Inez

Tillskott av C-vitaminer: ja, nej eller nja?

Recommended Posts

Synpunkter önskas om behovet av extra C-vitamin i LCHF-kosten.

 

Här och där har jag snappat upp följande ganska motsägelsefulla påståenden:

 

  • Syntetiskt C-vitamin tas inte upp av kroppen.
  • Syntetiskt C-vitamin kan tas upp av kroppen om man äter lite naturligt C-vitamin samtidigt.
  • Det förefaller som om behovet av C-vitamin minskar när man äter LCHF-kost.
  • När man som i LCHF-kost minimerar intaget av frukt och bär bör man ta C-vitamintillskott.

 

Jag har fått min första förkylning på 15 år (vad har man i Stockholm att göra?) och funderar på att kanske peta i mig en brustablett med C-vitamin om dagen och samtidigt äta lite rå vitkål.

 

Kanske skulle det gå lika bra med bara en extra stor portion vitkålssallad?

 

Kan man få lite tips? Tack på förhand!

 

Attjooo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synpunkter önskas om behovet av extra C-vitamin i LCHF-kosten.

 

Här och där har jag snappat upp följande ganska motsägelsefulla påståenden:

 

  • Syntetiskt C-vitamin tas inte upp av kroppen.
  • Syntetiskt C-vitamin kan tas upp av kroppen om man äter lite naturligt C-vitamin samtidigt.
  • Det förefaller som om behovet av C-vitamin minskar när man äter LCHF-kost.
  • När man som i LCHF-kost minimerar intaget av frukt och bär bör man ta C-vitamintillskott.

 

Jag har fått min första förkylning på 15 år (vad har man i Stockholm att göra?) och funderar på att kanske peta i mig en brustablett med C-vitamin om dagen och samtidigt äta lite rå vitkål.

 

Kanske skulle det gå lika bra med bara en extra stor portion vitkålssallad?

 

Kan man få lite tips? Tack på förhand!

 

Attjooo...

har inga svar även om frågan ibland slagit mig med. Men vill bara säga, se upp med sötstinna brusvitaminer! :) Tryckte i mig de med ett tag innan jag vände på förpackningen o kolla ingredienserna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började med LCHF, kollade jag upp just det där med C-vitaminer i olika råvaror. Till min förvåning upptäckte jag att många grönsaker slår både kiwi och apelsin, som brukar nämnas som våra bästa källor. Paprika ligger högt på listan,liksom kål av olika slag. Vid tillagning försvinner en del så klart, men det lär fortfarande inte vara något problem att få i sig vad man behöver. Gå in till exempel på Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Där kan man enkelt jämföra, både färskt, fryst och tillagat på olika sätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anledning till att man kanske på LCHF behöver mindre C-vitamin är att glukos och askorbinsyra bägge passar i receptorerna för den senare, så när blodsockret hela tiden är normalt konkurrerar glukoset inte med askorbinsyran.

Jag förstår inte varför syntetisk askorbinsyra inte skulle tas upp? Receptorerna kan väl inte veta hur molekylerna tillverkats...  ;)

Riktigt att många grönsaker innehåller C-vitamin, liksom inälvsmat som lever.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så sjunker behovet av C-vitamin, som är en oxidant, vid lågkolhydratkost, på grund av att man vid en minskad glykemisk belastning inte skapar lika många fria radikalier som antioxidanterna behöver bekämpa.

Men JAG tror att vid vissa sjukdomstillstånd kan det nog vara bra med lite extra C-vitamin för att bekämpa det av "ondo".

 

Det här med att syntetiskt C-vitamin inte tas upp av kroppen har jag aldrig hört, men behöver inte vara mindre sant för det :) Visst är det naturliga alltid bäst, och då ekologiskt, där vi annars har behandlat produkterna så illa att bara en bråkdel av utlovade vitaminer finns kvar :(

 

Så av två anledningar trycker jag i mig 500 mg C-vitamin extra varje dag, på grund av kronisk sjukdom, och att med säkerhet veta att jag verkligen får i mig dessa vitaminer utöver det jag äter i kosten :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte oroad av C-vitaminet vid LCHF kost, däremot mineraler som Magnesium, Kalium och Kalcium eller K1. Du får lätt i dig C-vitamin genom att äta lite kål eller paprika. Eller citronvatten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK alla som tog er tid att svara på mitt upprop.

 

Jag drog slutsatsen att jag kan äta osötade syntetiska C-vitaminer under förkylningen- hjälper det så hjälper det-  men i normalfallet räcker det med de grönsaker jag brukar äta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag började med LCHF, kollade jag upp just det där med C-vitaminer i olika råvaror. Till min förvåning upptäckte jag att många grönsaker slår både kiwi och apelsin, som brukar nämnas som våra bästa källor. Paprika ligger högt på listan,liksom kål av olika slag. Vid tillagning försvinner en del så klart, men det lär fortfarande inte vara något problem att få i sig vad man behöver. Gå in till exempel på Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas. Där kan man enkelt jämföra, både färskt, fryst och tillagat på olika sätt.

Hej allihop! 

Mitt första inlägg här. Ser fram emot att delta. Angående tillagningen av grönsaker så kan man ju överväga ångkokning. Och man behöver inte kasta vattnet man kokt grönsakerna i, man kan ju dricka det som buljong. Imorse drack jag buljong från gårdagens kok av blomkål, jättegott! Med klokt tänk kommer man rätt långt utan kosttillskott tror jag. 

Bästa hälsningar och önskningar om fin hälsa, 

Xiro

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev jag för ett tag sedan och trodde då att jag skulle få en massa intressanta synpunkter av kunniga människor, men icke. Jag försöker igen.

 

Med en bra kost borde det inte finnas några behov av tillskott. Allt för lite C-vitamin vid en riktigt usel kost är ju inte alls bra och kan ge skörbjugg, men det är ju hyfsat ovanligt i Sverige nuförtiden. 

 

De flesta tror att C-vitamin på något sätt skall skydda mot infektioner. Som jag förstår så finns inga vetenskapliga bevis för detta? Vad man har sett är att kroppen med urinen utsöndrar mer C-vitamin vid tex. förkylning. Slutsatsen är då att det är bra att ladda med lite extra C-vitamin.

 

Tänk om det är tvärtom! C-vitamin kanske hindrar kroppen från att kämpa mot infektioner, eller lägre halter av C-vitamin kanske försvagar bakterier/virus. Därför dumpar kroppen C-vitamin som en del av sitt försvar. Och så springer vi och köper brustabletter!

 

Notera att detta bara är helt fria tankar och att jag inte har en aning om vad jag pratar om. Kanske vet någon här på forat mer om C-vitamin och dess mekanismer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en bra kost borde det inte finnas några behov av tillskott. 

 

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns osäkerhet om vad det essentiella behovet är av C-vitamin, så finns det de som rekommenderar minst 2 gram extra per dag för att stimulera immunförsvaret, och få en optimal antioxidativ och hälsostärkande effekt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.