Carl August Arge Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Jag har en bekant som har vänt sig til mig med en mycket intressant frågeställning. Jag är fiskare och säljer bl a fisk direkt til konsumenter på en öppen marknad här i stan. Det är något jag njuter av til fullo! Att sälja mina egna produkter - som jag vet är hälsosama på alla sätt o vis - till mycket nöjda kunder....wauw! Vilken lycka! Och hur många möten som helst med fina människor. Oräkneliga givandi samtal om allt mellan himmel och jord Helt nyfångade stora torsk, koljor, sej o.a. fina fiskar. Inte minst samtal om kost och hälsa. Jeg vet att jag har påverkat många åt lchf hållet. Samt att jag själv har fått oerhört många råd & tips. Well....denna bekanta brukar köpa helt frisk torsklever från mig. Han är helt såld på torsklever och gör bl a egna innlägningar på denna fina lever. Han köper gärna 4-5 kg lever pr gång. Han har berättat för mig att han blir direkt "hög" på lever. Han får en oerhörd energi och blir varm om hela kroppen, Effekten kommer närmast direkt......minutter säger han....och håller i sig 2 - 3 dygn. Han berättar, att det som verkligen står fämst, är hur leveren påverkar hans sinne/hjärna. Han börjar att tänka oerhört snabt och hann kan då prata som ett vattenfall. Är mkt konsentrerad, fokuserad - är liksom på en kognitiv motorväg. Nå är det sesong för atlanto-skandisk sill. Tror svensken kallar denna sill för islandssill (Fy altså! Varför inte färösill får jag fråga? ). Han kontaktade mig i går och berättade att han får eksakt samma reaktion när han äter stekta sill-fileér. Jag frågade lite närmare: han fär ocksa effekten när han äter smällfeta stormfågel-ungar (en oerhörd fin lokal delikatess )....han hade även ätit huvudet av en stor-flundra med samma verkan (Ja, ja, jeg vet vi har lite annorlunda kostvanor ). Jag frågade om han får effekten även av mättad fett: smör eller fett lamkjött (som är vanlig här), men det vidste han inte....han älskar fett från havet, men håller sig borta från landfett (= mättad fett). Jag bad honom pröva att äta ett par matskedar smör och testa. Det ville han - och skall sen rapportera till mig. Jag bad honom komma hem till mig -så jag kan mäta om han är i ketose. Jo, han ska komma nästa gång. Han säger att han känner sig ganska manisk när han äter sjöfett- och andra bekräftar detta. Hjärnan kör på högvarv, han blir varm i hela kroppen och har svårt att sitta still; han har mycket energi och mår mycket bra. Han säger dock att han inte känner sig berusad eller ovettig på nått vis. Jag frågade om hans övriga hälsa och där tyks inte vara några märvärdighetera als där. Han är i ö normalviktig och väl tränad. Han arbetar som sjöbefäl och är en absolut vederhäftig och pålitlig man. Sjöfett är som bekant omättad och innehållar massor med omega 3. Jag är själv i ketose jämnt och känner i o f s dessa effekter - men bara als inte så påtagligt starka. Jag har aldrig hört om nått liknande. Har Ni? Några åsikter? Vad kan detta bero på? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Detta låter mycket intressant, blir spännande att se responsen, jag har inte läst något liknande, dags att forska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Verkligen spännande. Min far "måste" äta fet fisk varje dag. Kanske något liknande där Måste tillägga att nu blev jag verkligen sugen på en Färöarna-resa. Kanske borde du börja ordna sällskapsresor åt LCHF-paleo-intresserade fastlandsnordbor med fiskprovning. Jeanette (som har mycket kontakter till Island men inte till Färöarna ännu) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Carl August Arge Posted October 21, 2014 Author Popular Post Share Posted October 21, 2014 Verkligen spännande. Min far "måste" äta fet fisk varje dag. Kanske något liknande där Måste tillägga att nu blev jag verkligen sugen på en Färöarna-resa. Kanske borde du börja ordna sällskapsresor åt LCHF-paleo-intresserade fastlandsnordbor med fiskprovning. Jeanette (som har mycket kontakter till Island men inte till Färöarna ännu) Detta är kanske lite off-topic, men tänker ändå lägga en bild från min fiskförsäljning..... kanske ni blir lite sugna Den lilla pojken är en sonson https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202649345131856&set=pcb.10202649349931976&type=1&theater Ja ja, ska det vara fest så la det vara fest Är lite åt det egotrippade hållet i dag: lite bilder av min båt & mig i rätta elementet https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202959612248340&set=pb.1144732822.-2207520000.1413891833.&type=3&theater 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Fina bilder! Jag känner hur det doftar... *går till kylen för att rota fram en makrillburk* 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts