Jump to content

kranskärlskramp

bomag43

Recommended Posts

Hej är det någon som har erfarenhet av att genomgått kranskärlsoperation och fått en stent inopererad. Vilka konsekvenser får en lchd-kost på den fortsatta behandlingen? Vi fick starka reaktioner från personalen när vi bredde Bregott på smörgåsarna. De uttryckte mycket starkt att detta inte var nyttigt då fettet skulle sätta igen kranskärlen igen. Tacksam för råd avseende detta.

Hej är det någon som har erfarenhet av att genomgått kranskärlsoperation och fått en stent inopererad. Vilka konsekvenser får en lchd-kost på den fortsatta behandlingen? Vi fick starka reaktioner från personalen när vi bredde Bregott på smörgåsarna. De uttryckte mycket starkt att detta inte var nyttigt då fettet skulle sätta igen kranskärlen igen. Tacksam för råd avseende detta.

http://www.kostdoktorn.se/?s=m%C3%A4ttat+fett&submit.x=0&submit.y=0

Kostdoktorns artiklar angående mättat fett. Skulle tro du hittar svaren där. :)

• Like 1

Tack för hänvisning men det råder uppenbarligen mycket delade meningar om området. Den sjukhuspersonal vi träffade på sjukhuset igår blev minst sagt förskräckta över rådet om att äta fett så här står man som åsnan mellan hötapparna.

Jo men sjukvårdspersonal och dietister är ju inte duktiga på att uppdatera sej med nya rön. Jag har fått både min metabolläkare och min husdoktor med på noterna trots att den förra var väldigt negativ. Min husläkare såg ut som en brevlåda när jag träffade henne sist för att säkerställa att jag slipper äta blodtrycksmedicin. Hon har följt mej alla år och det var hon som skickade mej på akutremiss. Hon lovade att absolut läsa Kostdoktorn, Ann Fernholm och Annika Dahlqvist på min rekommendation. Hade jag fortsatt följa dietisternas råd hade jag kanske varit död nu liksom mina fastrar och farbröder

• Like 3

Detta är ett svårt tema då vi under flera decennier fått lära oss att man blir fet av fett samt får hjärtsjukdom av mättat fett och kolesterol. Det blir emellertid allt vanligare att den forskning som kommit fram under senare år lyfts fram, vilken visar att fett och kolesterol inte har med hjärtsjukdom att göra. I detta läge då framstående forskare och namnkunniga experter säger olika saker blir det upp till oss själva att försöka studera bevisen och besluta hur vi ska leva våra liv. Förmodligen tar det något decennium innan paradigmskiftet är fullbordat och det råder någorlunda konsensus kring ett evolutionärt perspektiv på livsstil i förhållande till uppkomsten av folksjukdomar. Detta perspektiv, som bekräftas av biokemi, näringsfysiologi och modern forskning, betyder att man ska vara försiktig med sådan mat eller annat i livsstilen som introducerats sedan vi började med jordbruk.

• Like 5

Jag hade lagt bena på ryggen och stuckit därifrån omedelbums.. man blir mörkrädd!

För det första.. man har forskat på fett och kardiovaskulär hälsa sedan 50talet.. utan att kunna leda det i bevis, det enda som är säkerställt är Familiär Hyperkolesterolemi och industriella transfetter.. du vet sådant vi mest ger till barn.. för att vi älskar dom!  :wacko:

Oså.. fett, dvs triglycerider är en sak.. men kolesterol är ett helt annat ämne, det är en alkohol, såå.. hur kom nu kolesterolet in i kärlväggen för att du äter triglycerider.. det kan du fråga personalen.. för att checka deras kunskapsnivå! :o

Du kan få svaret av mig.. det beror i huvudsak på något som kallas för APOlipoproteiner.. och det är APOb som anses vara aterosklerotiska i för hög mängd!

Och då kommer man till vad som orsakar för hög mängd APOb.. det handlar i huvudsak om hög glykemisk belastning.. såvida man nu inte har den genetiska defekten FH!

Man kan få problem med kranskärlen ändå, men de orsakerna är mer ovanliga, typ kalcifiering, patogener, någon medecin o sådant!

"Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632

Lars-Erik Litsfeldt är en sådan person som följde kostråden han fick.. och som tack för det så fick han en hjärtinfarkt.. med stent som följd!

Senare kom han på att det motsatta är det som är riktigt och numera skriver han böcker om LCHF!

http://www.litsfeldt.se/books.php

• Like 4

Detta är ett svårt tema då vi under flera decennier fått lära oss att man blir fet av fett samt får hjärtsjukdom av mättat fett och kolesterol. Det blir emellertid allt vanligare att den forskning som kommit fram under senare år lyfts fram, vilken visar att fett och kolesterol inte har med hjärtsjukdom att göra. I detta läge då framstående forskare och namnkunniga experter säger olika saker blir det upp till oss själva att försöka studera bevisen och besluta hur vi ska leva våra liv. Förmodligen tar det något decennium innan paradigmskiftet är fullbordat och det råder någorlunda konsensus kring ett evolutionärt perspektiv på livsstil i förhållande till uppkomsten av folksjukdomar. Detta perspektiv, som bekräftas av biokemi, näringsfysiologi och modern forskning, betyder att man ska vara försiktig med sådan mat eller annat i livsstilen som introducerats sedan vi började med jordbruk.

Att forskarna säger olika beror enligt min mening på att man aldrig kan titta på ett livsmedel i taget och inte dra alla människor över en kam heller.

Jag är fortfarande övertygad om att mättat fett kan ställa till problem i en blandkost. Jag håller för närvarande upp helt med ost och smör eftersom jag får hälsotrassel om jag äter dom livsmedlen. För dom som inte vet det så äter jag blandkost.

Hur det är med mättat fett när man går uppåt i vikt av LCHF-kost vet jag inte men jag undrar.

Jag fick en blodprop i hjärtad för drygt 3 år sen och fick en stent isatt. Hjärtscanningen viste efteråt att jag hade klarat mig rätt bra mht skador på hjärtad. Jag tror mig minnas att jag hade funktions-sifrasn 40 rakt efter stentinnsättningen (max är 60. När det blir invaliderande ligger siffran kring 30). J

Jag åkte hem med - jag tror det var 12 olika mediciner - statin, betablockare, hjärtmagnyl, vattendrivande, nått för njurarna, nått för hjärtrytmen, nått för blodtrycket + + + ...kommer inte als ihåg alla + 2 stk för min diabetes. Jag fick också en bok om hjärtsjuka att läsa. Sen ingenting före efter 5 månader. Inga samtal, ingen rådgivning....ingenting.

Jag kan berätta en längre historia om detta, men det korta av det långa var att jag struntade i all medicin minus metformin fõr min diabetes. Jag började träna tung viktlyftning + dagliga promenader och började käka lchf.

Efter 5 månader blev jag inkallad för hjärtkontroll + alment koll.  Nar jag ser tilbaks på denna - 1:a och enda kontrollen jag har fått för hjärtad - måste jag skaka undrande på huvudet: jag vågade inte berätta att jag inga mediciner tog als utan visade snällt framm "min medicinlista"  :rolleyes:  Sen blev hjärtad ultra-ljuds-scannat . Till min stora stora glädje kunne läkarna inte se någon skada als - jag hade funktionssiffran 60 (fullt normalt).

Jag tar fortfarande ingen medicin als för hjärtad och endast minimalt metformin för diabetes (mest av vana - tror att jag slänger metforminen snart).

Min reguläre läkare var lite fundersam i början, men då han så att mina blodvärden var så  fina gick han med på att stödja mig i mina livsstils- , medicin- og kostval.

Jag går till koll 4 ggr/år - och alla mina värden är perfekta. Min snälla och glada läkare skakar på huvudet, skrattar och säjer att jag bara är en av hans allarfriskaste patienter. "Du är bara fullt frisk!" säger han.

Och glad är jag :D  Glada är mina barn och barnbarn  :)   Och glad är min nyfunna fjälla  :wub:     Tack til Kostdoktorn et al + alla Ni här på sajten.

Jag läser gärna den långa versionen! :-)
  • Like 1