Peter B

Gudiols teorier

Recommended Posts

Såvitt jag förstår så menar Gudiol att den grundläggande orsaken till att LCHF fungerar för viktminskning INTE är att höga intag av kolhydrater ( och då specifikt socker i olika former) leder till alltmer ökande insulinpåslag med påföljande fettinlagring i en ond cirkel?

Det jag inte riktigt förstått är vad hans förklaringmodell går ut på, mer än att det är skitmat som leder till viktuppgång...det skulle vara intressant att höra om någon här någorlunda kortfattat kunde förklara hans modell? (innan man bestämmer sig för om man ska läsa hans bok)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han ser viktökningen som en följd av belöningssystmen i hjärnan

Tex konstaterar han att chips är mer begärligt än nötter och saltade nötter mer begärliga än osaltade

Visst ligger det lite i det men tittar man lite djupare på dom exempel han tar upp så ser man att det stämmer ännu

bättre med Lchf-teorierna (tycker jag)

Ta chips & nötter som exempel

Visst är chips mer processat än nötter men det innehåller även mer kolhydrater och mindre mättande fett än nötter

vilket är en bättre förklaringdmodell för dess begärlighet

Är man lite elak så kan man ju även konstatera att Gudiol knyckt hela konceptet av hjärnforskaren stephan guyenet som snackat om "skitmat" i åratal :P

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man lite elak så kan man ju även konstatera att Gudiol knyckt hela konceptet av hjärnforskaren stephan guyenet som snackat om "skitmat" i åratal :P

...och forskningsunderlaget långt innan Guyenet kom i rampljuset har, med samma tema, även legat till grund för ex. Scott Abels tankar kring kostaspekten. (Abel är framgångsrik f.d. tävlande inom kroppsbyggning med examen i psykologi och numera duktig coach inom fitnessområdet.)

Det här med belöningssystemen i hjärnan utgår från trojkan salt-socker-fett som främsta stimuli vilket anammas av livsmedelsbranschen för att ex. maximera försäljning och åstadkomma beroendeliknande relationer till deras produkter. Den psykologiska aspekten är stor här och egentligen oavhängig hormonella obalanser som leder till bristande upplevelser av mättnad och återkommande hunger vilket ex. lågkolhydratkost adresserar ypperligt.

Vill man beakta viktrelaterade problem ur ett helhetsperspektiv så är det ju däremot viktigt att väga in även sådant som hjärnans belöningssystem. Det gäller i synnerhet för människor som tröstäter etc.

Men finns en problematik som i grunden går att åtgärda med biokemisk manipulation à la lågkolhydratkosthållning, ex. vid dålig insulinkänslighet eller, om det är längre gånget, faktisk insulinresistens så blir det här med hjärnans belöniningssystem, i bästa fall, sekundärt.

Den andra sidan av biokemisk manipulation är ju de som vill minimera fettinlagring och maximera muskeltillväxt och även där är ju (modifierad) lågkolhydratkosthållning av godo och i regel inte alls avhängig hjärnans belöningssystem. Möjligtvis med undantag för extrem formtoppning och extrem deff.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag förstår så menar Gudiol att den grundläggande orsaken till att LCHF fungerar för viktminskning INTE är att höga intag av kolhydrater ( och då specifikt socker i olika former) leder till alltmer ökande insulinpåslag med påföljande fettinlagring i en ond cirkel?

Det jag inte riktigt förstått är vad hans förklaringmodell går ut på, mer än att det är skitmat som leder till viktuppgång...det skulle vara intressant att höra om någon här någorlunda kortfattat kunde förklara hans modell? (innan man bestämmer sig för om man ska läsa hans bok)

Eh.. men det krävs likt förbannat högt intag av raffinerade kolhydrater/socker!

Så.. vem kom först, hönan eller ägget?

Jag har inga som helst problem med belöningssystem och annat.. hade det smakat skit hade vi inte ätit det!

Såå.. det skall innehålla raffinerade kolhydrater/socker, god konsistens, lukt, osv.. så varför äter då folk sig feta på skräpmat som smakar skit.. redan i munnen?

Teorierna haltar betänkligt.. för när man får äta välsmakande mat från de bästa råvaror så äter man som regel mindre/mer sällan/är nöjdare längre!  :o

Däremot och där stämmer teorierna, när folk försöker begränsa intaget fasten de äter skitmat så är det som regel dömt att misslyckas.

Men det där känner de flesta av oss på detta forum till.. och det handlar om den mindshift som kommer efter att man har ätit riktig mat en tid.. då är skräpet inte gott längre.. ger således ingen belöning heller! :huh:

Såå belöningen är oftast hos livsmedelsindustrin som i samarbete med myndigheter vill att vi skall äta matkulisser.

Den som har lite bättre koll på belöningssystemet är Martin Invgvar!

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Oså vilket ger mest mättnad och tillfredställelse en längre tid, gröt eller äggobacon?

Såå vi kan nog vara helt överens med JG att det är skitmat som ställer till det, däremot så vill han inte nedlåta sig på några som helst biokemiska förklaringsmodeller typ insulin och homeostas.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det där känner de flesta av oss på detta forum till.. och det handlar om den mindshift som kommer efter att man har ätit riktig mat en tid.. då är skräpet inte gott längre.. ger således ingen belöning heller! :huh:

Njaäää..

Trots att jag äter riktig mat (och har så gjort några år) tycker jag att skräpmat är väldigt gott! Det finns inte mycket som slår en rejäl pizza, gärna en sån från Pizza Hut med ost inbakad i kanterna. En pilsner till så är jag i skräpmatshimlen!

Trillar jag ner i pizzaträsket (eller bröd- eller pastadito) beror det alltsom oftast på att livet har slängt in en handgranat eller två, och jag tappar balansen.

Då får jag "belöning" på flera plan: Det är synd om mig och jag får tröst av skitmaten.. Det är gott.. Jag blir proppmätt.. Och hjärnan får sitt knark.

För övrigt tror jag att det är därför det är så svårt att hitta substitut för bröd, pasta och pizzadeg, något som många nya ellsehåäffare vill ha. Vad man än tar till i form av Oopsies, zoodles, shiratakinudlar, Katrin Zätas pizzabotten osv.. Så funkar det inte. Så klart, det är inte sockerknark och för att citera en forummedlem, "JAG VILL HA MITT KNARK!"

Nu har jag för den delen inga åsikter om Jacob Gudiols bok.. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Däremot och där stämmer teorierna, när folk försöker begränsa intaget fasten de äter skitmat så är det som regel dömt att misslyckas.

Där håller jag med dig helt och fullt! I alla fall om man försöker gå ner i vikt eller har problem med viktuppgång och då ingår bröd på finmalet mjöl i skitmaten.

Just kombinationen snabba kolhydrater och fett är den allra sämsta både när det gäller vikt och triggning av belöningssystem.

En frisk och fysiskt aktiv person som äter enbart komplexa kolhydrater och fettsnålt har nog svårt att gå upp i vikt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag uppfattat honom ör han inte emot lchf utan endast förklaringsmodellen. Jag har gjort ett personligt expriment med detta. Provade först att äta lchf i två år. Funka hyfsat på vikt och mående i början. Mådde efter hand sämre och gick upp i vikt, trots att jag förblev kostmodellen trogen. Bytte till paleo a la Lindeberg, vilket fungerade mycket bättre på både vikt och mående. Har kommit ner till normalvikt, vilket jag inte gjorde på lchf. Det viktigaste för mig var alltså inte att äta väldigt lite kolhydrater. Äter tvärtom en hög andel kolhyfrater.Jag tror att både och kan vara rätt. Jag skulle nog inte lyckas lika bra med pasta i maten då det skulle skjuta mitt blodsocker i höjden och orsaka ökad hunger. Var så jag blev fet en gång. Detta händer uppenbarligen inte för mig då jag äter rotfrukter och frukt. Samtidigt upplever jag belöningsvärdet som lågt för denna mat. Triggar mig inte som mackor gör.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med detta sagt vill jag säga att jag inte är så tvärsäker längre ang ex hyperinsulinemi-hypotesen som innan. Jag tycker gudiol tillför debatten något genom att problematisera och ifrågasätta. Sen att någon tänkt många av hans tankar före honom gör dem ju inte sämre. De flesta tankebyggen har väl påverkats av någon/några andra. Kostdoktorn har ju också påverkat en del människor med sina teorier.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är elak så kan man konstatera att Eenfeldt knyckt sitt koncept från Taubes, och Fernholm sitt från Lustig. Eller så kan man tänka att de flesta influeras av någon, och att det kanske är viktigare att ideerna är riktiga än att de är helt originella. Det är i och för sig snyggt om man hänvisar till sina inspirationskällor när de är tydliga.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaäää..

Trots att jag äter riktig mat (och har så gjort några år) tycker jag att skräpmat är väldigt gott! Det finns inte mycket som slår en rejäl pizza, gärna en sån från Pizza Hut med ost inbakad i kanterna. En pilsner till så är jag i skräpmatshimlen!

Trillar jag ner i pizzaträsket (eller bröd- eller pastadito) beror det alltsom oftast på att livet har slängt in en handgranat eller två, och jag tappar balansen.

Då får jag "belöning" på flera plan: Det är synd om mig och jag får tröst av skitmaten.. Det är gott.. Jag blir proppmätt.. Och hjärnan får sitt knark.

Brödberoende (av William Davis och ute med ny bok Wheat Belly Total Health)  !

Opioida peptider från bristfällig nedbrytning av gliadin ger hjärnan belöningen; gliadorfin (jfr. kasomorfin - från mjölk). Vi drivs mot mjölmat som knarkaren till knarket. Jag har suget efter bröd kvar efter 2 mjölfria år, det kommer nog aldrig försvinna, precis som nikotinsuget inte försvinner. Det blir en livslång viljans kamp. Gansk lätt med bröd trots allt eftersom jag blir väldigt sjuk av mjöl numera.

Det tråkiga är väl att Gudiol låser sig vid en förklaring liksom många andra låser sig vid sina favoriter, det finns inte bara en sanning. Man måste vara mycket vidsynt vad gäller kost och hälsa. Kostdoktorn har skrivit om Gudiols bok.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är elak så kan man konstatera att Eenfeldt knyckt sitt koncept från Taubes, och Fernholm sitt från Lustig. Eller så kan man tänka att de flesta influeras av någon, och att det kanske är viktigare att ideerna är riktiga än att de är helt originella. Det är i och för sig snyggt om man hänvisar till sina inspirationskällor när de är tydliga.

Ja, så där är det ju definitivt och inte bara med kosthållning utan med i princip allt kunskapsrelaterat. Ett sidospår till detta är ju även hur inlåsningseffekter i relation till IP (patent, upphovsrätt etc), kanske i synnerhet idag, tenderar vara skadliga för samhällelig utveckling. Men det är så marknaden fungerar. Allt som går att sätta ett staket kring, på ett eller annat sätt, går lättare att tjäna mycket pengar på. Oavsett om det handlar om att hävda äganderätt till en bokstavskombination som ex LCHF, aktiva ingredienser i mediciner eller användargränssnitt i programvara. Inget av dessa exempel är gynnsamma för någon annan än den som "staketifierar".

För undertecknad så var det, som jag redan nämnt tidigare, ex. en gigantisk överraskning att Skaldeman uppfunnit LCHF i början av 2000-talet trots att jag långt innan jag ens hörde talas om Skaldeman läst Bantings tankar om sin viktminskning från 1800-talet, Vince Girondas tankar och påståenden om fettintag från 60- och 70-talet, de tongivande forskare som på 90-talet började styra skutan rätt och senare Lyle MacDonalds's "Ketogenic Diet". Men nu vet jag ju bättre. ;)

Men som redan nämnts, att utveckling och kunskapsbyggnad/-spridning i regel aldrig utgår från en enstaka person utan det mesta snarare utvecklas under stafettliknande former, stundom parallellt, ger ju bara en hint om det felaktiga i att lägga för mycket makt kopplat till vem som lyckas sätta upp staketen på bekostnad av ex. samhällelig nytta. Det är ju bortom detta prima att flera människor, Kostdoktorer, vi alla här på forumet m.fl., sprider kunskapens ljus så den når nya människor.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En frisk och fysiskt aktiv person som äter enbart komplexa kolhydrater och fettsnålt har nog svårt att gå upp i vikt.

En petimäter: En frisk och fysiskt aktiv person kan ha svårt att gå upp i vikt om så vederbörande äter socker och fett. (Sade han som snittat på 2-3 inte tokmörka chokladkakor samt 4 skivor bröd om dagen senaste veckan och i princip står still viktmässigt.)

Tvärtom är det ju så att med viss fysisk aktivitet så kommer socker till sin fulla rätt, ex. för att det finns inget bättre sätt att åstadkomma superkompensation av glykogen i musklerna.

Fast detta har ju ingenting att göra med människor som är överviktiga och förhållandevis stillasittande enligt normen i dagens samhälle som oftare än inte bör hålla sig borta från kolhydrater i möjligaste mån (inte bara socker).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT men....Borde inte forskare kunna se och mäta med något (high-tech) instrument och liksom se när de metabola processerna äger rum? Tex, se och dokumentera När fett lagras i lever, När glykogen fylls på i muskler osv? Eller är det allt för smått och komplicerat?

Det känns som man hör fler anekdoter om folk som börjar med LCHF och kör de ett par år och sedan märker att de goda effekterna avtar för att sedan gå över till en mer kh-rik paleoinspirerad kosthållning. Någon mer som märkt av det?

Tycker också att det är bra att de finns motstridiga röster till lchf så länge de kommer från tänkande människor (menlösa "experter" på slv och köpta dietister kan man vara utan)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT men....Borde inte forskare kunna se och mäta med något (high-tech) instrument och liksom se när de metabola processerna äger rum? Tex, se och dokumentera När fett lagras i lever, När glykogen fylls på i muskler osv? Eller är det allt för smått och komplicerat?

Tvärtom. Det är i princip "bara" det som är "smått och komplicerat" som man kan mäta. De metabola processerna har man ju således redan hyfsat dokumenterat. Glykogeninlagring kan man ju dessutom uppleva väldigt starkt genom att bara göra.

Det som verkligen ställer till all forskning är sådant som är tidskrävande och utgår från flera variabler. Där har vi sådant som muskeluppbyggnad som alltid är en lång process. Jämför med alla dessa observationsstudier på kost, i regel enkätgrundade, som till sin natur är behäftade med fel och, som en konsekvens, irrelevanta slutsatser.

Det känns som man hör fler anekdoter om folk som börjar med LCHF och kör de ett par år och sedan märker att de goda effekterna avtar för att sedan gå över till en mer kh-rik paleoinspirerad kosthållning. Någon mer som märkt av det?

Nja, kanske. Eller så är det så enkelt att man normaliserar sin kosthållning praktiskt såväl som till dess effekter. Vad jag menar med det är dels att när man väl kommit på banan så kanske man märker att det funkar bra att vara mindre strikt och att detta ex. underlättar variation och sådant som på längre sikt leder underlättar varaktig livsstilsförändring. Dels så kan det vara så enkelt att utgår man från en kroppsstatus som är relativt ohälsosam så blir ju förbättringsutrymmet/förändringspotentialen så mycket större än när man normaliserat en ny kroppsstatus. Det är i det senare skedet svårare att uppfatta (nya) positiva effekter och då man dessutom normaliserat det nya måendet (den nya kroppsstatusen) så är det lätt att bli lite omedvetet historielös ur det personliga perspektivet. Att något funkar behöver således, uttryckt annorlunda, inte bara betyda "jag går ned i vikt/mår bättre och bättre" utan kan i detta senare skede "bara" innebära "jag bibehåller min vikt och måendet är stabilt".

Ett annat perspektiv är att den mer "paleoinspirerade kosthållningen" först efter de initiala åren är aktuell för individen i fråga. Det kan, igen, handla om en ny kroppstatus som medför nya behov och möjliggör mer marginaler i relation till kosten. Det kan ju även uppstå en faktisk nödvändighet i relation till nya möjliggjorda behov, ex om man tränar på ett sätt som förutsätter ett mer liberalt upplägg av kosten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom. Det är i princip "bara" det som är "smått och komplicerat" som man kan mäta. De metabola processerna har man ju således redan hyfsat dokumenterat. Glykogeninlagring kan man ju dessutom uppleva väldigt starkt genom att bara göra.

Det som verkligen ställer till all forskning är sådant som är tidskrävande och utgår från flera variabler. Där har vi sådant som muskeluppbyggnad som alltid är en lång process. Jämför med alla dessa observationsstudier på kost, i regel enkätgrundade, som till sin natur är behäftade med fel och, som en konsekvens, irrelevanta slutsatser.

Nja, kanske. Eller så är det så enkelt att man normaliserar sin kosthållning praktiskt såväl som till dess effekter. Vad jag menar med det är dels att när man väl kommit på banan så kanske man märker att det funkar bra att vara mindre strikt och att detta ex. underlättar variation och sådant som på längre sikt leder underlättar varaktig livsstilsförändring. Dels så kan det vara så enkelt att utgår man från en kroppsstatus som är relativt ohälsosam så blir ju förbättringsutrymmet/förändringspotentialen så mycket större än när man normaliserat en ny kroppsstatus. Det är i det senare skedet svårare att uppfatta (nya) positiva effekter och då man dessutom normaliserat det nya måendet (den nya kroppsstatusen) så är det lätt att bli lite omedvetet historielös ur det personliga perspektivet. Att något funkar behöver således, uttryckt annorlunda, inte bara betyda "jag går ned i vikt/mår bättre och bättre" utan kan i detta senare skede "bara" innebära "jag bibehåller min vikt och måendet är stabilt".

Ett annat perspektiv är att den mer "paleoinspirerade kosthållningen" först efter de initiala åren är aktuell för individen i fråga. Det kan, igen, handla om en ny kroppstatus som medför nya behov och möjliggör mer marginaler i relation till kosten. Det kan ju även uppstå en faktisk nödvändighet i relation till nya möjliggjorda behov, ex om man tränar på ett sätt som förutsätter ett mer liberalt upplägg av kosten.

tack för klokt resonemang!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte slut på JGs teorier. Nu tror han att Keys hade rätt! Alltså det handlar om "The six country study"

Jacob Gudiol fortsätter att förvilla. Man måste fråga vad syftet kan vara. Så här skrev han i måndags:

"Problemet uppstår dock när det påstås att Ancel Keys endast hade tagit med data som passade hans teori. Om du verkligen läser studien så kan du läsa klart och tydligt varför Ancel Keys inkluderade de länder som han tog med.

So far it has been possible to get fully comparable dietary and vital statistics data from 6 countries

Han tog med de sex länderna eftersom det helt enkelt var dessa länder som hade tillräckligt bra statistik tillgänglig när det gäller både sjukdom och kostintag"

längre ner skriver JG:

"Jag har ingen aning om hur det var i slutet av 40-talet och början av 50-talet men jag är ganska säker på att det tog klart längre tid att samla in
information på den tiden."

sedan blir det närmast tragikomiskt, när JG skriver:

"Om Ancel Keys verkligen använde all information som fanns tillgänglig är det kanske ingen som vet säkert. Fast med tanke på att det var drygt 60 år
sedan studien publicerats och jag inte kan hitta någon information alls som på något sätt visat att han fuskat så ser jag det som väldigt osannolikt. Särskilt med tanke på hur många som velat smutskasta Ancel Keys studier genom åren."

Alltså JG anser att många kritiserats Keys fusk talar för att Keys inte fuskat!
Om Keys inte fuskat borde inte NÅGON STÅTT UPP OCH FÖRSVARAT Keys? I stället för att angripa honom?

Men fakta i målet är att Yerushalmy och Hillboe använde statistik från 1950 från länder, som Keys också kunde använt statistik ifrån. Keys statistik
var från 1948 - 49.
Keys påstod att de andra ländernas statistik inte var pålitlig, men Italiens och de andra länderna vars statistik som Keys använde var inte mer
pålitliga. Men det var de siffror som användes vid den tiden.

Nina Teicholz har skrivit om detta i "The big Fat Surprise". Men hon har inte nöjt sig med det hon har också intervjuat Henry Blackburn, som var Keys högra hand vid den tiden.
Läs sid 32- 36 om ämnet, och resten i boken är inte mindre intressant.

Men nu börjar i alla fall jag undra vad JG håller på med.

Är det så att Jacob "Påståendet att insulin gör dig fet är en stor fet lögn!"Gudiol har börjat inse att hans "teorier", om insulin är totalt felaktiga, och att JG vill hämnas på "LCHF:ana" för det??

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här tillskriver han 6-dagarsstudien rätt stort värde http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/

"Det som är intressant är vilken diet som du kan tänka dig att följa över tid där du över tid uppnår ett kaloriunderskott."

"Den här studien varade endast i 6 dagar per försök och därför går det inte att säga någonting säkert om vad som händer på längre sikt än så."

"Men studien ger ändå ett svar på frågan om det är kolhydrater/insulin eller kalorier som styr vikten, det är kalorierna."

Det första citatet tycker jag är mest anmärkningsvärt, rent av mycket anmärkningsvärt - är det så enkelt som att bara tänka sig och följa en viss diet?! :angry:

Och det andra citatet omkullkastar det mesta, anser jag.

Ps. Vidare citat som jag tycker är intressant "30 energiprocent från kolhydrater ligger på gränsen för vad som ens skulle kunna kallas för lågkolhydratkost. Det är ju utan tvekan mindre än vad de flesta äter men personligen skulle jag inte välja att kalla det för lågkolhydratkost likt LCHF" och "Om det inte redan var fullständigt klarlagt (vilket det egentligen varit en längre tid) så kan du skriva till den 13 augusti 2015 som dagen då LCHFs förklaringsmodell slutligen gick i graven." :)

Jag fattar att han vill förbättra förklaringsmodellerna, det är bra. Men vetetusan om han verkligen bidrar, känns mer som att han dissar LCHF - vilket är intressant då LCHF faktiskt funkar för väldigt många människor. Ingen vetenskap/studie/titel kan omkullkasta det. Varför lägga krut på att dissa LCHF?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får komma ihåg att AK's första studie, den från 1953 utan namn med 6/22 länder i en graf, var den första internationella studien av kost som någonsin gjorts. Räkna inte med att den ska vara perfekt gjord. Visst kan man klaga på detaljer om vilka länder som hade mest pålitligt data. Det är väl inte omöjligt att man kunde gjort en bättre bedömning av vilka länder som skulle varit med. Men, senare studier har visat samma samband. Bland annat då Seven Countries Study, AK's långvariga studie som började 1957 och som resulterade i en första publicerat artikel 1970.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ralf Sundberg berättar om vad kolesterol är, och sätter in frågan i sitt moderna samband. Det sätter diskussionen i ett bra perspektiv:

http://annikadahlqvist.com/2013/04/27/ralf-sundberg-berattar-om-kolesterol-och-hjartsjukdom/

Nina Teicholz i en TED-föreläsning:

Här framträder Nina Teicholz på CommonWealth club tillsammans med Ronald M. Kraus, som var den ledande deltagaren i den stora meta-analysen som 2007

visade att det inte fanns några strikta bevis för att mättat fet orsakar hjärt- och kärlsjukdommar:

Men om man ser på Ancel Keys historiska roll är nog det viktigaste, att han saboterade för forskare som inte delade hans tro på "KOLESTEROLHYPOTESEN", OCH DE STOPPADES I KARRIÄREN OCH HADE MYCKET SVÅRT ATT FÅ FORSKNINGS ANSLAG, OCH FÅ TJÄNSTER EFTER KOMPETENS. Detta trots att Keys aldrig lyckades

vissa att hypotesen stämde.

Men pga Keys och hans anhängare gav sken av att hypotesen var sann även om de aldrig lyckades belägga hypotesen, vilket fick Kraus m. fl. att till

slut tappa tron på hypotesen.

Det tog R.M. Kraus m. fl.,tre år att få studien publicerad trots de prominenta forskarna som deltog. Men sedan gick proppen ur...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JG surfar på den allmäna förvirringsvågen av kostråd som råder (och som även kvällspressen använt i flera år nu). Så länge han får besökare till sin sida så verkar han kunna (och gärna gör) vrida och vända på de flesta kostråd som presenteras runt om i mediavärlden. Det är bara att kolla vilka typ av annonser han har på sin blogg så förstår man att det är besökare som han främst är ute efter. Hans rubriksättningar är ofta av clickbait karaktär.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror andush har väldigt rätt i ovanstående inlägg #20. För när JG skriver:

"Svartmålningen av Ancel Keys och felaktigheterna kring det han har och inte har gjort började, som så mycket andra osanningar, inom LCHF-rörelsen."

Det skriver han trots att han själv nämner den studie, som 1957 visade på Ancel Keys bias vid val av länder. Så JG bör rimligen veta att ovanstående

citat från JGs egen artikel är lögn. Så det talar onekligen för att andush har en poäng, och man bör inte gå in där eftersom JG inte för en seriös

debatt, utan JGs svar inskränker sig ofta till bara oförskämdheter. Så man bör undvika att mata trollet.

Det räcker om felaktigheterna bemöts, men man kan oftast inte övertyga en som bara är ute efter att få läsare till sin egen blogg, och medföjande

reklamintäkter.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att JG bygger sitt inlägg om Ancel Keys på Evelyn Kucors blogg är ytterligare ett steg utför för JG. Se:

"As for Evelyn, I have said much in the past, but for me, she is the biggest hypocrite in the history of low carb and paleo blogging. She has so much to say re others weight and appearance, yet admits to being morbidly obese, the NSA  is an open book compared to the way Evie hides her appearance. In short, her blog offers nothing to anyone of any use, it’s nothing more than 100% hate and ridicule 24/7 in my opinion."

http://thelowcarbdiabetic.blogspot.se/2014/04/jimmy-moore-richard-nikoley-and-evelyn.html

Jag kan inte annat än hålla med. Den bloggen är helt oseriös hatisk och lögnaktig. Så den är inte trevlig att läsa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett citat till från samma JG artikel:

"Hahaha, Lundell :) Du skojar med mig va? Den mannen är inte ens läkare längre utan har blivit av med sin

licens. I övrigt är hela kostdemokrati en skitsida."

JG deltar också i ryktesdestruktionen mot Dr Dwigth Lundell. Lundell var tidigt ute med en bok om den felaktiga kolesterolhypotesen,och för det

attackerades han av lobbyister från läkemedels industrin ( Se likheten med hetsen mot Dr Annika Dahlqvist), och blev av med sin licens(Han hade ingen försäkring, eftersom han inte längre var verksam i yrket, och hade följaktigen inte råd att föra en process, för att få behålla licensen.)FYRA ÅR EFTER HAN SLUTAT som kirurg, då han höll på att ge ut en bok om kolesterol hypotesen....

Se:http://www.kostdoktorn.se/erfaren-hjartkirurg-om-vad-som-verkligen-ger-hjartsjukdom

PS

På den här sidan finns det en del info om "CSI-fellow" Stephen Barrett: http://buggesblogg.blogspot.se/2012/06/lite-om-en-kritiker-av-kiropraktik.html#comment-form

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om inte JG kommer med sin onyanserade kritik mot de som kritiserar status quo, och han har försvarat industrins syn på socker. Han försvarar läsk med kalorifria sötningsmedel.

Det han själv förespråkar är att man inte skall äta "skitmat". Men han definierar inte skitmat, så det blir ett tomt slag i luften.

JG attackerar alla som kritiserar status quo. 6 dagars studier är jätte bra, om den kritiserar lågkolhydratkost(som inte är låg i kolhydrater). 1 år är

för kort om studien handlar om lågkolhydrat. JG är oseriös.

JG attackerar de som lyckats göra något åt fetma explosionen, och fördubblingen av diabetes. I USA har diabetesen ökat med 160%. JG attackerar Gary

Taubes, kostdoktorn, Ann Fernholm och andra, som lyckats motverka ökningen av diabetes och fetma. Tillfälighet?

Knappast det är system i galenskapen.

JG har ett nytt påhopp på gary Tabues på sin hemsida:

"För nästan precis tre veckor sen skrev jag om hur LCHF-rörelsen i Sverige reagerat på studien som släpptes förra månaden som klart och tydligt visade att du inte behöver minska på mängden kolhydrater i din kost för att gå ner i vikt och du behöver inte heller minska på mängden insulin som din mat frisätter […]"

Vilken reklam kom upp i samband med artikeln på JGs Hemsida? Jo, reklam för K-special Kellogs frukostflingor. Jag tittade också på den förra JG

artikeln. Vilken reklam kom upp då? Jo, reklam för Barillas pasta! JG har ett "starkt stöd" bakom sig.

Det är, som sagt, system i galenskapen.

http://www.dietdoctor.com/member/presentations/eenfeldt

P.S. När jag tänker efter, så noterade jag, att när JG skrev om om läsk med kalori-fria sockerersättningsmedel, så var det läsk reklam, när man sökte

på JGs sida. Så det finns skäl att följa upp vad JG har för reklam på på bloggen. DS

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg