Jump to content

Kalorier

TillMinus

Recommended Posts

Lite bakgrundshistoria till frågan: Som en riktig jojo-bantare har jag svårt att släppa tag om mitt kaloriintag. När jag var sjukskriven i 5år för depression gick jag upp en bunt (20-30kg) kilon och läkarens svar var då att det berodde på att min kropp levt så länge på svält då kroppen tog hand om allt (stoppa i fettreserverna) jag stoppade i mig när jag väl åt. Jag åt en gång om dagen (pizzan hamburgare och annan snabbmat) vid 22 på kvällen och fram tills dess levde jag på kaffe och cigg.

Sedan jag börjat att äta Lchf har jag minskat mitt kaloriintag varje dag och det ser ut som att det blir mindre och mindre varje dag. Nu är jag är självklart rädd att jag ska äta för lite, hamna i svält och gå upp igen. Jag har kollat på diverse sidor vad jag bör få i mig och ligger mellan 1800-1900kalorier/dag för att gå ner i vikt (1kg i veckan), ett par hundra till om jag ska behålla vikt.

Jag vill veta om jag behöver bry mig i att jag äter mindre, jag vill släppa kontrollen på mitt dumma beteende att räkna kalorier. Jag tycket nog att jag börjar att känna när jag är mätt.

Bryr man sig om sitt Kaloriintag när man äter Lchf, eller kan vi lita på att kroppen tar hand om det man äter på rätt sätt?

Hur gör du och varför? :-)

(Ha förutseende med att en inte helt korrekt-LCHF följande svarar)

Jag är oerhört trött på dieter ( did that, done that and took to the knife), kcalorier, överätning, bantning, självbestraffning, och fokus på the weight the weight the weeeight...

Jag vill äta så jag mår bra. Jag har valt en grund som följer LCHF så långt som jag kan stå för det. Jag räknar varken kcalorier, fettprocenter eller kolhydrater. Vet jag att något innehåller lite mer kolhydrater så väljer jag bort det eller äter-mycket-lite av det. Vill jag äta en frukt för att jag gillar frukt så gör jag det oavsett om det är fruktos och kolisar i en liten orange bombform.

Jag kan troligtvis citera kcalorilistor i sömnen, men jag vet att jag har lurat mig själv i 25 år... minst.

... för jag tror att kcalorier inte betyder särskilt mycket i det stora hela - det är bara vad intaget bestod av som betyder något.

• Like 1

Lite bakgrundshistoria till frågan: Som en riktig jojo-bantare har jag svårt att släppa tag om mitt kaloriintag. När jag var sjukskriven i 5år för depression gick jag upp en bunt (20-30kg) kilon och läkarens svar var då att det berodde på att min kropp levt så länge på svält då kroppen tog hand om allt (stoppa i fettreserverna) jag stoppade i mig när jag väl åt. Jag åt en gång om dagen (pizzan hamburgare och annan snabbmat) vid 22 på kvällen och fram tills dess levde jag på kaffe och cigg.

Sedan jag börjat att äta Lchf har jag minskat mitt kaloriintag varje dag och det ser ut som att det blir mindre och mindre varje dag. Nu är jag är självklart rädd att jag ska äta för lite, hamna i svält och gå upp igen. Jag har kollat på diverse sidor vad jag bör få i mig och ligger mellan 1800-1900kalorier/dag för att gå ner i vikt (1kg i veckan), ett par hundra till om jag ska behålla vikt.

Jag vill veta om jag behöver bry mig i att jag äter mindre, jag vill släppa kontrollen på mitt dumma beteende att räkna kalorier. Jag tycket nog att jag börjar att känna när jag är mätt.

Bryr man sig om sitt Kaloriintag när man äter Lchf, eller kan vi lita på att kroppen tar hand om det man äter på rätt sätt?

Hur gör du och varför? :-)

Att räkna kalorier är i de flesta fall onödigt. Om mättnad/hunger signalerna fungerar som de ska så sköter det sig själv. Om man har en bakgrund som jojo-bantare kan det hända att dessa signaler inte riktigt fungerar till en början, men efter en tid får man oftast tillbaka den funktionen. Att räkna kalorier är hur som helst en otroligt bristfällig metod av flera anledningar. För det första vet man aldrig hur mycket kalorier kroppen förbränner från en stund till en annan, och det spelar ingen som helst roll vad det står i tabeller eller på träningsmaskiner. För det andra är det riktigt svårt att veta exakt hur många kalorier det man stoppar i sig verkligen innehåller. För det tredje måste intag vs uttag beräknas med sådan otrolig precision (vilket jag just förklarat är helt omöjligt) för att inte leda till viktökning/viktminskning.

Behöver du bry dig om att du äter mindre? Nja... det beror på. Visst är det skönt att få så raka och klara besked? :P  Din kropp har ett behov av näring. Äter du för lite kan det hända att du inte tillgodoser det behovet. Ägg är ett stensäkert sätt att få i sig det allra mesta kroppen behöver i form av näring.

Jag räknar inte, som du kanske förstår av det jag skrev här ovanför. :)

Ta en titt på detta klipp med Dr. Barry Groves. Det handlar om varför det inte fungerar att räkna kalorier.

• Like 1

Jag räknar inte kalorier. Om du känner att du blir osäker på dina egna hungersignaler dock, skulle jag (med risk för att få mothugg) föreslå att du under en period, typ en vecka, räknar kalorier och näringsinnehåll, men inte låter det påverka hur du äter under den perioden. Lyssna på din egen kropp, och räkna sedan samman för att se om de signaler din kropp ger dig stämmer med gängse mall på vad en person ska äta.

Håll i åtanke dock att så länge du går ned i vikt "äter" kroppen även av sina egna vävnader - fett och/eller muskler, beroende på kostens sammansättning. Kom även ihåg att vi är alla olika, och som nämnts är det stört omöjligt att veta hur mycket varje individ ska äta för att hålla energibalansen.

Själv känner jag också att jag äter väldigt lite, men medan kroppen är nöjd är jag nöjd. LCHF-kost är ju generellt mer näringsrikt än pasta-och-bröd-mat som mest bara fyller buken. Naturligtvis behövs det mindre, när kroppen kan ta upp större andel.

Jag äter tre gånger per dag. Som exempel på vad jag äter på en måltid:

En halv liten burk keso med lite frön och eventuellt kokos på

eller

Två hamburgare med majonnäs, lök och vitlökssås (egentligen är jag mätt efter en men det är så gott så jag tar två)

eller

100 gram lax med romsås och stekta grönsaker

• Like 1