend: De vuxna i familjen är själva medvetna om att det inte är bra med för mycket socker, man känner hyfsat väl till sockerfällorna och vad snabba kolhydrater gör i kroppen. Alltså lagar man lågkolhydratkost till de vuxna, men ger barnen snabbmakaroner med ketchup.. För man orkar inte bråka med ungarna, det är bättre att de äter något än inget alls, de blir ju inte feta av det, och fem liknande ursäkter :blink:

Själva tar de inte i skiten med en lång pinne men lägga upp det på tallrikar till de egna barnen går bra?! Var är förnuftet i det?!

• Like 4

Visst är det så..

Samtidigt har jag lagt märke till en annan trend: De vuxna i familjen är själva medvetna om att det inte är bra med för mycket socker, man känner hyfsat väl till sockerfällorna och vad snabba kolhydrater gör i kroppen. Alltså lagar man lågkolhydratkost till de vuxna, men ger barnen snabbmakaroner med ketchup.. För man orkar inte bråka med ungarna, det är bättre att de äter något än inget alls, de blir ju inte feta av det, och fem liknande ursäkter :blink:

Själva tar de inte i skiten med en lång pinne men lägga upp det på tallrikar till de egna barnen går bra?! Var är förnuftet i det?!

Många anser att barn ska äta "vanlig mat" när de själva börjar med LCHF.

Hemma hos oss lagar vi all mat från grunden. Inga fiskpinnar eller färdiga köttbullar eller annat skräp. Men det är inte så himla lätt när maten i skolan och förskolan följer livsmedelsverkets rekommendationer!!

Så hos oss hittar du inga makaroner, däremot lite små sura barn ibland som gnäller över att maten inte smakar likadant som i skolan!! Detta är ju på gott och ont. Eftersom jag hälften av alla gånger bjuder in barnen till att vara med i köket och laga mat så frestas aptiten av alla dofter och då smakar maten godare också. Men ibland är de så inställda på att en rätt ska smaka på ett visst sätt att de blir besvikna hemma. Inte lätt det där!!

• Like 1

Jag frågade mina vuxna barn hur det är på barnbarnens dagis mht socker. Om praxis o riktlinjer har ändrats osv. Och jag blev positivt överraskad. Båda ställen har fått mkt striktare (= bättre) attityd til gullungarnas sötsaksätande.

Jag fick inte så många detaljer, men båda berättade om mycket mer medvetenhet og att ämnet fyller en hel del - både internt och i kommunikation gentemot föräldrarna. Båda tyckte överlag. att deras dagis hade ett ganska vettigt sätt att handtera saken. Dessa två dagis är på Färöarna och i Danmark.

Jag har även ett barnbarn i Skotland. Vet inte om något har ändrats där de senaste åren. Men jag blev ordentligt förskräckt då jag besökte en förskola där engång: socker x bullar x läsk =  :o  :o  :angry:  :huh: . Skall dock sägas, att det var en festdag och jag har bara varit där denna ena dag, men altså....jag blev mörkrädd  :ph34r:

Mitt inntryck är att det går åt rätt håll; dock alt för sakta på många ställen - och det är långt kvar. Min tid som småbarnsförälder är sen länge passé - och det är så klart dessa som måste föra kampen i dagis och skolor. Men alla kan vi bidraga med ett gott exempel. Jag måste medge att jag, som morfar och farfar, har en del att förbättra i mitt sätt när de små kommer på besök.....får en del goda tips på denna sajten  :)

Hoppas att vi alla kommer att vilja värna om det sötaste vi har. Och där spelar bl.a. Ann Fernholm en vicktig roll.

• Like 4

Den enda gröna grönsak dom gillar är väl gurka. Just nu. Det svänger fort från vecka till vecka.

Vi frågade 5-åringen för ett tag sen om hon visste vad McDonalds är. Svaret värmde, för hon sa att det ligger vid mitt dagis :) . Jag undrar hur många det finns i hennes ålder som inte vet vad det är?

För övrigt så får barnen Bregott på mackan på 3-åringens dagis. Igår var det t o m ekologiskt.

Länk till Nordegren & Epstein i Sveriges Radio P1 (nu väntar vi bara på något att lyssna på...)

Sockerdebatten rasar vidare

"Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och Anna-[/size]Karin Lindroos, Livsmedelsverket, medverkar."[/size]

Ann kommer ca 15 minuter in i programmet.

Nu fick vi äntligen veta varför sötad vaniljyoghurt är nyckelhålsmärkt och inte fullfet naturell yoghurt inte är det!

Svaret är:

Det är olika produktkategorier och kan därför inte ställas mot varandra!

Ska man skratta eller gråta? ;-)

• Like 4

Det jag skrev ovan fick en del gilla så då vågar jag kanske spinna vidare trots att jag känner att jag lite kapar tråden?

Det verkar som även vi LCHFare har lite svårt att ta till oss det här med kolhydrater och hur mycket det är av detta i "vanlig" mat.

Ponera att du äter 300 gram kokt pasta med någon vettig sås. Det allena är uppemot 90 gram kolhydrater. Alltså lika mycket kolhydrater som 8 dl läskeblask!

Livsmedelsverket tycker att 200-300 gram kolhydrater per dag är en normal bra kost (för en vuxen som kanske äter drygt 2000 kcal/dag). Översätter vi det till läsk blir det ca 2,5 liter!!!!

Äter barnen en riktigt bra kost (LCHF) så kan de lätt äta en bit tårta, glass och ett glas läsk per dag och ändå äta nyttigare än livsmedelsverket, om man skall raljera.

Är man smal och frisk och rör på sig så bör man nog äta högst hälften av vad Livsmedelsverket rekommenderar. Det tror jag skulle vara en bra gräns.

Jag är äldre har haft lite begynnande problem för några år sedan, så jag får vara ännu lite försiktigare med kh.

• Like 2

Det jag skrev ovan fick en del gilla så då vågar jag kanske spinna vidare trots att jag känner att jag lite kapar tråden?

Det verkar som även vi LCHFare har lite svårt att ta till oss det här med kolhydrater och hur mycket det är av detta i "vanlig" mat.

Ponera att du äter 300 gram kokt pasta med någon vettig sås. Det allena är uppemot 90 gram kolhydrater. Alltså lika mycket kolhydrater som 8 dl läskeblask!

Livsmedelsverket tycker att 200-300 gram kolhydrater per dag är en normal bra kost (för en vuxen som kanske äter drygt 2000 kcal/dag). Översätter vi det till läsk blir det ca 2,5 liter!!!!

Äter barnen en riktigt bra kost (LCHF) så kan de ätt äta en bit tårta, glass och ett glas läsk per dag och ändå äta nyttigare än livsmedelsverket, om man skall raljera.

Är man smal och frisk och rör på sig så bör man nog äta högst hälften av vad Livsmedelsverket rekommenderar. Det tror jag skulle vara en bra gräns.

Jag är äldre har haft lite begynnande problem för några år sedan, så jag får vara ännu lite försiktigare med kh.

Okej, då måste jag säga emot lite :P

Det är INGEN näring i 2.5 liter läsk. Det kan däremot finnas mycket näring i 200-300 gr kh om man väljer rätt var man tar dem ifrån (även om det är svårt att komma upp så högt). Detta spelar stor roll för hälsan. Inte för att jag tycker så mycket kolhydrater är bra, men jag tror inte man kan stirra sig blind bara på kolhydratsmängden, utan att också titta på näringen i kosten. Ett problem med kakor och godis är ju att de ofta inte har någon näring.

• Like 6

Äter barnen en riktigt bra kost (LCHF) så kan de ätt äta en bit tårta, glass och ett glas läsk per dag och ändå äta nyttigare än livsmedelsverket, om man skall raljera.

Mycket talar för att socker är en extra  "dålig" sorts kolhydrat...då det finns stor misstänksamhet mot fruktosen...så lite förenklat tycker jag nog att du resonerar.  ;)

• Like 1

Johanna 07 och Peter B. ja visst har ni rätt. Jag förenklar och raljerar!

Det finns grader i helvetet, och rent socker är haram.

Men...

Johanna, du säger att 200-300 g kh innehåller mycket näring om man väljer rätt. Så är det!

Men 300 gr pasta innehåller inte mycket av värde, nästan bara kh och så lite protein (ca 15g). 200g potatis innehåller nästan inget förutom 30 g kh.

Jag (och kanske du) äter ost, morot, lök, broccoli och annat och ligger på kanske 50g per dag, och då får jag i mig mycket näring. Stooor skillnad mot livsmedelsverkets potatis, ris, pasta som chokar hela systemet även om man äter "nyttigt"

• Like 1

Men...

Johanna, du säger att 200-300 g kh innehåller mycket näring om man väljer rätt. Så är det!

Men 300 gr pasta innehåller inte mycket av värde, nästan bara kh och så lite protein (ca 15g). 200g potatis innehåller nästan inget förutom 30 g kh.

Jag (och kanske du) äter ost, morot, lök, broccoli och annat och ligger på kanske 50g per dag, och då får jag i mig mycket näring. Stooor skillnad mot livsmedelsverkets potatis, ris, pasta som chokar hela systemet även om man äter "nyttigt"

Om vi pratar om en normalviktig metabolt frisk människa...så skulle jag vara försiktig med att påstå att det skulle vara någon risk med att äta rejäla portioner med naturlig potatis och ris.

• Like 2

Men...

Man kanske kan summera det så här; pasta, potatis och ris ska kanske inte vara något man bygger måltiden på, utan ett gott tillbehör i små mängder. Bättre att kött/fisk och grönsaker utgör stommen (även om potatis är en grönsak, så lite motsättning här). 

• Like 2

Jag tror det var Tim Noakes som sa att ingen, inte ens elitidrottare, borde äta mer än 200 gr kh/dag. Och potatis och ris, handen på hjärtat, hur gott är det egentligen? T ex jämfört med rotfrukter stekta i ugn med olivolja eller en stor fräsch sallad.

• Like 2

Om vi pratar om en normalviktig metabolt frisk människa...så skulle jag vara försiktig med att påstå att det skulle vara någon risk med att äta rejäla portioner med naturlig potatis och ris.

Nä, där håller jag inte med längre. Rejäla portioner av det där blir för mycket. I alla fall om man i länden vill vara metabolt frisk.

Nä, där håller jag inte med längre. Rejäla portioner av det där blir för mycket. I alla fall om man i länden vill vara metabolt frisk.

I Staffan Lindeberg Kitava studie så åt befolkningen 70 E% kolhydrater och dom blev inte metabolt sjuka.  Kost är knepigt tycker jag.  ;)

• Like 1

I Staffan Lindeberg Kitava studie så åt befolkningen 70 E% kolhydrater och dom blev inte metabolt sjuka.  Kost är knepigt tycker jag.  ;)

Jag bor inte på Papua Nya Guinea och jag lever inte som en stenåldersmänniska.

I Auswitz fick fångarna nästan 100 E% kolhydrater, ändå var de smala.

• Like 1

Så frågan är om du skulle bli fet på Kitava kosten?...(Det tror jag inte)

Den andra relevanta frågan är ...skulle du må dåligt av att leva på samma kost som dem? ...( Det tror jag inte heller)

(I Auschwitz skulle nog svaret på den andra frågan bli...att du skulle må dåligt på den kosten)

Vi får nog hålla oss till svenska förhållanden.. iallafall normala västerländska!

Jag är inte såå himla säker att vi skulle må helt bra på en Kitavakost.. speciellt som vi inte lever deras liv och inte får tag i de matvarorna närodlade och enligt årstid.

Kitava handlar om mer än kost de levde sina naturliga liv i sitt naturliga habitat!

Det finns gott om andra öbor som ändrat sitt liv radikalt och fortsatt äta mycket kolhydrater, men nu köpta i affär, de är bland världens fetaste och sjukaste befolkningar!

Tex på Okinawa, där har de världens friskaste äldre befolkning och några av de fetaste och sjukaste yngre befolkningar!

Sen så.. det som sker sker som regel i en medveten medelklass.. och socker är nu Medelklassens Ebola!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article19716788.ab

• Like 1

Vi ska inte göra samma fel som fett-hatarna.

Det är skillnad på fett och fett.

Det är skillnad på protein och protein.

Det är också skillnad på kolhydrater och kolhydrater.

Smör vs rapsolja vs transfetter.

Gräsbetat kött vs. broiler-kyckling vs sojaprotein.

Banan vs havregrynsgröt vs chips.

De är inte utbytbara mot varann.

Om jag vore en spelare skulle jag satsa hela potten på kvalitet. Riktig mat av riktiga råvaror utan miljögifter och utan tillsatser. Går man den väger tror jag personligen att man kan blanda och ge precis hur som helst, det kan inte bli fel. Min enda brasklapp är att vi som har kört ner i det metabola diket måste vara extra lyhörda mot vår kropp och att vi antagligen alla måste vara vaksamma på just dåliga kolhydrater och kolhydratmängder eftersom det är just det vi har förgiftat oss med. 

• Like 7

Hursomhelst  ;)  ..är jag ju ganska övertygad om att för en metabolt skadad person så är LCHF det bästa och enklaste sättet att återfå en god hälsa....och ett visst mått av metabol skada har nog en skrämmande stor andel av befolkningen idag.

• Like 3

Så frågan är om du skulle bli fet på Kitava kosten?...(Det tror jag inte)

Den andra relevanta frågan är ...skulle du må dåligt av att leva på samma kost som dem? ...( Det tror jag inte heller)

(I Auschwitz skulle nog svaret på den andra frågan bli...att du skulle må dåligt på den kosten)

Man skall kanske inte använda ett av historiens värsta händelser som exempel.......! (alltså pekpinne till mig själv som började att nämna södra Polen)

Men, om man skall äta mindre, kalorirestriktion och mycket kolhydrater enligt Rössner, ja då går det nästan åt att man har SS-män med kulsprutor för att det skall fungera.

• Like 2

Mats Lindgren skriver om AGE, Advanced Glycation End-products

"Det handlar om att det sker en försockring/karamellisering av huden som därvidlag åldras fortare än normalt."

Läs vidare: Är du karamelliserad?

Det positiva kommer när man går över till LCHF-kost:

"Många som börjat med LCHF-kosten har upptäckt att kroppen känns yngre efter ett tag. Det mest påtagliga brukar vara att kroppens största organ, huden, känns mer vital och spänstigare. Jag tycker själv att jag fått mindre plitor och åldersprickar på huden och dessutom färre rynkor. Detta kan ju låta märkligt men jag ser att samma sak har hänt med Maggan, min sambo, hon har spänstigare hud och färre rynkor."

Och jag slipper allt tjat om godis från dom små gullungarna. Däremot är dom förtjusta i Bregott bägge två  :D

Mina älskar också bregott, och ost! Jag uppmuntrade dem (i synnerhet genom att vara en god förebild) i syfte att minska deras sötsug, och det funkade väldigt bra! Det var nog en månad sedan de drack läsk senast. Och då fick jag slänga hälften, de ville inte dricka allt. I helgen fick de äta resten av godis som vi (av "social press") bjöd på vid påhälsningar av utklädda barn. De åt knappt hälften! Sötsuget finns där, men i väsentligt mindre format. 

Lite trist att dagis och skola inte hänger med bara, även om de kommit en bra bit tycker jag de har lång väg kvar. De borde vara en bättre förebild. 

• Like 3

Det finns gott om andra öbor som ändrat sitt liv radikalt och fortsatt äta mycket kolhydrater, men nu köpta i affär, de är bland världens fetaste och sjukaste befolkningar!

Har läst delade meningar om den traditionella kosten på Okinawa. Vissa påstår att den innebär mycket kolhydrater och lite fett, andra påstår att det är tvärtom. Jag vet inte vad som är sant. Vågar knappt lita på vad som skrivs om andra blå zoner (områden med hög andel personer >/=100 år). Sanningen är höljd av tät kommersiell dimma. Så känner jag, men hoppas det klarnar allt eftersom jag lär mig mer.