PowerPowder Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Startar en tråd för att diskutera kost fsom kan förebygga cancer. (Lågt GI-värde på maten kan ju förresten hjälpa till att förebygga vissa cancerformer, det är ju en trevlig bieffekt när man försöker följa den modellen.) En fråga: Lök och kål, olika sorter, är ju bra. Är det någon som vet hur de bör vara tillagade för att ge maximal effekt, eller om de inte får vara tillagade alls...? När det gäller broccoli har jag för mig att endast 3% av det cancerförebyggande ämnet finns kvar efter lätt kokning. Tomater däremot bör småkokas ett par timmar för att lykopenet ska kunna tas upp bäst av kroppen...har jag för mig. Så det är ju bra att veta vad som gäller. Man vill ju varken äta för mycket rå lök i onödan, eller för mycket delikat löksoppa om det ändå inte har någon större cancerförebyggande effekt, om det är det som man är ute efter Om någon har uppgifter på optimal tillagning på annan mat i sammanhanget mottages det tacksamt också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Startar en tråd för att diskutera kost fsom kan förebygga cancer. (Lågt GI-värde på maten kan ju förresten hjälpa till att förebygga vissa cancerformer, det är ju en trevlig bieffekt när man försöker följa den modellen.) En fråga: Lök och kål, olika sorter, är ju bra. Är det någon som vet hur de bör vara tillagade för att ge maximal effekt, eller om de inte får vara tillagade alls...? När det gäller broccoli har jag för mig att endast 3% av det cancerförebyggande ämnet finns kvar efter lätt kokning. Tomater däremot bör småkokas ett par timmar för att lykopenet ska kunna tas upp bäst av kroppen...har jag för mig. Så det är ju bra att veta vad som gäller. Man vill ju varken äta för mycket rå lök i onödan, eller för mycket delikat löksoppa om det ändå inte har någon större cancerförebyggande effekt, om det är det som man är ute efter Om någon har uppgifter på optimal tillagning på annan mat i sammanhanget mottages det tacksamt också! generellt så är ju grönsaker bra vid cancer för de innehåller massa gottiga ämnen, mineraler och vitaminer. Och generellt brukar man ju säga att ju mer man upphettar ett livsmedel ju mer försvinner dessa ämnen. Jag skulle satsa på lätt ångkokning och mkt juice-ing. Finns en hel del bra sidor om man googlar "anti cancer"+ "diet" "nutrition""nutrients" Kan tänka mig att terry wahls diet (http://terrywahls.com/) är klockren. Sedan forskas det ju även en del om ketogen diet och cancer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Vill man göra livet surt för cancerceller eller procancerceller ska man helt enkelt hålla sitt blodsocker lågt och sitt värde av ketonkroppar högt. Vitaminer och mineraler i all ära, men om man eliminerar det enda typ av bränsle som cancerceller kan metabolisera så har man i vunnit mer än halva matchen. Praktiskt nog så är vi utrustade med friska celler som kan tjänstgöra både på glukos och ketonkroppar, en funktion som cancerceller saknar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Vill man göra livet surt för cancerceller eller procancerceller ska man helt enkelt hålla sitt blodsocker lågt och sitt värde av ketonkroppar högt. Vitaminer och mineraler i all ära, men om man eliminerar det enda typ av bränsle som cancerceller kan metabolisera så har man i vunnit mer än halva matchen. Praktiskt nog så är vi utrustade med friska celler som kan tjänstgöra både på glukos och ketonkroppar, en funktion som cancerceller saknar. Såvitt jag förstått är det där en ren myt...glukos kommer alltid att finnas i blodet...så det kommer alltid att finnas sådan näring till cancercellen. MEN många verkar resonera i termer av att om man håller insulinet lågt så får cancercellen svårt att växa och då skulle ju indirekt en kost med lågt GI vara effektivt (Fett, GI=0) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Såvitt jag förstått är det där en ren myt...glukos kommer alltid att finnas i blodet...så det kommer alltid att finnas sådan näring till cancercellen. MEN många verkar resonera i termer av att om man håller insulinet lågt så får cancercellen svårt att växa och då skulle ju indirekt en kost med lågt GI vara effektivt (Fett, GI=0) Vet inte vad du specifikt avser vara en myt, men ja - eliminera är fel ordval, glukos kommer alltid att finnas i blodet i någon nivå. Men att kompensera det glukosbortfall man får av tumörtillväxt genom att skicka in ytterligare blodsockerhöjande näringsämnen för att kompensera är att kasta bensin på elden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Ketogen kost samt tillskott av ketoner (både separat och i kombination) har visat sig öka livslängden i råttmodeller (råttor injicerade med mänskliga cancerceller). Cancern växer alltså till långsammare. Tillsammans med operation/kemoterapi/strålning samt även syreterapi (högttryckskammare med extra mycket syre i luften) kan den skillnaden göra att man lyckas övervinna cancern. Dessutom gör fasta (15% av normalt kaloriintag är tydligen optimalt) men även ketogen kost att biverkningarna av kemo/strålning blir mycket mildare. Ett lite spekulativt råd är att fasta (15% av normalt kaloriintag) någon vecka per år i förebyggande syfte. Cancerceller bildas många gånger under vår levnad men vi insjuknar inte förrän immunförsvaret misslyckats med att känna igen och ta kål på dessa celler i tid. Tanken är att fastan hjälper till att döda cancercellerna. Allt enligt Dr. Dominic D´Agostino: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5743-r%C3%A5tta-med-cancer-p%C3%A5-ketogen-diet-ketontillskott-tryckkammare/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Just när det gäller specifika livsmedel vet man ganska lite. Jag gissar att den mesta maten innehåller både ämnen som förebygger och ämnen som orsakar cancer. Att äta "nyttigt" och leva vettigt i övrigt är antagligen det bästa man kan göra. http://www.ursprungsliv.nu/2014/03/kost-och-cancer/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PowerPowder Posted October 31, 2014 Author Share Posted October 31, 2014 Just när det gäller specifika livsmedel vet man ganska lite. Jag gissar att den mesta maten innehåller både ämnen som förebygger och ämnen som orsakar cancer. Att äta "nyttigt" och leva vettigt i övrigt är antagligen det bästa man kan göra. http://www.ursprungsliv.nu/2014/03/kost-och-cancer/ Det finns mängder av exempel på specifika livsmedel som sägs ha en skyddseffekt för olika specifika typer av cancer. Ibland fastställt. Ibland "enbart" på individnivå. Och inte alla har jätteklara samband men ibland kan ju tendenser visa åt vilket håll det lutar. Bara för att nämna några få exempel: Växtsteroler (plant sterols) - lungcancer och magcancer. Råg - prostatacancer. I en provins i Kina där man äter mycket lök är en viss slags mag-/tarmcancer knappt förekommande, minns ej vilken eller vilka. Mycket kostfibrer - flera typer: Studies have indicated that 30g of dietary fiber daily decrease the risk of colorectal cancer. Research has also suggested that high fiber intake may lower the risk of breast, colorectal, uterine and prostate cancers. Men ja, att äta "nyttigt" och leva vettigt i övrigt är ju alltid bra. Men i dagens värld med så mycket skadliga kemikalier, plaster m.fl. cancerframkallande ämnen som vi exponeras för på olika sätt (plus mobilstrålning etc.) kanske man borde försöka se till att den kost man äter lika gärna är cancerförebyggande och inte bara "vanligt nyttig"... så känner jag i alla fall. På papperet i åtminstone. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PowerPowder Posted October 31, 2014 Author Share Posted October 31, 2014 generellt så är ju grönsaker bra vid cancer för de innehåller massa gottiga ämnen, mineraler och vitaminer. Och generellt brukar man ju säga att ju mer man upphettar ett livsmedel ju mer försvinner dessa ämnen. Jag skulle satsa på lätt ångkokning och mkt juice-ing. Finns en hel del bra sidor om man googlar "anti cancer"+ "diet" "nutrition""nutrients" Kan tänka mig att terry wahls diet (http://terrywahls.com/) är klockren. Sedan forskas det ju även en del om ketogen diet och cancer. Tack för tipsen. Google är min vän men jag vill inte umgås för mycket :-) Tänkte se om jag kunde få lite hjälp på traven här... :-) Men visst är det så, att läsa själv och gå till botten med saker är det säkraste för att få rätt svar. T.ex. i PubMed/Medline. Jo, precis som du säger är ångkokning och juice-ing att föredra, generellt sett! Det kluriga är undantagen. Ett talande exempel är en undersökning som jag läste om för många år sedan (om slutsatserna stämmer med verkligheten), där det påstods att män i Italien som åt pizza si och så många ggr/vecka hade lägre förekomst av prostatacancer än de som åt det mer sällan. Orsaken skulle vara tomatsåsen (=alfa-tokoferol) på pizzan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PowerPowder Posted October 31, 2014 Author Share Posted October 31, 2014 Jag gissar att den mesta maten innehåller både ämnen som förebygger och ämnen som orsakar cancer. Kan nog stämma för vissa livsmedel och näringsämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts