Keighlee

Vegansk lchf, är detta möjligt?

Recommended Posts

Hej!
Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt.

Mvh Maria

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns trådar i forumet om vegetarisk LCHF. Dwt borde inte vara några problem iom att du äter ägg. Kokosfett är ju vego

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad äter du förutom ägg? Beskriv gärna lite mer. Jag skulle gissa att du har problem med B vitaminerna såsom B1, B3 och kanske B6? Kanske du kan ge exempel på en typisk dag?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Keighlee,

Hur är det med mjölkprodukter? Är det också off-limits? Annars är keso och kvarg bra alternativ vad gäller proteinaspekten. Grekisk/turkisk yoghurt ger också en hel del protein om du får i dig en bra mängd (en hink grekisk 10% från Lidl är 50 g protein och deras har rätt lite kolhydrater jämfört med de flesta andra).

Hoppas det reder sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad äter du förutom ägg? Beskriv gärna lite mer. Jag skulle gissa att du har problem med B vitaminerna såsom B1, B3 och kanske B6? Kanske du kan ge exempel på en typisk dag?

äter substitut till kött, quorn, soja i alladess former och alltså inga mejerier. Har även börjat äta mer bönor och sådant, äter faktiskt kosttillskott. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Keighlee,

Hur är det med mjölkprodukter? Är det också off-limits? Annars är keso och kvarg bra alternativ vad gäller proteinaspekten. Grekisk/turkisk yoghurt ger också en hel del protein om du får i dig en bra mängd (en hink grekisk 10% från Lidl är 50 g protein och deras har rätt lite kolhydrater jämfört med de flesta andra).

Hoppas det reder sig!

Ja som jag nämnde är det enda från djurriket jag äter ägg, så naturligtvis äter jag inte yoghurt och så.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller det mesta av proteiner du behöver men det gäller förstås att förstå att du måste äta rejält med ägg om det är de enda animalier du äter

Ett ägg innehåller ca 10 gram protein och du behöver ungefär 1 gram protein per kilo kroppsvikt

Väger du 60 kilo behöver du därför äta 6 ägg om dan som minimum

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att äta vegansk LCHF, per definition. Det finns ju många vegetabiliska oljor, de jag använder mest är olivolja, kokosolja och ibland rapsolja. Att få en hög energiprocent från fett är sällan svårt.

Det mesta som man kan lida brist på eller kan tänkas vilja komplettera med finns i tablett- eller kapselform. Kosttillskott alltså. Öljästtabletter eller C-vitamin brukar rekommenderas mot de besvär du nämnde. Kanske kan det vara en idé att söka information om vad man behöver för att ta upp tillskotten på ett optimalt sätt (t ex järn tas upp bättre i kombination med C-vitamin, etc.). En privatläkare kan hjälpa till med tester för att fastställa om du lider brist av något specifikt, kanske hellre än ta tillskott hej vilt som vissa gör.

Jag är själv inte vegetarian, så jag vet inte hur man gör för att äta nyttigt eller njutbart med vegansk eller vegetarisk kosthållning, men just lågkolhydrat/högfett blir nog inga problem alls. Som vanligt får man kanske se över vilka grönsaker som är lämpligast (nyttigast i förhållande till kolhydratinnehåll). Om du lider brist på något som finns i frukt så finns det väl ingen anledning att avstå, om du inte har problem med blodsockerhöjning. Vid sådana problem så är kanske inte vegansk LCHF det bästa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak att testa vore kanske att skippa quorn och sojaprodukter helt och mer äta linser/bönor (preparade rätt!). Nötter och alger är ett annat alternativ. Med brasklapp att detta kan bli lite hårt på magen. Annars håller jag med dufva, du kanske måste öka konsumtionen av ägg rejält, speciellt äggulor. B-jäst. Kanske också ris. 

Alltså testa att växla över till mer oprocesserad mat som fortfarande är vegansk. Kanske inte LCHF men kanske kvalitet på livsmedlen är viktiga för att du ska få i dig alla näringsämnen. Kost-tillskott kan ofta inte ersätta en kost med stora brister, bara stödja.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle kunna göra smoothies med äggula, alger och b-jäst i tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak att testa vore kanske att skippa quorn och sojaprodukter helt och mer äta linser/bönor (preparade rätt!). Nötter och alger är ett annat alternativ. Med brasklapp att detta kan bli lite hårt på magen. Annars håller jag med dufva, du kanske måste öka konsumtionen av ägg rejält, speciellt äggulor. B-jäst. Kanske också ris. 

Alltså testa att växla över till mer oprocesserad mat som fortfarande är vegansk. Kanske inte LCHF men kanske kvalitet på livsmedlen är viktiga för att du ska få i dig alla näringsämnen. Kost-tillskott kan ofta inte ersätta en kost med stora brister, bara stödja.

Varför är det så dåligt att äta quron och sojaprodukter en gång per dag då? Nötter äter jag i princip varje dag..

tack för svaret, får exprimentera lite!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många verkar tro att roten till mitt problem verkar vara att jag får i mig för lite protein, men jag får snarare i mig för mycket protein.. Man räknar väl på ca 1 g protein per kroppsvikt? Är ju inte bra att äta för mycket protein heller.. Så mitt problem handlar om att ändå försöka hålla nere på kolhydraterna men ändå få i mig viktiga och näringstäta livsmedel.. =/ Äter mycket kokosfett för fettets skull, ligger på ca 120 gr fett per dag..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är det så dåligt att äta quron och sojaprodukter en gång per dag då? Nötter äter jag i princip varje dag..

tack för svaret, får exprimentera lite!

Qourn och soja har diskuterats flitigt på forumet och anses av vara sämre produkter för hälsan. Jag är inte så insatt eftersom jag inte äter baljväxter, men det går säkert att googla för att hitta mer info. Jag tror inte du får i dig för lite protein. Däremot B-vitaminer och fettlösliga vitaminer. Fettlösliga vitaminer hjälps av att du äter ägg, det var därför jag funderade på att du skulle öka mängden äggula du äter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soja innehåller en del ämnen som inte är bra. Lektiner som orsaka så kallad läckande tarm. Fytoöstrogener som liknar de kroppsliga könshormonerna kan ställa till det med hormonbalansen, särskilt hos små barn som närmar sig puberten. Soja innehåller förhållandevis mycket fytinsyra som kan hämma upptaget av olika mineraler. Det finns andra ämnen i soja som kan hindra kroppen att ta upp olika näringsämnen. Soja är starkt ifrågasatt som livsmedel för människan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Jo jag har också hört en del dåligt om det.. Så om jag inte vill äta kött så får jag helt enkelt börja leva på bönor i princip? om jag ska undvika soja och quorn..

haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag visste inte riktigt var jag skulle vända mig men skulle uppskatta alla tips.. Jag har i princip blivit vegan (äter inget kött eller mejerier) det enda jag äter ifrån djurriket just nu är ägg. Men jag känner att jag är trött ganska ofta och både mina naglar och mitt hår har tappat sin "glans".. Någon som har något tips på hur jag ska lägga upp mitt ätande? Vet inte om det är tillåtet att diskutera här, men jag kanske borde gå över till en mer GI-kost med lite frukt och lite långsamma kolhydrater? För just nu känns det som att något måste förändras så att jag kan fortsätta leva såhär. Alla påpekanden om att jag borde äta kött osv undanbedes vänligt.

Mvh Maria

Får man fråga vad dina mål är? Och varför har du fått för dig att LCHF är svaret på dina problem? Jag klankar inte ner på dina val, utan är mest intresserad.

Jag är själv vegan och påläst inom ämnet. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vad dina mål är? Och varför har du fått för dig att LCHF är svaret på dina problem? Jag klankar inte ner på dina val, utan är mest intresserad.

Jag är själv vegan och påläst inom ämnet. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd.

Mina mål är väl att gå ner lite till i vikt och vara viktstabil. Vill dessutom inte äta kött och mejerier eftersom jag inte vill bidra till den industrin. 

Har som sagt ätit lchf i 5 år snart och har trivs bra med det så det är väl anledningen till att jag skulle vilja fortsätta med det.. 

Så du äter inte enligt lchf men du är vegan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Jag är själv vegan och påläst inom ämnet.

2. Det är väldigt sällan auktoriteterna inom växtbaserad näringslära rekommenderar en LCHF-liknande diet...snarare andra delen av spektrumet. 80/10/10 (80E% Kh, 10E% protein och fett) är en rätt vanlig rekommendation, då denna fördelning har visat sig vara bra för att vända på en rad sjukdomar och metabola tillstånd.

1. Vad anser du om soja som födoämne, särskilt för en vegan/vegetarian?

2. Vad menar du med vända, bota? Vilka sjukdomar/tillstånd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina mål är väl att gå ner lite till i vikt och vara viktstabil. Vill dessutom inte äta kött och mejerier eftersom jag inte vill bidra till den industrin. 

Har som sagt ätit lchf i 5 år snart och har trivs bra med det så det är väl anledningen till att jag skulle vilja fortsätta med det.. 

Det är intressant att höra anledningar till varför man äter vegansk kost. För mig är det till att börja med ganska lustigt att riskera sin hälsa för några högre moraliska mål. Men o.k. då.

I ditt fall vill du inte "bidra till den industrin", men du vill bidra till jordbruk? Jordbruk där man hugger ner, dikar ur, dränerar och sedan plöjer upp jorden djupt som ett öppet sår och tar livet av en massa små djur och organismer. Sedan odlar man en monokultur och kämpar hårt mot andra växter och djur som vill inkräkta

Ärligt talat har jag svårt att förstå detta.

Att hitta på det här med jordbruk var det värsta vi har hittat på, men det är lite sent att gå tillbaks i utvecklingen på den punkten. Men OM man skall hålla på med jordbruk och om man vill ha det uthålligt så MÅSTE man ha djur. Man måste ha jordbruk som Emil i Lönneberga. Man kunde inte odla mer jord än vad man kunde hålla djur som producerade gödsel. Djuren kan dessutom äta sådant som vi inte kan äta men producera mjölk och kött till oss människor. Dessutom måste man ha växelbruk och vi kan inte äta gräs. Djuren kan också beta mark som inte duger till tex spannmål.

Jag skulle ha större förståelse om man väljer att bara äta vilt, vildfångad fisk, hemodlade ekologiska grönsaker, kanske renkött och ekologiskt svenskt lammkött men även nöt och ägg från bra äggproduktion.

Sedan finns det de som tror att en vegansk kost är nyttigast. Då kan jag ju förstå idén, även om jag inte tror så mycket på den.

I Indien är man duktig på att äta vegetariskt (gott gör de det också!), men inte avstår de mejerier. Indier är inte dumma (jag har varit där många gånger).

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då är jag med. Du kanske kan få inspiration från Lars Frölander? Han är vegan och verkar äta en ganska fettrik diet. Långt ifrån LCHF, men ändå inte rädd för olivolja, avocado osv.

http://www.tv4.se/efter-tio/artiklar/lars-fr%C3%B6landers-meny-4fbfd1f004bf725194007f29

Personligen äter jag mer åt McDougall-hållet och trivs väldigt bra med det. För mig hade det känts väldigt restriktivt att behöva begränsa intag av frukt och dylikt. :)

1. Vad anser du om soja som födoämne, särskilt för en vegan/vegetarian?

Utifrån tillgänglig vetenskap finns inga tveksamheter om att moderata mängder soja är ett bra inslag i dieten. Speciellt stark är vetenskapen bakom soja kopplat till reducerad risk för bröstcancer. Soja verkar också ha en kolesterolsänkande effekt. Att basera sin kost på fejkköttprodukter av soja är en dålig idé, på samma sätt som det är en dålig idé att ge ammande barn bröstmjölksersättning gjort på soja. Isolerat sojaprotein som finns i många processade snaskvaror är ohälsosamt.

Men rädslan för mer "naturliga" sojaprodukter är irrationell och än så länge har INGEN på detta forum kommit med någon vetenskaplig studie som pekat på motsatsen.

Här kommer några utdrag:

These results show that high soy intake in childhood in Asian-Americans is associated with reduced breast cancer risk. Risk may be further reduced by intake as an adult.

http://carcin.oxfordjournals.org/content/23/9/1491.short

We found that the consumption of soy protein rather than animal protein significantly decreased serum concentrations of total cholesterol, LDL cholesterol, and triglycerides.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejm199508033330502

Of the 26 animal studies of experimental carcinogenesis in which diets containing soy or soybean isoflavones were employed, 17 (65%) reported protective effects. No studies reported soy intake increased tumor development. The epidemiological data are also inconsistent, although consumption of nonfermented soy products, such as soymilk and tofu, tended to be either protective or not associated with cancer risk; however, no consistent pattern was evident with the fermented soy products, such as miso. Protective effects were observed for both hormone‐ and nonhormone‐related cancers. While a definitive statement that soy reduces cancer risk cannot be made at this time, there is sufficient evidence of a protective effect to warrant continued investigation.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01635589409514310#.VE_5S_mG__I

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många industrier som man inte vill bidra till... :)

Däremot kan man lobba och jobba för ett bättre djurskydd och bättre levnads- (och döds-) villkor för djuren, en så kallad human hantering, genom hela livet fram till avlivandet. Det gör nog mer nytta i praktiken än att "bara" välja bort vissa livsmedel. Till exempel så borde det ligga i alla djurvänners och djurätares intresse att kraftigt motarbeta för att till varje pris avskaffa och förbjuda den så kallade "halal"-slakten!

Hur skiljer sig t ex äggindustrin från kött- och mejeriindustrin? Nu pratar jag om personliga åsikter kring etik, inte bara praktiken i fabriken. Är en ofödd kyckling värd mindre respekt än en yoghurt och sådana funderingar. Alla som väljer bort kött har olika synpunkter här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Moderat intag" är en floskel som kan betyda vadsomhelst. Sockerfabrikörens favoritargument, liksom.

Är dagligt intag av olika sojaprodukter moderat?

Vad menas med "naturliga sojaprodukter"? Kan du nämna några som finns i en vanlig mataffär? Jag har sett olika mer eller mindre bearbetade sojaprodukter men aldrig funderat mer över det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många industrier som man inte vill bidra till... :)

Däremot kan man lobba och jobba för ett bättre djurskydd och bättre levnads- (och döds-) villkor för djuren, en så kallad human hantering, genom hela livet fram till avlivandet. Det gör nog mer nytta i praktiken än att "bara" välja bort vissa livsmedel. Till exempel så borde det ligga i alla djurvänners och djurätares intresse att kraftigt motarbeta för att till varje pris avskaffa och förbjuda den så kallade "halal"-slakten!

Hur skiljer sig t ex äggindustrin från kött- och mejeriindustrin? Nu pratar jag om personliga åsikter kring etik, inte bara praktiken i fabriken. Är en ofödd kyckling värd mindre respekt än en yoghurt och sådana funderingar. Alla som väljer bort kött har olika synpunkter här.

Halalslakt i Sverige utförs på samma sätt som "vanlig" slakt, med skillnaden att djuret ska välsignas först. Kan inte se något problem med det. Däremot är det skillnad om det är Kosherslakt..

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg