Popular Post Jeanette H-H Posted January 14, 2013 Popular Post Share Posted January 14, 2013 Det här har väl stötts och blötts i någon annan tråd redan, kan jag tänka mig. Men jag vill ändå avreagera mig genom att skriva lite själv också. Jag upplever det som om det inte alls är rumsrent att var LHCF:are eller att äta lågkolhydratkost. Det är helt ok att säga att man är vegetarian eller vegan och att begära specialkost enligt det. Ingen kommer att fråga om vegetarianen äter så av hälsoskäl eller av annan övertygelse. Men att äta fet mat, det är så fy skam. Det bara får man inte göra. Som betalande kund på någon restaurang är det knappast några problem. Men det jag närmast tänker på är skolor och sjukhus. Jag var för en vecka sedan på sjukhus i 1,5 dygn (födde en underbar dotter ) men hade förstått att ta med mig mycket egen mat. Den maten som serverades där var inte människovärdig. Bröd, bröd och åter bröd. Kaka till kaffet. Gröt till morgonmål, mager ost, mager skinka, margarin, pulverpotatismos, mjölkorv i majsenasås, mycket lite sallad, soppa med två tre matskedar substans i (tärningar av rotfrukter och en matsked smaklöst kött) och så vidare. En gång fick vi som tur en laxbit (jag var verkligen imponerad, jag har varit på samma sjukhus tidigare) och förutom mosen var där lite haricots verts. Under detta dygn - då energirik mat var extra viktigt - kroppen skulle ju återställa sig efter en hel förlossning och amningen komma igång - hade jag med följande mat: fyra kokta ägg, 4 dl creme fraiche, 4 dl grädde, ett paket riktigt smör, en fet ost, en påse baby-bell-ostar, en halv påse nötter och en kopp 3% fil. Allt utom smöret och hälften av nötterna åt jag upp under de två dagar jag var där. Och jag var verkligen inte övermätt... Som tur förstod jag att be om spannmålsfri mat - men då fick jag istället risgrynsgröt och hembakta tunnbröd som jag åt lite av ändå. Armarna började flamma rött och det blev nästan sår på huden. Min underbart lena LHCF-hud var bortblåst. (Kan ha berott på lakan och vad som helst förstås). Kan man överhuvudtaget be om LHCF-kost på sjukhus och i skolor? Och om inte, varför inte? Vad exakt är det som gör att LHCF är nästan kriminellt - något man borde göra i smyg. Filosofera gärna vidare kring det här. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Visst är det konstigt. Vi får verkligen hoppas det sker en attityd förändring inom en snar framtid. Ingen kan väl snart blunda för det faktum att socker och stärkelse inte har något berättigande i vår kost. Lars 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Samma säger jag. Hoppas verkligen att det snart vänder. I vardagen klarar vi det säkert men hamnar vi på sjukhus, serviceboende eller som skolbarnen har det med skolbespisningen så är det väldigt svårt att få den kost vi behöver. På sätt och vis betalar vi för skol- och sjukhusmaten också precis som restaurangmaten men vi kan inte gå till någon annan skola eller sjukhus om de inte serverar vad vi vill ha. Det skulle vara var och ens ensak vad man vill äta och få den också. Vi som äter LCHF vet ju att den inte kostar mer än annan mat heller. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 LCHF är väl att betrakta som häxkonst i vissa kretsar eftersom det botar sjukdomar. Men som Larz skriver, bli det säkert andra tider så småningom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 14, 2013 Author Share Posted January 14, 2013 Jag känner att jag mår så enormt mycket bättre på lågkolhydratskost än på "vanlig" kost. Och speciellt när jag var gravid var det det som gjorde skillnaden på om jag kunde jobba eller var hemma i sjuk. Men det är väl bara så att någonstans måste man börja. Det är bara att våga be om LCHF-mat. Jag vet att på ena internat-skolan (en folkhögskola med eget kök) där jag jobbat fick ett par elever justerat maten åt LHCF-hållet. Det fanns alltid äkta grädde till kaffet (för alla) och alltid riktigt smör att tillgå. Men dessa fick t.ex. broccoli istället för potatis. Jag jobbade där före jag började med LCHF, men också som vikarie efteråt. Under mitt vikariat fick jag alltid ägg eller ost istället för det söta mellanmålet - om jag gick till köket och tiggde. Men där fanns förstås eget kök och härlig kökspersonal. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Det är samma problem i försvaret, jag tar med egen mat på övningarna. Märkligt med tanke på att det är helt okej att vara vegetarian, jude, muslim, laktosintolerant eller vadsomhelst men att bara vilja äta nyttigt det accepteras inte. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 För 1a gången på de 2år jag ätit LCHF har jag begärt det inför en kursdag jag ska på på onsdag. När jag bokade om dag strax före jul noterade arrangören (internt vårt företag) att jag skrivit "LCHF" som kostönskemål. Ska bli intressant att se vad jag får... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Många förstår inte vad LCHF egentligen betyder eller står för. Därför anger jag att jag behöver mjölk- och kolhydratfritt p.g.a intolerans... och gissa vad jag får ? Just det... mat som fungerar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Vad exakt är det som gör att LHCF är nästan kriminellt - något man borde göra i smyg. Filosofera gärna vidare kring det här. De flesta som lever i dag har ju blivit hjärntvättade sedan födseln att fett är livsfarligt. Dessutom är det enormt mycket pengar och prestige investerat i det hela. Om LCHF/Atkins skulle släppas fram mer så skulle ansedda forskare förlora ansiktet, läkemedels- och livsmedelsbolag gå i konkurs, underleverantörerna till dem skulle också gå i konkurs, hundratusentals människor skulle bli arbetslösa, mindre pengar för aktieägarna etc. Man måste se helheten och orsakssambanden bakom motståndet. Personligen tror jag det är nästintill omöjligt för low carb att slå igenom på bred front p g a detta. Föreställ dig att vara jorden-är-rund-förespråkare på 1500-talet... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 fast om vi ska vara ärliga så får ju inte dem som äter låg-kalori kost heller specialmat på sjukhusen, och jag anser att det faktiskt är skillnad att vara vegetarian / vegan och på att äta LCHF. Mkt av den maten som serveras på sjukhus är ju inte enligt lågkalori-tänket heller, tex allt bröd gör att man inte kan äta särskilt mycket innan kvoten är nådd så att säga. Framförallt skulle jag säga att maten på sjukhusen överlag är oätlig oavsett hur man vill ha sin mat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 Framförallt skulle jag säga att maten på sjukhusen överlag är oätlig oavsett hur man vill ha sin mat....Här håller jag med. Jag höll min mormor sällskap på sjukhuset varje dag i flera veckor när hon låg inne för cancerbehandling och som många vet eller har hört talas om är en vanlig bieffekt av cytostatika att man tappar aptiten. Att de då serverar små portioner med microvärmd, näringsfattig och, vad ska man säga, blaskig mat, är för mig en gåta. Det kanske var ett eller två tillfällen varje dag som hon lyckades äta små mängder, och att slösa den lilla aptiten på två gafflar jasminris och korv stroganoff måste ju vara det dummaste man kan göra i ett läge där kroppen redan tynar bort. Jag såg till att ta med jordgubbar och hämta te med honung i istället, det kändes nyttigare. Men för att ta trådens tema i sin helhet, så tror jag att LCHF kommer att bli mer accepterat och, som trådstartaren uttrycker det, rumsrent, allt eftersom tiden går och LCHF:are till allas förvåning inte trillar av pinn i förtid. Jag tror även att alla vi som redan är med på tåget kan bidra i stort eller smått, beroende på våra förutsättningar. Vissa, som Andreas Eenfeldt, kan driva en gigantisk hälsoblogg, föreläsa, och i det stora hela vara den etablerade och trovärdiga retorikern. Andra, som diabetestypettlchf kanske på grund av jobbet inte kan saligförklara fettet utan att dessutom saligförklara sin egen arbetslöshet, men kan välja att föreslå för hemkunskapseleverna att kanske även stärkelse och socker är onyttigt i för stora mängder. Jag kan visa för mina bekanta den enorma humörförbättring som jag genomgår, och även i viss mån en viktnedgång. Jag kan även se till att de konferenser och möten jag står värd för erbjuder LCHF-alternativ, eller åtminstone lågkolhydratsalternativ, och därigenom dra mitt strå till stacken för att göra det till en legitim specialkost när det redan står på inbjudan att man kan välja det, sida vid sida med vegetarisk eller vegansk kost. Vad du kan göra, vet jag inte, men troligtvis kan i alla fall alla berätta för personer i närheten när de undrar vad som har hänt. För att göra LCHF accepterat behöver inte alla börja äta på det viset, de behöver bara gå med på att det är en okej kosthållning för den som så önskar. Vi är många och tillsammans har vi ett enormt nätverk så det är bara en tidsfråga. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 15, 2013 Share Posted January 15, 2013 ...För att göra LCHF accepterat behöver inte alla börja äta på det viset, de behöver bara gå med på att det är en okej kosthållning för den som så önskar. Vi är många och tillsammans har vi ett enormt nätverk så det är bara en tidsfråga. Jag håller med där. Jag är inte ute efter att alla ska äta LCHF (även om det vore bra) jag är ute efter att få samma respekt som en gluteintolerant eller vegetarian får. "Jaha, du äter inte vissa livsmedel. Då får vi fixa det." hade varit skönt att höra, eller kanske till och med "Åh, vad spännande. Vill du berätta varför?" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 För 1a gången på de 2år jag ätit LCHF har jag begärt det inför en kursdag jag ska på på onsdag. När jag bokade om dag strax före jul noterade arrangören (internt vårt företag) att jag skrivit "LCHF" som kostönskemål. Ska bli intressant att se vad jag får... För er som ev. undrar vad jag fick så... var det väl inte direkt LCHF... Frukostsmörgås byttes mot en tallrik med smörgåspålägg (trevligt upplagd med grönsaker). Lunch samma som övriga: Potatismos (!) med kött i vinsås. Minimal sallad i burk ca 5cm i diameter. Eftermiddagsfika: Liten skål med apelsin och melon. Utan grädde... Klarade mig ganska bra tack vare en extra burk sallad och 4 småpaket Bregott på lunchen. Får se det positivt... De gjorde nån sorts försök i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 fast om vi ska vara ärliga så får ju inte dem som äter låg-kalori kost heller specialmat på sjukhusen, och jag anser att det faktiskt är skillnad att vara vegetarian / vegan och på att äta LCHF. Mkt av den maten som serveras på sjukhus är ju inte enligt lågkalori-tänket heller, tex allt bröd gör att man inte kan äta särskilt mycket innan kvoten är nådd så att säga. Framförallt skulle jag säga att maten på sjukhusen överlag är oätlig oavsett hur man vill ha sin mat.... Varför är det skillnad på att vara vegetarian/vegan och att äta LCHF i detta hänseende? Det ena är väl i så fall inte mer stolligt än det andra - förutom att vegetarianerna och framförallt veganerna inte får i sig de näringsämnen de behöver. Är så innerligt trött på att "specialkost" som LCHF inte ska kunna "tillgodoses" när man åker på utbildningar, medan en fullständigt stolleri-knäppgökskost som veganism ges full uppbackning. Ska på en-veckas utbildning nu i april och kommer att ange att jag äter LCHF. Får jag inte den maten så åker jag ta mig (svordom) inte. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 Jag tänker att det kanske ändå är viss skillnad.VegSjälvvalt, gör världen bättre, man är snäll mot djuren, man är o-egoistisk. AllergiInte självvalt, man kan bli sjuk om man inte äter såLCHF Självvalt, gör världen sämre, man är elak mot djuren, man kommer dö av det Jag tycker givetvis inte så, men jag tror det är så HCLF-kreti och pleti tänker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 För 1a gången på de 2år jag ätit LCHF har jag begärt det inför en kursdag jag ska på på onsdag. När jag bokade om dag strax före jul noterade arrangören (internt vårt företag) att jag skrivit "LCHF" som kostönskemål. Ska bli intressant att se vad jag får... Jag har gjort samma sak, ska på ett större kommunövergripande möte nästa vecka och skrev lchf-kost i rutan för specialkost, blir spännande att se. Har begärt det vid ett tillfälle tidigare och fick en fnysning om att jag skulle sluta larva mig... För det mesta finns det lunchbufféer så man får plocka hur man vill som tur är. Då stirrar folk gärna på tallriken och säger "Ser ut som GI", brukar svara att nej det är lchf och får då nån kommentar liknande att det kan aldrig vara nyttigt och sen börjar de prata om annat. Förutom potatismosen verkar det ju ha gått relativt bra med din beställning så det finns hopp om bättring 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 16, 2013 Share Posted January 16, 2013 För er som ev. undrar vad jag fick så... var det väl inte direkt LCHF... Frukostsmörgås byttes mot en tallrik med smörgåspålägg (trevligt upplagd med grönsaker). Lunch samma som övriga: Potatismos (!) med kött i vinsås. Minimal sallad i burk ca 5cm i diameter. Eftermiddagsfika: Liten skål med apelsin och melon. Utan grädde... Klarade mig ganska bra tack vare en extra burk sallad och 4 småpaket Bregott på lunchen. Får se det positivt... De gjorde nån sorts försök i alla fall... Jag upplever också att många tenderar att i alla fall servera lågkolhydratkost, om än inte tillräckliga mängder fett, om de inte själva har bra koll på LCHF. Så, hyfsat, men inte optimalt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 När jag gick i grundskolan på 70-80-talet hade vi ett par systrar som var vegetarianer. Så här långt i efterhand kan jag konstatera att de fick mycket skit för det, både av barn och vuxna i skolan trots att det var deras föräldrars val. Jag tror att det är samma fenomen vi drabbas av nu, vi är "konstiga" tills vi nött tillräckligt länge så att kosten accepterats... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 fast om vi ska vara ärliga så får ju inte dem som äter låg-kalori kost heller specialmat på sjukhusen, och jag anser att det faktiskt är skillnad att vara vegetarian / vegan och på att äta LCHF. Mkt av den maten som serveras på sjukhus är ju inte enligt lågkalori-tänket heller, tex allt bröd gör att man inte kan äta särskilt mycket innan kvoten är nådd så att säga. Framförallt skulle jag säga att maten på sjukhusen överlag är oätlig oavsett hur man vill ha sin mat.... Jodå, kalorireduktion och lättkost, har funnits länge, på sjukhus, att beställa. Det finns också något, som heter energität kost. Tyvärr, tror jag den sistnämnda kan bli energität både med kolhydrater, eller med specialpulver. Inte med naturliga fetter. Och, jag håller verkligen med om att maten är totalt oaptitlig, vilket alternativ man än väljer. Bara det är en politikerfråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 Det är kanske så att fett räknas så förkastligt att det att säga att man äter LCHF är ungefär som att berätta att man röker. Reaktionen blir kanske ungefär den samma som att begära en cigarett till efterrätt. Eller vad tror ni? Att äta fet mat är att göra sig sjuk på andra skattebetalares bekostnad - tror många - gissar jag. Att äta godis är inte alls lika tabubelagt. För att inte tala om allt fett som finns i söta bakverk. Det fettet är helt rumsrent... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag tror också att det är den gamla vanliga rädslan för det okända. För att citera Gandhi: “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” När jag först kom till Frankrike så var jag "pescetarian" dvs åt fisk men inte kött. Det ignorerades eftersom det var bara alltför konstigt. Jag beställde en gång vegetarisk pizza, den kom med skinka! Kanske det räknas som vegetariskt om det kommer från herbivorer? Nu föll ju den teorin direkt, eftersom grisar är omnivorer, och föll gjorde också våra försök att äta "pescetariskt". Jag värnar om djur(tidigare medlem av PETA), men vi åt nog så mest i försök att äta hälsosammare.........Jag är konstig utlänning också, inte engelsk som utlänningarna normalt brukar vara här, utan svensk. Jag äter LCHF, var en av de första att vurma för Zumba, och så är jag Life coach till råga på allt! Tror jag knäckde fransmännen i allt mitt konstiga! Kul konversationer iallafall när man måste förklara var man kommer ifån, vad man äter, vad Zumba är och vad i helskotta är en Life coach?! Rätt skönt på sätt och vis, för nu förväntas det inte något "normalt" från mig Tillbaka till ursprungstanken! Det okända är nog alltid lite skrämmande, och tills man vant sig försöker man hitta fel och blunda för det som är bra. Jag var själv motståndare till Atkins och LCHF eftersom jag trodde på vad som lärts ut senast 30 åren. På besök i Sverige fick jag se på nära håll hur bra min bror mår på LCHF, helt fri från magproblem och gått ner till en hälsosam vikt. Trots att jag är kvinna, så kändes det helt rätt att erkänna att jag haft fel, och började samma dag med LCHF. Så, led genom exempel, var glad och frisk, och andra kommer att följa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag tänker att det kanske ändå är viss skillnad. Veg Självvalt, gör världen bättre, man är snäll mot djuren, man är o-egoistisk. Allergi Inte självvalt, man kan bli sjuk om man inte äter så LCHF Självvalt, gör världen sämre, man är elak mot djuren, man kommer dö av det Jag tycker givetvis inte så, men jag tror det är så HCLF-kreti och pleti tänker. Jag skrev inte ett smack om allergier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria J Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Ska på konferens i början av februari på fint hotell och har begärt LCHF-kost....blir spännande 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Jag skrev inte ett smack om allergier. Min reflektion om allergier var inte utifrån att du skrivit om det. Jag tog med det utifrån att det tvingar folk att äta på ett sätt som sticker ut från normen och det är PK att vara allergisk mot födoämnen. Därför tog jag upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lotth Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Det här har väl stötts och blötts i någon annan tråd redan, kan jag tänka mig. Men jag vill ändå avreagera mig genom att skriva lite själv också. Jag upplever det som om det inte alls är rumsrent att var LHCF:are eller att äta lågkolhydratkost. Det är helt ok att säga att man är vegetarian eller vegan och att begära specialkost enligt det. Ingen kommer att fråga om vegetarianen äter så av hälsoskäl eller av annan övertygelse. Men att äta fet mat, det är så fy skam. Det bara får man inte göra. Som betalande kund på någon restaurang är det knappast några problem. Men det jag närmast tänker på är skolor och sjukhus. Jag var för en vecka sedan på sjukhus i 1,5 dygn (födde en underbar dotter ) men hade förstått att ta med mig mycket egen mat. Den maten som serverades där var inte människovärdig. Bröd, bröd och åter bröd. Kaka till kaffet. Gröt till morgonmål, mager ost, mager skinka, margarin, pulverpotatismos, mjölkorv i majsenasås, mycket lite sallad, soppa med två tre matskedar substans i (tärningar av rotfrukter och en matsked smaklöst kött) och så vidare. En gång fick vi som tur en laxbit (jag var verkligen imponerad, jag har varit på samma sjukhus tidigare) och förutom mosen var där lite haricots verts. Under detta dygn - då energirik mat var extra viktigt - kroppen skulle ju återställa sig efter en hel förlossning och amningen komma igång - hade jag med följande mat: fyra kokta ägg, 4 dl creme fraiche, 4 dl grädde, ett paket riktigt smör, en fet ost, en påse baby-bell-ostar, en halv påse nötter och en kopp 3% fil. Allt utom smöret och hälften av nötterna åt jag upp under de två dagar jag var där. Och jag var verkligen inte övermätt... Som tur förstod jag att be om spannmålsfri mat - men då fick jag istället risgrynsgröt och hembakta tunnbröd som jag åt lite av ändå. Armarna började flamma rött och det blev nästan sår på huden. Min underbart lena LHCF-hud var bortblåst. (Kan ha berott på lakan och vad som helst förstås). Kan man överhuvudtaget be om LHCF-kost på sjukhus och i skolor? Och om inte, varför inte? Vad exakt är det som gör att LHCF är nästan kriminellt - något man borde göra i smyg. Filosofera gärna vidare kring det här. Du har så rätt! Känner mig också nästan kriminell när jag tyst och försiktigt yttrade att jag inte tål spannmål på min nya arbetsplats. Det bjöds på frukost med frallor. Har ännu inte vågat säga att jag äter LCHF. Har förstått att ingen annan äter så och vill inte utstå samma fnys och skakande på huvudet som på mitt förra jobb. Tar därför med rikligt med grönsaker till min fisk eller kött, så ingen ska undra. Få se hur länge det håller..Istället skulle jag vilja vara ambassadör för denna goda mat som dessutom är så mycket nyttigare än de stora portioner ris, pasta eller potatis mina kollegor slevar i sig. Men jag får bida min tid. Kanske är det tillslut nån som blir nyfiken och vågar öppna sitt sinne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lotth Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 För er som ev. undrar vad jag fick så... var det väl inte direkt LCHF... Frukostsmörgås byttes mot en tallrik med smörgåspålägg (trevligt upplagd med grönsaker). Lunch samma som övriga: Potatismos (!) med kött i vinsås. Minimal sallad i burk ca 5cm i diameter. Eftermiddagsfika: Liten skål med apelsin och melon. Utan grädde... Klarade mig ganska bra tack vare en extra burk sallad och 4 småpaket Bregott på lunchen. Får se det positivt... De gjorde nån sorts försök i alla fall... Var också på en utbildningsdag, Halmstad sjukhus och hade angett LCHF. Inget till frukost, fick pilla bort osten och skinkan från olika sorters frallor och äta med kaffe och "grön" mjölk. Lunchen bestod av smörgåstårtor! Det fanns 2 olika sallader att välja mellan men båda fullproppade med penne och en dressing som jag är hundra på var fettsnål! Det fick ändå bli salladen och bort med pastan! Kaffe igen, med "grön" mjölk. Eftermiddagens rast var en orgie i olika söta bakverk! Då gav jag upp och tog fram min påse med blandade nötter och bon bell-ostar som jag alltid har med om kris skulle uppstå. Så LCHF är i allafall för Halmstads sjukhus något okänt eller också ger man f-n i att gå någon tillmötes som begär detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts