Angelico

D vitamin och nyaste rönen

Recommended Posts

Just nu funderar jag på D vitamintillskott och om jag ska ta det igen som jag gjorde förra vinterhalvåret. Det är så olika bud om skada eller nytta eller till och med att det är verkningslöst. Förra perioden kom jag upp i ganska bra nivå, men min husläkare var skeptisk.

Många kostbloggare idag är så tveklöst positiva till olika tillskott.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu funderar jag på D vitamintillskott och om jag ska ta det igen som jag gjorde förra vinterhalvåret. Det är så olika bud om skada eller nytta eller till och med att det är verkningslöst. Förra perioden kom jag upp i ganska bra nivå, men min husläkare var skeptisk.

Många kostbloggare idag är så tveklöst positiva till olika tillskott.

Jag har känt den största skillnaden i mitt "mående" - det vill säga mina dalar under hösten.

De har i princip försvunnit sedan jag började äta rejäla doser D3 från september till april. 5000 - 10 000 IE/dag, beroende på ev. förkylningskänningar eller inte.

Ska inte säga att jag klarar mig helt undan infektioner, men jag blir inte lika sjuk som de runt omkring.

På jobbet senaste vintersäsongen var alla andra hemma, minst en vecka, ibland i flera omgångar. Jag var också "krasslig" men inte så sjuk att jag behövde vara hemma.

Men som sagt, största vinsten för mig är det allmänna måendet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något tillskott som vi BÖR äta så är det nog D-vitamin, om man inte tillbringar en stor del av året i soligare klimat. Det är min uppfattning...

Har du sett svt diskussionen om D vitamin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat lite på det här... jag funderar faktiskt på solarium med UVB strålning istället för d-vitamin tillskott. Tar ett D-vitamin nu som jag beställer från iherb som innehåller både d-vitamin, k2 och jod. Tog mitt d-vitamin nyligen och det var superfint. 164 nmol/L.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ett bra tecken att industrin börjar angripa D-vitamin. Som vanligt på lösa grunder. Det betyder att det har en kännbar effekt.

Och vem var det som fick yttra sig?

Jo en industrimegafon och inte tex vår kanske främste D-vitaminexpert Mats Humble.

Jag undrar hur redaktionerna väljer ut de som ska vara s.k. experter?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar bara d-vitamin när jag känner att jag behöver det och jag tar aldrig höga doser. Det har till och med varit så att jag mått sämre av högre dos så jag kommer hela tiden tillbaka till 400 IE som jag tog från början.

Den vårvintern som jag började med d-vitamin blev det dock en dramatisk skillnad. Tidigare hade nya hälsoproblem debuterat från jul och några månader framåt ett antal år i rad.

I höst har jag dock inte behövt något tillskott än men det har ju varit en osedvanligt solig sommar och jag har varit mycket ute även mitt på dagen. Innan jag började ta tillskott så hade jag följt cancerfondens råd och undvikit solen mellan 11 och 15 så jag hade nog fått brist.

När det gäller rön så säger ju EU´s vetenskapliga råd att man kan ta upp till 2000 IE per dag utan att få skador.

Många här tar ju mer men i våras berättade flera att dom kommit upp i toxiska nivåer så tar man mer än maxdosen skall man nog kolla sig regelbundet.

Jag har ju läst tidigare att man kan få irreversibla skador av för mycket d-vitamin som t ex förkalkningar i njurvägar och lungor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.expressen.se/halsoliv/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/

Jag skulle aldrig våga låta bli d-vitamin nu när jag vet hur bra man kan må. Börjar alltid i augusti även om sommaren varit bra eller om vi har solresa på gång. Bara onödigt att gå ner sej i den grå dimman när det finns så lätt hjälp att få

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det finns inte mycket belägg för de mirakeleffekter som man tyckte sig se för några år sedan.

Det tycks individuellt också beroende på olika genetiska varianter - vissa är mindre beroende av D-vitaminintag.

http://www.ursprungsliv.nu/2014/08/gallsyror-och-vitamin-d-receptorn/

Så det är svårt att säga om du kommer att ha mätbar nytta av det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EFSA säger att 100 ug = 4000 IE är övre nivån där ingen risk för skadliga effekter kan uppstå. Så säger även den Amerikanska.

Klassiska fall med vitamin D toxisitet där anges doser om 200000-300000 IE dagligen i flera år innan skador uppkommer.

I en tidig rapport som ligger till grund för den mycket låga nivån 400IE, anges vissa få problem med ett långtidsintag/dos om 1000 IE/Kg/Dag för vissa kvinnor med kroniska magproblem. Samtidigt har friska människor setts klara en dos på 35000 IE/Kg/Dag under åratal.

Plötsligt rapporterades detta som 1000 IE per dag. Per Kg kroppsvikt hade då försvunnit.

Ovanstående exempel är alltså 1000 IE * tex 50 Kg = 50000 per dag kan ge skada om man har magproblem. Samt 35000 IE * tex 75 Kg = 2625000 IE/Dag utan skada om man är frisk.

Det finns idag en betydande forskningsmassa där intag av vitamin D ger positiva effekter vid olika sjukdomar. Alternativt är vitamin D brist nästan alltid en del av en sjukdomsbild.

Samtidigt ser vi hur läkemedelsindustrin börjar producera flera märkliga studier för att attackera vitamin D.

Man kan fråga sig varför? :)

---

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också gått på det där med D-vitamin, började med LCHF och D-vitamin för 8 år sen och har helt sluppit mina tidigare återkommande förkylningar. Senaste vintern slutade jag med tillskott nån gång på senvintern och har inte för avsikt att återuppta det. Jag hoppas och tror att det räcker bra med LCHF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog ett blodprov nu nyligen fick :

S-25-OH Vitamin D 123 nmol/L

Ska man vara nöjd med det? ...ligger ju inom referensintervallet...men det säger ju inte alltid allt... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EFSA säger att 100 ug = 4000 IE är övre nivån där ingen risk för skadliga effekter kan uppstå. Så säger även den Amerikanska.

Klassiska fall med vitamin D toxisitet där anges doser om 200000-300000 IE dagligen i flera år innan skador uppkommer.

I en tidig rapport som ligger till grund för den mycket låga nivån 400IE, anges vissa få problem med ett långtidsintag/dos om 1000 IE/Kg/Dag för vissa kvinnor med kroniska magproblem. Samtidigt har friska människor setts klara en dos på 35000 IE/Kg/Dag under åratal.

Plötsligt rapporterades detta som 1000 IE per dag. Per Kg kroppsvikt hade då försvunnit.

Ovanstående exempel är alltså 1000 IE * tex 50 Kg = 50000 per dag kan ge skada om man har magproblem. Samt 35000 IE * tex 75 Kg = 2625000 IE/Dag utan skada om man är frisk.

Det finns idag en betydande forskningsmassa där intag av vitamin D ger positiva effekter vid olika sjukdomar. Alternativt är vitamin D brist nästan alltid en del av en sjukdomsbild.

Samtidigt ser vi hur läkemedelsindustrin börjar producera flera märkliga studier för att attackera vitamin D.

Man kan fråga sig varför? :)

---

Jag fick onödigt höga blodnivåer på 5000 IE/dag (eller kanske det tom var 4000 IE). Det var inte toxiska nivåer, men jag har minskat till hälften för jag vill inte testa och se vad som händer. Men jag är liten kvinna (55 kg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick onödigt höga blodnivåer på 5000 IE/dag (eller kanske det tom var 4000 IE). Det var inte toxiska nivåer, men jag har minskat till hälften för jag vill inte testa och se vad som händer. Men jag är liten kvinna (55 kg).

Hur bar du dig åt för att få ta ett test?..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bar du dig åt för att få ta ett test?..

Stamkund hos vc. :-) Jag har haft många luftvägsinfektioner, och jag upplevde att D-vitaminet hjälpte lite. De tyckte att det var ok att kolla så jag inte låg för högt iom att jag åt det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl troligt att intaget bör vara relaterat till kroppsvikten och kanske även till mängden fettväv. Jag är också kvinna och väger 55-56 kg och har inte så stor mängd fettväv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat lite på det här... jag funderar faktiskt på solarium med UVB strålning istället för d-vitamin tillskott. Tar ett D-vitamin nu som jag beställer från iherb som innehåller både d-vitamin, k2 och jod. Tog mitt d-vitamin nyligen och det var superfint. 164 nmol/L.

Johanna vad har du läst, forskning eller vad,  som fått dig att tveka om D vitamintillskotten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog 2000 IE D-vitamin från december förra året och hela våren och slapp vårhängigheten/nedstämdheten helt. Jag hade full energi trots att jag verkligen ogillar perioden slutet av februari-slutet av april och brukar vara rejält nere då. Kan ju bero på att jag börjat med LCHF då men ändå. Jag är också kobent (tecken på d-vitaminbrist har jag läst någonstans) och håller mig för det mesta i skuggan. Det senare tänker jag inte ändra på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska jag till jobbet men vill snabbt nämna att D3 ökar absorptionen av kalcium. Höga doser verkar då tarva samtidigt intag av tillräckligt med K2, som reglerar partitioneringen av just kalcium, så att den hamnar i ben o skelett och inte i mjuk vävnad såsom artärer. Så 2-5000 IE D3 i kombo med 100-300 mikrogram K2 (i form av mk-7) är vad jag tror på.

Detta har diskuterats i en eller annan tråd tidigare, men man kan tyvärr inte söka på ordet "K2" pga för få tecken...

EDIT: På den nordliga breddgrad där vi bor är tillskott av D3 oundgängligen nödvändigt för friskt liv.

Jag tänkte pröva D3+K2-kombon i vinter. Holistic har en sån variant.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog ett blodprov nu nyligen fick :

S-25-OH Vitamin D 123 nmol/L

Ska man vara nöjd med det? ...ligger ju inom referensintervallet...men det säger ju inte alltid allt... ;-)

Det tror jag du ska vara nöjd med. Det var däromkring som två studerade "fritt levande" populationer i Afrika befanns ligga för ett par år sedan, så det borde vara "normalt".

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tror jag du ska vara nöjd med. Det var däromkring som två studerade "fritt levande" populationer i Afrika befanns ligga för ett par år sedan, så det borde vara "normalt".

Tack, Kjell :)  då uppstår omedelbart frågan om man ska supplementera ändå? (Har inte gjort det hittills, å andra sidan har knappt vintern börjat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, Kjell :)  då uppstår omedelbart frågan om man ska supplementera ändå? (Har inte gjort det hittills, å andra sidan har knappt vintern börjat)

Förråden kommer minska gradvis under vintern/våren, så jag tror du ska supplementera. De fritt levande populationerna som hade samma koncentration levde ju i solen året om. Solat mycket under sommaren mitt på dagen?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl alltid bra att "mota Olle i grind" :)  och som du säger så har inte vintern börjat, och reserverna kan väl förmodas börja täras på så där lagomt till adventstider, då influensan börjar inta vårt land :(

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja..inget överdrivet solande..men var ju i Italien några veckor i somras...då blev det ju ganska mycket solande  :)

Ja...ska fundera på supplementering då...kunde ju också vara intressant att inte supplementera och ta ett D-vitamintest senare i vinter...men att ta det som ett enskilt test var ganska dyrt (325 kronor, hela checkup man large på werlabs kostar 1000).

... är det kombo d o k som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle definitivt rekommendera kombon D3 + K2, just för att bra nivåer av D3 säkerställer att kalciumabsorptionen fungerar väl, men då behövs K2 för att kalcium ska hamna i skelettet och inte i blodbanans artärer t.ex. Fram till för kort tid sedan fick vi K2 i animalisk mat från djur som ätit sin naturliga mat (kött, ägg, mejeri), men nu är det så mycket spannmålsfodring att detta är helt sabbat. Skett på kort tid utan att någon avsett det eller ens insett det. Först på senare år som biokemin bakom detta klarnat, det som Weston Price var på spåren och kallade "activator x".

Observera att K1 är det som får blodet att koagulera, det har man vetat sedan 30-talet och brist på K1 är mycket ovanligt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en färsk artikel om d-vitamin (24 oktober)

"Livsmedelsverket anser att svenskarna får i sig för lite D-vitamin via kosten och nu vill man öka berikningen av våra livsmedel. Men förslaget får kritik av forskare som menar att det saknas bevis för att berikningen gör nytta."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-d-vitaminberikning-kritiseras

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Livsmedelsverket anser att svenskarna får i sig för lite D-vitamin via kosten och nu vill man öka berikningen av våra livsmedel. Men förslaget får kritik av forskare som menar att det saknas bevis för att berikningen gör nytta."

Så går det när man försöker förstå biologi utan den evolutionära backspegeln, säger jag. Då kan man inbilla sig vad som helst...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johanna vad har du läst, forskning eller vad,  som fått dig att tveka om D vitamintillskotten?

Jag har sett vissa artiklar som verkar mena att genom att supplementera med d-vitamin så undertrycker man kroppens egen produktion, men jag vet inte... Vad jag har förstått så är d-vitaminbrist kopplat till flera allvarliga sjukdomar, men det betyder inte att tillskott av d-vitamin hjälper. Det kan vara underliggande problem som resulterar i d-vitaminbrist och genom att ta tillskott så behandlar man bara symptomen, inte orsaken. Men MS tex är stark knuten till d-vitamin brist men man har ännu inte provat det som behandling (forskning pågår). Ett exempel på detta är studier i läkemedlet betaferon som är en MS medicin. I denna studie tog man även d-vitamin hos deltagarna och det visare sig att de med låg d-vitamin halt har fler skov än de med hög halt. Men det är korrelation, inte kausalitet. Så vi kan inte säga utifrån detta att supplementering av d-vitamin ger färre skov. Sådan forskning där man underöker d-vitamin tillskott som behandling har svårt att hitta finansiering, även om det möjligt är ett jättebilligt alternativ (MS mediciner kost 100000-400000  per år) eftersom det inte finns någon vinst för läkemedelsföretagen.

Jag känner ingen negativ effekt av de d-vitamin tillskott jag tar, och eftersom kopplingen till MS är ganska stark (tex så drabbas fler av MS om man bor långt från ekvatorn), så supplementerar jag. Men jag har funderat på solarium som ett alternativ.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett vissa artiklar som verkar mena att genom att supplementera med d-vitamin så undertrycker man kroppens egen produktion, men jag vet inte... Vad jag har förstått så är d-vitaminbrist kopplat till flera allvarliga sjukdomar, men det betyder inte att tillskott av d-vitamin hjälper. Det kan vara underliggande problem som resulterar i d-vitaminbrist och genom att ta tillskott så behandlar man bara symptomen, inte orsaken. Men MS tex är stark knuten till d-vitamin brist men man har ännu inte provat det som behandling (forskning pågår). Ett exempel på detta är studier i läkemedlet betaferon som är en MS medicin. I denna studie tog man även d-vitamin hos deltagarna och det visare sig att de med låg d-vitamin halt har fler skov än de med hög halt. Men det är korrelation, inte kausalitet. Så vi kan inte säga utifrån detta att supplementering av d-vitamin ger färre skov. Sådan forskning där man underöker d-vitamin tillskott som behandling har svårt att hitta finansiering, även om det möjligt är ett jättebilligt alternativ (MS mediciner kost 100000-400000  per år) eftersom det inte finns någon vinst för läkemedelsföretagen.

Jag känner ingen negativ effekt av de d-vitamin tillskott jag tar, och eftersom kopplingen till MS är ganska stark (tex så drabbas fler av MS om man bor långt från ekvatorn), så supplementerar jag. Men jag har funderat på solarium som ett alternativ.

Det luriga är också att även om tillskott ger färre skov för dom som ligger lågt så betyder det ändå inte att det inte kan finnas en underliggande orsak till att dom ligger lågt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det luriga är också att även om tillskott ger färre skov för dom som ligger lågt så betyder det ändå inte att det inte kan finnas en underliggande orsak till att dom ligger lågt.

Ja men då är det en fungerande behandling. Man behöver inte veta/förstå allt, det tror jag inte ens man gör med dagens medicin eftersom man inte förstår hur autoimmunitet uppstår. Men om det inte finns någon indikation på att tillskott av d-vitamin är farlig och det minskar skoven, så ska man ju definitivt använda det. Men idag vet man alltså inte om det kan användas i behandlande syfte. Man vet att barn som har låga d-vitamin nivåer har högre risk att drabbas av MS. Man vet att det finns en korrelation mellan skov frekvensen och d-vitamin nivån. 

PS. Jag tror man vet idag att d-vitamin är kopplat till immunförsvaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men då är det en fungerande behandling. Man behöver inte veta/förstå allt, det tror jag inte ens man gör med dagens medicin eftersom man inte förstår hur autoimmunitet uppstår. Men om det inte finns någon indikation på att tillskott av d-vitamin är farlig och det minskar skoven, så ska man ju definitivt använda det. Men idag vet man alltså inte om det kan användas i behandlande syfte. Man vet att barn som har låga d-vitamin nivåer har högre risk att drabbas av MS. Man vet att det finns en korrelation mellan skov frekvensen och d-vitamin nivån. 

PS. Jag tror man vet idag att d-vitamin är kopplat till immunförsvaret.

Ja har man en sjukdom och d-vitamin hjälper så är det ju bra även om det är i form av behandling. Man kan ju också undra hur många av andra som tar höga doser över huvud taget som egentligen har brist på sol och intag via maten och hur många som får effekt av behandlande karaktär.

Det finns ju väldigt många som mår bra hela året utan att ta tillskott och en del klarar sig med 400 IE under den vintern medan andra måste ta 5000 IE hela året för att må bra.

Vad menar du när du skriver "Men idag vet man alltså inte om det kan användas i behandlande syfte."? Menar du att det inte är belagt att det minskar MS-symptomen eller menar du att man inte vet hur mycket man kan ta en längre tid utan risk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett vissa artiklar som verkar mena att genom att supplementera med d-vitamin så undertrycker man kroppens egen produktion, men jag vet inte... 

Förstadiet till det steroidhormon som passar i nästan alla kroppens celler (kalcitriol) bildas i huden efter exponering för solljus. Supplementering ger också ett förstadium, så jag tror inte supplementering kan undertrycka egen produktion eftersom sådan inte finns utan solljus.

Eller du menar att om man supplementerar går den "före" eventuell produktion via solljus? Det spelar nog ingen roll i så fall.

D-vitamin liksom insulin, K2 och mycket annat har funnits med oss under vår evolution i över 500 miljoner år, så det är väl beprövade metoder för reglering av ämnesomsättning  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja lyfta fram en passus i den artikeln, i vilken Mats Humble förespråkar ökad berikning av sådant vi äter året runt och även alla invandrargrupper - mycket klokt sagt!

"

Livsmedel som når fler grupper

En av forskarna som är positiv till ytterligare D-vitaminberikning och –tillskott är Mats Humble, överläkare och psykiatriker. Han förespråkar att alla svenskar bör äta tillskott från oktober till april, eftersom solen då är för svag för att bilda tillräckliga mängder D-vitamin.

– Ja det gör jag faktiskt. Det är så mycket som talar för att vi skulle se generella hälsoeffekter av detta. Visst är det olika för olika personer, men enligt mig bör vi ligga på de här sommarnivåerna av D-vitamin även under vintern.

– Personligen är jag mer intresserad av min D-vitaminnivå än min kolesterolnivå. Men visst, det är svårt att vetenskapligt hävda detta då man inte gjort tillräckligt med studier ännu.

Mats Humble menar också att Livsmedelsverket bör berika andra typer av livsmedel för att nå riskgrupper i Sverige som inte äter en traditionellt nordisk kost med mycket fet fisk och berikade mejeriprodukter.

– Det ska vara produkter som används året om och som även invandrargrupper använder sig av i hög grad. Man bör iallafall titta på berikning av något annat än mjölkprodukter."

Så kan det gå när man respekterar att människan är en biologisk organism med låååång historia  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Kjell G påpekat så är D-vitamin ett hormon. Detta är inblandat i nästan alla processer i kroppen. Finns det inte tillräckligt med D-vitamin blir en del av dessa processer inte utförda. Med en mängd tänkbara skador till följd. Kroppen kan heller inte tillverka förstadiet av D-vitamin utan måste få detta utifrån. Genom solen eller genom tillskott. Att äta sig till det genom maten är inte görligt.

D-vitamin behöver också andra ämnen i dessa processer. En del finns inte i mängd i vår föda. Däribland Magnesium och K2. Man kan försöka äta mer av födoämnen som innehåller dessa eller också ta tillskott.

Om man är i solen under sommaren utan solkräm mitt på dagen utan att bränna sig så har man nog fått till en bra nivå på D-vitamin i kroppen när hösten börjar. M.A.O. fyllda depåer.

Sedan urlakar man / använder ca 2000-5000 IE per dag (minst) under resten av året. Tillskottet från solen är närmast obefintligt och från maten ca 100-500 IE i bästa fall. Utan tillskott från tabletter, semesterresor eller sollampor av 60-talssnitt, så försämras vår förmåga att bl.a. möta sjukdomar stegvis under hösten/vintern. Humör och psykisk hälsa påverkas också.

Men det är utan tvekan individuellt hur det påverkar.

400 IE är helt otillräckligt mot allt utom det mest grundläggande som skydd mot Engelska sjukan.

De studier som menar att D-vitamin tillskott inte ger någon effekt ligger just här. Mellan 200-600 IE/dag.

Alla de som påvisar effekt ligger över 1000 IE/dag.

Slutligen angående berikning är jag lite tveksam eftersom man brukar använda sig av D2 så är effekten tveksam. Samt att det stoppas i livsmedel som alla idag inte sätter i sig. Som mjöl och mjölk. Bättre är nog en klar och tydlig rekommendation om en miniminivå av D-vitaminnivå i blodet som man inte bör underskrida.  Med följande lämpliga åtgärder.

--

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Kjell G påpekat så är D-vitamin ett hormon. Detta är inblandat i nästan alla processer i kroppen. Finns det inte tillräckligt med D-vitamin blir en del av dessa processer inte utförda. Med en mängd tänkbara skador till följd. Kroppen kan heller inte tillverka förstadiet av D-vitamin utan måste få detta utifrån. Genom solen eller genom tillskott. Att äta sig till det genom maten är inte görligt.

D-vitamin behöver också andra ämnen i dessa processer. En del finns inte i mängd i vår föda. Däribland Magnesium och K2. Man kan försöka äta mer av födoämnen som innehåller dessa eller också ta tillskott.

Om man är i solen under sommaren utan solkräm mitt på dagen utan att bränna sig så har man nog fått till en bra nivå på D-vitamin i kroppen när hösten börjar. M.A.O. fyllda depåer.

Sedan urlakar man / använder ca 2000-5000 IE per dag (minst) under resten av året. Tillskottet från solen är närmast obefintligt och från maten ca 100-500 IE i bästa fall. Utan tillskott från tabletter, semesterresor eller sollampor av 60-talssnitt, så försämras vår förmåga att bl.a. möta sjukdomar stegvis under hösten/vintern. Humör och psykisk hälsa påverkas också.

Men det är utan tvekan individuellt hur det påverkar.

400 IE är helt otillräckligt mot allt utom det mest grundläggande som skydd mot Engelska sjukan.

De studier som menar att D-vitamin tillskott inte ger någon effekt ligger just här. Mellan 200-600 IE/dag.

Alla de som påvisar effekt ligger över 1000 IE/dag.

Slutligen angående berikning är jag lite tveksam eftersom man brukar använda sig av D2 så är effekten tveksam. Samt att det stoppas i livsmedel som alla idag inte sätter i sig. Som mjöl och mjölk. Bättre är nog en klar och tydlig rekommendation om en miniminivå av D-vitaminnivå i blodet som man inte bör underskrida.  Med följande lämpliga åtgärder.

--

Jag fick en väldigt stor effekt av 400 IE. Jag hade nog en verklig brist eftersom jag undvikit solen mitt på dagen i ett antal år. Kroppen krånglade på många vis den senvintern som jag tog tillskott första gången och efter 3-4 dagar började den funka igen både fysiskt och psykiskt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något kosttillskott som man kan köpa från svenska shoppingsidor och som har kombinationen D3 och K2 och bra kvalité? Jag hittar bara holistics men har för mig att kostdoktorn testade det tidigare och skrev att det ej höll bra nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det något kosttillskott som man kan köpa från svenska shoppingsidor och som har kombinationen D3 och K2 och bra kvalité? Jag hittar bara holistics men har för mig att kostdoktorn testade det tidigare och skrev att det ej höll bra nivå.

Jag har använt detta (dock från iherb)

http://www.iherb.com/Life-Extension-Vitamins-D-and-K-with-Sea-Iodine-60-Capsules/55642

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MMSports har en variant, om den är av bra eller dålig kvalité kan jag ej svara på. Tänkte jag skulle köpa och testa den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt detta (iherb):

http://www.iherb.com/Now-Foods-Vitamin-D-3-K-2-1-000-IU-45-mcg-120-Veggie-Caps/10056

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vistas i en miljö som är kylig men solig. Ute hela dagarna och blir solbränd allt över halsen inklusive min buckliga rakade skalle. Tror ni jag bildar nog mycket d-vitamin? Känner mig ganska pigg fast det är vinter som jag avskyr.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vistas i en miljö som är kylig men solig. Ute hela dagarna och blir solbränd allt över halsen inklusive min buckliga rakade skalle. Tror ni jag bildar nog mycket d-vitamin? Känner mig ganska pigg fast det är vinter som jag avskyr.

Det beror på vilken breddgrad du befinner dig, om solen så att säga står tillräckligt högt över din rakade skalle :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 36 grader :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna med bokstäverna upp och ner lade in en länk till en sida där man kunde lägga in var man bodde och tid på året och få ut hur många minuter man behövde sola för att få en viss mängd d-vitamin. Det tror det var i en tråd om d-vitamin men minns inte riktigt. Jag har sparat den någonstans men hittar den inte just nu.

Den här tiden på året borde du dock ha mycket lagrat d-vitamin kvar om du vistades utomhus i somras.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagras nog fint på den breddgraden :) Avundsjuk? Jag? Nähä ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kul är det inte och inte varmt men skönt med sol på flinten :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen är jag skeptisk till alla former av "rena" kosttillskott utan försöker istället få i mig de aktiva substanserna i något som mer liknar mat. Det är ju i regel något som det mesta av forskningen tenderar antyda, dvs att det i regel alltid är bättre att få i sig näringen via bra och riktig mat. Sedan är det så klart svårt att åstadkomma någon slags supersupplementering då så krävs...och då får man väl försöka anpassa sig till det.

För egen räkning innebär det i varje fall att jag numera nyttjar gammal hederlig fiskleverolja...som till skillnad från förr inte smakar som det gjorde förut. Just den synergistiska kombinationen av vitamin A, D, K etc tycks vara viktig sett till helheten vilket jag finner tilltalande dels ur mitt perspektiv som förutom hälsa även utgår från träning så åtminstone A + D (och förstås n-3 plus alfatokoferoler ä.k. vitamin E) får ju en skjuts av fiskleveroljan.

Minns jag inte fel så postade Johanna07 (tack för det!) ett intressant föredrag nyligen med Chris Masterjohn om vikten av fettlösliga vitaminer och dess synergister ur ett näringsperspektiv som kanske kan vara intressant att påminna om i detta sammanhang:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livet är hårt... ;) Tilläggas bör att idag var det minusgrader här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg