Susshz Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Hej, jag är ganska nybliven lchfare. Min man har hoppat på tåget och det verkar funka fint för oss. Vi har en dotter på 3,5 år som går på dagis och äter allt utom middag/kvällsmat där. Hon är glutenintolerant och får ersättningsmat. Nu är ju hela familjen glutenfri och det är ju bra! Men min fundering är nu hur ni skulle hantera kosten hemma i detta läget? Vi har introducerat mer grönsaker och fett och därmed mindre andel kolhydrater även om det blir ris och potatis ibland. Jag försöker fasa ut pastan ur hemmet helt. Men maten på dagis är så sockerstinn och jag vet inte om det är läge att ta en David och Goliat fajt om det. Jag är lite orolig för hennes vikt. Hon har ända sedan födseln legat i överkant utan att vara överviktig. Med alla de kolhydrater hon äter på dagis och den större mängden fett hemma så kanske det blir jättedumt?! Nu vill jag bara understryka att hon äter inte såser så det handlar om mer smör på det glutenfria brödet och fetare mejeriprodukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Hon verkar ha en klok mor, så det skall nog gå bra! Att vara glutenintolerant är ju en gudagåva (ok, lite överdrivet) problemet är att många ersättningsprodukter är rena skiten. Min bror är glutenintolerant och jag har med fasa läst innehållsförteckningarna på hans ersättnings-pasta-bröd-etcetera. Om du väljer det så tala om att hon inte får äta låtsaspasta, låtsasgröt, låsasbröd. En del potatis och ris tål hon säkert. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Det är länge sen mina barn var små men nog skulle jag skippa allt skräp hemma. Det måste ju väga upp det hon går på dagis. I synnerhet inga spannmål alls - glutenfritt eller inte. Får hon fet yoghurt med nötter och frön och lite kokosflingor i st f gröt och en PUMa (Pålägg Utan Macka) i st f smörgås och sen äter vanlig mat med er måste det väl vara bra... Titta på Monique Forslunds bok om Barnmat. Den ska vara jättebra 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 LOL @ PUMa, aldrig hört. Jag har ätit en puma till frukost och kvällsmat flera dagar i sträck utan att veta om det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susshz Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Tack för era svar hittills! Nej dessa ersättningsprodukter känns inget vidare så vi fasar ut dem och ersätter bröd med yoghurt,"fröbröd" och oopsies. Hon kommer nog älska en PUMa! Men tror ni inte att det leder till viktökning hos ett barn som äter HCLF på dagis och tvärtom hemma? Vi introducerade zucchini "pasta" idag. Ingen hit än men broccolin går iaf bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Om du är orolig för att HCLF-kosten på dagis via högt insulinpåslag ska orsaka viktuppgång av LCHF-maten på kvällen, så behöver du inte vara det. Insulinet som utsöndrades då hinner försvinna till kvällen, och kvällsmaten ger ju ingen insulinspik eftersom det är LCHF. Så bättre än HCLF + HCLF är definitivt HCLF + LCHF Jag tycker det låter som ni är inne på helt rätt spår! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susshz Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Tack för det svaret! Just vad jag ville höra ! Har varit väldigt fundersam och lite orolig så det lugnade mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Hej! Jag har fyra barn som har ätit LCHF-inspirerat i ungefär tre år. De får vanlig mat på skola och förskola, hemma serverar jag liberal LCHF med tillägg av lite frukt, lite potatis, lite ris, FÖRSÖKER hålla igen på brödet, minimalt med pasta och godis. Barnen mår bra och följer sina kurvor perfekt Det jag har sett under de här åren är att sockersuget har minskat, de där fruktansvärda blodsockerdipparna slipper vi nästan helt (okej, mina var värst.. Men äldste sonen var inte dålig han heller ) och att barnen äter sig mätta på ordentlig mat! Bara fördelar, som jag ser det Vad gäller förskola så är min erfarenhet att det går att tala med personalen om man tycker att maten/sockret är alltför bedrövligt! Det behöver inte bli storkrig direkt om man vänligt men obevekligt påtalar att år 2014 vet vi bättre än att servera O'boy, nyponsoppa, skorpor, marmelad, margarin.. Om det sedan behövs storkrig, ja då skulle jag nog ta fajten! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susshz Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Malin303, det låter ganska mycket som vår kosthållning här hemma. Kul att det funkar bra hos er! Jag har tänkt att jag ska prata lite försiktigt med dem på förskolan när jag är lite mer varm i kläderna och hittar rätt tillfälle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Bättre dem får riktig mat hemma än ingenstans! Antar att hon är hyfsat frisk så då lär hon kunna hantera de blodsockerchocker hon får på dagis. Och om de erbjuder frukt i stället för smörgås så är det att föredra.. oså PUMA förstås. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Alla barn måtte väl älska en puma (särskilt när man kallar den för det). Hädanefter ska jag äta 1 puma om dagen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kareng Posted October 22, 2014 Popular Post Share Posted October 22, 2014 Jag hade samma funderingar när vi började med LCHF. Jag försökte leta och fråga i bloggar och på de forum som fanns då men hittade inget direkt. Nu finns det här forumet och jag upplever att det är fler familjer där alla äter LCHF (så gott det går). Hos oss kör vi LCHF-frukost som sonen blir mätt av och står sig på minst fram till skollunchen. När det blir dags för lunch är han bara "lagom hungrig". Han är en stor kille så det går att förklara för honom och han kan ta egna beslut så det är ju såklart lättare än med ett litet barn. När han kommer hem äter han oftast någon form av LCHF-mellis och middagen är äter vi tillsammans. När vi började med LCHF var han något överviktig men det är han inte längre. Börjar barnen dagen mätta utan sug efter mer socker tror jag att hela dagen blir bättre. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts