Jump to content

Charmkurs - behövs det?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Jag skickade följande meddelande till 1177 Vårdguiden. Hur blir ni bemötta i vården?

Under de senaste åren har det etablerats nya köpcenter i och runt Malmö den hårdnande konkurrensen märks tydligt på personalen. ALLA har blivit extremt artiga och de hälsar på en direkt när man kommer in i affärerna. De har tydligen gått en "charmkurs". En bekant berättade att när hon satt i en korridor och väntade på en vårdinrättning så passerade massor av personal och de flesta ignorerade henne totalt. Hon gärna velat få en kort nick (hon krävde inte ett leende). Kanske dags för sjukvården att gå på "nickkurs"?
Svar:

Hej Bengt!

Det är en intressant reflektion och jämförelse du beskriver.

När du söker vård vill du givetvis få ett bra bemötande. Det är inte bara viktigt för din egen del, utan även för att vården ska bli bra.

Du har alltså rätt att inom hälso- och sjukvården bli bemött med respekt och få begriplig information om hälsotillstånd och om de undersökningar och behandlingar som föreslås. Du ska få en bra vård av god kvalitet.

Man kan tycka att allt det borde kunna inledas med en "nick".

Med vänliga hälsningar
Lisa 
Distriktssköterska
  • Like 3

Jag bor i Berlin. När jag läste tyska i skolan fick jag lära mig att i Tyskland hälsar man på de andra väntande i väntrummet till en läkarmottagning och när man kliver in i en tågkupé hälsar man på medresenärerna. Äldre människor här i Berlin gör så men ofta inte yngre. Här är tydligen en generationsförändring på gång.

Jag har inget behov av att bli hälsad på av all personal som går förbi när jag väntar. Däremot har jag träffat läkare som inte var så trevliga och det är ju jobbigt. Speciellt en stafettläkare jag kom till när jag verkligen mådde uruselt och hade kämpat till sista droppen gav mig ett bemötande som jag mådde dåligt av länge efteråt. Han hade behövt gå på charmkurs :(

Jag skulle nog vilja påstå att några procent av de som arbetar inom vården är i stort behov av att gå en charmkurs, eller kanske ännu bättre, byta jobb.

Men många som har valt detta arbete tycker jag är otroligt snälla, omtänksamma, trevliga och tillmötesgående, trots ibland orimliga och stressande arbetsvillkor, där arbetsgivarna bara har ordet SPARA framför sina ögon.

• Like 6