Jump to content

Gudiols teorier

Peter B

Recommended Posts

On 2018-09-18 at 01:33, HelgeK sade:

Jag är inte ense. Jag anser att allt och alla måste kunna ifrågasättas. Alltså även när det finns en allmän acceptans i ämnet.

5 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag har några få gånger fått höra, att jag är emot JG på ett personligt plan. Jag är emot det han förespråkar, för att det är fel.

Jason Fung har rätt och Jacob Gudiol har fel, och ve den som ifrågasätter det! 

I rest my case! 

• 1 month later...

Det är inte ofta jag uppskattar Jacob Gudiols inlägg eftersom han tycks vara mer intresserad av att kritisera allt och alla snarare än att hitta lösningar men detta inlägg där han sågar Coca Colas reklam som ska få dem att framstå som att de har lösningen på världens fetmaproblem, är riktigt bra.

"Kroppen är inte så korkad eller simpel så att 140 kcal extra in innebär att du måste göra av med 140 kcal extra ut. För det finns egentligen inget extra 140 kcal. Om du äter ett extra ägg till frukost så innebär inte att du ätit 100 kcal för mycket. Det innebär bara att du ätit ~100 kcal mer den måltiden. Du behöver inte aktivt gå ut och börja promenera extra den morgonen för att ”kompensera”. Den kompensationen fixar din kropp alldeles utmärkt själv genom att göra dit mindre hungrig vid andra tillfällen eller lite mer slösaktiv med rörelserna i vardagen så du förbränner lite extra. Din kropp sköter balansen.

Om du äter saker som rubbar den balansen är inte lösningen att ta en extra promenad eller att skratta lite mer som Coca Cola vill få dig att tro. Lösningen är att sluta äta det som stör din kropps egen fantastiska förmåga att sköta det där själv."

https://traningslara.se/du-kan-sallan-kompensera-for-skitmat/

• Like 2

Oj! Vad har hänt med den mannen? Har han ramlat och slagit i huvudet så att alla pusselbitar har ramlat på plats? Vi får nog inte veta, bara att suga i sig hans kloka ord. Man upphör aldrig att förvånas.

7 minuter sedan, jala sade:

Oj! Vad har hänt med den mannen? Har han ramlat och slagit i huvudet så att alla pusselbitar har ramlat på plats? Vi får nog inte veta, bara att suga i sig hans kloka ord. Man upphör aldrig att förvånas.

Han har sitt begrepp "skitmat" som definieras tämligen intuitivt. Och sånt tycker han inte att man ska äta (vilket, misstänker jag, ganska manga håller med om, inclusive jag).

Vad jag inte gillar med honom är två saker. 1) han snöar in på studier, och gärna detaljer, oavsett om de är relevanta eller ej. 2) han har en otrevlig och ohjälpsam ton, om man nu inte begriper studierna på egen hand. Därför laser jag inte hans blog.

Så tack för citatet; det var intressant att se.

• Like 4

Ja, allt måste inte svart och vitt vad gäller synen JG. Jag kan uppskatta mycket av det han skriver eller diskuterar i podden som rör t.ex träning.

Han har ibland vettiga åsikter inom andra ämnen. Fast ärligt, finns det någon som ställer sig bakom en Coca Cola reklam idag? Han gör det ju inte direkt svårt för sig när han kritiserar en produkt som till och med extra beskattas i många länder, p.g.a ohälsa kopplat till söta drycker.

Det är när han uttalar sig om kost(främst LCHF) och omdiskuterade livsmedel(t.ex socker, gluten och mjölkämnen), som det blir fyrkantigt, oinspirerande och publikinfriande. Finns det ingen studie som stödjer en påstådd problematik, så existerar den inte enligt honom. Att tiotusentals eller hundratusentals människor upplever försämringar/förbättringar kopplat till en viss typ av livsmedel är tydligen irrelevant.

Världen blir väldigt liten och simpel, när man resonerar så. Främst för att det saknas storskaliga utförliga studier kring det mesta inom kost. Finns oftast bara några få gjorda på gnagare eller ingen alls. Vilket inte är konstigt, eftersom medicinsk forskning är ett gigantiskt område, där kost bara är en liten del som knappast tilltalar de största finansiärerna.

Sen för han också fram exakt de åsikter han vet på förhand går hem hos målgruppen. Men iofs nästan alla "internet entreprenörer" inom hälsa&kost sitter ju mest och stryker medhårs för att tilltala den egna gruppen. 

• Like 2

3 timmar sedan, Elinor sade:

Fast ärligt, finns det någon som ställer sig bakom en Coca Cola reklam idag? Han gör det ju inte direkt svårt för sig när han kritiserar en produkt som till och med extra beskattas i många länder, p.g.a ohälsa kopplat till söta drycker.

Det är sant, men det jag reagerade på var sättet han uttryckte sig (ovanligt trevligt) och att han faktiskt nämner kroppens förmåga att balansera, inte kalorier in/ut.

Han inleder förresten ett annat inlägg så här: "Jag blir ofta anklagade för att vara taskig/irriterad/arg etc när jag skriver inlägg, svarar på kommentarer på mina inlägg och kommentarer olika påstående på träningsforum och kostforum. Det jag tänkte gör i det här inlägget är helt enkelt förklara varför jag ibland uppfattas på detta sätt." Jag har inte läst hela inlägget (det är den del av texten som syns när man går in på traningslara.se) men det tyder på att det finns viss självinsikt och det är bra. Första steget, liksom. :)

• Like 5

• 2 months later...
4 timmar sedan, HelgeK sade:

PS   JGs blogg tilldrar väldigt lite intresse numera, så det är nog snart dax att ägna energin åt mer intressanta försvarare av vad vi brukar kalla "BIG food" och "BIG pharma" .

Hur menar du då? Har ditt intresse gått ner eller har han färre besökare generellt?
Skulle gissa annars att hans blogg är en sån som får fler läsare vid årsskiftet så här när "alla" ska börja (om) på gym... 

• Like 1

• 11 months later...

Nu har Jacob Gudiol vunnit pris hos Guldhjärtat. "Prestigelös attityd" vet jag inte om jag håller med om men jag gillar fortfarande hans åtta artiklar om barfotalöpning.

https://www.mynewsdesk.com/se/stockholmsmassan/pressreleases/vinnarna-av-guldhjaertat-2019-2951251?fbclid=IwAR2NaidTBwxpe4FUe152RVdc8gIB5rxgu6snvCDX9lRE-9OVS2Ashzsve1o

• Årets sociala medier influencer: Jacob Gudiol, Helsingborg
    Ur juryns motivering:
    "Med en prestigelös attityd hjälper den här personen till att guida bland den otroliga mängd information som finns där ute i träningsdjungeln. Det uppmuntras till en rak och enkel inställning till träning och kosthållning och här förespråkas inte några magiska metoder till framgång. Det är långsiktig träning, bra kosthållning och återhämtning som framhävs.”
  • Like 3

• 1 year later...
4 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag undrade vad Gudiol gör nu för tiden, så jag googlade och  hittade denna intervju med Emily  Sonestedt.  Tyvärr är den totalt ointressant och pladdrig .Se själva, om ni har tid att slösa bort en timme. 

Ja man blev inte ett dugg klokare av att lyssna på deras konstiga teorier och ifrågasättanden. Kollar man på lyxfällan så ser man ibland personer som äter den mängd socker som Gudiol säger är orimligt att komma upp i.

Du kan även lyssna på detta https://samtal.ax/jacob-gudiol/

• Like 1