Syster Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Ni som är duktiga här på forumet i kemi/fysiologi/att se samband och läsa engelska studier kanske kan hjälpa mig Min fundering gäller hypoglukemi i kombination med kroppens förmåga att lagra järn, eller i kombination med gendefekten som ger sjukdomen Hemokromatos. Jag har Hemokromatos och ligger väldigt lågt i blodsocker, senast jag tog HbA1c så var det 23 = 3,2, innan jag började med LCHF för några år sedan så var det 29 = 3,8. Fastesocker kan ligga på 2,8 0ch en timme efter mat 4,0. Min syster som också har hemokromatos "lider" av samma fenomen. Jag har nu även förstått/hört att även andra med samma sjukdom också har väldigt låga blodsockervärden. Tyvärr verkar det inte vara något som våra läkare vet något om och ej ens observerat. Kan det rent kemiskt eller fysiologiskt finnas något samband, eller kan man tro att det liksom hör till gendefekten? Kan det finnas en risk att vi håller på att "nöta" ut vår bukspottskörtel som kanske utsöndrar högre insulinnivåer än vad behovet är? Och i slutändan en högre risk för Typ 2 - diabetes? Jag söker studier på engelska, men har inte hittat något bra, och hittar jag något så tycker jag att det är väldigt svårt att riktigt förstå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Suttit och sökt en stund och håller med om att det är krångligt. Finner en del referenser till att HbA1c kan vara felaktigt lågt vid hemokromatos, men som jag förstår din fråga så bekräftas ditt med att du testar blodsocker själv hemma? Förklaringen till falskt lågt HbA1c är som jag tolkar det att kroppen producerar en massa nya röda blodkroppar efter att man tappat ut blod; dessa nya har inte haft lika lång tid att glykeras som de andra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Ni som är duktiga här på forumet i kemi/fysiologi/att se samband och läsa engelska studier kanske kan hjälpa mig Min fundering gäller hypoglukemi i kombination med kroppens förmåga att lagra järn, eller i kombination med gendefekten som ger sjukdomen Hemokromatos. Jag har Hemokromatos och ligger väldigt lågt i blodsocker, senast jag tog HbA1c så var det 23 = 3,2, innan jag började med LCHF för några år sedan så var det 29 = 3,8. Fastesocker kan ligga på 2,8 0ch en timme efter mat 4,0. Min syster som också har hemokromatos "lider" av samma fenomen. Jag har nu även förstått/hört att även andra med samma sjukdom också har väldigt låga blodsockervärden. Tyvärr verkar det inte vara något som våra läkare vet något om och ej ens observerat. Kan det rent kemiskt eller fysiologiskt finnas något samband, eller kan man tro att det liksom hör till gendefekten? Kan det finnas en risk att vi håller på att "nöta" ut vår bukspottskörtel som kanske utsöndrar högre insulinnivåer än vad behovet är? Och i slutändan en högre risk för Typ 2 - diabetes? Jag söker studier på engelska, men har inte hittat något bra, och hittar jag något så tycker jag att det är väldigt svårt att riktigt förstå En fråga som kan ha betydelse i sammanhanget är om du fått fastställt att du har den ärftliga formen av hemokromatos eller om du bara har för höga järnvärden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 26, 2014 Author Share Posted October 26, 2014 Suttit och sökt en stund och håller med om att det är krångligt. Finner en del referenser till att HbA1c kan vara felaktigt lågt vid hemokromatos, men som jag förstår din fråga så bekräftas ditt med att du testar blodsocker själv hemma? Förklaringen till falskt lågt HbA1c är som jag tolkar det att kroppen producerar en massa nya röda blodkroppar efter att man tappat ut blod; dessa nya har inte haft lika lång tid att glykeras som de andra. Tack Kjell för att du kollat runt lite, helt korrekt kan HbA1c bli felaktigt vid blodtappningar, då kroppen reagerar omedelbart med att bilda nya blodkroppar. Men mycket intressant... Men som sagt så hade både jag och min syster låga blodsockervärden redan innan vi båda diagnostiserades med den ärftliga formen av hemokromatos och fick börja med blodtappningar. Jag tänker också på vår forummedlem Jäderås (förlåt Jäderås) som hade ett HbA1c på 23 och ett högt Ferritin vid sin blodprovstagning, utan blodtappningar, som går att läsa om i denna tråden... http://forum.kostdoktorn.se/topic/5271-werlabs-någon/page-3?hl=%2Bhemokromatos#entry76322 Plus några andra som jag nu har hört talas om... Tyvärr har jag ingen blodsockermätare hemma, utan det är värden som jag under några år har tagit på mig själv vid olika tillfällen och i samband med andra blodprovstagningar. Kanske man ska skaffa en mätare ändå... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Då tycker jag du skulle skaffa en blodsockermätare. De kostar några hundra, så investeringen är blygsam, men stickorna kostar en del. På LCHF har man ju ganska jämnt blodsocker så 2-3 stick om dagen i någon vecka borde ge ett rättvisande genomsnitt som gärna skulle stämma med HbA1c. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Här står att järnupplagringen i levern primärt är ansvarigt för hyperinsulinemi. (Lite slarvigt översatt men det går inte kopiera i google books.) http://books.google.se/books?id=kE6mmwm5d8UC&pg=PA270&lpg=PA270&dq=hemochromatosis+hyperinsulinemia&source=bl&ots=jJi296TSbn&sig=1tnDLliTgrsXfNxTeQYZrsCSggo&hl=sv&sa=X&ei=EyZNVML7A-XnyQPBwoLoBA&ved=0CDMQ6AEwAw#v=onepage&q=hyperinsulinemia&f=false Det står också att i ett senare stadium kan järninlagring i bukspottkörteln skada den. Det verkar ju som om risken för diabetes mer beror på just det och inte att man tröttar ut bukspottkörteln. Tappar man blod regelbundet så är nog inte den risken så stor. Har läkaren sagt något om tillskott av något slag för att motverka järninlagring och oxidativ stress? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 26, 2014 Share Posted October 26, 2014 Då tycker jag du skulle skaffa en blodsockermätare. De kostar några hundra, så investeringen är blygsam, men stickorna kostar en del. På LCHF har man ju ganska jämnt blodsocker så 2-3 stick om dagen i någon vecka borde ge ett rättvisande genomsnitt som gärna skulle stämma med HbA1c. Jag använder denna, verkar fungera bra... http://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS Stickorna kostar mindre än 2 kronor styck. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts