Sasse

Magnesiumtillskott

Recommended Posts

I början av året, någon månad efter LCHF-starten, började jag få kramper i vaderna, precis som så många andra. Tack vare tips på denna utmärkta sajt :) försvann besvären efter bara några dagar med magnesiumtillskott. Jag har sedan dess tagit dessa tabletter, tillsammans med en multivitamin, varje dag och mått utmärkt.

Mina migräntabletter har jag trappat ner med en halv tablett i kvartalet ungefär, från 2 st per dag, via 1,5 till 1 och nu är jag nere på en halv om dagen :D! Det skulle kännas skönt att få fasa ut dem helt till nyår. Min bästa belöning, förutom viktnedgången då.

Men min fråga gäller magnesiumtabletterna (och vitaminerna): Måste man fortsätta att äta dem, eller går kramperna över med tiden, så att man kan fasa ut även dessa tabletter?

Ni som hållit på ett tag, vad har ni för erfarenheter?

Sasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan enbart tala av egen erfarenhet, men jag brukar då och då få vad- eller tå-kramp, framför allt på natten. Jag brukar då ta en brustablett av Berocca-typ på kvällen några dagar i rad. Detta räcker normalt typ 2-3 månader innan jag behöver upprepa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kramper har i allmänhet med omställningarna att göra och brukar inte uppträda därefter

Däremot så kan man ändå må bra av lite magnesium emellanåt eftersom det är lätt att få i sig för lite av det

Tar det bara nån gång emellanåt idag

Det blir ett skönt lugn i kroppen av det på nåt sätt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig uppstår kramp av antingen magnesium- eller salt-brist. Magnesium äter jag stor del av året eftersom D-vitamin drar en del magnesium. D-vitamin äter jag 4000 IE av dagligen ca 9 månader/år.

Saltbrist uppstår när jag (av olika skäl) har svettats extra mycket. Då kan kramper komma trots att jag äter magnesium. Jag brukar också känna mig orkeslös. Men det går snabbt över om jag dricker en mugg köttbuljong av god kvalitet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ofta kramp i vaderna i början. Har aldrig tagit magnesiumtillskott. Däremot tog jag ibland en halv tesked vanligt salt i ett glas vatten, tyckte det hjälpte. Nu för tiden har jag ytterst sällan kramp. Tar heller inget extra salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft lätt att få kramp, dock sällan i vaderna på natten utan oftast på de mest konstiga ställen där man inte tror att man har några muskler, ofta i samband med att man gör någon konstig och ovanlig rörelse!

Magnesium verkar lindra.. innan och efter LCHF!

Om problemet uppstod iomed LCHF så kan det vara att man tagit bort den källan man fick det ifrån.. typ säd och bönor, då får man kompletera med mer grönkål/nötter!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kramper var och varannan natt trots lchf i över 6 månader, tar inga tillskott men ska till en näringsterapeut nästa vecka och kolla mina värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg