Jump to content

Vattenfasta och sedan ketogenkost

Largu

Recommended Posts

Dag 12! Jösses, jag är imponerad! :blink:

Det som har gjort att jag har brutit min fasta; har varit att jag saknat någon smak i munnen......vilken som helst liksom :)

Det blir så himla tråkigt med bara vatten, så jag har druckit örtteer. Bara för att få lite variation.

Dricker du endast vatten, eller varierar du med något annat?

Tack! Jag är envis ?

100% vatten, igår lyxade jag till det med att lägga en skiva lime i glaset, det är allt.

Kör mental träning på kvällarna, luktar på familjens väldoftande mat och kollar på "halv åtta hos mig" ?

Det som inte dödar härdar! Skämt åsido så finns inte hungern men man saknar smaker och tuggande. Ser verkligen fram mot att laga nyttig näringsrik mat för att fylla min renoverade kropp.

3 dygn kvar!

• Like 2

Har tänkt att sammanfatta efter läkarbesöket men här kommer er enkel summering.

Start:

Nästan 90 kg (öroninfektion och tidigare halsfluss), en tids osunt leverne efter att säsongen med triathlon och cykel var över. Sena nätter, representantion med fel mat och alkohol.

6 dagar pencillin för hals utomlands, 10 dagar för örat (Sverige)

Nystart! (Första tio dagarna 30 tabletter penicillin)

Dag 1-3 gick helt OK men hjärnan spökar allt en hel del (avgiftning från socker, mat, alkohol)

Dag 4-7 inga problem förutom att jag frös en del (mycket braskamin på kontoret!)

Dag 8 väldigt trött, nästan nära att bryta. Huvudvärk, hungerkänslor och allmänt kass. Orsak; för lite vatten. Tömde i mig rejält och sov.

Dag 9-nu prima!

Allmänt: har jobbat som vanligt (inget fysiskt jobb), har badat bastu nästan varje kväll. Inga svettningar, torra fötter och armhålor (balansen återställd i kroppen).

Nästan uteslutande druckit kranvatten (god kvalité), bubbelvatten någon enstaka gång.

Tjänsteresa samt två dagars konferens var lite prövande men gick fint. Har jag bestämt mig så har jag!

Det man reflekterar över är hur otroligt mycket som kretsar kring föda och då speciellt skitmat, TV/Radio, reklam m.m. Att gå igenom en flygplats eller tågstation är att testa sig själv ;-)

Mer kommer...

• Like 3

Tack May!

Ja, ketonvärdet har dragit iväg, du har nog rätt i att det är svältketos.

Kanske någon kunnig som vet mer om detta?

Jag kör på, detta känns bra. Funderar på vad jag skall laga för nåt gott på Måndag?

Kolla här http://www.lifezone.se/ketoner/antligen-ketoner-pa-gang/

ELLER googla Volek/Phinney, de är top-of-the-line-experter på ketos.

Tack, jag har läst på en hel del men hittar inte så mycket om ketoner och längre vattenfasta.

För övrigt en mycket tung fredagskväll....skall bli skönt att börja äta igen på måndag.

Helgerna går ju oftast i mat och mysets tecken...och jag dricker vatten :(. Men men det är ett eget val.

Fick min Ketonix mätare idag, blåste blinkande gult efter 30 minuters träning på crosstrainer. Detta var första "träningen" på 3 veckor.

Nu uppdatering imorgon, nu skall jag klara perioden ut.

• Like 1

Dag 14! Sista hela dagen!

Ketoner högt som vanligt, över 6. Blåste gult i Ketonix, blir nog mer rätt när jag kommer ner på 1,5-3.

6 kg rent fett bort sedan starten (enligt Tanita vågen).

Startade Söndagen med att ugnsbaka Fransyska och nu blir det en stor laddning pannbiff/köttbullar (allt gräsbetat från grannen).

Igår var den i särklass tuffaste dagen, alla runt mig snaskade på nåt hela tiden... Men så är det när det är helg.

Läkarbesök imorgon sedan upptrappning med föda...längtar!

• Like 1

Då var fastan bruten! Pannbiffar med bearnaisesås, mums!

Läkarbesöket gick lysande. EKG perfekt, urin perfekt (dock visade det en del ketoner) ?

Blodtryck 125/70, puls 60. Läkaren var förstående när det gällde fastan. Bra!

5 tuber blod lämnad på lab, totalt 21 värden skall det komma svar på i slutet av veckan.

Vikten landade på 78kg, fettprocent 17%.

Känns bra att ha gjort det. Känns bra att äta igen. Nu blir det att hålla sig till ren mat och så nära noll kolhydrater.

Återkommer när jag vet blodproven.

• Like 5

• 3 weeks later...

Nyfiken på hur det är nu efter.

Kommer du att köra lika lång fasta igen? Och hur länge måste man vänta mellan så här långa fastor (hur böjer man fasta rätt här egentligen)

Tänker på det som va uppe i tråden tidigare om att kroppen inte ska gå in i svältlöge utan komma tillbaka med full förbränning.

Hej! Det har inte gått riktigt som planerat....

Blodprover visade perfekta värden, läkaren hade en kommentar att kolesterol låg högt men med god balans mellan det onda&goda. Jag fick inga värden bara ett utlåtande, skall kontakta dom för att få det svart på vitt.

Vikten har smugit sig tillbaka (inte tillbaka på ruta ett dock).

Kom in i en stressig period (med motgångar m.m.) samt en lättare operation med 18 stygn (ingen träning).

Det som jag upplevt är att kroppen har skrikit efter att få stoppa i sig vad som helst (cravings som heter duga).

Jag kommer inte att köra så länge igen (tror jag) dock periodisk fasta och kanske en 2-3 dagar för att tappa mig på vätska. Skall skärpa till kosten och träningen skall igång när stygnen tas bort.

Ha det bra!

• Like 1

Det där med "cravings" är ofta kopplat till muskeltapp men inte nödvändigtvis jämt. Däremot är det intryck jag fått att ex. sådana som tävlar i fitness och når extremt låga kroppsfettnivåer tenderar återfå normalhunger/-mättnad först vid ett läge som någorlunda sammanfaller med vad de tidigare haft som mager kroppsvävnad eller i trakterna därav. Om man då har svullat rejält för att nå upp till detta så har man lagt på sig rekorderligt med fett dessutom.

Jag misstänker att det är samma fenomen som inträffar vid jojobantning, dvs man nyttjar ofta någon usel svältdiet à la Cambridge, iTrim m.fl. och når sin målvikt i ett skick där allt utan puls och som inte är fastspikat är potentiell mat. Det är det här mer än något annat som leder till att det kan vara viktigt med att sakta och över tid öka på energiintaget efter tävling för fitnesstävlande.

Man pratar ofta om att det hormonella systemet är det som s.a.s. skall återställas men tenderar glömma att hormoner i princip bara är budbärare/kommunikatörer i kroppen och ofta har ett specifikt syfte som när det uppnåtts i regel ger en återföringseffekt tillbaka så att hormonnivåerna kan stabiliseras. Ett av de viktiga målen, enligt undertecknad, är således att återfå mager kroppsvävnad och den homeostas som kroppen vant sig vid innan förändringen.

• Like 3

Tack för återkoppling tiny tom.

Jag är igång med träningen nu samt körde en 48 timmar vattenfasta.

tror att jag behöver byta från lågintensiv träning/variera med riktigt tung styrketräning för att få igång systemet.

Nästa utmaning är Vasaloppet, så det är ändå lite tid att gå på.

Kämpa på alla där ute...allt är inte lätt....ingen är felfri ;-)  (men alla mår bra av fettdrift...även om det inte alltid är så enkelt att komma dit. 

• Like 1

Tack för återkoppling tiny tom.

Jag är igång med träningen nu samt körde en 48 timmar vattenfasta.

tror att jag behöver byta från lågintensiv träning/variera med riktigt tung styrketräning för att få igång systemet.

Nästa utmaning är Vasaloppet, så det är ändå lite tid att gå på.

Kämpa på alla där ute...allt är inte lätt....ingen är felfri ;-)  (men alla mår bra av fettdrift...även om det inte alltid är så enkelt att komma dit. 

Det är jag som ska tacka som fick följa med så här på distans vid ditt experiment!

Kanske bör påminna om, för andra som läser, att vid all typ av viktminskning så är det idealt/nödvändigt att stimulera muskelunderhåll/-tillväxt om man vill minimera förlust av densamma.

Lycka till framöver!

• Like 2

• 2 weeks later...

Hej! Då har det kompletta svaret på mina blodprover kommit. bifogar för den intresserade.

Läkaren anmärket på högt kolesterol men tyckte att kvoten LDL/HDL var OK så att det var för tidigt att börja ta medicin....!!

Nja, några stationer blir inte aktuellt för min del.

Någon som är insatt och kan tyda de viktigaste delarna?

Tack, sköt om er där ute!

post-7245-0-71942800-1417089560_thumb.jpg

Inte jätteinsatt, men ditt kaliumvärde ligger ju på undre gränsen. Om det var jag så hade jag nog forskat lite i det. För du äter väl inte nån blodtrycksmedicin? En av dom vanligare, Esidrex, är kaliumhämmare. Maken tar tyvärr Esidrex och hans kaliumvärde är samma som ditt. Hans läkare har uppmärksammat detta, men tycker inte att det är nån fara än. Det finns säkert andra här som vet mer.

• Like 1

Intressant läsning.

På åttio- och nittiotalet fastade jag ibland med fruktjuicer och buljong. Nu har jag ätit enligt lchf i 10 år, och när jag nu ville fasta igen kunde jag ju inte veva i mig massa söta juicer.Så det här konceptet hittade jag på själv, utan google, och det har funkat över förväntan.

På morgonen en kopp fettkaffe med smör och lite grädde.

På fm en stor kopp te med kokosfett eller rapsolja och lite mjölk. Likadant te på eftermiddag och kväll. Däremellan rikligt med vatten, kanske två liter sammanlagt. Jag är nu på åttonde dagen och mår väldigt bra, njuter av ordentlig ketos vilket för mig innebär bra ork och energi, klarhet i tanken, god sömn och att kläderna sitter lösare. Jag har haft svårt att uppnå ketos med enbart mat.

Jag har inte riktigt bestämt hur länge jag ska fasta. Hur tror ni jag bör bryta fastan? Vill gärna behålla ketosen...

Mitt arbete är fysiskt, köksjobb, mycket gå och stå. Orken har funnits hela tiden när jag fastat. Den har t o m ökat så jag har haft mer energi än vanligt.

De första dagarna var jag dock frusen och hungrig. Och småhungrig har jag varit av och till hela tiden, men det har dämpats när jag druckit vatten och mitt feta te.

Idag har jag googlat på vattenfasta och fettfasta och så hittade jag hit. Tycker inte det verkar stå så mycket om det här.

• Like 1

• 5 years later...

Verkar vara många som fått detta med total fasta om bakfoten . Först jag är ingen läkare men så här ser jag på saken utifrån att jag tagit del av fakta (till viss del faktagranskat). Fasta innebär vatten eller att man exempelvis dricker lite butljong och exempelvis citronvatten under fastan. dom som dricker olika former av vätskor med kolhydrater i är ej att se som fasta utan extrem kaloribegränsning .  Att fasta som överviktig i 14 till max 30 dagar är ej att ses som farligt om du är frisk i övrigt . jag skulle dock rekommendera någon form av buljong med salter samt exempelvis minovital som vitamintillskott under fasteperioden (även fast det inte borde behövas). Sen om du fastar för första gången , börja med 7 dagar och vid behov konsultera din läkare .  Att fasta 7 till max 30 dagar kan ha enorma fördelar för koppen och dess funktioner. observera att det är extremt viktigt att du har fettreserver , fasta aldrig om du har lågt bmi eller inget fett , i dessa fall kan en fasta på 14-30 dagar i värsta fall vara extremt skadlig för dig .  Jag rekommenderar att du som person alltid läser på innan fasta, tar reda på hur koppen fungerar under fastan, hormonella processer (finns bra sidor på nätet som beskriver dessa, men komihåg fakta kollen, vissa är felaktiga ). Exempelvis kan jag berätta att fasta är ett bättre sätt att spara muskelmassa på än lågkaloridiet . jag är inne på vecka 2 på min 20-30 dagars fasta. dock vill jag poängtera att kag har cirka 35 kg övervikt så jag riskerar inte att då slut på fettreserver samt att jag alltid på kvällen dricker en buljongtärning samt tar vitamintillskott för exempelvis vitmanin B1 (viktig) . fasta kan vara bra som extremt dålig utifrån hur den genomförs, kunskap , mål samt personliga kroppsliga förutsättningar ! Men fasta är INTE atr svälta kroppen och rätt genomförd har den precis motsatta evidensbaserade effekter / mvh Marcus 

13 timmar sedan, marcus82290 sade:

Verkar vara många som fått detta med total fasta om bakfoten

Men fasta är INTE atr svälta kroppen...

Välkommen till forumet, Marcus! 

Nu är du inne på en favorit i repris - definitioner.
Vem har tolkningsföreträde vad "fasta" är?
Bibeln/Koranen som förespråkar att man äter när det är mörkt?
Fastegurusarna från 80-talet som sålde fastepaket med grönsaksjuice? 
De som numera förespråkar enbart vatten?
Jag tror man måste ha med ett epitet för att visa vad man avser och hävdar är "rätt fasta", typ vattenfasta, buljongfasta eller juicefasta. 
Detta gäller andra begrepp också, förstås eftersom man ofta menar olika saker med samma uttryck.

Hur vet kroppen om den svälter eller fastar?

• Like 2