chipsbrost

zink, magnesium och vitamin b6. Farligt att få i sig för mycket?

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte en burk av kostillskottet ZMB6 häromdan.

Blev rekommenderad det av en på mitt gym, som sa att kunde hjälpa om man har svårt att sova.

 

Men funderar lite på om det finns en risk att överdosera detta, om jag tar 2st kapslar på kvällen.

innehållsförteckning säger såhär:

per 2 kapslar:

Zinc, 30mg, RDA% 300%

Magnesium, 450 mg, RDA% 120%

Vitamin B6, 11mg, RDA% 785%

liten edit:
Värt att nämna är kanske att jag inte följer någon särskild diet.
Men ärligt talat blir det inga superutsvävningar för det. För det mesta är det ris/potatis, fisk och kyckling hemma. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket märke är det?
Jag tar samma mineraltillskott från Pure Pharma, med lite andra siffror angående rekommenderad dos (antal kapslar) - men samma siffror enligt RDI. Det gäller väl att fundera på vilken källa till RDI man vill lita på, och sätta det i samband med hur mycket man vet/tror sig behöva. T ex om man haft besvär tydligt kopplade till Mg-brist så kanske man vill ta en större dos ett tag, och sedan trappa ner och ta 1 kapsel om dagen eller varannan dag. En del upplever att detta tillskott verkar förslöande, inte jag dock som tar det mest för att motverka nattliga vadkramper. Olika personer tar det ju av olika skäl, vilket kan vara något att tänka på när funderar över dos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Magnesium och B6 är vattenlösliga, så det ska inte vara något problem om man tar en lite högre dos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att zink lätt kan bli för högt med såpass stort tillskott.

 

Här rekommenderar man en övre gräns på 25 mg, tidigare har jag sett ett max på 40 mg

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out177_en.pdf

 

Om du äter kött o fisk får du antagligen i dig ca 10 mg den vägen. Det är mindre skadligt om du balanserar med kopparintag också, så om du brukar äta lever regelbundet är det mindre risk, kanske. Jag skulle inte gärna ta så hög dos zink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Magnesium och B6 är vattenlösliga, så det ska inte vara något problem om man tar en lite högre dos.

 

Magnesium är ett mineral och dom kan aldrig vara vattenlösliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vad som är för mycket så går det aldrig att säga något generellt. Det beror på vad man äter i övrigt, om man tränar, hur mycket man väger osv.

 

Generellt kan sägas att äter man tillskott så påverkar det status av andra mineraler i kroppen.

 

Jag har fått problem vid överdosering av magnesium och av B6 men aldrig av zink men det är jag det.

 

Generellt brukar man säga att man inte skall ta mer än 40 mg zink per dag eftersom högre doser kan orsaka kopparbrist. Det finns koppar i en del zinktillskott men jag har aldrig tagit det eftersom jag snarare misstänker att jag fick kopparöverskott på grund av för mycket koppar i  mitt tidigare dricksvatten.

 

Generellt kan sägas

 

- Undvik megadoser och höga doser under en längre tid.

 

- Var observant på hur kroppen reagerar.

 

- Terapeuter rekommenderar alltid att man skall ta ett multipreparat i botten för att undvika obalanser. Problemet är bara att det inte finns något standardinnehåll på multisar. Dom är olika allihop och innehåller ofta sådant som jag inte vill ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnesium är ett mineral och dom kan aldrig vara vattenlösliga.

Hmm...märkligt...

Jag har sett många olika källor på nätet som refererar till att magnesium är vattenlösligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...märkligt...

Jag har sett många olika källor på nätet som refererar till att magnesium är vattenlösligt...

 

Det beror nog på vad man syftar på. Jag tänkte på att man brukar säga att vattenlösliga vitaminer inte är farliga att överdosera eftersom de är vattenlösliga men så är det ju inte med mineraler. Fast dom har ju kommit på under senare år att det inte är ofarligt att överdosera vattenlösliga vitaminer heller.

 

Om magnesium definieras som vattenlösligt rent kemiskt så borde väl alla andra mineraler också vara det? Det innebär ju inte att dom är ofarliga. För mycket koppar i dricksvattnet är ju skadligt även om det blandar sig med vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnesium är inte vattenlösligt. Magnesiumsalter är vattenlösliga

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.