tomha

hur lite kan man äta

Recommended Posts

Jag började testa på lchf för 3 veckor sen. Jag följer ungefär en kost som den tommytappar beskriver. 

Omställningsbesvären har nästan försvunnit och allt verkar bra, men hungern har minskat mycket.

Idag är jag mätt och glad på ca 900 kcal, med 20% protein och resten fett.

 

Är det dåligt? Kan jag äta ännu mindre?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mycket bränsle runt magen att förbränna? Så länge du har gott om reserver där så kan du nog äta så lite som du tycker känns bra. Men det låter väldigt lite.

 

Men det finns exempel på väldigt överviktiga som bara druckit vatten och tagit vitamintabletter och inte ätit alls på över ett år!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 50kg fett runt magen är 450.000 kcal, det räcker ju ett tag som bränsle ... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 50kg fett runt magen är 450.000 kcal, det räcker ju ett tag som bränsle ... :)

 

Ett kilo kroppsfett är 7000kcal, så 350.000kcal stämmer bättre :)

Jag tycker att minst 1500kcal bör intas per dag, kanske ned mot 1200kcal för en äldre stillasittande kvinna.

Fett och protein är essentiella makronutrienter. 20% protein av 900kcal är endast 45gram protein, vilket jag tycker låter lite. 

Som jag förstår det så är ditt mål att gå ner i vikt, då bör du sikta på cirka 1gram protein per kilogram målvikt. Tränar du mycket kanske 1,5gram protein per kilogram målvikt.

 

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man behöver väl fett för att förbränna fett? Äter man för lite kan man ju knappast hamna i optimal ketos, alltså bra förbränning med goda hälsofördelar. Jag siktar på 1700 kcal/dag. Går fortfarande ned i vikt lite lite trots att jag egentligen har nått ett omfång jag är mycket nöjd med. Är dock långt ifrån optimal ketos tror jag. Äter 50-75 gram kolhydrater/dag ibland mer ibland mindre och mindre proteiner än innan jag lade om kosten. Har ätit så sedan LCHF-starten för lite mer än ett år sedan. Den stora viktnedgången var de första sex månaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst spaltmeter, och lyssnat på timtal av föreläsningar angående det här med förbränning. Samt läst den här bloggen sen den startade. Det manglas hit och dit.....makro och micro.......

Men ändå kan jag inte komma ifrån min grottmänniskosyn på det hela. Att fettet är där, som ett lager att ta av vid svårare tider. Dvs tider utan mat.

Kroppen tar av lagret när tillförseln är på minus, så enkel är min tolkning. Inte heller behöver kroppen fett för att förbränna fett......tänk fasta :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst spaltmeter, och lyssnat på timtal av föreläsningar angående det här med förbränning. Samt läst den här bloggen sen den startade. Det manglas hit och dit.....makro och micro.......

Men ändå kan jag inte komma ifrån min grottmänniskosyn på det hela. Att fettet är där, som ett lager att ta av vid svårare tider. Dvs tider utan mat.

Kroppen tar av lagret när tillförseln är på minus, så enkel är min tolkning. Inte heller behöver kroppen fett för att förbränna fett......tänk fasta :)

Risken är att även muskelmassa försvinner istället för bara fett, om proteinnivåerna är så låga som 45 g.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att även muskelmassa försvinner istället för bara fett, om proteinnivåerna är så låga som 45 g.

Nog försvinner en del muskler, OM man inte använder dom ja. Tillbaka till min grottmänniskosyn.......det vore en undergång för människorasen om kroppen använde muskelmassan som energi vid låg tillgång på mat, istället för fettlagret. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, så länge du lyssnar på kroppens signaler och inte svälter dig för att gå ner fortare eller så borde det vara ok. Ungefär som att fasta?

Det man vill undvika är ju en tvinga fram en längre period med så lite mat, då kan kroppen svara med att nedreglera förbränningen och det är ju inte så lyckat.

Fast det sker nog inte om man lyssnar på kroppen - den säger till och en dag eller en vecka har man bättre aptit för att sen ha dagar när man inte blir speciellt hungrig.

 

Kroppsfett må innehålla energi men så himla mycket näringsämnen innehåller det kanske inte.  ;)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog försvinner en del muskler, OM man inte använder dom ja. Tillbaka till min grottmänniskosyn.......det vore en undergång för människorasen om kroppen använde muskelmassan som energi vid låg tillgång på mat, istället för fettlagret. 

 

När du äter väldigt lite kalorier och väldgit lite protein så börjar kroppen förbränna muskler, helt oberoende av om du använder dem eller inte. Du kan stå på gymmet hela dagarna, enda effekten av det blir att du tappar ännu mer muskler (eftersom du gör dig av med energi). Detta är både mycket dåligt och högst undvikbart. 

 

En del av poängen med LCHF (till skillnad från t.ex. viktväktarna) är att den inte förbränner dina muskler, så länge du gör det på ett någorlunda vettigt sätt. Att behålla denna muskelmassan är en stor fördel när du tappat dina kilon, då det ökar (eller rättare sagt, bevarar) förbränningen och hjälper dig hålla kilona borta.

 

Förhållningssättet man bör ha är:

 

Först, kolhydratgränsen är en lag, inte över 20g eller vad man nu kör. 

Sedan, nog protein för att inte tappa muskler, men inte så mycket mer (men någon miss här och där är inte jordens undergång)

Slutligen, fyll på med fett tills dess att du är mätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 En fråga hur många gram kött är 20% protein? Jag gör något fel med min kost eftersom att jag bara går upp i vikt. Tänkte att jag kanske äter för mycket protein?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm makronutrienter, kan 900 kcal ge den näring (dvs mikronutrienter) din kropp behöver för att driva de funktioner som behövs för att du ska ha en bra hälsa? Om inte, ät mer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 En fråga hur många gram kött är 20% protein? Jag gör något fel med min kost eftersom att jag bara går upp i vikt. Tänkte att jag kanske äter för mycket protein?

Räkna som sagt cirka 20% protein i en blandad kost på nöt,fläsk,fisk, skaldjur, fågel, ost!

 

Det är många som skulle behöva gå upp i vikt.. främst muskelvikt.

 

Men jag antar att det är midjan som ökar?

 

Du räknar 1 gram protein per kilo du väger som ett minimibehov på ketogen diet.. gärna lite till om du är aktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började testa på lchf för 3 veckor sen. Jag följer ungefär en kost som den tommytappar beskriver. 

Omställningsbesvären har nästan försvunnit och allt verkar bra, men hungern har minskat mycket.

Idag är jag mätt och glad på ca 900 kcal, med 20% protein och resten fett.

 

Är det dåligt? Kan jag äta ännu mindre?

Du måste räkna in vikten du går ner oxå för att få hela energiförbrukningen!

 

Ett kilo fett ger cirka 7000 Kcal.. och att tappa 0,5 kilo i veckan är snabbt och innebär ett kaloriunderskott på 500 kcal om dagen.

 

Du kan rimligen inte få i dig all näring på 900 kcal såvida du inte äter multivitamineraltabletter!

 

Det var väl Rössner som sade att näringen i dagens mat är så låg att man blir tvungen att äta långt över sitt kaloribehov.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste räkna in vikten du går ner oxå för att få hela energiförbrukningen!

 

Ett kilo fett ger cirka 7000 Kcal.. och att tappa 0,5 kilo i veckan är snabbt och innebär ett kaloriunderskott på 500 kcal om dagen.

 

Du kan rimligen inte få i dig all näring på 900 kcal såvida du inte äter multivitamineraltabletter!

 

Det var väl Rössner som sade att näringen i dagens mat är så låg att man blir tvungen att äta långt över sitt kaloribehov.

 

Äter man hallonbåtar så :P

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 En fråga hur många gram kött är 20% protein? Jag gör något fel med min kost eftersom att jag bara går upp i vikt. Tänkte att jag kanske äter för mycket protein?

Man brukar säga att kött innehåller ungefär 20 g protein per 100 g kött. Inte exakt, det varierar lite mellan olika köttsorter, men det duger bra att räkna med som en överslagsräkning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående detta med svält och bara äta ca 1000 kcal per dag....då tror jag att kroppen börjar ta av musklerna....men om man någon dag äter 900 och nästa dag 1600 så ska det nog inte vara nåt problem. Kan tänka mig att det var så vi åt förr (långt tillbaka). Vi hade ju ingen ständig och konstant tillgång till föda, fällde vi ett byte så gjorde vi, annars fick vi väl klara oss till morgondagen. För man är ju inte exakt lika hungrig varje dag och då bör väl kaloriintaget variera därefter. Helt ute och cyklar?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.