madelene Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är förmycket kolhydrater. Någon som har kört lchf så pass länge så hen vet vart gränsen går ungefär? En typisk dag ser i kolhydratform ut ungefär såhär: En fincrisp, En rödbeta, Tre gröna sparrisar, 1,5 dl av den fetaste yoghurten, Cirka 5 mandlar, 0,5 dl mjölk. Till det här äter jag typisk lchf mat: smör, kött, fisk, gräddbaserad sås osv. Vet att både rödbeta och mjölk inte faller under bra lch kost, men jag är nyfiken om jag faller inom liberal lchf eller om jag faller utanför pga mjölken och rödbetan. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Mår du bra av att äta som du gör? I så fall gör du rätt. Om du vill klassa det som något, så ja, liberal skulle det nog falla under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madelene Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Mår du bra av att äta som du gör? I så fall gör du rätt. Om du vill klassa det som något, så ja, liberal skulle det nog falla under. jo, jag mår bra av kosten men har kanske 3 kg jag skulle vilja gå ner. jag funderar väl mer på om det kan vara så mycket kolhydrater så jag jag istället pga den höga kolhydratmängden i kombo med fettet går upp i vikt. det är ju inget jag vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Jag har också ca 3 kg som jag skulle vilja gå ner, men efter 1 år med i stort sett samma vikt har jag konstaterat att kroppen inte vill som jag . Konstaterat och accepterat. Om du mår bra av din kost så kanske det inte spelar så stor roll vad den heter? Eller? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Om du bara har 3 kg du vill gå ner så kanske det inte är vikten som är det viktigaste att fokusera på utan vad som ger bra hälsa. Här är mina tips: Du äter en del mjölkprotein. Personligen får jag finnar av det och därför undviker jag det. Upplever också att jag fått en något mindre vikt när jag inte äter mjölkprotein, men det är marginellt. Baserat på detta tror jag inte att mjölkprotein är det hälsosammaste man kan äta. Fincrisp mår jag inte bra av. När jag har ätit sådana blir jag dåsig efteråt. Eftersom jag upplever att min hälsa blir sämre av dem så rekommenderar jag inte andra att äta det. Annars tror jag du äter bra. Nu vet jag inte din historia, dvs. om du har haft metabolt syndrom eller inte. Om du inte har haft det vet jag inte om man tjänar så mycket på att försöka ligga jätte lågt med kolhydrater, utan en liberal variant som du äter tror jag passar utmärkt. Däremot kan kvaliteten på matvarorna vara av större effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madelene Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Jag har också ca 3 kg som jag skulle vilja gå ner, men efter 1 år med i stort sett samma vikt har jag konstaterat att kroppen inte vill som jag . Konstaterat och accepterat. Om du mår bra av din kost så kanske det inte spelar så stor roll vad den heter? Eller? Du har helt rätt Trollmormor. Jag har ätit såhär ganska länge och trivs. Jag tror att jag mest är nyfiken på vad som skulle kunna vara "problemet". Att för mig fixa det lilla extra handlar väl säkert om att vara striktare men frågan är vad som är viktigast. En kost som fungerar med livet. Eller något ynka kilo. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Om det är bara 3 kg tror jag inte det räcker med enbart LCHF, liberal eller inte. Periodisk fasta kan kicka igång och sen föreslår jag träning för att få shape på fluffet i stället Hittade denna... http://www.bodyventure.se/hoj-intensiteten-och-brann-fett/ Nu vet jag inte hur gammal du är och hur mycket du tränar annars, men tänket är detsamma oavsett om man är en rultig kärring eller en vältränad biff. Så tungt man orkar i 3 set, 5-10 repetitioner gör skillnad på utseende och fluff. Jag är väl långt ifrån smal ännu men är lite mindre rultig i alla fall. Jag skäms inte längre för att ha långbyxor... :-P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 För mycket kolhydrater är såpass att din kropp blir tvungen att jobba mycket med insulin för att hantera allt! Och hur mycket är det då.. det vet du om 10-30 år! Såå.. det är då ingen ide.. såvida man inte är fysiskt väldigt aktiv att käka för mycket raketbränsle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madelene Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Roligt att få höra allas tankar och ideer. Måste man vara i ketos för att gå ner i vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Näe man måste inte vara i ketos för att gå ner i vikt! Dock brukar kaloribantare komma i ketos.. men det är en annan sak. Finessen med en lågkolhydratkost är att slippa blodsockrets och insulinets bergodalbana.. och har man överskott av fett att ta utav så brukar aptiten sjunka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Jag trodde jag ätit ganska strikt i snart fyra år, men jag äter liberalare än dig. Och jag har gått ner, sakta men säkert. Står dock still a på en bra vikt nu sedan länge. Men du säger att du vill gå ner 3 kg till. Om du är längre än 80 cm är väl 3 kg inte mycket att bråka om! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Måste man vara i ketos för att gå ner i vikt? Nej, det måste man inte. Vissa mäter ketos och många av dem påstår att man går ner i vikt snabbare om man är i "optimal ketos". Har personligen aldrig brytt mig om eller mätt om jag är i ketos. För mig är det heller inte bättre att ju mindre kolhydrater desto bättre. Jag har testat att ligga lågt med kolhydraterna samtidigt som hålla igen lite på proteinerna. Det borde ha gjort är jag varit mer i ketos än i vanliga fall. Det fungerade inte för mig då jag hade svårt och bli mätt och åt stora mängder mat, kände mig inte tillfredsställd då. Så min slutsats är att ketosen inte är viktig, i alla fall inte för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Finncrisp har 10% mindre kolhydrater än pasta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts