Jump to content

zink, magnesium och vitamin b6. Farligt att få i sig för mycket?

chipsbrost

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en burk av kostillskottet ZMB6 häromdan.

Blev rekommenderad det av en på mitt gym, som sa att kunde hjälpa om man har svårt att sova.

Men funderar lite på om det finns en risk att överdosera detta, om jag tar 2st kapslar på kvällen.

innehållsförteckning säger såhär:

per 2 kapslar:

Zinc, 30mg, RDA% 300%

Magnesium, 450 mg, RDA% 120%

Vitamin B6, 11mg, RDA% 785%

liten edit:
Värt att nämna är kanske att jag inte följer någon särskild diet.
Men ärligt talat blir det inga superutsvävningar för det. För det mesta är det ris/potatis, fisk och kyckling hemma. :)

Vilket märke är det?
Jag tar samma mineraltillskott från Pure Pharma, med lite andra siffror angående rekommenderad dos (antal kapslar) - men samma siffror enligt RDI. Det gäller väl att fundera på vilken källa till RDI man vill lita på, och sätta det i samband med hur mycket man vet/tror sig behöva. T ex om man haft besvär tydligt kopplade till Mg-brist så kanske man vill ta en större dos ett tag, och sedan trappa ner och ta 1 kapsel om dagen eller varannan dag. En del upplever att detta tillskott verkar förslöande, inte jag dock som tar det mest för att motverka nattliga vadkramper. Olika personer tar det ju av olika skäl, vilket kan vara något att tänka på när funderar över dos.

Jag tror också att zink lätt kan bli för högt med såpass stort tillskott.

Här rekommenderar man en övre gräns på 25 mg, tidigare har jag sett ett max på 40 mg

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out177_en.pdf

Om du äter kött o fisk får du antagligen i dig ca 10 mg den vägen. Det är mindre skadligt om du balanserar med kopparintag också, så om du brukar äta lever regelbundet är det mindre risk, kanske. Jag skulle inte gärna ta så hög dos zink.

När det gäller vad som är för mycket så går det aldrig att säga något generellt. Det beror på vad man äter i övrigt, om man tränar, hur mycket man väger osv.

Generellt kan sägas att äter man tillskott så påverkar det status av andra mineraler i kroppen.

Jag har fått problem vid överdosering av magnesium och av B6 men aldrig av zink men det är jag det.

Generellt brukar man säga att man inte skall ta mer än 40 mg zink per dag eftersom högre doser kan orsaka kopparbrist. Det finns koppar i en del zinktillskott men jag har aldrig tagit det eftersom jag snarare misstänker att jag fick kopparöverskott på grund av för mycket koppar i  mitt tidigare dricksvatten.

Generellt kan sägas

- Undvik megadoser och höga doser under en längre tid.

- Var observant på hur kroppen reagerar.

- Terapeuter rekommenderar alltid att man skall ta ett multipreparat i botten för att undvika obalanser. Problemet är bara att det inte finns något standardinnehåll på multisar. Dom är olika allihop och innehåller ofta sådant som jag inte vill ta.

Hmm...märkligt...

Jag har sett många olika källor på nätet som refererar till att magnesium är vattenlösligt...

Det beror nog på vad man syftar på. Jag tänkte på att man brukar säga att vattenlösliga vitaminer inte är farliga att överdosera eftersom de är vattenlösliga men så är det ju inte med mineraler. Fast dom har ju kommit på under senare år att det inte är ofarligt att överdosera vattenlösliga vitaminer heller.

Om magnesium definieras som vattenlösligt rent kemiskt så borde väl alla andra mineraler också vara det? Det innebär ju inte att dom är ofarliga. För mycket koppar i dricksvattnet är ju skadligt även om det blandar sig med vattnet.