britt1950 Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Hej Jag har i helgen varit på akuten för njurstensbesvär o fick smärtstillande spruta och smärtstillande på recept o kommer att bli kallad till röntgen. Detta var andra gången,15 år sedan sist. Jag har ätit lchf i snart tre år och mår jättebra av det. Min fråga är nu om jag kan förebygga njurstensanfallen med kosten? Jag vill helst inte använda mig av smärtstillande medel. Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Hej Jag har i helgen varit på akuten för njurstensbesvär o fick smärtstillande spruta och smärtstillande på recept o kommer att bli kallad till röntgen. Detta var andra gången,15 år sedan sist. Jag har ätit lchf i snart tre år och mår jättebra av det. Min fråga är nu om jag kan förebygga njurstensanfallen med kosten? Jag vill helst inte använda mig av smärtstillande medel. Tacksam för svar Mnja, det är snarare tvärt om tyvär, just för njursten! Det har visat sig att för vissa som är sk stenbyggare kan en ketogen diet öka förekomsten av stenar i njuren antagligen på grund av ändrat PH i njuren. Framförallt har man sett detta hos barn med Epilepsi som behandlats med strikt ketogen kost. Dvs det är inte som så att stenar ökar katatstrofalt utan det ökar några procent.. från (kommer inte ihåg exakta siffror så jag svänger bara till några) 5% till typ 9%! Föresten här hittade jag studien! http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17621514 Hur som helst, det typiska verkar vara hypercalceuremi/hypercalcemi.. och boten verkar vara kaliumcitrat! http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumcitrat Sen så.. med nya rön om hyperkalcemi så har man upptäckt att K2-brist är rätt vanligt.. och det är en viktig faktor för att kalcium skall hanteras rätt i kroppen och inte hamna på fel ställen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 Tack för svar Zepp men det innebär att övriga fördelar med Lchf måste jag väga mot njurstensbesvär? Det är i så fall tråkigt för jag trivs väldigt bra med lchf-kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Tack för svar Zepp men det innebär att övriga fördelar med Lchf måste jag väga mot njurstensbesvär? Det är i så fall tråkigt för jag trivs väldigt bra med lchf-kost. Prova med K2 tillskott då. Kjell Granelli har skrivit massor om det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Tack för svar Zepp men det innebär att övriga fördelar med Lchf måste jag väga mot njurstensbesvär? Det är i så fall tråkigt för jag trivs väldigt bra med lchf-kost. Det verkar handla om genetiska förutsättningar som kallas för stenbyggare, det går i vissa släkter! Men.. riktigt varför hypercalceuremi ökar på ketogen diet är för mig en gåta.. men kan ha sina förklaringar om ändrat PH i njuren eller ökad D-vitamin på grund av ändrad mer näringsrik kost? Hur som helst.. är man en stenbyggare så kan man inta kaliumcitrat.. alternativt oxå K2! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 Det verkar handla om genetiska förutsättningar som kallas för stenbyggare, det går i vissa släkter! Men.. riktigt varför hypercalceuremi ökar på ketogen diet är för mig en gåta.. men kan ha sina förklaringar om ändrat PH i njuren eller ökad D-vitamin på grund av ändrad mer näringsrik kost? Hur som helst.. är man en stenbyggare så kan man inta kaliumcitrat.. alternativt oxå K2! Ok jag äter idag tillskott av D-vitaminer och Kalcium/Magnesium men är det kanske bättre med K2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Ok jag äter idag tillskott av D-vitaminer och Kalcium/Magnesium men är det kanske bättre med K2 K2 äter man tillsammans med D-vitamin! D ökar kalciumomsättningen, K2 gör att det hamnar där det skall och inte i vävnader eller som njursten! Varför äter du kalcium?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 K2 äter man tillsammans med D-vitamin! D ökar kalciumomsättningen, K2 gör att det hamnar där det skall och inte i vävnader eller som njursten! Varför äter du kalcium?? Jag har läst att det är bra att äta kalcium/magnesiumtillskott för skelettet när man är 60+ men det är det värsta att man läser så mycket olika om vad som är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Jag har läst att det är bra att äta kalcium/magnesiumtillskott för skelettet när man är 60+ men det är det värsta att man läser så mycket olika om vad som är bra. Kalciumbrist är väldigt ovanligt i Sverige, tvärt om så får vi i oss rätt mycket, men har störst problem med höftfrakturer o liknade på äldre dar! Det är sanolikt mer kopplat till vårt klimat med D-vitaminbrist, men för att kalciumet skall hamna på rätt ställe, dvs främst i benstommen så krävs oxå rätt mängd K2. K2 får man från gräsbetade mejerier/kött, speciellt vårbete av färskt nyväxt gräs, vilt, även från fermenterad mat som surkål och kimchi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 Intressant. Jag slutade med mejeriprodukter för ca 6månader sedan eftersom jag inte gick ner i vikt o fick tips att sluta med mejeriprodukter.Jag äter ost o smör.Kan det också vara en nackdel? Men stämmer det inte att de flesta människor har magnesiumbrist vilket jag har läst. Har jag förstått det rätt så räcker det med D-vitaminer och K2 när det gäller vitaminer. Jag kommer ihåg nu att för 16år sedan när jag hade första njurstensanfallet så hade jag också gått ner i vikt men med viktväktarna. Vet inte om det kanske har något samband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 , även från fermenterad mat som surkål och kimchi! Eftersom ni är så positiva till den här surkålskiten så trycker jag i mig den...gud nåde er om ni har fel! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Eftersom ni är så positiva till den här surkålskiten så trycker jag i mig den...gud nåde er om ni har fel! Man vänjer sig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Eftersom ni är så positiva till den här surkålskiten så trycker jag i mig den...gud nåde er om ni har fel! Ica's innehåller dock citronsyra, vill jag minnas... (svartmögel) Försöker också vänja mig men det är svårt... Har fått tips på att skölja av (det nyttiga finns visst inne i kålen också...) och ev fräsa upp den hastigt.. Hos mig hinner den bli dålig innan jag äter upp den... Har även provat göra egen Kimchi (recept på bloggen "Led genom exempel") men den blev inte heller uppäten... För mig tror jag det handlar om att nöta in en vana, eller försöka se den som medicin... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 En sten var 15e år tyder inte direkt på att man är sk stenbyggare, intag av kalcium har i stort sett ingen betydelse för bildning av sten (enl prof inom detta) däremot intag av oxalsyra men bara för viss typ av sten och inte den vanligaste kalciumsten. För de som återkommande har sten, diskutera kaliumcitrat med din läkare (Urocit-K) kapslar som löser ut kalium och citrat under längre tid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Eftersom ni är så positiva till den här surkålskiten så trycker jag i mig den...gud nåde er om ni har fel! Jag älskar surkål.. ju surare dessto godare! Speciellt passar det till feta köttbitar, gärna fläskkött! Men de där plastpacken undviker jag.. inte för att jag har smakat, utan jag föredrar glasburkar. Letar man i de hyllorna där de har lite utländska specialiteter så kan det finnas flera sorters surkål. Sen så, hittade även Polsk syrad gurka.. svingod! Men.. jag har haft tankar på att köpa ett sådant plastpack bara för att smaka.. och hälla resterna i den tyska glasburken, för jag äter inte upp varken en hel burk eller ett helt plastpack på en gång! Någon som testat får gärna recensera plastpacken.. om den var god och om den eventuellt hade levande kultur osv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Jag älskar surkål.. ju surare dessto godare! Speciellt passar det till feta köttbitar, gärna fläskkött! Men de där plastpacken undviker jag.. inte för att jag har smakat, utan jag föredrar glasburkar. Letar man i de hyllorna där de har lite utländska specialiteter så kan det finnas flera sorters surkål. Sen så, hittade även Polsk syrad gurka.. svingod! Men.. jag har haft tankar på att köpa ett sådant plastpack bara för att smaka.. och hälla resterna i den tyska glasburken, för jag äter inte upp varken en hel burk eller ett helt plastpack på en gång! Någon som testat får gärna recensera plastpacken.. om den var god och om den eventuellt hade levande kultur osv! Jag äter icas eko varje dag. Brukar lägga hela påsen i en glasburk (Johanna 07 s tips). Kan inte säga att det är det godaste jag äter på en dag men det är syrligt och passar fint ihop med resten av måltiden. Den är ganska rak och enkel i smaken denna från ica. Jag köper den för att den är ekologisk, vill inte äta grönsaker som är oeko och som fraktats långt. Den är också billig, men det är väl all surkål kanske. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Älskar surkål! Äter alltid en hög till lunchen, enkelt att skapa en vana tycker jag, om man alltid äter samma mat till frukost eller brunch. Själv köper jag Tistelvinds, opastöriserad, alltså med levande kultur "Det är många olika sorters bakteriestammar och mängden är i storleksordningen 10 upphöjt till 7." Enligt deras provtagning. Dessutom i glasflaska Väldigt lätt att göra egen men kanske bättre vänta tills vanan sitter där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Hur halkade detta ämne in på surkål? Missade jag att det skulle vara bra när man har njurstensbesvär. Tillbaka till K2-vitaminer så har jag försökt få tag på det men finns inte varken på hälsokostbutiker eller apotek. Konstigt. Någon som vet var man kan köpa det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Hur halkade detta ämne in på surkål? Missade jag att det skulle vara bra när man har njurstensbesvär. Tillbaka till K2-vitaminer så har jag försökt få tag på det men finns inte varken på hälsokostbutiker eller apotek. Konstigt. Någon som vet var man kan köpa det? Jag inhandlar mina här... http://www.vitaminvaruhuset.se/ eller här... http://www.ecoandstuff.se/ Och varför ämnet halkade in på surkål är nog därför att syrade grönsaker skall innhålla K2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
britt1950 Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Jag inhandlar mina här... http://www.vitaminvaruhuset.se/ eller här... http://www.ecoandstuff.se/ Och varför ämnet halkade in på surkål är nog därför att syrade grönsaker skall innhålla K2 Tack då kanske man ska testa surkål. Jag hittade K2-vitaminer på samma ställe som jag köper D-vitaminer genom kostdoktorn. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
einarssonannika Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Nu kanske jag har fått svar på varför jag har haft så mycket njurstensbesvär och anfall senaste året/åren... ? Det sista året har jag haft tre omgångar med njurstensanfall + blod i urinen lite emellan... sista omgången med anfall hade jag i augusti med ett anfall per dag i tre dagar... har genomgått x antal datortomografi röntgen + andra undersökningar.... om det ska fortsätta i denna takten så borde det bli ett nytt anfall innan årets slut. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Nu kanske jag har fått svar på varför jag har haft så mycket njurstensbesvär och anfall senaste året/åren... ? Det sista året har jag haft tre omgångar med njurstensanfall + blod i urinen lite emellan... sista omgången med anfall hade jag i augusti med ett anfall per dag i tre dagar... har genomgått x antal datortomografi röntgen + andra undersökningar.... om det ska fortsätta i denna takten så borde det bli ett nytt anfall innan årets slut. ? Har också haft njurstensbesvär de senaste halvåret, men i mitt fall bara en gigantisk sten som numera är bortopererad. I övrigt är njurarna helt rena från stenbildning. Varför jag fick denna enda stora sten lär jag väl aldrig få veta, även om jag gör vissa efterforskningar. Vad beror din stenbildning på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
einarssonannika Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Det vet jag inte, men enligt tidigare inlägg på den här tråden så bildas njursten lättare vid ketos.. läkaren har inte kunnat ge en förklaring på varför jag bildar så mycket stenar, dom säger att det är olika hur lätt man har för att bilda stenar.. Mina har varit så små så att dom har kommit ut den naturliga vägen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Det vet jag inte, men enligt tidigare inlägg på den här tråden så bildas njursten lättare vid ketos.. läkaren har inte kunnat ge en förklaring på varför jag bildar så mycket stenar, dom säger att det är olika hur lätt man har för att bilda stenar.. Mina har varit så små så att dom har kommit ut den naturliga vägen... Som Annaupponer poängterar så är njursten vart 15onde år kanske inte en indikation på att vara en sk stenbyggare! Dock så är det förmodligen inget problem med att se över sitt intag av K2 eller kaliumcitrat? Ketos förändrar mest troligt PH i njuren iomed att ketonkroppar är sura.. ligger man då på gränsen så kan det vara en fördel att kika på vad man kan göra åt detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 (edited) Tack då kanske man ska testa surkål. Jag hittade K2-vitaminer på samma ställe som jag köper D-vitaminer genom kostdoktorn. Jag köper numera mitt D3 med K2.. för säkerhets skull, när jag ändå tar tillskott! Vilket jag tar främst från jul och fram mot midsommar! Oså äter jag surkål hur som helst, det är gott, billig mat, praktist, framförallt passar det till fett fläskkött! Iomed att jag är ett ensamhushåll utom vissa helger då min mor visats här så uppskattar jag sådana tillbehör som man kan ta och sleva upp enskilda skedar av olika tillbehör, direkt på tallriken! Om det ger K2 oxå så är det en bonus! Edited November 16, 2014 by Zepp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 16, 2014 Share Posted November 16, 2014 Nu kanske jag har fått svar på varför jag har haft så mycket njurstensbesvär och anfall senaste året/åren... Det sista året har jag haft tre omgångar med njurstensanfall + blod i urinen lite emellan... sista omgången med anfall hade jag i augusti med ett anfall per dag i tre dagar... har genomgått x antal datortomografi röntgen + andra undersökningar.... om det ska fortsätta i denna takten så borde det bli ett nytt anfall innan årets slut. Om du bildar kalciumsten, den vanligaste sorten (ca 80% av all njursten) borde din läkare överväga att förskriva kaliumcitrat och troligen rekommenderat ökat vätskeintag (vatten) Lite bra läsning för din doktor -http://www.uroweb.org/gls/pdf/21_Urolithiasis_LR.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts