Jump to content

Panik


Ludde
 Share

Recommended Posts

Hej på Er!

jag behöver hjälp!

Har gått på LCHF nu i 3 månader och jag får inga resultat.

Vad jag menar är att jag har inte tappat ngt i vikt ännu, upplever mig i och för sig aldrig hungrig( vilket är positivt), Samt att jag

inte klarar av att jogga. Är så otroligt tung, upplever som om jag har en betongklump att släpa på, inga lätta steg alls. Klarar

inte ens att springa 2.5 km utan att behöva stanna.

Vad beror detta på?

 

Äter max mellan 20-50gr kolisar per dag,

Behöver verkligen hjälp nu

//L

Link to comment
Share on other sites

Luuugn! Det tar ett tag för din kropp att ställa om till rätt bränsle. Det är inte alls ovanligt att det känns som man har rustning på sej första tiden. Se till att du får i dej tillräcligt med vatten och salt. Vilka är dina kolhydratskällor? Får du i dej tillräckligtmed fett?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

dom jag äter kommer från proteinet samt lite från grädde och ost. Ibland slår jag till med vitkål, sallad, tomat gurka. Överdrier gärna med fettet när jag steker eller

bakar mitt LCHF bröd, fet ost, grädde, bacon m m. Salt har jag inte tänkt på, får försöka med det.

Tack snälla för ditt svar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Vad innehåller ditt LCHF bröd ?

 

Kött och mejeri triggar insulin oavsett att de har lågt kolhydratinnehåll. Ta det därför lite lugnt med dessa, öka på med grönsaker med lite kolhydrater, massor med kål av olika sorter tex, och öka fettet från smör kokosolja olivolja. Gör egen gee dvs klarnat smör genom att smälta ett paket smör och hälla av oljan och lämna grädden kvar, då blir du av med proteinen i smör också. Chark kan innehålla socker.

 

Ost som är lagrad har mindre vassleprotein och triggar därför inte insulin lika mycket som en icke lagrad ost typ färskost, gräddost, keso. Välsyrade produkter som creme fraiche och youghurt är bättre än osyrade.

 

Undvik kvarg, vassle, mjölk, försiktig med grädde.

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er!

jag behöver hjälp!

Har gått på LCHF nu i 3 månader och jag får inga resultat.

Vad jag menar är att jag har inte tappat ngt i vikt ännu, upplever mig i och för sig aldrig hungrig( vilket är positivt), Samt att jag

inte klarar av att jogga. Är så otroligt tung, upplever som om jag har en betongklump att släpa på, inga lätta steg alls. Klarar

inte ens att springa 2.5 km utan att behöva stanna.

Vad beror detta på?

 

Äter max mellan 20-50gr kolisar per dag,

Behöver verkligen hjälp nu

//L

Magnesiumtillskott kan också vara bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej på Er

tack för svar.

Mitt LCHF bröd innehåller po fiber, mandelmjöl, ägg och cocosfell samt naturell yoghurt. Jag är försiktigt generellt med mjölkprodukter, endast grädde till

kaffe samt såser. Om jag använder smör så är mjölkfritt eftersom vi har mjölkallergi i huset.Gee brukar jag göra emellanåt, men föredrar cocosfettet nu istället.

Jag får väl hålla ut ett tag till, inte för att jag vill ändra min kost utan för att jag vill kunna springa som vanligt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lisabet! det är gjort på vegetabiliska fetter och oljor såsom solros,raps, linfrö vatten och salt.  Finns inga kolisar i det

Hej Ludde.

Då är det Margarin :(

Något man med bestämdhet avråder ifrån inom LCHF. Margarin är processade oljor som man genom olika behandlingar och processer utvecklats till något bredbart som ska likna smör. Det är många gånger rikt på Omega 6 och betraktas därför som inflammationsframkallande.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Finns det ens mjölkfri Bregott? (inte enligt goog iaf)

 

Det finns laktosfritt smör från Valio, och mjölkproteinfritt från Kung Markatta, kallat Ghee i glasburk.

 

Skilj på laktos (kolhydrater) och mjölkprotein (protein, ja)!

Och skilj för guds skull på smör och margarin! Målarfärg har mer gemensamt med margarin än smör!

 

Tänk dessutom på att kött inte är lika med protein!

D.v.s. en köttbit innehåller inte bara protein. Köttfärs kan innehålla ca 10 % fett och 30 % protein, sen lär det vara en hel del vatten, mineralämnen, och vitaminer.

Link to comment
Share on other sites

Ludde, en del kan känna av att träningen går trögare än vanligt de första månaderna på LCHF, för att sedan funka allt bättre. Kostdoktorn skriver om detta under "Börja här" och sedan "Frågor och svar om LCHF". Du hittar det i bloggen. Det blir bättre! Och man kan alltid modifiera sin kost till det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hade liknande symptom med träningen när jag gick över till LCHF, tror dock mina symptom va mildare än dina. Det som hjälpte mig då för att komma bort från de symptomen var att äta något lätt innan jag tränade.

Nu har jag inga sådana symptom längre. Det kan bero på olika saker. Dels kan det bero på att min kropp har anpassat sig. Dels kan det bero på att jag äter annorlunda. Nu äter jag mer grönsaker än vad jag gjorde då. Äter oftast 500-1000 g grönsaker / dag. Räknar man på det är det fortfarande väldigt få mängder kolhydrater. Jag får intrycket att du inte äter så mycket grönsaker så mitt tips är att öka det intaget, gärna med säsongens grönsaker som blomkål, broccoli, morot, purjolök, och olika typer av kål.

 

Här kommer en inspirationsbild om en sallad med grönsaker, fläskkött, frön, mandlar samt olivolja och äppelcidervinäger. Kan nämna att den är tänkt för en person :)

 

 

 

 

post-8397-0-79238400-1413989140_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack vältränad nörd, ska prova det. Vi har inte problem med laktos i familjen utan mjölkprotein, så något ghee blir det inte i denna familj. Däremot äter vi cocosfett. Tyvärr så är ju smör gjort på grädde så det funkar inte alls. Jag ska prova lite mer grönsaker så får jag ge det tid helt enkelt.

Tack för tips och råd

/L

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aha mejeri triggar insulin? Vill man bli av med hunger kanske det är bättre med kokosolja istället för grädde i kaffet då. Och mer grönsaker allmänt. Egentligen kanske turkyoughurten också men svår att hålla sig undan eftersom man slipper laga nåt.  Ska testa!

Link to comment
Share on other sites

Aha mejeri triggar insulin? Vill man bli av med hunger kanske det är bättre med kokosolja istället för grädde i kaffet då. Och mer grönsaker allmänt. Egentligen kanske turkyoughurten också men svår att hålla sig undan eftersom man slipper laga nåt.  Ska testa!

Jag åt också youghurt till frukost i början, men nu mosar jag kokt ägg med smör och salt eller blandar tonfisk med majonnäs. Om du har äggen färdigkokta tar det ju nolltid. Eller investera i en elektrisk äggkokare. Förut tyckte jag det var höjden av onödig pryl men nu sätter jag på den innan jag går in i badrummet och behöver aldrig hålla koll och förlorar ingen tid

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade precis BBC Story about Low Carb diet. Där kommer man i slutminuterna fram till varför Atkins funkar och varför folk blir mätta snabbare. Man konstaterar att det inte har med fettet att göra utan proteinet. Att det är proteinet som ger den ökade mättnadskänslan.

 

Filmen är från 2012. Vad säger man om det idag? Här verkar det mest snackas om fettet som det dominerande och viktiga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...