Jump to content

Ketonmätning

patrik74

Recommended Posts

Har ställt frågan tidigare men jag får som svar att jag inte är i optimal ketos och det tror jag på för att jag känner inte den här energin alla pratar om,MEN jag är förrvirad kan någon hjälpa mig,jag har nu mätt mina blodketoner i 3 veckor 0700h fastande och 1500h och 1900h på morgonen så kommer jag bara upp i ca 0,5-0,9 men vid 1500h och 1900h ligger jag stabilt på 1,5-3 ibland uppe vid 3,8 i blodketoner jag har även utsatt min fru för en massa prover och hon ligger nästan alltid på låga 0,3.så hon är absolut inte i någon ketos fas ,men är jag i någon slags mellan zon förstår inte .är jag typ i optimal ketos 70-80 procent av dygnet bara ? frågan igen.. är jag i optimal ketos hur kan jag ligga på så höga värden hela dygnet förutom på morgonen,när man läser på Jimmy moore s blog och kollar hans experiment med sina mätningar så ligger han ofta på låga nivåer på morgon mätningar men han påstår sig vara i optimal ketos,så frågan är, är det bara morgon faste mätningar som gäller, jag går ner stabilt i vikt men det är kul att veta vad som händer med våra smarta kroppar,

Likadant med mig. Lågt på morgonen för att stiga sedan. Bry dig inte om ordet optimalt, utan njut av välmåendet. Jag har slutat mäta ketoner löpande, eftersom det gav inget. Jag mådde inte bättre heller. Istället åkte innehållet i plånboken på stryk. Numera kollar jag ketoner bara spåradisk. Min vikt går också ner stabilt oavsett mängden ketoner. Vad är då optimalt, frågar jag också ?

• Like 1

Likadant med mig. Lågt på morgonen för att stiga sedan. Bry dig inte om ordet optimalt, utan njut av välmåendet. Jag har slutat mäta ketoner löpande, eftersom det gav inget. Jag mådde inte bättre heller. Istället åkte innehållet i plånboken på stryk. Numera kollar ketoner bara spåradisk. Mim vikt går också stabilt oavsett mängden ketoner. Vad är då optimalt, frågar jag också ?

Ja dyrt blir det, du har alldeles rätt men i mitt fall så vill jag verkligen få den kännslan alla pratar om när dom är i optimal ketos för jag känner ständigt att jag inte har den där energin och dom flesta menar på att jag är i någon slags mellan zon men vadå mellan zon när jag ligger på 2-3 hela dygnet förutom på morgonen.så om någon kan reda ut det här vore jag tacksam kan säga att jag lätt har legat på 75-80 procent fett och max 2-5 procent kolhydrater.jag säger som Limp vad är då optimalt frågar jag också ? 

Jag skulle vilja säga att det finns

väldigt få sanningar inom ketonmäteriet. Ta därför olika uttalanden som de är och kräv få höra folks egna erfarenheter istället för påläst info.

Det tycker jag också men dom flesta svarar att det är bara morgon mätningar som gäller men vad betyder då dom höga mätningarna övrig tid på dygnet ingenting?

• 6 months later...

Väcker denna tråd lite. Om man ska mäta ketoner, och göra det enligt konstens alla regler, så verkar det ju som att man ska göra det på morgonen. Men är det någon som vet om kaffe (svart utan fett etc) påverkar? Jag ska mäta imorgon vid 11 typ och jag kan utan större problem fasta till kl 11, men jag vill gärna dricka mitt morgonkaffe! ;)

Väcker denna tråd lite. Om man ska mäta ketoner, och göra det enligt konstens alla regler, så verkar det ju som att man ska göra det på morgonen. Men är det någon som vet om kaffe (svart utan fett etc) påverkar? Jag ska mäta imorgon vid 11 typ och jag kan utan större problem fasta till kl 11, men jag vill gärna dricka mitt morgonkaffe! ;)

Kaffe innhåller mindre än ett halvt gram kh per 100 g, så det kan inte påverka ketosen.

• 2 weeks later...