Peter B

Gudiols teorier

Recommended Posts

5 minuter sedan, HelgeK sade:

Det är fortfarande oklart vad Christofer menar bör vara ämnet för diskusionen. Jag hoppas Christofer snart levererar ett svar... 

Ok, men skicka över den länken då, som du menar finns på metros sida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inväntar svaret på min fråga . 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, HelgeK sade:

Jag inväntar svaret på min fråga . 

Och din fråga är?

Ge mig länken till Metro nu där Gudiol hyllar studien, för den har du väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte någonstans skrivit att JG "hyllar studien". Har du svårt med läsförståelsen?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, HelgeK sade:

Jag har inte någonstans skrivit att JG "hyllar studien". Har du svårt med läsförståelsen?

Men helge då, först kallar du mig otrevlig och så blir man bemött av detta, sen svarar du inte på min fråga om vad din fråga var

och sen får jag ingen länk till Metro. Förstår du nu vart problematiken ligger? Martina har missförstått och verkar som ni gjort det också.
Metro inslaget är helt separat från den andra studien, de har inget med varandra och göra. Har du verkligen läst allt?
Och ge mig gärna exakt rad i studien där forskarna säger att den är dålig, jag hittar inte den heller.
Och sen ditt tomma prat om att studien inte stämmer och kolhydrater gör dig tjock, ändå motbevisar jag det och det svarar du inte på.

Så helge, har du någon substans i dina svar att komma med? Och klistra in allt blaha igen utan svara sakligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda länken till någon studie som finns i artikeln i Metros papperstidning är den här:

http://bmjopen.bmj.com/content/8/2/e018449

Hittar du någon annan där så länka till den!

Jag börjar tröttna på din innehållslösa pladder. Du har ingenting att komma med . Du har fått många chanser, men allt du kommer med är meningslöst pladder. I stället för att svara på frågor, så kommer du med en ny fråga. Du har klart visat att du inte har något att komma med.    

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste online Metro häromveckan när Gudiol var med. Lite tråkigt att behövs säga det då jag förr ofta läste hans böcker om styrketräning, men han har blivit ett troll. Jag ser ingen annan förklaring till hans beteende. Det finns 20-30 studier gjorda på LCHF och viktminskning på med studiertider på 2 mån - 2 år. Alla visar bättre vikt och fett minskning med LCHF. Då väljer trollet att hänvisa till en 2 veckors studie som bevis på att forskningsläget inte alls talar för LCHF. Alla som bara snubblat över en bok i metabolism vet att det tar 1-2 veckor för kroppen att dra igång fettförbränningen. Alla som träffat någon som vill gå ned i vikt vet att det finns ingen vars mål är uppfyllda på 2 veckor. Förstår inte vad han håller på med nu för tiden. 

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, The Biochemist sade:

Jag läste online Metro häromveckan när Gudiol var med. Lite tråkigt att behövs säga det då jag förr ofta läste hans böcker om styrketräning, men han har blivit ett troll. Jag ser ingen annan förklaring till hans beteende. Det finns 20-30 studier gjorda på LCHF och viktminskning på med studiertider på 2 mån - 2 år. Alla visar bättre vikt och fett minskning med LCHF. Då väljer trollet att hänvisa till en 2 veckors studie som bevis på att forskningsläget inte alls talar för LCHF. Alla som bara snubblat över en bok i metabolism vet att det tar 1-2 veckor för kroppen att dra igång fettförbränningen. Alla som träffat någon som vill gå ned i vikt vet att det finns ingen vars mål är uppfyllda på 2 veckor. Förstår inte vad han håller på med nu för tiden. 

Studierna behöver ju inte vara bra gjorda, det är ofta det han opponerar sig emot, om hälften av de studierna är epidemilogiskt utförda så kan du i princip ta alla de med en nya salt.
Sen finns det säkert 40 studier emot, man väger för och nackdel och tar de som är mest troliga.
Problemet med din tes om metabolism är att den inte stämmer, förbränningen är igång konstant oavsett om du sover eller är vaken. Kroppen tar från de depåer den känner för. Du kan inte bestämma vad kroppen ska förbränna för makronutrient. Så du bör läsa på om hur kroppen verkligen fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lite avvikande fråga. När man ser till Tim Noakes brev under responsen. Vem tog beslutet att Tim skulle stå som författare, och varför.:

http://bmjopen.bmj.com/content/8/2/e018449.responses#i-was-not-withdrawn-as-an-author-and-there-was-no-conflict-of-interest

Uppenbarligen var det inte Tim Noaks, eller BMJ. Då kvarstår frågan. Vem tog beslutet? Vad var syftet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, HelgeK sade:

En lite avvikande fråga. När man ser till Tim Noakes brev under responsen. Vem tog beslutet att Tim skulle stå som författare, och varför.:

http://bmjopen.bmj.com/content/8/2/e018449.responses#i-was-not-withdrawn-as-an-author-and-there-was-no-conflict-of-interest

Uppenbarligen var det inte Tim Noaks, eller BMJ. Då kvarstår frågan. Vem tog beslutet? Vad var syftet?

Det är 2 delar i det som jag förstår, först registrerar man ett protokoll och sen publiceras studien, i protokollet står noakes med, sen när det granskade materialet kommer står han inte med. Många misstänker att det är pga Noakes är föremål för jäv, då han själv är LCHF fantast, och kommer ett negativt resultat fram som strider emot hans LCHF tankar så kommer han framstå som "dålig".  Det är många som inte tror på Noakes förklaring av vad som hände, för det är tydligen väldigt ovanligt att man registrerar sig på protokoll för en studie och sen när studien publiceras så är man borttagen. Då ligger mer därtill än bara ett enkelt misstag. Noakes blev istället Reviewer till studien och det har han inte berättat detta för någon, han har även fått kritik för det. Han har dock inte gett svar än som folk sett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • Published on: 25 February 2018
    I was not "withdrawn" as an author and there was no conflict of interest

Dr Marcora writes that "withdrawing authorship from the manuscript reporting the results of the systematic review/meta-analysis is not enough to eliminate this conflict of interest... it seems that Professor Tim Noakes has not declared this potential conflict of interest".

The facts of the matter are the following: I do not believe that I have any conflicts of interest as I was involved very peripherally in advising the authors about the original design of the study. I reviewed the original protocol and offered some comments of minor relevance, none of which materially altered the designed of the study.

From that moment on I had nothing more to do with the study and no contact with the authors. Importantly I did not know the paper was being written and did not see the manuscript at any time until I was asked by the BMJ to act as a reviewer. The point is that I was not "withdrawn" as an author of this paper, nor did I voluntarily withdraw myself from the authorship. (Dr Marcora's less than subtle implication also implied rather more directly on social media (Twitter - @SamueleMarcora), might be that when the paper made a finding with which I disagreed, I asked to be "withdrawn" as an author). I simply never was considered to be an author of the work that was reported. In addition as I show below, despite disagreeing to some extent with the findings of the study, in the review process I welcome and supported its publication....

Show More
    Conflict of Interest: 
    I advocate the use of a low carbohydrate high fat diet for the management of insulin resistance/obesity/Type 2 diabetes mellitus. I have written 3 books on this topic - Real Meal Revolution; Raising Superheroes; and Lore of Nutrition. All explain why I believe as I do in the value of low carbohydrate diets for the management of conditions linked to insulin resistance.
  • En sådan här konflikt är ovanlig vad jag förstår.Se också:
  • Published on: 22 February 2018
    Note from the Editor

BMJ Open acknowledges the above response received from Prof Marcora. Having looked into the peer review history of the manuscript, we agree that Prof Noakes should have declared his involvement in the original conception and design of this study as a competing interest. We have invited Prof Noakes to submit a response on the article to explain his position. However we do not believe that this undisclosed competing interest has compromised the integrity of the peer review process, which involved two other reviewers.

Conflict of Interest: 
    I am an Assistant Editor for BMJ Open

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Biochemist

Jag håller med om det du skriver. Jag undrar också. När jag såg den här skriften : https://www.ica.se/halsa/artikel/jacob-gudiol-kritisk-till-matlarm/

JG skriver att " 99 av 100 larm rejält missvisande."Konstigt nog hänvisar han inte till någon undersökning, som visar på det han säger. Varför säger han det han säger?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, HelgeK sade:

The Biochemist

Jag håller med om det du skriver. Jag undrar också. När jag såg den här skriften : https://www.ica.se/halsa/artikel/jacob-gudiol-kritisk-till-matlarm/

JG skriver att " 99 av 100 larm rejält missvisande."Konstigt nog hänvisar han inte till någon undersökning, som visar på det han säger. Varför säger han det han säger?

Helge, anledningen är enkel om du lyssnat på hans program eller riktig forskning, men jag börjar mer och mer tro att du inte vill höra den riktiga sanningen.

Eva gick ner 15kg med LCHF,  NEJ, hon ströp kalorieintaget
lakrits kan ge dig cancer, JA om du äter 856g om dagen (Vem fan äter 856g om dagen?)

Dessa larm är tidningsrubriker och med andra ord helt orimliga slutsatser man drar av tidningsrubriker, med det menar han att dessa larm i tidningarna INTE är att lyssna på. För ska man tolka en studie så krävs det mer än att man är en tidningsreporter som läser ett studieresultat, man måste ha kunskaper om de olika studiernas säkerhet och veta innebörd mellan olika studier.
Kom igen nu, tänk lite kritiskt, Gudiol gör det :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Biochemist

Många hävdar att övergången till fetförbräning är längre än så, och under övergångstiden kan prestationsförmågan vara nedsatt, så gör man undersökningar då så blir resultaten vanligtvis sämre än både före och efter övergången. Så testar man under den tiden, så måste man undra över  syftet med undersökningen!

Se t.ex."One other important consideration: the “Adaptation Period”

It’s vital to keep in mind that it takes some time to convert your body over from a state of primarily “sugar-burning” to “fat-burning”. The length of time again will vary from person to person based on the same individual factors listed above that dictate your total carb intake, but the typical adaptation period can range anywhere from 3-6 weeks."

Från: https://nutritionalketosisforhealth.com/what-is-nutritional-ketosis/ 

Att det kommer hit troll, och pladdrar om frågan händer.Men de visar bara, att de inget vet om ämnet.Christofer har visat sig vara ett sådant troll. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, jala sade:

Du har ingen aning om vad riktig forskning är. Ytterst tveksam att du kan lära dig något då du envetet tragglar din tonlösa melodi.

https://martinajohansson.se/att-lasa-och-tolka-vetenskapliga-artiklar/

Föga förvånande att du hänvisar till Martina som kanske inte riktigt hör hemma till att köra korrekta tolkningar.
Problemet att folk som följer henne, lyssnar på det hon säger, och tolkat det som vetenskap, fast hon inte har vetenskapliga belägg. Och hon nämner det till och med på sin sida.
Hon saknar basal kunskap om hur kroppen fungerar då hon bland annat rekommenderar ketogen kost till folk med psykisk åkomma och tror på att fettförbrännare fungerar.

Ge mig ett argument att det hon säger, backas av någon forskare, Kostdoktorn räknas inte :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, jala sade:

Du har ingen aning om vad riktig forskning är. Ytterst tveksam att du kan lära dig något då du envetet tragglar din tonlösa melodi.

https://martinajohansson.se/att-lasa-och-tolka-vetenskapliga-artiklar/

Föga förvånande att du hänvisar till Martina som kanske inte riktigt hör hemma till att köra korrekta tolkningar.
Problemet att folk som följer henne, lyssnar på det hon säger, och tolkat det som vetenskap, fast hon inte har vetenskapliga belägg. Och hon nämner det till och med på sin sida.
Hon saknar basal kunskap om hur kroppen fungerar då hon bland annat rekommenderar ketogen kost till folk med psykisk åkomma och tror på att fettförbrännare fungerar.

Ge mig ett argument att det hon säger, backas av någon forskare, Kostdoktorn räknas inte :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, HelgeK sade:

The Biochemist

Många hävdar att övergången till fetförbräning är längre än så, och under övergångstiden kan prestationsförmågan vara nedsatt, så gör man undersökningar då så blir resultaten vanligtvis sämre än både före och efter övergången. Så testar man under den tiden, så måste man undra över  syftet med undersökningen!

Se t.ex."One other important consideration: the “Adaptation Period”

It’s vital to keep in mind that it takes some time to convert your body over from a state of primarily “sugar-burning” to “fat-burning”. The length of time again will vary from person to person based on the same individual factors listed above that dictate your total carb intake, but the typical adaptation period can range anywhere from 3-6 weeks."

Från: https://nutritionalketosisforhealth.com/what-is-nutritional-ketosis/ 

Att det kommer hit troll, och pladdrar om frågan händer.Men de visar bara, att de inget vet om ämnet.Christofer har visat sig vara ett sådant troll. 

Att prata om ketogen kost i samband med fettförbränning är oviktigt.
Det är två olika saker, Efter 2 veckor kanske den ketogena kosten anpassar sig och börjar ta mer av fettdepåerna, men det var INTE det han skrev.

Han skrev att en vanlig metabolism tar 2 veckor innan fettförbränningen verkar, Vilket är helt falskt. Metabolismen är igång 24 timmar om dygnet.
Det är vanlig biologi :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Christofer sade:

Ge mig ett argument att det hon säger, backas av någon forskare, Kostdoktorn räknas inte

Självklart behöver jag inte ge dig något argument. Du halkar bara omkring och gör bort dig hela tiden.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, Christofer sade:

Kostdoktorn räknas inte

Ha, ha. Nu är du ju nästan rolig. Du skriver i Kostdoktorns forum, men han räknas inte!?!?!? :o:D Hur i hela världen hamnade du här? 

• Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Christofer sade:

Vad är ditt syfte att fortsätta den här diskussionen? Vad förväntar du dig ska hända? Varför kom du hit från början?

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Trollmormor sade:

Ha, ha. Nu är du ju nästan rolig. Du skriver i Kostdoktorns forum, men han räknas inte!?!?!? :o:D Hur i hela världen hamnade du här? 

Det kallas för Jäv, klart han håller med om att det Martina stämmer. Förstår du tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Trollmormor sade:

Det kallas för Jäv, klart han håller med om att det Martina stämmer. Förstår du tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Christofer sade:

Nä, jag förstår inte tanken alls. På vilket sätt skulle det vara jäv??????

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Självklart behöver jag inte ge dig något argument. Du halkar bara omkring och gör bort dig hela tiden.

Det brukar låta så när man inte har den blekaste om vad som stämmer. Så jag förstår de som refererar till detta forumet och kallar er för "foliehattar" för ni lever

i en verklighetsbild som inte är sann, den är sann enligt er själva, men ingen annan normalt funtad person. Ta bara som Helge och Biochemist som sprider falska faktan omkring sig precis som 

att de vet vad de pratar om men så kan man slå upp vilken biologi bok som helst och få veta motsatsen,och så likar du de inläggen vilket även det visar att du är lika innehållslös. Och sen alla artiklar om vad gudiol sagt hit eller ditoch massa dåliga studier på det, ni sprider ju en bild som inte är sanningsenlig med forskning (riktig forskning)

Och sen tar du upp Martina som en forskare som vet hur man dissekerar vetenskapliga artiklar.....

@Little Redhead Det jag förväntar mig ska hända av normalt begåvade personer är att man upphör och sprider falska rykten omkring sig, rent av hittepå som man läst någonstans eller sett i en youtube video.
Anledning att jag kom hit var att någon länkade hit att diskussionen Martina och Gudiol fortsatte här, även här utan belägg eller att man förstått vad det rör sig om.
Personligen känner jag att det är förtal, och förtal är brottsligt. Det är ändå vuxna personer härinne men beter sig som dagisbarn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg