Jump to content

Svara dåligt på LCHF diet, gör jag fel?

CCHL

Recommended Posts

Hejsan.

Jag man, 35 år är helt ny här, började med LCHF för tre veckor sedan. Är lite fundersam då jag upplever det som att jag svarar "dåligt" på dieten med hänsyn till att jag har nästan 35 kg övervikt och inte har gjort ett enda avsteg från dieten och endast minskat 2-2,5 kg på tre veckors strikt kosthållning.

Första veckan åt jag möjligen fortfarande lite för stora portioner, men efter en vecka tycker jag man landar i att äta tills man är nöjd och det är egentligen inte speciellt mycket, för man står sig så otroligt bra på kosten.

Idag äter jag frukost, lunch och middag utan att känna att jag saknar något emellan, ibland händer det att det blir en kopp varm choklad med kokosfett i på kvällen om jag är sugen på något extra, i övrigt inget småätande.

En typisk dag ser ut som följande...

Frukost: äggröra på två ägg och vispgrädde och stekt bacon, ett halvt paket eller lite mer. Alt. fjällfil med vispgrädde och lite pumpafrö och linfrön och ett ägg och mackrill i tomatsås.

Lunch: blir typiskt gårdagens middagsrester, en köttbit /köttbullar och något gratinerat till, typ vitkålsgratäng. Typ 5 hemlagade köttbullar med gräddsås och ca 1,5-2 deciliter broccolimos.

Middag: Liksom lunch Något med kött och ett lagat tillbehör eller en grönsak, ej rotfrukter.

Detta har jag som sagt kört strikt och trodde efter att ha läst om alla framgångar att jag med min övervikt borde ha legat på 1-3 kg stadigt i veckan under första fasen, men nu rör det sig som sagt om 0,5-1 kg i veckan, sista veckan kan jag inte ens avgöra om jag har minskat något i vikt sista veckan. Jag har ju dock gått ner och hälsoeffekterna i övrigt är också ett plus, jag mår mycket bättre i magen och kroppen nu, så jag kanske inte ska ifrågasätta hastigheten, men jag ifrågasätter allt, så...

Har någon liknande erfarenheter, gör jag något fel, eller sk jag be husdoktorn undersöka mina hormonvärden...?

Tacksam för svar.

//Christian

• Like 1

Det tog ju ett tag för dej att skaffa övervikten, eller hur? Då får du ju ge det lite tid att försvinna också.

Din kropp håller nu på med att lära sej att byta bränsle. Det tar minst 3 månader innan denfattar galoppen. Längre tid om du kört jojobantningar förut.

LCHF är egentligen ingen bantningsmetod. Glöm allt om kvällsblaskornas viktminskning förton kilo på en grisblink. LCHF är en viktnormaliserande kost som tillåter dej att må ditt bästa under tiden

• Like 7

Strålande. Fortsätt så! Det kommer ju bara att ta 2-3 år så har du kropp som en gud, men framförallt kommer du att må bra, äta gott och inte lida och plåga dig.

För mig tog det tre år att gå ner 10kg. Allt eftersom kroppen vänjer sig och du blir mindre så kommer du också att kunna äta mindre utan att bli hungrig. Om ett par år kanske du äter som idag men har skippat frukosten helt eller som jag bara tar ett kokt ägg då. Eller inte. I vilket fall kommer det att bli bra och funka.

Välkommen till ett hälsosamt njutbart liv!

• Like 4

Det som är min akilleshäl och som jag noterar finns i din lista är grädde. Det innehåller fler kolhydrater än man kan tro. Men eftersom du hållit på kort tid och ändå går åt rätt håll är det egentligen inget du behöver justera.  :)

• Like 4

Det som är min akilleshäl och som jag noterar finns i din lista är grädde. Det innehåller fler kolhydrater än man kan tro. Men eftersom du hållit på kort tid och ändå går åt rätt håll är det egentligen inget du behöver justera.  :)

grädde är jubättre än fjällfil

Om manväldigt gärna vill äta nåt liknande till frukost vore det vore bättre med rysk youghurt.

• Like 2

Lugn och fin. LCHF är, trots vad kvällstidningarnas bilagor skriker ut, ingen snabb-bantningsmetod!

Några lyckas gå ner snabbt men de allra flesta går ner i lite lugnare tempo. Själv gick jag ner ca 0,4 kg per vecka och plockade 22 kg på ungefär ett år.

Fortsätter du i samma takt är det bra :-)

• Like 7

Tack för tipsen!

Jag har kollat runt lite och ska prova ett par veckor med lite mindre mejeriprodukter som även några av er föreslår, lite småjusteringar så här I början. Allt tar ju sin tid, just nu det är inte bara kroppen som skall vänja sig vid ny kost, hela ens tänk måste ju justeras. Har I alla fall sluppit halsbränna och svajande blodsocker/trötthet sedan jag började och mår hur bra som helst!

/Christian

• Like 7

Ja visst ÄR det härligt att slippa blodsockerfall! Skruva inte för mycket i början... det är viktigt att du får med både kroppen och knoppen på kostförändringen. Du får inte skapa en ännu mer förvirrad kropp. Såna släpper inga kilon.

Glöm inte att se till att du får i dej tillräckligt med vatten och salt. I synnerhet i början kan saltbrist ge håglöshet och dimhjärna

• Like 2

Hej. En sak man bör tänka på är att man ska trivas med sin mathållning under en väldigt lång tid, helst livet ut :). Så om du tycker att du äter bra och gott så är det en väldigt bra start för dig. Så fortsätt att äta Lchf kost det är det viktigaste. vikten kommer att fortsätta ner och hälsan bara att bli bättre om du fortsätter. Lycka till

• Like 5

Nu när du hållit på så kort tid så tycker jag inte att du gör fel när du inte äter så mkt fett, men bra att du är medveten om det och ditt lite högre proteinintag. När du hållt på ett tag och känner dig mer säker så kan du öka på fettet om du vill experimentera. I och med att du äter mindre kolhydrater så har ju fettkvoten höjts redan. Då kanske du också kan känna efter om klarar dig utan frukost, eller så gör du inte det Jag var en sån som trodde jag behövde frukost men nu klarar jag mig på fettkaffe, även på helger. Hitta ett sätt att inta måltiderna som passar dig.

Med LCHF äter du till du är mätt. Det är ibland mkt mat och ibland mindre.

• Like 1

Snälla du... tyck inte att 4,6 kg på 3 veckor är segt... Det är BRA! LCHF är ingen snabb-bantnings-metod.

Ät tillräckligt med fett så att du blir mätt, då är det normalt inget problem att hoppa över ett mål. Själv tar jag oftast bara en kopp kaffe till frukost.

Glöm sen beräkningar om hur mycket mat du skall äta i förhållande till vikt etc etc - Ät när du är hungrig, ät tills du blir lagom mätt enligt dessa råd. Och var som sagt inte rädd förr fettet, för då fungerar kroppens inbyggda signalsystem utmärkt  :)

Sen finns det tyvärr folk som detta inte funkar för, oftast folk som bantat hela livet och som har strulat till sin kropps signaler, folk med vissa sjukdomar, etc, men när du börjar med LCHF, testa att börja med dessa enkla regler. Och om du då till att börja med inte går upp i vikt, mår bra, och så småningom börjar gå ner i vikt (inte alltid så snabbt) - ja då är du på rätt väg! Det är först om man testat med detta och efter någon månad eller två inte gått ner alls eller kanske rentav gått upp i vikt, som jag tycker man skall börja titta på detaljer. Och då finns massor med tips här.

Lycka till  :)

• Like 4

Segt? what? Nästan för snabbt skulle jag säga.

Ja, det är bra att hoppa över ett mål (om man inte är hungrig) så att fastan blir lång, dvs första eller sista måltiden på dagen. Så har jag fattat att det blir bäst effekt på insulin och kroppens reperationer. Men om du fortsätter gå ner i den takt du gör kommer du inte behöva "fasta-verktyget". Det kan man spara till en platå skulle jag säga. Och hur mycket du ska äta, dvs hur många kalorier du ska få i dig per dag finns de många tabeller på nätet du kan kolla upp. Det beror ju på längd, vikt, kön, ålder, aktivitetsnivå osv. Men det bästa verktyget tycker jag är att lyssna på och lära känna sina hungerkänslor. Dvs ät till du blir mätt och vänta tills du blir hungrig igen. Funkar inte för alla dock....

• Like 4

Det finns inte på kartan att jag skulle hoppa över frukosten, men sen klarar jag mej lätt i 6 eller 7 timmar. Och viktnedgången är ju knappast seg i mina ögon. För mej tog det 5 månader att gå ner 6 kg. 16:8 började jag med innan jag ens hade hört talas om det :D . Efter ett bra tag med LCHF var jag helt enkelt inte hungrig på kvällen. Förutom nån gång ibland och då äter jag.

• Like 3

Tre veckor är ingetting, du har knappt landat mentalt ännu, och framförallt inte metabolt!

Efter tre månader kanske du är helt omställd, metabolt och mentalt.

Jag åt stadig frukost i början annars så hade jag kanske stoppat i mig lite vad som helst.. men när jag inte orkade lunchen efter tre månader så valde jag bort frukosten.. det var ju bara 12 timmar sedan jag åt senast och bara 4 timmar till lunch!

Fast så skulle jag inte ha resonerat tidigare kan jag avslöja.  :unsure:

Antagligen handlar det rätt mycket om att bli metabolt omställd, sen att anpassa det till vardagen/ens sociala kontext.. någon äter frukost klockan 5 på morgonen, ingen lunch o sen mat 12 timmar senare.

Gör vad som passar dig bäst.

Vad jag vet så har EU ännu inte kommit med någon lag om att måste äta på bestämda tider, ej heller om vad sådana måltider skall bestå utav. :blink:

• Like 4

Måttstock för mejerier? Nej, det får du testa dig fram till själv. Många märker att det stoppar viktnedgång, men inte alla. En del märker skillnad på mejerier i matlagningen (gräddsås kontra grädde till hallon). Och jag inbillar mig att get- och fårost är bättre - men det är inget jag vet.

Och visst är det gott. Jag vet inte hur många gånger jag dragit ner och slutat...Men man behöver ju inte börja med att sluta.

• Like 2

Ta det lugnt Annika och se till att du kommer in i kosten ordentligt innan du börjar skruva för mycket. Som nybörjare är mejerier en bra fettkälla. När du hållit hyfsat strikt LCHF i 3 månader så kan du prova att dra ner om det behövs för att uppnå dina mål.

Jag provade en mejerifri månad för ett år sedan (hittade mycket inspiration hos Birgitta Höglunds paleo-blogg) bara för att se om jag kunde komma ur min platå. Jag äter mycket mindre mejerier efter det, men ost är ju mitt godis, så jag vill inte sluta helt så länge jag tål det.

Har märkt däremot att jag får låta bli mjölk och grädde i kaffet numera. Gräddsås går bra men inte okokt grädde... har inte provat vispad grädde eftersom vi aldrig äter efterrätter eller kakor.