MKJ Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jag läste att högt övertryck tyder på stela kärl men vad betyder det undre trycket? Jag har nog normalt blodtryck men vill ändå förstå vad trender betyder. Förr hade jag t ex ofta 65 i undertryck och när jag mätte idag så låg det mellan 72 och 76. Är det blodkärlen som inte slappnar av lika mycket som tidigare? Övertrycket låg på 104-112. Är inte det lite lågt? Någon kanske tycker att det inte är något att bry sig om så längre det ligger lägre än gränsvärdena men jag vill förstå ordentligt vad det betyder och kunna se trender. När jag sökte på nätet så hittade jag bara sidor som fokuserade på högt blodtryck. Jag hittade också allmänna förklaringar men inte hur man tolkar värdena. Blir det skillnad om man mäter före eller efter maten? Nu satt jag upp men ibland har dom ju mätt liggande. Vilken skillnad kan man förvänta sig mellan liggande och stående? Jag har precis köpt mätaren så jag vet ju inte om jag gör rätt men jag fick 112/ 75 respektive 111/ 76 på högerarmen och det är ju i alla fall repetitiva mätvärden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jag läste att högt övertryck tyder på stela kärl men vad betyder det undre trycket? Jag har nog normalt blodtryck men vill ändå förstå vad trender betyder. Förr hade jag t ex ofta 65 i undertryck och när jag mätte idag så låg det mellan 72 och 76. Är det blodkärlen som inte slappnar av lika mycket som tidigare? Övertrycket låg på 104-112. Är inte det lite lågt? Någon kanske tycker att det inte är något att bry sig om så längre det ligger lägre än gränsvärdena men jag vill förstå ordentligt vad det betyder och kunna se trender. När jag sökte på nätet så hittade jag bara sidor som fokuserade på högt blodtryck. Jag hittade också allmänna förklaringar men inte hur man tolkar värdena. Blir det skillnad om man mäter före eller efter maten? Nu satt jag upp men ibland har dom ju mätt liggande. Vilken skillnad kan man förvänta sig mellan liggande och stående? Jag har precis köpt mätaren så jag vet ju inte om jag gör rätt men jag fick 112/ 75 respektive 111/ 76 på högerarmen och det är ju i alla fall repetitiva mätvärden. Eftersom det är perfekta värden väl inom normalintervallet...så ska man nog inte försöka tolka det mer än så... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jag frågade min läkare sist eftersom jag ligger på gränsen men absolut inte vill ha medicin. Hon sa att allting man gör och är påverkar blodtrycket men det är inte lätt att ha riktig koll på vad som gör vad. Så länge det inte är riktigt fel åt nåt håll så är det väl bra då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Eftersom det är perfekta värden väl inom normalintervallet...så ska man nog inte försöka tolka det mer än så... Det finns 2 skäl till att jag vill veta mer. 1. Jag är allmänt intresserad och vill förstå mer om blodtryck. Ända tills i morse hade jag inte ens lyckas komma ihåg vad som är diastoliskt respektive systoliskt. Av allt jag läst om hälsa så tycker jag blodtrycket är bland det mest mystiska. Jag vill lära mig så mycket som möjligt. 2. Mamma har medicinerat mot högt blodtryck sedan hon var ca 50 år och mormor dog av hjärnblödning när hon var 64 år. Jag är inte direkt orolig men tycker ändå det är intressant att ha koll. Om mitt undre tryck har ökat med 10 mm hg så vill jag försöka lista ut vad som kan påverka. Vid ett tillfälle när min hälsa krånglade mycket så hade jag 145/ 90. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Några enstaka värden är komplett ointressanta...om de inte på något sätt skulle vara mycket alarmerande (ett mätvärde på 145/90 är inget att oroa sig för) Så om du vill kunna dra några ytterligare slutsatser så måste du nog regelbundet börja mäta dina värden och se om de utvecklas åt något håll snabbare än förväntat (eventuella tillfälliga förändringar uppe eller ner som inte är extrema är nog bara att ignorera). Jag är ingen läkare men är ganska övertygad om att jag har rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jag har runt 140/90 som regel när jag mäter själv. När jag mäter hos hälsocentralen ligger jag på 180/110. Men när jag gick med 24-timmars tryck hade jag vid nåt tillfälle över 200.. men snittet var 145/90 så jag slapp medicinera. Min läkare konstaterar att trycket stiger när man blir äldre och det är inget att hetsa upp sej för. Äldre är ju nåt de flesta av oss blir. Mamma har blodtryck som är asrtonomiska trots medicinering, men numera är hon så skruttig så de kan inte mäta det. Det gör för ont på henne. Hon är snart 88. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jag vill också veta om blodtrycket och förstå. Ligger även jag på gränsvärdesblodtryck och har ganska högt undertyck. 125/90. Jag frågade min husläkare vad det beror på att undertrycket är högt. Då svarade han att det beror på att blodet stannar i smalbenen! Så enkelt! Om det inte vore för att jag har norra Europas smalaste vader . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Jag vill också veta om blodtrycket och förstå. Ligger även jag på gränsvärdesblodtryck och har ganska högt undertyck. 125/90. Jag frågade min husläkare vad det beror på att undertrycket är högt. Då svarade han att det beror på att blodet stannar i smalbenen! Så enkelt! Om det inte vore för att jag har norra Europas smalaste vader . Hade du samma tryck innan du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Jag har runt 140/90 som regel när jag mäter själv. När jag mäter hos hälsocentralen ligger jag på 180/110. Men när jag gick med 24-timmars tryck hade jag vid nåt tillfälle över 200.. men snittet var 145/90 så jag slapp medicinera. Min läkare konstaterar att trycket stiger när man blir äldre och det är inget att hetsa upp sej för. Äldre är ju nåt de flesta av oss blir. Mamma har blodtryck som är asrtonomiska trots medicinering, men numera är hon så skruttig så de kan inte mäta det. Det gör för ont på henne. Hon är snart 88. Har du mätt fastande både hemma och på hälsocentralen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Hade du samma tryck innan du började med LCHF? Ja, fast då åt jag blodtrycksmedicin, En ganska svag. Så egentligen har det sjunkit med LCHF. Blodtrycket sjönk mer i början av LCHF, då slutade jag med medicinen, Plendil. Nu tycker jag det stigit något. Är mest förundrad över att inte min läkare kunde förklara mitt något höga undertryck bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Ja, fast då åt jag blodtrycksmedicin, En ganska svag. Så egentligen har det sjunkit med LCHF. Blodtrycket sjönk mer i början av LCHF, då slutade jag med medicinen, Plendil. Nu tycker jag det stigit något. Är mest förundrad över att inte min läkare kunde förklara mitt något höga undertryck bättre. Hm, ja det lät ju som en ganska fantasifull förklaring. Ungefär som när jag var hos optikern häromdagen och undrade varför jag ser golvet så dåligt med mina nya glasögon. Hon i affären sa att det berodde på att det är en annan styrka på mina nya. Det är bara det att dom nya är starkare... Läkaren visste nog inte men det visst är det för sorgligt att folk inte kan säga att dom inte vet istället för att dra till med något för att avsluta frågandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 I ett sådant läge plockar jag fram Staffan Lindeberg, som på sidan 158 i "Food and Western Disease" refererar till uppmätta blodtryck hos nyligen levande jägar-samlar-populationer (bushmen, yanomamo, xingu, kitava). För kvinnor låg de mellan 102/63 till 121/71; för män mellan 104/65 till 113/71. Så ditt systoliska tryck MKJ är inte lågt i den jämförelsen. (Kitavanerna var inte helt äkta jägar-samlare då de odlade sötpotatis mm) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Har du mätt fastande både hemma och på hälsocentralen?Nej... vi skaffade egesn tryckmätare för vi ville verkligen veta vilande tryck, så hemma tar jag alltid direkt när jag vaknar. Jag märker jätteskillnad om katten klampat på mej eller om jag haft en livlig dröm innan.På hälsocentralen har det varit med läkarbesök EFTER att vi pratat så jag har hunnit blivit entusiastisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Nej... vi skaffade egesn tryckmätare för vi ville verkligen veta vilande tryck, så hemma tar jag alltid direkt när jag vaknar. Jag märker jätteskillnad om katten klampat på mej eller om jag haft en livlig dröm innan. På hälsocentralen har det varit med läkarbesök EFTER att vi pratat så jag har hunnit blivit entusiastisk. Jag var lite nyfiken på om det var skillnad fastande och efter man har ätit. Det är ju bra att läkarbesöken gör dig entusiastisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 I ett sådant läge plockar jag fram Staffan Lindeberg, som på sidan 158 i "Food and Western Disease" refererar till uppmätta blodtryck hos nyligen levande jägar-samlar-populationer (bushmen, yanomamo, xingu, kitava). För kvinnor låg de mellan 102/63 till 121/71; för män mellan 104/65 till 113/71. Så ditt systoliska tryck MKJ är inte lågt i den jämförelsen. (Kitavanerna var inte helt äkta jägar-samlare då de odlade sötpotatis mm) Nej men lite högt undre tryck i jämfört med dom. Undrar hur mycket det skiljer om man ligger eller sitter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Mitt normaltryck har legat på 105/55 upp till 110/60. När mitt tryck då är 130/75-80 så har det ju stigit för mig, men det är ju fortfarande ett relativt lågt tryck. När jag låg på sjukhus och efter operation, med ryggbedövning som smärtlindring, och då hade ett tryck som var 83/53 tyckte personalen att det var liiite väl lågt. Sköterskan kommenterade då det hela med att när jag var kvar nere på uppvakningen var trycket "bra" - 120/80. När jag då påpekade, att när jag låg där mådde jag inte bra, frös som en hund, så instämde hon i det. De tittar mera på HUR man mår än de enskilda siffrorna, enligt henne. Ryggbedövning har en sänkande effekt på trycket - det kanske kan vara en ledtråd till vad som kan påverka det låga trycket?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 I ett sådant läge plockar jag fram Staffan Lindeberg, som på sidan 158 i "Food and Western Disease" refererar till uppmätta blodtryck hos nyligen levande jägar-samlar-populationer (bushmen, yanomamo, xingu, kitava). För kvinnor låg de mellan 102/63 till 121/71; för män mellan 104/65 till 113/71. Så ditt systoliska tryck MKJ är inte lågt i den jämförelsen. (Kitavanerna var inte helt äkta jägar-samlare då de odlade sötpotatis mm) Saker som den typiska jägaren-samlaren inte upplever: -Du lämnar på dagis och upptäcker att galonisarna är hemma. -Mängder med fulkörande bilar i bussfilen. Kö. Det tar en timme med bussen till jobbet istället för 15 minuter. Du kommer försent till det viktiga mötet. -Du måste gå vid 14 från (ännu ett) möte pga arbetsplatsträff på dagis alternativt föräldrafika. -300+ olästa email i inboxen. -Hela familjen får influensa i kombination med viktig utlandsresa. -Jag hann inte träna idag heller. -Katten har kissat i dina skor. Som experiment borde jag campa en månad under ett tigernötsträd och sen mäta blodtrycket. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Ser nu i Lindebergs bok att genomsnittet diastoliskt tryck bland kitavanerna var stabilt i olika åldrar, medan den för kvinnor faktiskt sjönk med stigande ålder. Åldrarna som de undersökta personerna hade var från 4 till 86 år med ganska jämn spridning. Vi har nu under decennier matats med informationen att blodtryck stiger med ökande ålder pga stelhet, men det stämmer inte med dessa observationer och är förmodligen resultatet av olämpliga inslag i den västerländska livsstilen. (Kost, sömn, stress, fysisk aktivitet och liknande) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Nej men lite högt undre tryck i jämfört med dom. Undrar hur mycket det skiljer om man ligger eller sitter? Allt annat lika borde trycket vara högre när man sitter, tycker jag. Mer jobb för hjärtat att trycka blod uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts