Keighlee Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Hej!Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt. Mvh Maria 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Det finns trådar i forumet om vegetarisk LCHF. Dwt borde inte vara några problem iom att du äter ägg. Kokosfett är ju vego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Vad äter du förutom ägg? Beskriv gärna lite mer. Jag skulle gissa att du har problem med B vitaminerna såsom B1, B3 och kanske B6? Kanske du kan ge exempel på en typisk dag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Hej Keighlee, Hur är det med mjölkprodukter? Är det också off-limits? Annars är keso och kvarg bra alternativ vad gäller proteinaspekten. Grekisk/turkisk yoghurt ger också en hel del protein om du får i dig en bra mängd (en hink grekisk 10% från Lidl är 50 g protein och deras har rätt lite kolhydrater jämfört med de flesta andra). Hoppas det reder sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Vad äter du förutom ägg? Beskriv gärna lite mer. Jag skulle gissa att du har problem med B vitaminerna såsom B1, B3 och kanske B6? Kanske du kan ge exempel på en typisk dag? äter substitut till kött, quorn, soja i alladess former och alltså inga mejerier. Har även börjat äta mer bönor och sådant, äter faktiskt kosttillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Hej Keighlee, Hur är det med mjölkprodukter? Är det också off-limits? Annars är keso och kvarg bra alternativ vad gäller proteinaspekten. Grekisk/turkisk yoghurt ger också en hel del protein om du får i dig en bra mängd (en hink grekisk 10% från Lidl är 50 g protein och deras har rätt lite kolhydrater jämfört med de flesta andra). Hoppas det reder sig! Ja som jag nämnde är det enda från djurriket jag äter ägg, så naturligtvis äter jag inte yoghurt och så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Ägg innehåller det mesta av proteiner du behöver men det gäller förstås att förstå att du måste äta rejält med ägg om det är de enda animalier du äter Ett ägg innehåller ca 10 gram protein och du behöver ungefär 1 gram protein per kilo kroppsvikt Väger du 60 kilo behöver du därför äta 6 ägg om dan som minimum 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Visst går det att äta vegansk LCHF, per definition. Det finns ju många vegetabiliska oljor, de jag använder mest är olivolja, kokosolja och ibland rapsolja. Att få en hög energiprocent från fett är sällan svårt. Det mesta som man kan lida brist på eller kan tänkas vilja komplettera med finns i tablett- eller kapselform. Kosttillskott alltså. Öljästtabletter eller C-vitamin brukar rekommenderas mot de besvär du nämnde. Kanske kan det vara en idé att söka information om vad man behöver för att ta upp tillskotten på ett optimalt sätt (t ex järn tas upp bättre i kombination med C-vitamin, etc.). En privatläkare kan hjälpa till med tester för att fastställa om du lider brist av något specifikt, kanske hellre än ta tillskott hej vilt som vissa gör. Jag är själv inte vegetarian, så jag vet inte hur man gör för att äta nyttigt eller njutbart med vegansk eller vegetarisk kosthållning, men just lågkolhydrat/högfett blir nog inga problem alls. Som vanligt får man kanske se över vilka grönsaker som är lämpligast (nyttigast i förhållande till kolhydratinnehåll). Om du lider brist på något som finns i frukt så finns det väl ingen anledning att avstå, om du inte har problem med blodsockerhöjning. Vid sådana problem så är kanske inte vegansk LCHF det bästa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 En sak att testa vore kanske att skippa quorn och sojaprodukter helt och mer äta linser/bönor (preparade rätt!). Nötter och alger är ett annat alternativ. Med brasklapp att detta kan bli lite hårt på magen. Annars håller jag med dufva, du kanske måste öka konsumtionen av ägg rejält, speciellt äggulor. B-jäst. Kanske också ris. Alltså testa att växla över till mer oprocesserad mat som fortfarande är vegansk. Kanske inte LCHF men kanske kvalitet på livsmedlen är viktiga för att du ska få i dig alla näringsämnen. Kost-tillskott kan ofta inte ersätta en kost med stora brister, bara stödja. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Du skulle kunna göra smoothies med äggula, alger och b-jäst i tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Meet a Vegan Low-Carber http://lowcarbdiets.about.com/od/vegetarian/a/veganlowcarb.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Skulle tipsa om http://www.reddit.com/r/veganketo/och http://www.reddit.com/r/vegetarianketo om du letar efter folk som experimenterat med detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 En sak att testa vore kanske att skippa quorn och sojaprodukter helt och mer äta linser/bönor (preparade rätt!). Nötter och alger är ett annat alternativ. Med brasklapp att detta kan bli lite hårt på magen. Annars håller jag med dufva, du kanske måste öka konsumtionen av ägg rejält, speciellt äggulor. B-jäst. Kanske också ris. Alltså testa att växla över till mer oprocesserad mat som fortfarande är vegansk. Kanske inte LCHF men kanske kvalitet på livsmedlen är viktiga för att du ska få i dig alla näringsämnen. Kost-tillskott kan ofta inte ersätta en kost med stora brister, bara stödja. Varför är det så dåligt att äta quron och sojaprodukter en gång per dag då? Nötter äter jag i princip varje dag.. tack för svaret, får exprimentera lite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Många verkar tro att roten till mitt problem verkar vara att jag får i mig för lite protein, men jag får snarare i mig för mycket protein.. Man räknar väl på ca 1 g protein per kroppsvikt? Är ju inte bra att äta för mycket protein heller.. Så mitt problem handlar om att ändå försöka hålla nere på kolhydraterna men ändå få i mig viktiga och näringstäta livsmedel.. =/ Äter mycket kokosfett för fettets skull, ligger på ca 120 gr fett per dag.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Varför är det så dåligt att äta quron och sojaprodukter en gång per dag då? Nötter äter jag i princip varje dag.. tack för svaret, får exprimentera lite! Qourn och soja har diskuterats flitigt på forumet och anses av vara sämre produkter för hälsan. Jag är inte så insatt eftersom jag inte äter baljväxter, men det går säkert att googla för att hitta mer info. Jag tror inte du får i dig för lite protein. Däremot B-vitaminer och fettlösliga vitaminer. Fettlösliga vitaminer hjälps av att du äter ägg, det var därför jag funderade på att du skulle öka mängden äggula du äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Soja innehåller en del ämnen som inte är bra. Lektiner som orsaka så kallad läckande tarm. Fytoöstrogener som liknar de kroppsliga könshormonerna kan ställa till det med hormonbalansen, särskilt hos små barn som närmar sig puberten. Soja innehåller förhållandevis mycket fytinsyra som kan hämma upptaget av olika mineraler. Det finns andra ämnen i soja som kan hindra kroppen att ta upp olika näringsämnen. Soja är starkt ifrågasatt som livsmedel för människan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Okej. Jo jag har också hört en del dåligt om det.. Så om jag inte vill äta kött så får jag helt enkelt börja leva på bönor i princip? om jag ska undvika soja och quorn.. haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt. Mvh Maria Får man fråga vad dina mål är? Och varför har du fått för dig att LCHF är svaret på dina problem? Jag klankar inte ner på dina val, utan är mest intresserad. Jag är själv vegan och påläst inom ämnet. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Får man fråga vad dina mål är? Och varför har du fått för dig att LCHF är svaret på dina problem? Jag klankar inte ner på dina val, utan är mest intresserad. Jag är själv vegan och påläst inom ämnet. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd. Mina mål är väl att gå ner lite till i vikt och vara viktstabil. Vill dessutom inte äta kött och mejerier eftersom jag inte vill bidra till den industrin. Har som sagt ätit lchf i 5 år snart och har trivs bra med det så det är väl anledningen till att jag skulle vilja fortsätta med det.. Så du äter inte enligt lchf men du är vegan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 1. Jag är själv vegan och påläst inom ämnet. 2. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd. 1. Vad anser du om soja som födoämne, särskilt för en vegan/vegetarian? 2. Vad menar du med vända, bota? Vilka sjukdomar/tillstånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Mina mål är väl att gå ner lite till i vikt och vara viktstabil. Vill dessutom inte äta kött och mejerier eftersom jag inte vill bidra till den industrin. Har som sagt ätit lchf i 5 år snart och har trivs bra med det så det är väl anledningen till att jag skulle vilja fortsätta med det.. Så du äter inte enligt lchf men du är vegan? Det är intressant att höra anledningar till varför man äter vegansk kost. För mig är det till att börja med ganska lustigt att riskera sin hälsa för några högre moraliska mål. Men o.k. då. I ditt fall vill du inte "bidra till den industrin", men du vill bidra till jordbruk? Jordbruk där man hugger ner, dikar ur, dränerar och sedan plöjer upp jorden djupt som ett öppet sår och tar livet av en massa små djur och organismer. Sedan odlar man en monokultur och kämpar hårt mot andra växter och djur som vill inkräkta Ärligt talat har jag svårt att förstå detta. Att hitta på det här med jordbruk var det värsta vi har hittat på, men det är lite sent att gå tillbaks i utvecklingen på den punkten. Men OM man skall hålla på med jordbruk och om man vill ha det uthålligt så MÅSTE man ha djur. Man måste ha jordbruk som Emil i Lönneberga. Man kunde inte odla mer jord än vad man kunde hålla djur som producerade gödsel. Djuren kan dessutom äta sådant som vi inte kan äta men producera mjölk och kött till oss människor. Dessutom måste man ha växelbruk och vi kan inte äta gräs. Djuren kan också beta mark som inte duger till tex spannmål. Jag skulle ha större förståelse om man väljer att bara äta vilt, vildfångad fisk, hemodlade ekologiska grönsaker, kanske renkött och ekologiskt svenskt lammkött men även nöt och ägg från bra äggproduktion. Sedan finns det de som tror att en vegansk kost är nyttigast. Då kan jag ju förstå idén, även om jag inte tror så mycket på den. I Indien är man duktig på att äta vegetariskt (gott gör de det också!), men inte avstår de mejerier. Indier är inte dumma (jag har varit där många gånger). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Mina mål är väl att gå ner lite till i vikt och vara viktstabil. Vill dessutom inte äta kött och mejerier eftersom jag inte vill bidra till den industrin. Har som sagt ätit lchf i 5 år snart och har trivs bra med det så det är väl anledningen till att jag skulle vilja fortsätta med det.. Så du äter inte enligt lchf men du är vegan? Okej då är jag med. Du kanske kan få inspiration från Lars Frölander? Han är vegan och verkar äta en ganska fettrik diet. Långt ifrån LCHF, men ändå inte rädd för olivolja, avocado osv. http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/lars-fr%C3%B6landers-meny-4fbfd1f004bf725194007f29 Personligen äter jag mer åt McDougall-hållet och trivs väldigt bra med det. För mig hade det känts väldigt restriktivt att behöva begränsa intag av frukt och dylikt. 1. Vad anser du om soja som födoämne, särskilt för en vegan/vegetarian? Utifrån tillgänglig vetenskap finns inga tveksamheter om att moderata mängder soja är ett bra inslag i dieten. Speciellt stark är vetenskapen bakom soja kopplat till reducerad risk för bröstcancer. Soja verkar också ha en kolesterolsänkande effekt. Att basera sin kost på fejkköttprodukter av soja är en dålig idé, på samma sätt som det är en dålig idé att ge ammande barn bröstmjölksersättning gjort på soja. Isolerat sojaprotein som finns i många processade snaskvaror är ohälsosamt. Men rädslan för mer "naturliga" sojaprodukter är irrationell och än så länge har INGEN på detta forum kommit med någon vetenskaplig studie som pekat på motsatsen. Här kommer några utdrag: These results show that high soy intake in childhood in Asian-Americans is associated with reduced breast cancer risk. Risk may be further reduced by intake as an adult. http://carcin.oxfordjournals.org/content/23/9/1491.short We found that the consumption of soy protein rather than animal protein significantly decreased serum concentrations of total cholesterol, LDL cholesterol, and triglycerides. http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejm199508033330502 Of the 26 animal studies of experimental carcinogenesis in which diets containing soy or soybean isoflavones were employed, 17 (65%) reported protective effects. No studies reported soy intake increased tumor development. The epidemiological data are also inconsistent, although consumption of nonfermented soy products, such as soymilk and tofu, tended to be either protective or not associated with cancer risk; however, no consistent pattern was evident with the fermented soy products, such as miso. Protective effects were observed for both hormone‐ and nonhormone‐related cancers. While a definitive statement that soy reduces cancer risk cannot be made at this time, there is sufficient evidence of a protective effect to warrant continued investigation. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01635589409514310#.VE_5S_mG__I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Det finns många industrier som man inte vill bidra till... Däremot kan man lobba och jobba för ett bättre djurskydd och bättre levnads- (och döds-) villkor för djuren, en så kallad human hantering, genom hela livet fram till avlivandet. Det gör nog mer nytta i praktiken än att "bara" välja bort vissa livsmedel. Till exempel så borde det ligga i alla djurvänners och djurätares intresse att kraftigt motarbeta för att till varje pris avskaffa och förbjuda den så kallade "halal"-slakten! Hur skiljer sig t ex äggindustrin från kött- och mejeriindustrin? Nu pratar jag om personliga åsikter kring etik, inte bara praktiken i fabriken. Är en ofödd kyckling värd mindre respekt än en yoghurt och sådana funderingar. Alla som väljer bort kött har olika synpunkter här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 "Moderat intag" är en floskel som kan betyda vadsomhelst. Sockerfabrikörens favoritargument, liksom. Är dagligt intag av olika sojaprodukter moderat? Vad menas med "naturliga sojaprodukter"? Kan du nämna några som finns i en vanlig mataffär? Jag har sett olika mer eller mindre bearbetade sojaprodukter men aldrig funderat mer över det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Det finns många industrier som man inte vill bidra till... Däremot kan man lobba och jobba för ett bättre djurskydd och bättre levnads- (och döds-) villkor för djuren, en så kallad human hantering, genom hela livet fram till avlivandet. Det gör nog mer nytta i praktiken än att "bara" välja bort vissa livsmedel. Till exempel så borde det ligga i alla djurvänners och djurätares intresse att kraftigt motarbeta för att till varje pris avskaffa och förbjuda den så kallade "halal"-slakten! Hur skiljer sig t ex äggindustrin från kött- och mejeriindustrin? Nu pratar jag om personliga åsikter kring etik, inte bara praktiken i fabriken. Är en ofödd kyckling värd mindre respekt än en yoghurt och sådana funderingar. Alla som väljer bort kött har olika synpunkter här. Halalslakt i Sverige utförs på samma sätt som "vanlig" slakt, med skillnaden att djuret ska välsignas först. Kan inte se något problem med det. Däremot är det skillnad om det är Kosherslakt.. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 "Moderat intag" är en floskel som kan betyda vadsomhelst. Sockerfabrikörens favoritargument, liksom. Är dagligt intag av olika sojaprodukter moderat? Vad menas med "naturliga sojaprodukter"? Kan du nämna några som finns i en vanlig mataffär? Jag har sett olika mer eller mindre bearbetade sojaprodukter men aldrig funderat mer över det. Denna video sammanfattar rätt bra: Ge dig ut på Google Scholar och läs på om soja (det har jag gjort). Ifall du är en rationell människa som baserar dina ståndpunkter på vetenskap kommer din nuvarande ståndpunkt att soja är ett gift sakta men säkert försvinna. Får jag fråga var du fått din information om soja? Har du verkligen satt dig in i forskningen? Sojamjölk, tofu, sojabönor, tempeh, tzai och miso är bra sojaprodukter. Finns säkert fler som jag glömmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Halalslakt i Sverige utförs på samma sätt som "vanlig" slakt, med skillnaden att djuret ska välsignas först. Kan inte se något problem med det. Däremot är det skillnad om det är Kosherslakt.. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html Helt fel. Halaslakt och kosherslakt utförs på likartade sätt. Jag har vänner (köttätare) i båda lägren som berättat i detalj hur det går till. Djuren förblöder långsamt och smärtsamt, inte sällan med kramper. Vid annan slakt bedövas djur och avlivningen går snabbare med mindre smärta. Har du ens läst texten du länkade? SLV har samma text på sin sida. Om du inte ser något problem med djurplågeri så tycker jag att du be att få delta vid en sådan slakt. Då kanske du ändrar uppfattning. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kott-och-kottprodukter/Far-man-slakta-djur-utan-att-bedova-dem-forst/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Helt fel. Halaslakt och kosherslakt utförs på likartade sätt. Jag har vänner (köttätare) i båda lägren som berättat i detalj hur det går till. Djuren förblöder långsamt och smärtsamt. Vid annan slakt bedövas djur och avlivningen går snabbare med mindre smärta. Har du ens läst texten du länkade? SLV har samma text på sin sida. http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Kott-och-kottprodukter/Far-man-slakta-djur-utan-att-bedova-dem-forst/ Ja jag har läst: Religiös slakt, till exempel halal och kosher, kan innebära att djur slaktas utan att först bedövas. Obedövad slakt är förenat med smärta hos djuren och i Sverige är det därför av djurskyddsskäl inte tillåtet att avliva djur utan att de först är bedövade. Alltså: I Sverige är det inte tillåtet att bedöva djur utan att bedöva dem. Precis som vid "vanlig" svensk slakt, där djuren bedövas med till exempel en bultpistol, för att därefter avblodas. Som halalslakt i Sverige, OM den utförs enligt våra svenska regler. Om man bryter mot lagen är ju en helt annan sak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 De flesta, oavsett grupp, som vill slakta djur (nötkreatur) på det här sättet tolererar/använder inte bultpistoler. Ja, alla följer ju alltid alla lagar i Sverige. Särskilt då lagen inte är förenlig med religionen, och i synnerhet när religionen påbjuder mord, våld, terror, förtryck och djurplågeri. Som sagt - be att få delta vid en sådan slakt. Utge dig inte för att vara kontrollant eller polis så går det nog bra. Återkom hemskt gärna med en kommentar på hur du upplevde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Ge dig ut på Google Scholar och läs på om soja (det har jag gjort). Ifall du är en rationell människa som baserar dina ståndpunkter på vetenskap kommer din nuvarande ståndpunkt att soja är ett gift sakta men säkert försvinna. Får jag fråga var du fått din information om soja? Har du verkligen satt dig in i forskningen? Sojamjölk, tofu, sojabönor, tempeh, tzai och miso är bra sojaprodukter. Finns säkert fler som jag glömmer. Nej, jag har inte satt mig in i forskning om soja (det borde vara uppenbart då jag inte ens vet vilka produkter som finns) då jag inte är intresserad av att äta det. Jag blev bara nyfiken nu när du nämnde det och ville ha en lättsam diskussion för att få mer information. En sådan diskussion kan leda till ökat intresse och därifrån leda till mer ingående studier. Man får ju börja någonstans. Varför är just de produkterna bra - och vissa andra sämre? Är det fråga om en viss process som gör att det blir dåligt, eller kombination av tillsatser? Om du hänvisar till Google Scholar hellre än att ge ett enkelt svar så får det vara... Så intresserad är jag inte av just soja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Det finns många processerade produkter som är gjorda på soja, typ sojafärs. Jag har läst att utvinningsprocessen för att producera dessa är ganska tveksam. Dvs, undvik processerade produkter även som vegan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Det e inga problem med att äta soya.. problemet är att du är tvungen att jäsa/blöta/skölja den själv! Köp dina soyabönor och jäs egen Natto! http://en.wikipedia.org/wiki/Natt%C5%8D Köp och ät inte veggie junkfood.. tror tillomed Mikale håller med mig om det? About Soy Foods Don't Go Overboard with Soy: A Cautionary Tale http://www.johnleemd.com/store/soy.html Altså.. jovisst det är visst ett problem med protein på en vegansk diet, de flesta källor är oxå höga på kolhydrater. Men omöjligt är det inte.. tror Mikael har några tips som håller ner kolisarna.. och gluten?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 Har du kollat om du får i dig alla essentiella aminosyror? Kan det vara så att du inte får i dig alla aminosyror och därmed har brist av det. Du nämner att du känner dig trött och att din nagel och hårkvalitie har försämrats. Enligt http://www.halsosidorna.se/Proteiner.htm kan trötthet och håravfall (mer långtgående försämring av håret) vara brist på protein. "Symptom på brist av protein kan vara att musklerna bryts ner, trötthet,blodbrist, försämrat immunförsvar, minskad ämnesomsättning, minskad fruktsamhet, tillväxten avstannar hos barn, håravfall, för tidigt åldrande, humörsvängningar, minnesproblem, försämrat upptag av näring i tarmarna, sämre proteinintag." Det kan vara en vits att du registrerar din kost för att se att du får i dig alla essentiella aminosyror. Även om jag inte är vegetarian så äter jag ibland måltider som är helt veganska. T.ex. sallader med vinägrett, massor med grönsaker, mandlar och fröer. Bifogar en sån typ av sallad. Salladen på den bilden innehåller dock kött, men oftast gör jag den utan kött, men det har jag ingen bild på. En sån sallad är relativt låg på kolhydrater samt mycket fett, fettet kommer från olivolja samt fettet i fröerna. En sån sallad är också rik på vitaminer och mineraler. Andra exempel är Birgitta Höglunds fröknäcke. http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/22/medverkan-i-radio-krokomaredalen-med-prat-om-lchf-och-froknackebrod/ . Baserat på det receptet kan man göra gröt också. Ska man göra gröt på det är det bra att göra en stor sats där man blandar alla torra ingredienser. Sen tar man 1 dl av blandningen och lägger i en tallrik. Sen kokar man upp lite drygt 1 dl vatten med lite fett. Brukar också ha i lite blåbär. Sen häll det kokande vattnet ner i tallriken, rör om, väntar ca 1-2 minuter. Då är det färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt. Mvh Maria Det är ju en hel del näringsämnen som saknas i maten om du äter veganmat. Det gäller inte bara vitamin B12. Det är ju även tex omega-3 i växter som inte har de rätta långa omega-3-fetterna. Det finns något tillskott som man kan köpa i hälsokostaffärer som är gjort av alger som fått växa i stålcisterner som har de rätta omega-3-fetterna. Sedan saknas även en del aminosyror som tryptofan. Mättat fett kan du i alla fall få i dig genom kokosfett. Det finns ju olika program där du kan lägga in den mat du äter ett antal dagar för att se vilka näringsämnen du behöver öka. Jag tycker att Matkalkyl.se är bra. Då använder man sig av Livsmedelsverkets och ev USDA:s undersökta livsmedel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Att äta sojaprodukter överhuvudtaget är inte tillrådligt då sojabönan innehåller ett flertal antinutrienter, alltså ämnen som gör det svårt för kroppen att ta upp näring. Nästan all soja är GMO-odlad med de konsekvenser det medför som inbyggda gifter. Soja innehåller också stora mängder östrogen som påverkar våra kroppar negativt trots att det är växtöstrogen. Som lök på laxen är de produkter som inte är vanliga bönor hårt behandlade av industrin. Det finns inget "naturligt" över dessa produkter utan tvärtom rester från industriprocesserna. Dessa produkter skulle aldrig kunna kravmärkas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt. Mvh Maria Sluta vara vegan. Det är både ohälsosamt och dåligt för miljön, djuren och naturen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Och dessutom är begreppet "Vegansk LCHF" motsägelsefullt, eftersom LCHF handlar om att äta arteget, d.v.s. äta sådant som vi är skapta för. Och människan är inte skapt för att äta vegankost. Kollar man på hur våra tarmar ser ut är det ganska tydligt (jämför vårt tarmsystem med djur som ät köttätare respektive djur som är vegetarianer.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Det är intressant att höra anledningar till varför man äter vegansk kost. För mig är det till att börja med ganska lustigt att riskera sin hälsa för några högre moraliska mål. Men o.k. då. I ditt fall vill du inte "bidra till den industrin", men du vill bidra till jordbruk? Jordbruk där man hugger ner, dikar ur, dränerar och sedan plöjer upp jorden djupt som ett öppet sår och tar livet av en massa små djur och organismer. Sedan odlar man en monokultur och kämpar hårt mot andra växter och djur som vill inkräkta Ärligt talat har jag svårt att förstå detta. Att hitta på det här med jordbruk var det värsta vi har hittat på, men det är lite sent att gå tillbaks i utvecklingen på den punkten. Men OM man skall hålla på med jordbruk och om man vill ha det uthålligt så MÅSTE man ha djur. Man måste ha jordbruk som Emil i Lönneberga. Man kunde inte odla mer jord än vad man kunde hålla djur som producerade gödsel. Djuren kan dessutom äta sådant som vi inte kan äta men producera mjölk och kött till oss människor. Dessutom måste man ha växelbruk och vi kan inte äta gräs. Djuren kan också beta mark som inte duger till tex spannmål. Jag skulle ha större förståelse om man väljer att bara äta vilt, vildfångad fisk, hemodlade ekologiska grönsaker, kanske renkött och ekologiskt svenskt lammkött men även nöt och ägg från bra äggproduktion. Sedan finns det de som tror att en vegansk kost är nyttigast. Då kan jag ju förstå idén, även om jag inte tror så mycket på den. I Indien är man duktig på att äta vegetariskt (gott gör de det också!), men inte avstår de mejerier. Indier är inte dumma (jag har varit där många gånger). Kunde inte sagt det bättre! Den Amerikanska buffeln är idag utdöd just på grund av vegankost! Så att tro att man "räddar livet på djur" när man äter vegankost är så fel det bara kan bli! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Kunde inte sagt det bättre! Den Amerikanska buffeln är idag utdöd just på grund av vegankost! Så att tro att man "räddar livet på djur" när man äter vegankost är så fel det bara kan bli! Läste en intressant artikel nyligen Published figures suggest that, in Australia, producing wheat and other grains results in: at least 25 times more sentient animals being killed per kilogram of useable protein more environmental damage, and a great deal more animal cruelty than does farming red meat. http://www.iflscience.com/plants-and-animals/ordering-vegetarian-meal-there-s-more-animal-blood-your-hands 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Kunde inte sagt det bättre! Den Amerikanska buffeln är idag utdöd just på grund av vegankost! Så att tro att man "räddar livet på djur" när man äter vegankost är så fel det bara kan bli! Den är inte utdöd men väldigt undanträngd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Sluta vara vegan. Det är både ohälsosamt och dåligt för miljön, djuren och naturen. Ser inte varför vegankost skulle vara så dåligt för miljön. Stora delar av köttindustrin är inte så miljövänlig heller, och det går åt mycket odlingsmark för att föda upp djuren. Att vegan kost skulle vara ohälsosamt vet jag inte heller. Vegansk kost kan vara ohälsosam om man inte har tillräckligt med kunskap. Jag är övertygad om att man kan äta vegansk kost och må mycket bra, så länge man har kunskapen så att man får i sig allt man behöver. Och dessutom är begreppet "Vegansk LCHF" motsägelsefullt, eftersom LCHF handlar om att äta arteget, d.v.s. äta sådant som vi är skapta för. Och människan är inte skapt för att äta vegankost. Kollar man på hur våra tarmar ser ut är det ganska tydligt (jämför vårt tarmsystem med djur som ät köttätare respektive djur som är vegetarianer.) Håller inte med om att LCHF handlar om att äta artegen föda. Tror inte att det har hört till vanligheten att äta smör och grädde. Människan är en allätare och kan överleva på en kost på både mycket och lite animalisk föda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 9, 2014 Share Posted November 9, 2014 Djur går ofta på betesmark som inte går att använda för odling och kan också användas för att gödsla mark naturligt. Sen är jag verkligen inte övertygad om att det är hälsosamt att vara vegan. Dels får man problem med B-vitaminer, speciellt B12. Sen får man lätt skev omega3/omega6 balans. Det finns också en del fettlösliga vitaminer vi tar upp dåligt från vegetabiliska källor. Vegetarianer har ofta zink brist. Alla veganer jag känner ser sjuka ut. Smala ja, men sjuka. Lacto-ovo vegetarianer ser friska ut. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted November 10, 2014 Author Share Posted November 10, 2014 Uppskattar alla svar men tycker det är tråkigt att vissa tycker de vet mer än oss andra. Jag studerar miljövetenskap och har sett och läst mycket forskning som är Peer Reviews och godkända världen över och många av dessa artiklar visar klart och tydligt att dagens köttindustri inte alls är förmånlig för klimatet. Jag uppskattar som sagt era svar men jag var inte ute efter att starta ett "bråk" i den här tråden där ni öser ut era egna åsikter om att det värsta man kan vara är att vara vegan. Tycker man måste acceptera människors olika val här i livet, utan att bli otrevlig och utan att spela översittare. Tjolahopp, tack för mig! Ska titta över mina vitamin och mineralintag, helt enkelt bokföra allt jag äter och diskutera med en dietist/kostrådgivare/läkare för att se hur jag ska lägga upp min kost för att må bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Skit i vad folk tycker.. folk tycker lite vad som helst.. mest om hur andra äter.. speciellt om de inte äter som dem själva! Här har du en näringsfysiolog som checkat LCHF.. oså är hon vegetarian.. så hon åt vegetarisk LCHF, det blir lite åt ditt håll hur som helst! http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter Du får äta prexis hur du vill.. jag kommer inte att klaga på det.. däremot klagar du på mitt sätt att äta så lär jag svara därefter! Jag läser oxå rapporter, dels sådana som du läst, dels sådana som visar på att djuruppfödning är viktigt för miljön om vi skall ha ett ekologiskt/biodynamiskt jordbruk! Då skall det oxå vara biodynamiskt/ekologiskt.. helst närodlat/uppfött.. och som lök på laxen är jag tvungen att ha bil för att åka till de ställen där de säljer dessa gräsuppfödda köttprodukter! Såg helst att det vore lag på att alla affärer var tvungna att tillhandahålla gräsuppfött kött.. åtminstone som alternativ.. skulle spara mig en hel del tid och bensinpengar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keighlee Posted November 10, 2014 Author Share Posted November 10, 2014 Skit i vad folk tycker.. folk tycker lite vad som helst.. mest om hur andra äter.. speciellt om de inte äter som dem själva! Här har du en näringsfysiolog som checkat LCHF.. oså är hon vegetarian.. så hon åt vegetarisk LCHF, det blir lite åt ditt håll hur som helst! http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter Du får äta prexis hur du vill.. jag kommer inte att klaga på det.. däremot klagar du på mitt sätt att äta så lär jag svara därefter! Jag läser oxå rapporter, dels sådana som du läst, dels sådana som visar på att djuruppfödning är viktigt för miljön om vi skall ha ett ekologiskt/biodynamiskt jordbruk! Då skall det oxå vara biodynamiskt/ekologiskt.. helst närodlat/uppfött.. och som lök på laxen är jag tvungen att ha bil för att åka till de ställen där de säljer dessa gräsuppfödda köttprodukter! Såg helst att det vore lag på att alla affärer var tvungna att tillhandahålla gräsuppfött kött.. åtminstone som alternativ.. skulle spara mig en hel del tid och bensinpengar! Ja, jag har alltid ätit kött och ätit under "normen" så att säga och har aldrig märkt av att folk i vissa fall till och med blir elaka när jag berättar att jag inte vill äta kött.. Konstigt tycker jag bara att det är! Jag får faktiskt inte runt och klagar på folk som äter kött? Eller menar du att jag har kritiserat dig? Jag tycker alla får göra som dom vill, så länge man inte bara försöker blunda för hur verkligheten ser ut, då med avseende på all matindustri, inte bara kött osv. Jag tycker det vore toppen om djurhållningsindustrin inte var så pass industrialiserad som den är idag, djuren äter ju inte ens längre i närheten av det dom är skapade för att äta osv osv! Mina föräldrar köper bara ekologiskt närodlat kött från djur som går ute året om, och herregud! Vilken skillnad i smak och färg, det kött man oftast hittar i butiken är ju inte mycket att hänga i julgranen i jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Ja, jag har alltid ätit kött och ätit under "normen" så att säga och har aldrig märkt av att folk i vissa fall till och med blir elaka när jag berättar att jag inte vill äta kött.. Konstigt tycker jag bara att det är! Jag får faktiskt inte runt och klagar på folk som äter kött? Eller menar du att jag har kritiserat dig? Jag tycker alla får göra som dom vill, så länge man inte bara försöker blunda för hur verkligheten ser ut, då med avseende på all matindustri, inte bara kött osv. Jag tycker det vore toppen om djurhållningsindustrin inte var så pass industrialiserad som den är idag, djuren äter ju inte ens längre i närheten av det dom är skapade för att äta osv osv! Mina föräldrar köper bara ekologiskt närodlat kött från djur som går ute året om, och herregud! Vilken skillnad i smak och färg, det kött man oftast hittar i butiken är ju inte mycket att hänga i julgranen i jämförelse. Jag håller med om mycket av vad du säger om en stor del av djurhållningen. Och så beklagar jag att du inte fick svar som bekräftar det som du redan tycker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Näe vad jag vet så har du alldrig klagat på att jag äter kött, förklarade bara att vissa kan försvara sin egen mathållning, så även jag om den kommer på fråga! Sen så i detta forum så tror jag du slår in öppna dörrar för de flesta förespråkar gräsbeteskött/frigående hönor/glada grisar/you name it.. åtminstone i tankevärlden! Oså på det så är insikten om att det just är den industriella matproduktionen och alla deras knep för att åstadkomma matsubstitut som är en stor del av problemet, dels för hälsan dels för miljön! Det finns inga genvägar till en god hälsa, du är vad du äter.. och inte nog med det du är vad din mat ätit.. resten handlar om miljö och gener.. vad vi stoppar i munnen kan vi som väl ännu påverka så länge vi har råd med det iallafall! Osen.. hur gör man får att få till en ändring.. jo det är konsumenten som styr.. efterfrågas ingen riktig/ekologisk/biodynamisk/gräsbetad mat så lär heller ingen odla den! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Hej! Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt. Mvh Maria Analysera din mat i matkalkyl, chronometer eller något annat program så ser du om något särskilt fattas. Det är svårt att gissa vad det eventuellt kan vara brist på, men jag skulle gissa vissa B-vitaminer kanske. B1? Källorna till B1 i modern kost är främst mjöl och fläskkött. Du undviker båda. Om du inte är metabolt skadad så går det antagligen utmärkt att äta bönor och frukt i moderata mängder. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Jag gjorde en sökning i matkalkyl på vitamin B1: http://matkalkyl.se/naringsamnen44.php Äter man varken frukostflingor (osv) eller griskött så återstår solrosfrön och linfrön (typ) som bra källor. Cirka 50 g solrosfrön om dagen täcker behovet. Det är ganska mycket solrosfrön och inte särskilt realistiskt som dagligt intag. Vissa bönor (sojabönor, vignabönor, vita bönor, jordnötter) kan nog vara en hyfsad källa. Bönor äter man ju normalt större portioner av än solrosfrön. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 10, 2014 Share Posted November 10, 2014 Kan B jäst funka som källa till B1 för veganer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts