Jump to content

Heta kryddiga höstgrytor

Sigurdur

Recommended Posts

Hej,

Höglunds Långkok för LCHF tronar redan i bokhyllan men jag skulle vilja ha tips på något riktigt mustigt, saftigt och hett.

Lägg gärna upp recept (med bild om finnes) på t ex en stark, såsig Chili con carne, Biff stroganoff, eller något annat smaskigt.

Jag vill ha gärna ha personliga recept om ni har, jag har läst så många kokböcker, allt jag själv lagar tenderar att smaka likadant efter ett tag, så jag behöver ha ny inspiration.

Hej,

Höglunds Långkok för LCHF tronar redan i bokhyllan men jag skulle vilja ha tips på något riktigt mustigt, saftigt och hett.

Lägg gärna upp recept (med bild om finnes) på t ex en stark, såsig Chili con carne, Biff stroganoff, eller något annat smaskigt.

Jag vill ha gärna ha personliga recept om ni har, jag har läst så många kokböcker, allt jag själv lagar tenderar att smaka likadant efter ett tag, så jag behöver ha ny inspiration.

har ett supergott recept på en persisk kött och aubegine gryta (tomatbas) mustig! Har receptet i huvudet som är lite krångligt men kan plita ner de viktigaste om intresse finns....du kan börja med att fixa en halvliter reducerad hemmakokt kycklingbuljong! :D. Receptet är mer paleo än lchf

• Like 2

• 2 weeks later...

har ett supergott recept på en persisk kött och aubegine gryta (tomatbas) mustig! Har receptet i huvudet som är lite krångligt men kan plita ner de viktigaste om intresse finns....du kan börja med att fixa en halvliter reducerad hemmakokt kycklingbuljong! :D. Receptet är mer paleo än lchf

Jag har kokat kycklingbuljong!

Intresse finns, så plita ner väsentligheterna :)

• Like 1

Denna tråden hade jag visst glömt.

Blir många portioner. Bra att frysa in. En variant på  "ghejme badenjan" men lärt mig av en persisk kompis. 

1. Skala 4 aubergine med vass osthyvel. Skiva 1,5 cm tjocka skivor. Salta lite på dem och låt dom lakas ur på hushållspapper någon timme. salt drar ur bitter smak. 
  2. Tag ca 1 kg kokkött, tex nötbog. Eller lamm. Skär i grytbitar, bryn och lägg i stor gryta. 
  3. Bryn ett par gul lökar och mkt vitlök (4-6 klyftor). Lägg i gryta
  4. Lägg i ca 1 liter reducerad kycklingbuljong gärna med fettlagret kvar. Ett par lagerblad, 2-3 torkade lime (finns i tex willys) ca 2 tsk gurkmeja (eller finstrimmlad färsk). En nypa chilipulver (eller liknande). 2 st kuvert saffran. Blandade torkade örter (köper en speciell "arabisk" blandning på willys) 2 pkt krossade tomater. Tag ett pkt hela tomater. Häll av såsen i grytan. Spara tomater till senare. salt peppar. Låt koka på svag värme ca 1-2 timmar beroende på vad för kött och hur stora bitar. Koka gärna utan lock så vätskan reduceras. Såsen skall bli simmig, inte blaskig men täcka köttet. När köttet kokar fortsätt nedan.
  5. Torka av aubergine och lägg på plåtar med bakplåtspapper. Ringla på rikligt med olivolja, salta peppra. Stek i ugnen (ca 225 grader) tills de får fin färg. Vänd eventuellt på dem halvtid. 
  6. Stek färsk Okra i olivolja (hittar mina på min asiatiska butik) Kan uteslutas.
  7. När köttet närmare sig klart smaka av grytan, förstärk ev med buljongtärning (kött eller liknande) mer vitlök, salt peppar, citronsaft. Kör i de hela tomaterna.
  8. Kör i aubergine och okra i grytan. Rör försiktigt så ingredienserna håller formen. Låt koka några minuter. Klart.
  9. Servera med yoghurt-stekt ris (eller blomkålsris!) Man kan klicka i smör på slutet i grytan om man vill ha upp fetthalten.
  • Like 1

Hej,

läs ovan