Jump to content

Kostrådgiverskans dagbok och funderingar

Recommended Posts

Hej!

Jag har tagit mig ett artistnamn,hehe. Tyckte det lät lite cool med kostrådgiverskan :) Egentligen heter jag ju Monika och det är ju inte så illa det heller!

Jo jag börjar med en fundering som jag hoppas ni andra kan ge era synpunkter på.

Jo låt oss säga att jag äter lchf med mycket fett. Sen så fuskar jag ofta med bröd, godsaker mm samtidigt som jag inte drar ner på fettet. 

I mina ögon så är det absolut inte bra.

Varför funderar jag på detta?

Jo dels för att jag känner en person som äter väldigt mycket fett samt äter mycket kolhydrater i form av potatis, kaffebröd mm. Han ser inte ut att må bra, livlösa ögon, övervikt och otroligt glömsk. Tror sig äta strikt lchf men han är alltid först när det serveras kakor, kaffebröd mm.

Och dels för att det numera finns en uppsjö av lchf-godis., lchf-bakverk, lchf-choklad mm. Många som börjar med lchf tror att bara för att det är "lchf" så kan du äta obegränsat.

Vad tror ni? Vad gör det för hälsan? 

• Like 1

Hej!

Jag har tagit mig ett artistnamn,hehe. Tyckte det lät lite cool med kostrådgiverskan :) Egentligen heter jag ju Monika och det är ju inte så illa det heller!

Jo jag börjar med en fundering som jag hoppas ni andra kan ge era synpunkter på.

Jo låt oss säga att jag äter lchf med mycket fett. Sen så fuskar jag ofta med bröd, godsaker mm samtidigt som jag inte drar ner på fettet. 

I mina ögon så är det absolut inte bra.

Varför funderar jag på detta?

Jo dels för att jag känner en person som äter väldigt mycket fett samt äter mycket kolhydrater i form av potatis, kaffebröd mm. Han ser inte ut att må bra, livlösa ögon, övervikt och otroligt glömsk. Tror sig äta strikt lchf men han är alltid först när det serveras kakor, kaffebröd mm.

Och dels för att det numera finns en uppsjö av lchf-godis., lchf-bakverk, lchf-choklad mm. Många som börjar med lchf tror att bara för att det är "lchf" så kan du äta obegränsat.

Vad tror ni? Vad gör det för hälsan? 

Ja det är ju något som jag har skrivit många gånger att jag befarar dvs att mycket fett i en blandkost kan vara farligt. Jag äter blandkost men utan skräpmat men ost, smör och creme fraiche funkar inte för mig. Jag kan äta ost i en måltid som enbart består av en sallad med gröna blad, tomater och gurka men inte annars.

Jag tror att alla påståenden om att fett är ofarligt kan göra att folk äter mer smör och ost i sin blandkost och får hälsoproblem.

• Like 1

LCHF betyder lite kolhydrater och mycket fett. Om man äter så att det i stället blir ganska mycket kolhydrater (då menar jag över 50 gr kh/dygn) och mycket fett så är det inte längre LCHF (undantaget elitidrottare). 

Inte i någon dietplan har jag noterat att det är rekommenderat att man äter skräpmat och/eller godis varje dag eller ens flera ggr i veckan. LCHF-bakverk, godis mm som du skrev om kan ha sin plats för den som klarar av att ransonera. LCHF förbjuder inte att man någon gång lägger till något sådant, liksom något glas vin nån gång. Precis som dietisten säger om vanliga bakverk, godis mm. Den person du känner äter inte LCHF, troligen inte heller tallriksmodellen. Mer sannolikt "jag äter vad jag känner för, för stunden" modellen. Och har valt att bara ta till sig det som passar av konceptet LCHF och därför bekänner sig till den kosthållningen.

Personer som den du beskriver är i förnekelse och är med all sannolikhet inte beredda att göra det som krävs för att få en ändring. I alla fall inte just nu. Om de då säger sig äta enligt LCHF kanske andra tror att de håller på och då slipper de tjat eller påpekanden. Problemet är inte att de äter fettet, problemet är att de inte kan/vill dra ner på sockret och då är det att föredra att inte samtidigt äta fett.

Jag har träffat min beskärda del av likadana som ibland också mycket defensivt och opåkallat proklamerar att LCHF inte fungerar för dem. Man behöver inte ens säga något om LCHF, det kan räcka att de märker att man hoppar över potatisen/pastan/riset till maten för att de ska gå igång med sitt försvarstal. Det är lika tröttsamt varje gång och därför är mitt standardsvar: Du behöver inte försvara dina matval för mig, så länge jag inte behöver försvara mina för dig. Det värsta är när de sedan ändå ska på och fråga vad jag tror om deras kost.... men även där har jag kommit på ett standardsvar, att om du mår bra av den så har jag inga synpunkter.

Jag blir fortfarande lika förundrad över människors ageranden. Med respekt för att LCHF inte passar alla. Är man uppvuxen med vissa kostvanor som leder till att man inte är nöjd med hälsan eller vikten. Så ändrar man sina kostvanor till något annat som visserligen gör att jag mår bättre men inte går ner i vikt, så blir man så besviken för utebliven effekt på några veckor att man går tillbaka till den kost som bevisligen inte ledde till hälsa och normalvikt. Och blir i många fall därefter en stor förespråkare för den kosten man hade och väldigt anti den man faktisk mådde bättre av.

• Like 5

• 1 month later...

Jag tror att de flesta av oss trillar dit på nåt ibland. Men jag köper aldrig hem skitmat. När jag bara dör utan pizza eller sushi äter jag inte hemma. Därför är jag viktstabil även om jag inte håller så hårt i tyglarna så jag går ner de där sista förtretliga kilona.

• Like 4

• 4 weeks later...

Tjingeling!

Äntligen ett nytt år, nya utmaningar och förhoppningsvis färre dikeskörningar. Med lite tur kanske jag slipper några i år.Dikeskörningar alltså! Hehehehe, jag måste vara den sanne optimisten. :) Jag har tänkt att svänga över från LCHF till paleo ett tag för att se hur kroppen svarar på det. Jag är bara så nyfiken för att se vad som händer. 

Brukar ni ge nyårslöften? Mitt blev i alla fall  att jag ska bli tuffare och inte ge vika för påtryckningar och gliringar. Jag önskar att jag redan var tuff och kunde stå på mig och det kan jag oftast men inte alltid. Särskilt jobbigt är det när nån släkting bemödat sig att göra nåt sliskigt och då är det inte alltid jag mäktar med att säga nej och inte blir det lättare av att jag älskar sliskiga saker. :P

Ja den som lever får se vad som händer. 

Jag hoppas ni alla har haft ett fint slut på 2014 och hoppas ni alla får ett fantastiskt 2015.

Monki

• Like 3

Vattef*n.

Jag tror vi gärna skyller på fettet men sanningen ligger nog i att folk skulle må skit av socker och sönderarbetat mjöl oavsett om de äter smör med eller inte.

Det är i sockret och det andra skräpet skon klämmer.

Personligen är jag övertygad om att när allt har blivit undersökt och kompilerat kommer slutsatsen bli:

Så länge du äter RIKTIG mat spelar det ingen roll vilka %enheter av saker du äter.

Socker, sönderbearbetat spannmål och hårt processade växtoljor är INTE, aldrig någonsin, att betrakta som "riktig" mat. (Som väl utgör 99,9% av de bröd, mjölsorter av spannmål, pasta o.s.v som finns att köpa, eller hur? När folk tänker fullkorn är det söndermalt mjöl där man har tillsatt lite av böset, det är INTE det som forskarna kallar "fullkorn" vilket faktiskt ÄR fullkorn. Hela korn, möjligen krossade eller stenmalda i sin helhet.)

Det är liksom en sjujävla skillnad på hur kroppen bearbetar (och mår) av antingen smörslungade morötter eller en näve pommes frites.  Eller för den delen ett äpple eller ett litet glas äppeljuice.  :P

Kan bara hålla med dig:

Skippa sockret, det är ett fördärv, det har INGEN plats i människans naturliga mat, annat än frukt och honung.

-Ät mörk choklad istället, efter två bitar av Lindt 70& ( med lite rökig whiskey :-) ), har du inte sötsug längre.

Mjöl, skippa vetemjöl, det är inte samma mjöl som odlades förr hundra år sedan, det är maximerat för hög avkastning.

Ät bär (svenska duger långt) och nötter. Är det ngt vi alltid har ätit så är det nötter,

Det tråkiga med LCHF är, att vi har blivit så duktiga på att laga mat så vi har slutat att gå på restaurang? Varför betala 300 för något du kan laga lika gott hemma, och du dessutom vet var det är på talltiken.

Pratade med en kemist en gång som sa: Jag kan få kartong och smaka precis som vad som helst, det är bara en konsistensfråga, så känn er blåsta!!!

Alltså: Slowfood av ordentliga ingredienser!

Släng ut tv:n, packa kaffetermosen och gå ut och krama ett träd istället.......

(Paddla kajak på vintern är kul också)

• Like 3

• 2 weeks later...

Tjingeling!

Ja nu är det så här att jag har varit nyfiken på paleo en längre tid och tänkte prova för att se om det är något som passar mig. LCHF passar mig det vet jag ju redan men jag är ju lite nyfiken så....

Nä strikt paleo är inget för mig. Efter knappt två veckor så har jag faktiskt ingen lust alls längre. Jag äter i vanliga fall inte så mycket mejerier och trodde väl att jag skulle klara mig galant utan ost och smör. Men jag tycker maten är urtråkig utan en skvätt grädde i gratängen eller lite riven ost på omeletten. Och en härlig klick kryddsmör på köttbiten vill jag ha. Och kokos i ta mig fasen allt gör mig spyfärdig. Jo jag gillar visst kokos men jag gjorde omelett med kokosmjölk och jag tycker inte det passar. Tur att vi alla är olika och nu vet jag lite bättre hur jag är. Att prova grejer är ju faktiskt väldigt kul.

Men nu tänker jag ju inte rata paleo helt men jag får väl köra det bästa ur två världar. Provade att baka ett paleobröd igår och det var himmelsk. Åt en macka med smör och OST till detta paleobröd. Jag var i himlen, tänk vad mumsigt, så gott, Trodde väl aldrig att jag skulle sakna ost så mycket :).

Jag har ätit lite mer rotgrönsaker och frukt under min testperiod och jag har känt mig uppblåst och vikten har vandrat uppåt. Det är ju lite synd, men så är det ju. Sen så vet jag väl inte riktigt vad annars som gör mig uppblåst, så där som man blir när man äter vetebröd. Skit samma egentligen. Nu ska jag igång med en veckas strikt lchf för att försöka få min kropp på bra humör igen :)

Nu så här efter nyår så köps det många gymkort mm. Jag har inte råd med sånt utan förlitar mig på moder natur. Och henne kan man lita på för nu har jag fått skotta och skotta och skotta och mer snö är att vänta. En skottning tar väl runt 3-4 timmar och bättre träning går knappt att få. Frisk luft, gratis styrketräning, kan inte bli bättre, en kopp kaffe mellan varven, fåglarna som flyger runt och sjunger för mig.

Ja det är faktiskt så att jag ska ut nu igen för jag orkade inte med allt på en gång så nu blir det väl en timmes gratis träning till. 

Ha det gött alla andra härinne!

/monki

• Like 7

Tjenixen! Igår fick vi 15 cm snö och idag ösregnar det. Vilket knepigt väder. Det var rena livsfaran att gå ut till hönsen idag, fy attan vad halt. Sen ska man tillbaka in med ett gäng ägg,hehe. Men nu klarade sig både jag och äggen, så jag är nöjd och lite spännande var det ju. Det är lycka att gå ut och hämta sig sina egna ägg, man möts alltid av ett gäng kacklande individer och jag är omåttligt populär när jag tar med mig nån godsak. Mina höns är hysteriskt förtjusta i bananer och när de ser att jag har en i näven så blir de helt galna,hehehehe. Ja det är kul och en förmån att kunna ha höns.

Idag har jag bakat bröd och det är så gott att äta en smörgås ibland tillsammans med ett glas ekologiskt ohomogeniserad mjölk. Egentligen dricker jag inte mjölk men det blir allt ett par glas om året :).

Jag har några funderingar faktiskt när det gäller bakning och sånt. Mandelmjöl är ju så himla dyrt och är det verkligen så bra? Jag kollade runt lite för att få en uppfattning om hur mycket kolhydrater det är i mandelmjöl och hittade en sida där det står att det är 4 gram kolhydrater per 100 gram. Hmmm!! Jag läser också att sötmandel innehåller 13 gram kolhydrater per 100 gram. Var tar mellanskillnaden vägen då från nöt till mjöl?? Kanske samma ställe som alla strumpor i tvättmaskinen,höhö. Ja det är väl skit samma kanske men jag reagerade på en annan sak och det var andelen omega 6 gentemot andelen omega 3 i mandlar. Det var mycket mer omega 6 än 3 i mandlar! Det är ju så mycket annat som får stå ut med skäll för att det är en dålig fördelning mellan dessa två omegor. Så varför har då mandelmjölet klarat sig??

Jag bytte faktiskt ut hälften av mandelmjölet mot pofiber nu när jag bakade och det blev kanonbra.  Jag panerar även i pofiber och det funkar kanon. Nu äter jag sällan bröd och jag panerar väldigt sällan så jag tror de där ynka extra kolhydraterna varken gör till eller från om jag får tro fritt :) Sen är pofiber billigare.

Jag började min lågkolhydratresa genom att läsa Atkins bok och jag undrar varför så många inom lchf "branchen" dissar denna man? Hans bok tycker jag fortfarande är så himla bra. Visst är det en himla buisiness runt atkins men är det inte det med lchf då?

Man dränks ju av lchf-gotteböcker. På facebook är det i princip det de flesta vill, kunna äta en massa sötsaker, gå ner i vikt och sorry men det tror jag inte ett dugg på. Det är faktiskt ganska mycket kolhydrater i en ynka liten 70% chokladruta och likaså är det mycket i mandelmjöl som finns i många godsaker. En rätt som många äter är ju lchf pannkakor med stekt banan och jordnötssmör, svingott förvisso, men ska du gå ner i vikt så......

Jag läser om många och har träffat många som hysteriskt undrar varför de inte går ner i vikt. 

Det är ju som att dricka ett par drinkar och förvånat undra varför man inte är spiknykter. 

Jag har inget emot att vi människor vill ha en massa goda saker och det är ju trevligt att kunna tillverka något gott som är en miljon gånger bättre än lösviktssnask och läsk mm. Och det kan du ju äta nån gång ibland, men bara för att något är lchf ( och det är det mycket konstigt som blivit) så kan du ju inte vräka i dig om du vill gå ner i vikt.

Ja nu börjar jag ju nästan kännas som en redig surkärring, men jag kan bli orolig för hur knepigt det kan bli för många.

Nu ska jag dra, gubben ringde och vi ska en sväng till stan. Kul :)

Ha en trevlig helg alla , det ska jag ha :)

Kram :)

• Like 5

Hejsan :)

I helgen var jag och gubben på vift. Vi skulle spela bowlingmatcher så det blev mycket bilkörning mellan hallarna. Jag bakade lite gott paleobröd och sen stekte vi ägg, tog med en termos kaffe och en flaska egentillverkat bubbelvatten. Så duktiga vi är och när resten av gänget drog på restaurang mellan matcherna åt vi vårt eget i bilen. Sen tog duktigheten visst slut. Jag fattar egentligen inte vad som händer ibland. Det är som att jag är två helt olika människor. Trots att jag vet hur jag ska göra och inte göra så är det som fan själv flyger i mig. Ja alltså, trots vår goda matsäck stannade vi på mcdonalds och åt varsin meny med dricka till. Nä det var inte bra, sen bara gick allt ännu mer åt skogen. Menyn drog igång mitt socker/kolhydratsug så det stannade givetvis inte vid bara äcklig skräpmat. Köpte godis och vräkte i mig före matchen, efter matchen köpte jag mer godis, sen en fet påse chips och ett par alkoholfria pilsner att ha hemma framför tv´n.

Dagen efter mådde jag så dåligt att det inte var klokt, alltså kroppsligt dåligt. Kroppen var svullen, lederna hade ont, huvudet värkte. 

Jag önskar så att jag vore så där perfekt som alla andra är som man ser leende på olika ställen. De som har blivit så smala och glada och med en massa före och efterbilder. Varför kan inte jag vara en sån? Jag blir så trött på mig själv och jag tycker på något vis att jag genom såna här dumma "återfall" förstör min egen trovärdighet. Hur ska jag någonsin kunna hjälpa andra när jag går bet på mig själv?

Ja ja, nu är ju inte livet förstört för det och jag jobbar hela tiden mot mina mål och försöker så gott jag kan att bli den jag vill. Kunde ju varit värre egentligen, jag kunde ha återgått helt till fel livsstil och det har jag ju inte men jag önskar ändå att jag kunde ge fanken i att äta sånt jag mår dåligt av. 

Ja nu var det sagt. Bryt ihop och kom igen!  Jag brukar alltid gå vinnande ur det mesta även om det tar tid. Jag är rökfri och det tog då en jädrans massa försök men till slut så lyckades det. Jag har trots några skitåterfall lyckats bli av med 25 kg och är i princip medicinfri idag. Mina leder är mycket bättre, jag har sällan eller aldrig några sjukdomar, lchf har gett mig så otroligt många fördelar. Ska man se något positivt i att "fuska" så är det att jag får på direkten ett svar på varför jag inte ska äta en massa som inte är bra för mig och då är det lätt som en plätt att återgå till lchf.

Idag har gubben tagit fram vårt gåband och jag har bestämt mig för att tvinga mig att använda den varje dag även om det så bara är för tio minuter. Min kondis har blivit dålig i vinter och det finns ju bara ett sätt att få upp flåset och det är motion. Idag blev det även en massa snöskottning och det var ju bra :)

Ha det nu så bra alla medmänniskor och kom ihåg att aldrig ge upp även om det känns så himla skittråkigt att än en gång ramla i diket. Upp på vägen igen, spotta i nävarna och jobba vidare mot ett bra liv. Låt misstagen bli tändvätska istället för att sitta och deppa. Depp gör en bara ännu mer sugen på en massa onödigt.

Monki :)

• Like 3

Godkväll!

Idag har varit en fantastisk dag. Jag har skottat snö, tränat bowling och joggat på mitt gåband. Ja ni läste rätt! Joggat :) Ja och inte bara idag, jag joggade igår också. Jag tror det är 20 år sedan jag joggade senast, så det är på tiden. Jag måste få igång systemet har jag fått för mig. Det kan inte vara bra att vara "gubbkörd". Kan jag sen hålla det där elaka suget borta så blir jag glad.  Idag har jag käkat en massa bra mat och det tackar min kropp mig för genom att må bra.

Jag har även hittat en sida på facebook som heter skillnadens trädgård, den handlar om att odla sin egen mat och kunna minimera grönsaksköp till några månader om året. 

En sak som jag älskar är morötter och det odlar jag varje år, sen skiter jag faktiskt blankt i om det inte skulle vara lchf. I mitt lchf finns det i alla fall morötter. Jag äter dom rårivna och har en tro på att dess nyttigheter överskrider de kolisar man får på köpet. Jag fick en riktig aha-upplevelse i julas förresten då jag för första gången käkade grönkål, men du vad gott. Jag stekte dom med smör och jag var i himmelriket. Så nu ska det odlas allt möjligt kul i sommar. Jag odlar förvisso potatis också men det äter jag sällan då det drar igång ett begär efter mer, men det är nåt visst att skörda sina egna grönsaker vad det än är. 

Jag blev medlem hos kostdoktorn igår och jag hoppas ta mig tid att titta på alla intressanta föreläsningar och få inspiration/självförtroende nog för att försöka ge mig på att hjälpa nån medmänniska.

Jo det här med att äta rätt är ju en djungel även för en sån som hållit på ett tag med lågkolhydratkost. Jag känner att jag blir mer och mer kritisk och ifrågasätter olika saker. Nu har jag ju till exempel provat paleo en kort, kort period och blir illamående av tanken på kokos. Jag köper ganska mycket inom "bra mat rörelsen" men om jag nu är nordmänniska som har fisk, kött, bär i generna sedan tusentals år så borde jag väl ändå kunna klara mig utan kokos. Jo visst tar jag någon enstaka gång en sked kokosolja i kaffet, steker ibland i det samt gör soppa med kokosmjölk. Vilka sidor jag än är inne på så klassas ju kokosolja som en ren mirakelprodukt. Ja kanske det är det. Ja jag håller mig till smör i alla fall, det tycker jag är så himla gott. Såg förresten att gee ( klarnat smör) är en mirakelprodukt. 

Nä nu ska jag börja tänka på att göra natt, men jag blir så himla pigg på kvällen. 

Ha det gött alla.

• Like 3

Ägg å bacon :) Jag käkar ägg i stort sett varje dag. Idag blev det 3 stekta ägg och 1/2 paket stekt bacon. Jag provade ett nytt baconmärke idag som jag köpt på Lidl, det heter enebacken och det står att det är svenskt bacon. Ja, ja. Jag brukar väl inte känna nån skillnad i smak egentligen bara att det är mer eller mindre salt. Jag köper för det mesta svenskt bacon . Idag blev jag överraskad, för himmel vilket gott bacon!! Det smakade liksom bacon som det gjorde förr fast det är samma grejer i som alla andra bacon. Det är ju lika med äggen jag äter, de kommer direkt från mitt hönshus och det smakar som det gjorde förr. Ganska fast gula, lite grynig nästan och smakar gudomligt gott. 

Idag har jag nackspärr light och ska ge mig ut och skotta snö, hur det ska gå det vet jag ju inte men snön måste ju bort.

Jo i lördags när jag var och handlade var det kort datum på entrecote så igår blev det stekt entrecote med kryddsmör, grönsallad och en svingod sås till av stekskyn, lite grädde och creme fraiche, smulad torkad svamp och hemgjord kvittengele. 

Om jag inte kommer att skriva så mycket här beror på att jag har fått ett nytt intresse som gör mig så glad och supersprallig. Jag ska börja odla och har köpt lite roliga sorters tomatfrön. Jag ska tillverka mig en tunnel som jag ska odla i, ingen jättestor till att börja med men.... Jag hoppas kunna odla så jag har egna grönsaker så stor del av året som det är möjligt. Min lchf resa är inte slut och det finns så mycket att göra faktiskt för att få ett bra matliv. Det är så himla gött att må bra för det gör man verkligen med lågkolhydratkost. 

Då jag faktiskt är utbildad till kostrådgivare hoppas jag kunna få möjlighet att hjälpa någon i framtiden, att alltid vara en ambassadör för bra mat och ett bra liv. 

Ha det bra ni alla som nyss har börjat med lchf, ni som hållt på ett tag och ni som kanske funderar på att prova :)

Nu ska jag ut och tampas med snön!

• Like 4

Godkväll!

Varför blir jag så himla sugen på chips? Ja det kan man ju undra! Jag gick runt här hemma och försökte tänka ut nån bra anledning till att ta bilen ner till affären för att köpa en sån där stor påse med elände. Hela kroppen skrek CHIPS!! Ska det verkligen va så här? Jag vet ju hur det blir. Du köper påsen, de första tuggorna är ljuvliga sedan åker resten ner i en sån rasande fart att du omöjligt kan känna varken smak eller glädje. Du tvingar ner de sista chipsen, sen börjar det komma. Fru ågren hälsar på och medan man lider av den äckliga mättnadskänslan så kommer tomheten. Tomheten av att ÄNNU en gång gjort samma misstag. Ja men nu blev det inte så ikväll, tack och lov. Men det var nära. 

Mitt förnuft verkade segra idag och istället för chipsätning drog jag ut i köket och stekte mig en härlig fläskkotlett, geggade ihop en smarrig coleslaw á la Monki, snodde ihop en rejäl klick vitlökssmör och stekte en portion romansallad. Kan ju tillägga att i min coleslaw finns stekt bacon och stekt lök. Sen var jag mätt, fast gott mätt med energin i behåll och med en stolthet ( lättnad ) att jag vann mot chipssuget.

Hehehehhe, ja fy fasen alltså, jag känner mig så himla glad faktiskt :)

Nu till lite andra saker som händer i mitt liv ( ja jag tänker faktiskt på annat än chips ibland )

Jag har hela mitt hus fullt av byttor just nu med små odlingar och det är så spännande. Det är sticklingar och småplantor av mina växter och så har jag satt en massa tomatfröer, tagetes och lite annat jag inte kommer på just nu. Jag verkligen längtar efter våren nu då jag kan ta växthuset i bruk. I höstas satte jag min egen vitlök och tänk att få skörda sin egen vitlök senare i år, så otroligt kul :) Det är en glädje att odla och äta sin egen mat. I frysen har vi fisk som vi själva fångat och svamp som vi plockat i skogen. Det är så himla gött. Jag kanske skulle odla mina egna potatisar och göra mina egna chips....... :P  Fast nä hihihihi. 

Godnatt på er alla därute. Kom ihåg att traggla er upp på spåret igen om det spårar ur och ha det bra alla ni lyckliga som slipper chipsbegär och andra tråkbegär.

/monki

• Like 4

Ikväll blev det fläskkotlett igen med stekt sallad och vitlökssmör. Satt fint i magen efter 1,5 timmes bowlingträning. Idag har jag inte varit sugen på chips men mitt humör är knasigt. Ena stunden mår jag som vanligt och sen som en blixt från klar himmel så blir jag deppig och gråten är nära, sen poff blir jag normal igen. Heheheheheh. Fasen vad drygt. Fast lite roligt samtidigt, min älskade gubbe kan då aldrig få tråkigt i alla fall. Med mig får han allt i ett  :P Ja och så får jag ju aldrig tråkigt jag heller när jag är så ombytlig. Om jag ska tänka efter lite så kanske jag anar svaret fast jag inte vill veta, jag blir ju trots allt 50 år och då brukar väl såna där knepigheter dyka upp eller....?? Skit samma, just nu mår jag prima och jag vill hålla mig på " må prima " stadiet länge nu. Sen så är det så otroligt kul att spela bowling, har ni inte provat än så gör det. Bowling är en idrott som passar alla och en strike kan alla få. Jag gillar att vara aktiv och mår som bäst när jag får röra på mig. Jag är övertygad om att vi är gjorda för rörelse. En annan form av rörelse som är kul är vattenträning i alla dess former, vattengympa, simning, vattenjogging mm och sen ett underbart bastubad. Man får aldrig låta sin kropp bli en dålig anledning för att inte röra på sig. I vatten blir man ju nästan viktlös och det sliter inte på kroppen lika mycket. Jag har träffat så många underbara exempel på vad bra det är att få röra på sig, bl a en jättegammal dam som haft ett flertal  hjärtoperationer och hade alla möjliga sjukdomar och blivit avrådd från sin doktor att motionera och vet ni vad, det struntade hon i. Ja nu menar jag absolut inte att man ska strunta i vad ens läkare säger, men det var hennes fantastiska livsinställning att så länge hon kunde röra på sig så skulle hon göra det oavsett vad någon sa :) Den gamla damen var för övrigt 89 år och en av mina flitigaste vattengympadeltagare :)

På den tiden visste jag inget om lchf tyvärr utan körde på med mycket kolhydrater, särskilt bröd, fast då höll jag igång jämt och var en smal vältränad människa.

Ja nu blev det mycket svammel, men det jag vill ha sagt är att må så bra ni kan så länge som möjligt och ha så roligt det bara går. Det gör man bäst genom att äta riktig mat och njuta av livet samt röra på sig. Och skratta! Ett rejält gapflabb är ju så gött, du vet när man knappt kan andas, man kvider, tårarna sprutar.

Ja det var nog allt för denna gång.

Ha det bra alla här på forum, alla ni som redan lyckats, alla ni som är på gång och till er som tvekar....tveka inte :)

Natti!

• Like 3

• 2 weeks later...

Hejsan på er alla!

Idag har jag köpt fröer. Blomkål, bönor, dill, gurka och broccoli :) Redan gror tomaterna, spetspaprikan och lite andra kul saker här hemma. Jag älskar senvintern när man börjar ana att våren är på ingång. Ute sjunger fåglarna, det droppar från taket, inne är det byttor lite överallt med förodlingar av grönsaker. Det spritter i kroppen och energin börjar ta fart. Så jädrans GÖTT!

Jag har varit iväg några dagar för att vara barnvakt åt mina fantastiska barnbarn och då blev inte mathållningen som den brukar. Det har blivit mackor, korv å makaroner bl a. Jag ska inte säga att jag fått avsmak för sån mat men att få komma hem, steka sig några goda ägg och ett gäng bacon är underbart. Jag märker direkt när jag äter kolhydratrik mat.... heheheheheh, precis om jag skulle blunda och äta. Halsbränna, uppsvälld mage, gasig, paltkoma, energibortfall mm. 

Ja ni kanske säger att jag skulle ansträngt mig och gjort något eget, jaja. Kunde jag kanske.... Fasen alltså, det är inte så lätt alla gånger Men fy vad lätt det är att döma andra människor och tala om för andra ditten och datten.

Men faktum är att jag är ändå rätt nöjd med mig själv och hur jag sköter mig på alla plan. Jag äter bra för det mesta, jag skrattar och är glad för det mesta, jag gör roliga saker för det mesta, jag dömer ingen (för det mesta  :P ).

Jag kan ju bara göra det som är bäst för mig och ta ansvar för mitt eget liv. 

Jag måste bara berätta en sak som jag tycker är ...ja jag vet inte vad jag tycker egentligen. Men när jag var ute på nätet och surfade så kom det upp en sida där det stod "Är du HSP?, testa dig här!  Jag har aldrig hört talas om HSP ( tror jag det var ) så jag var ju tvungen att läsa om det och göra testet :)

HSP står nog för high sensitive person och efter att ha gjort testet så skulle jag vara jättemycket HSP. Hehehehe kan förklara en del saker i mitt liv, men jag trodde det berodde på annat. Visste inte det fanns ett namn för det. Det finns till och med grupper för såna.

Idag har jag läst lite lchf böcker och det är alltid så kul. Min morsa jobbar med böcker i en andrahandsaffär så jag får tag på mycket böcker superbilligt. Jag älskar böcker, kan inte få nog av böcker :)

Nä nu ska jag dra ut och sola mig lite och prata med svartmesar och talgoxar och se om mina fina höns har det bra.

Ha det fint alla forummedlemmar :) Kom ihåg att ha det gött och kämpa på :)

• Like 1

Tjenixen alla glada! Idag är det visst fredagen den 13 och idag blir nog en sån där underbar dag. Igår satt jag ute och drack kaffe och njöt av en strålande sol. Idag snöar det och min stol som jag satte fram igår ute vid fågelhuset är full med snö. Ja men då dricker jag väl kaffe inne idag :) Jag har druckit kaffe med kokosfett idag och det är med blandade känslor jag gör det. Jag har nog inte riktigt bestämt mig om jag ska se kokosfett som något obeskrivligt bra eller inte. Ja jag dör nog i vilket fall en vacker dag :P

Kaffe innehåller ju kolhydrater vilket jag tycker är orättvist då jag älskar kaffe och dricker väldigt många koppar per dag. Jag har försökt att se var dom är för att kanske pilla bort dom med skeden men de verkar ju vara osynliga de små jäklarna.Hehe!

Just nu är det Zoegas " Blue Java " som dricks. Jag provade att sluta med kaffe och det höll i två dagar tror jag och det var ta mig tusan de längsta dagarna i mitt liv. Jag har slutat röka, jag dricker ingen alkohol, äter nästan aldrig godis eller kakor så varför inte sluta med kaffe också tänkte jag. Men nääää, kaffe ska jag ha kvar, fasen vad gott. Särskilt den där första koppen på morgonen och elvakaffet och kvällskaffet och kaffet på maten,hihihihi.

Snart är det dags för LCHF kryssning och tänk vad kul det hade varit att få vara med där, att få "tjöta" LCHF med likasinnade. Men nu blir det ju inte så men kanske finns det en liten möjlighet att åka till Säffle istället. Jag har aldrig varit på LCHF sammankomst förut och det skulle ju vara så himla, fantastiskt, otroligt kul.

Jag älskar att prata riktig mat men har just ingen att bara få grotta ner mig i prat med. 

Nu ska jag faktiskt ta och brygga mig lite kaffe och vänta på att min arbetsförmedlare ska ringa. Bläh alltså, finns nog inte mycket som är så jädrans menlöst som såna samtal. Men de ska ju ha nåt att göra de där förmedlarna och idag ska jag försöka vara trevlig och glad. Jag kan alltså vara så jädrans sur när jag talar med folk från vissa ställen, fast det är ju till min fördel egentligen för då låter de mig oftast vara ifred,heheheheh. 

I förrgår ringde en sån där försäljrtyp och ville erbjuda mig lån på bättre villkor än de jag har idag och då vet ju för fasen inte männniskan ett skit om mig. Jag gick upp i varv och frågade om det verkligen gällde mig då jag var arbetslös och hur visste han om jag hade lån överhuvudtaget. Ajdå! Nä då ville han inte prata mer men jag hade gått igång och började diskutera. De ringer nog inte därifrån igen inom de närmsta åren.

Tänk ifall nån kunde ringa och prata LCHF istället, då skulle jag ju bli så himla glad. Prata erfarenheter, fördelar, missöden, skratta, tjöta, våra bokval mm. Mina barn är trötta i öronen, min morsa också, säkerligen även min älskade gubbe även om han aldrig skulle säga det. Men jag tröttnar inte på att prata bra mat :)

Därför är det faktiskt lite skönt att få skriva här på Forum och bara få vara med i LCHF gängen på så vis. Och här blir ju ingen lidande, då man inte behöver läsa sånt man inte har lust med.

Nämen, nu glömde jag ju att jag skulle göra kaffe! Ha en trivsam helg alla forumläsare. 

Kram Monki

• Like 1

• 2 weeks later...

Goddag alla glada! Snart slipper jag vara arbetslös längre och det ska bli sååå skönt att få börja jobba. Det är så stressande att gå hemma och vara tvungen att vara inne i systemet med arbetsförmedlingar osv. Mitt ätande har inte varit optimalt på ett tag och det är så himla drygt. Vardagarna går bra men på helgen blir jag så himla sugen på chips bl a. Jag får inte bukt med det och i fredags så hade jag inte köpt nåt sånt och var sur hela kvällen så min kära sambo undrade lite försynt om vi inte skulle köpa lite chips på lördagen. Ja så det blev chips i lördags och jag mådde så himla gött till en början och sen mådde jag dåligt som gett efter för de där förbannande chipshelvetena :angry:

Ja så är det, tyvärr. Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag får begär av chips och just till helgen. Det känns inte alls bra, det är absolut inga bra tecken. Har ni några bra tips om substitut för chips tar jag tacksamt emot och har ni nån idé om varför jag blir sugen så....

Jag har förvisso varit på irrvägar förut och kommit tillbaka utan bekymmer men detta är jobbigt, ledsamt, skämsigt, så förbenat drygt, så irriterande, så fantastiskt tråkigt. Så just nu är jag väldigt osams med mig själv.Det är inte kul att inse att detta är ett beroendeproblem,men vad kan det annars vara, jag blir liksom förbytt,suck.

Så ni förstår att det ska bli extra skönt att börja jobba och försöka få annat att tänka på. 

Nu till lite mer positiva saker.

Jag har skaffat mig en ny hobby och det är chiliodling. Jag har beställt några olika sorters frön och ska bygga en liten odlingsstation i ett akvarium. Kanske jag skulle bita i en stark chili när chipssuget kommer,hmmm. 

Det finns inget som är så roligt som att odla. Så ett litet frö och sen blir det något ätbart. På mina fönsterbrädor har jag fullt med små anläggningar och bland det som redan tittat upp är gurka, tomat och blomkål. 

Jag har en massa växter också hemma som jag förökar genom sticklingar mm. Det är sjukt kul alltså och så pysslar jag med en massa annat, t ex så gör jag egna drömfångare av virkade dukar, jag gör pärldekorerade spaljéer mm. Så att jag överhuvudtaget hinner med att äta chips är ju egentligen ett mysterium.

Ge mig gärna ett pepp eller en spark i röven, det behöver jag.

Kram på er/Monki

• Like 1

Chips är gott, det är bara att konstatera! När jag var liten kunde jag äta så mycket chips på lördagskvällen så det slutade med att jag kräktes. Det hände flera gånger. I vuxen ålder har jag därför undvikit chips så mycket som det går. Kan inte äta det i normala mängder och mår illa nästan direkt. Känslorna från barndomen kommer tillbaka som ett brev på posten. Sedan är det ju så att chips är "typ förbjudet" i alla dieter - spelar ingen roll om det är LCHF, VV eller tallriksmodellen. Och oftast har det ju varit någon diet som som ska följas :).

Något som jag tycker är gott och som i alla fall jag nöjer mig med och blir nöjd av (inte bara känslan av att vilja ha mer, mer, mer) är chips av ost och chips av lufttorkad skinka som jag gör i ugnen. Är det saltet man vill åt och accepterar en del kolhydrater kan man göra saltade, rostade mandlar. Koka upp 2 dl vatten, 3 msk salt och 2 msk smaklös olja. Dra från plattan och häll i 200 gram mandel med skal som får ligga och dra en stund. Häll sedan av vattnet och häll ut mandlarna på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen 10 minuter på 200 grader. Låt svalna! Bättre än chips i alla fall.

• Like 5

Lilla gumman du är mänsklig... så enkelt är det.

Kombinationen av salt och fett är gudomlig. I mina bättre stunder äter vi rädisor dippade i philadelphiaost. Philadelphia med rejält med vitlök på lite hamburgerkött är gott knaperiknus. Vad sägs om att göra egna rotfruktschips? Rödbetor t ex. Har jag lite jordärtsskockor hemma äter jag mej alltid totalt fyrkantig för där kan jag i te hejda mej. Är man riktigt nyttig kör man grönkålschips... men så nyttig har jag bara varit en gång

• Like 2

Gudd mårrning!

Det är en sak jag inte förstår när det gäller sjukvården. Jag har varit fet (fetare) och haft ont ta mig fasen överallt. Jag har haft väldigt högt blodtryck, halsbränna jämt, ont i lederna, ofta huvudvärk, dåligt immunförsvar mm. Jag har haft vip-kort inom vården och frikorten har jag snabbt jobbat in. För fyra år sedan tog jag tag i mig själv ordentligt och gick ner 25 kg och har blivit av med i stort sett alla krämpor bara genom att ändra min kost till lchf. Visst äter jag liberalare ibland och ibland önskar jag att jag kunde vara striktare lite längre för att få bort de resterande 30 kilona. Men jag mår alltså bra, alla mina värden är jättebra, jag har aldrig eller sällan någon krämpa att tala om. Men lik förbanna så är läkarna helt nollställda och höjer ett varnande finger för lchf med samma jädra visa. Tänk på fettet!!! Ja men varför kan inte bara en endaste läkare bli lite nyfiken och tänka att WOW, denna kvinna har gått ifrån ett vrak till en frisk människa utan att träna eller göra annat än att äta lchf. Fast en sak är jag tacksam för inom vården och det är att min ena doktor i alla fall verkar ha koll på hur kolesterol funkar. Jag har ett högt kolesterol men hon har kollat upp det och säger att då mitt triglyseridvärde är lågt så allt är bara fin fint.

Jag hade jämt så ont förr att jag fick gå på smärtklinik. Där hade de läkare, psykologer, sjukgymnaster och vi fick lära oss en massa om hur vi ska lyfta och hantera smärta. Flera av dom led av en massa olika saker såsom fibromyalgi, krockskador mm. Inte ett ord om att kosten kan ha nån betydelse. Jag var inne där för nåt år sedan och berättade vad frisk jag blivit av att enbart ändra min kost, men ingen respons alls?

Varför är det så svårt att acceptera det faktum att kosten har betydelse. Sist jag gick till min husläkare så bad jag att få ta prover på allt för att se hur jag mår och berättade att jag åt lchf och att jag blivit frisk av det, men ville kolla upp mina värden för att få ett kvitto på att de fortfarande var bra. Ja då fick jag höra att det var farligt att äta lchf, att jag skulle äta varierat, träna, äta regelbundet och fettsnålt. Nä men fy fasiken, jag är så trött att bli pissad på av sk kunniga, utbildade människor. Jag gick inte dit igen och tänker inte göra det i framtiden heller.

Vi är ju trots allt såå otroligt många nu som blir friskare och gladare av riktig mat men vi blir ständigt påhoppade, hånade, tagna för idioter. 

Jag tänker på alla de människor som kan bli bättre, jag ser dom varje dag, släktingar, kollegor, vänner. Men jag kan inget göra och trots att jag är utbildad kostrådgivare så vill de inget veta. Jag får syrliga kommentarer om att jaha, vad äter du nu för tiden. Jag har förvisso gått några enstaka gånger på viktväktarna i slutet på 90-talet men det var inget för mig, annars så är det bara lågkolhydratkost jag provat.

I min släkt, i gubbens släkt, bland mina kollegor så finns det prediabetes, fetma, enorma magbesvär, diabetes mm. Jag har erbjudit flera hjälp men ingen vill ha. 

Min svåger fick gastric bypass och blev han hjälpt av det? Nä han äter gigantiska portioner igen, blir bara fetare, blir alltså helt sjuk när han äter. 

Men jag har gjort vad jag kan och jag kan bara försöka finnas där om de skulle ändra sig nån dag.

Nämen usch vad massa negativiteter det blev, men jag blir så frustrerad ibland över att stå maktlös bredvid och se hur dåligt många mår helt i onödan. Jag blir frustrerad över nonchalansen över alla oss som bevisligen blivit friska/friskare av en kostförändring. Jag kanske är överkänslig, men varför har inte jag nån rätt att få bli tagen på allvar av andra? Trots att de med egna ögon ser hur frisk jag blivit och att mina värden bevisligen är på topp så blir jag nonchalerad av såväl vårdpersonal som delar av släkt, vänkrets, kollegor mm. :( Fast å andra sidan så så kan jag bara göra det bästa för mig sjäv :) 

Lite positivt nu!

Jag mår väldigt bra och så fort jag äter riktig mat så får jag svar direkt av min underbara kropp :)  Mina barn äter bra mat, morsan och hennes gubbe har börjat ta bort en massa onödiga kolhydrater och fått mycket bättre värden  och mår toppen. Syrran försöker äta bra för det mesta och blivit mycket bättre i sin astma Så efter min ägg å bacon frukost så ska jag greja lite här hemma. Alla fönsterbrädor är fulla av små byttor där jag satt frön eller tagit sticklingar av andra växter, i köket är det trångt, bland små egentillverkade små växthus, lådor med saintpauliaplantor, gurkplantor och blomkål. Idag ska jag så chilifrön jag fått på posten, har tömt ett akvarium för att få ett bra växthus för chilin. Jag hoppas bli självförsörjande på vissa saker såsom chili och tomat. 6 olika sorters tomat har jag satt och det ska bli så himla kul när jag kan sätta ut dom i växthuset. I helgen ska jag ha en plan redo när chipssuget dyker upp och jag ska prova att då göra kålrotspommes, eller låta bli att käka nåt över huvud taget. :)

Nä men hörrni, ha det nu så bra alla och är det kämpigt så ge inte upp, och är ni på rätt spår så grattis :)

Nu ska jag odla!

/monki

• Like 3

Ja det dära med chips/snacks...Har en särbo som vägrar att rucka på vanorna. Hans beroende är just snacks/chips/popcorn. Även om det faktiskt inte alltid blir en skål till kvällsfilmen. Varför...jo...för han är så förb***at mätt efter att ha ätit min FETTiga middag. :lol: Haha! Yeah! Från början (för drygt ett år sedan) så sved det i tarmen av sug. Men...nu bekommer det mej inte mycket. Jag tar iofs till nötter/mandlar/ostkuber ibland om jag känner mej "hungrig".

Och så försöker jag få honom att välja chipssorter som jag inte gillar. Typ Dill och gräslök. ;) Jag är läs VAR, helkinkig på vilka chips som är goda... :P

Ha det!

Och lycka till med odlandet! :)

• Like 3

Hej! Jo jag satt ju här och tittade på skid-VM och såg en intervju med Johan Olsson. Tydligen är han jämt sjuk eller skadad. Jag märker att det ofta är så i idrottens värld, magsjuka, förkylningar, halsinfektioner mm. Då började jag fundera hur det är med de idrottare som äter lågkolhydratkost. Hur sjuka är de i jämförelse? Många vittnar ju om att de sällan eller aldrig är sjuka vid lågkolhydratkost och jag vet ju själv att jag sällan är sjuk. Men jag är ju bara en vanlig soffpotatis och långt ifrån en elitidrottare. Är det nån som vet hur det ligger till med de idrottare som äter lågkolhydrat?

Jo och när jag var i affären förut så var jag så hungrig och då blev jag nästan attackerad av en mördarsemla. Fy fasiken vad läskigt  :P

Jag tog skydd bakom disken och plockade med mig en burk skagenröra och rökt lax och skyndade till kassan. Det var nära ögat,heheheh.

/monki

• Like 4

Godkväll...oj är klockan så mycket, kanske får säga godnatt istället,hehe.

Hur många gånger kan man börja ett nytt liv? Varje måndag?

Ja i mitt fall så blir det på en onsdag och imorgon är det visst onsdag. 

Ja alltså så går det inget vidare för mig och det är inte kul. Så nu vet ni det. Hela jag och min skalle är inne i nån sorts accelererande kaos av glädje, uppfinningsrikedom, våryra och chipsätande. Åhhh dessa chips. Pratade med morsan igår och hon har det likadant med dessa chips. Är det ärftligt? :o Ja kanske det, nåt skumt är det i alla fall. Nån brist?

Jag är väldigt duktig på några saker, jag kan inspirera andra, jag har sån glädje och energi när jag tycker nåt är roligt och jag tycker jämt att nåt är roligt. Så till den milda grad att jag nog tröttar ut den mest tålmodiga. Tur för mig att min älskade gubbe har ett tålamod av stål. Men när det kommer till att lyckas med mig själv så blir det fel ibland, jag orkar liksom inte fokusera på samma saker hela tiden. Jag älskar lchf, jag älskar hur bra man kan må av riktig mat, jag tröttnar aldrig på att prata om lchf och värdet av att äta bra mat, jag har klara idéer om hur jag tycker man ska äta. Men varför kan jag då inte vara bäst för mig själv? Ja säg det , den som vet.

Det är ett under att min gubbe aldrig blir otålig på mig, till och med jag själv blir så förbannat trött på mig själv ibland.Han bara konstaterar att jag verkar bara ha en gaspedal och tyvärr så är det så. Men jag vet inte hur jag ska kunna ändra på mig själv. Jag försöker men nu efter 50 år så vet jag inte vad jag ska prova mer. Så då kom jag på den braiga iden att gasa på ännu mer,hehehehehe.

Nä fy fasen alltså. 

Ja men nu till det som fått mig att kanske tänka till lite är att morsan inte är bra och efter samtal med henne så har jag fått veta att vi har hjärt/kärlsjukdomar i släkten och troligtvis är de ärftliga, suck. Morsan har fått kärlkramp i benen och har förkalkade kärl och då har hon ändå alltid skött sig, ätit bra, motionerat, alltid varit smal. Jag har haft en väldigt massa kryp i mina ben och de senaste månaderna har det varit jobbigt. Nu har jag egentligen inte brytt mig eller oroat mig, men nu med vetskapen om sjukdomar i släkten så börjar jag fundera om jag kanske skulle ta en tur till en läkare och ta mig i kragen redan nu med att sköta mig och försöka motverka hjärt/kärlsjukdomar.

Den andra saken som hänt är ju mer banal i sammanhanget, men idag provade jag mina arbetsbyxor som jag ska börja använda om en månad. AHHHHHHH :wacko: Usch, jag kunde knäppa dom men sen inte andas, en stoppad korv, det var jag det. Men så har jag lyckats dra på mig 8 kg sen augusti förra året.

Nu är det så här mina kära vänner, att är man jag, så får man dras med alla mina knasiga sidor men även mina bra sidor. En av mina absolut främsta tillgångar är att jag ger mig inte, trots nederlag så reser jag på mig, kavlar upp ärmarna, spottar i nävarna och kommer igen. Jag har många gånger legat och sprattlat som en halvdöd fisk, varit nere för räkning, men alltid tagit mig tillbaka, sparkat mig själv i röven och rest på mig, skakat av mig gammal skit och ångat på i 320 igen :) :)

Så nu ligger det en härlig fläskkarrebit och väntar tills i morgon, det ska strimlas vitkål och morötter till en härlig majonnäsbaserad coleslaw, det ska göras kryddsmör, stekas ägg, drickas fettkaffe, promeneras och fokuseras på det som faktiskt är viktigast i mitt liv just nu, min egna hälsa. Jag har ätit mig frisk och då skulle det väl vara själve f..n om jag ska äta mig sjuk igen, det vore ju så tråkigt och till råga på allt inför er, mina kära vänner som följt mig på resan till friskhet.

Hoppas ni inte tycker jag är alldeles för tjatig eller virrig men det har varit en lättnad att få skriva av mig här, då jag inte har nån IRL att prata med. Ni är värda guld för mig, tack! :wub:

Nä nu ska jag ta mig en tur bland alla mina odlingar här hemma och natta dom, mina tomater, gurkor, chilisar, saintpaulior, hoyor, blomkålisarna, paprikorna och alla de andra.

/Monki

• Like 6

Tjenis! Idag är det sol ute och det är fantastiskt. Jag hoppas verkligen att snön ville försvinna snart så jag kan börja odla.

Helgen gick över förväntan och sedan i onsdag så har allt gått så himla bra. Kul för mig :) 

Jag var och handlade häromdagen och såg morotspasta i en påse i grönsaksdisken. Då blev jag nyfiken. Jag kollade och i påsen låg det morötter skurna i stavar. Wow! 25 kr kostade paketet med 250 gram och det blir ett kilopris på 100kr/kg. FÖR MORÖTTER!!!! Nä det är faktiskt horribelt. 

Idag var jag tvungen att in till stan så jag tog en sväng i affären för att handla lite. Jag skulle ha krossade tomater och vilken tur att affärens egna märke var på rea. Köp tre och få rabatt. Jättebra. Hmmm ska kolla ingredienserna först, men så tänkte jag för mig själv, vad i jösse namn skulle det kunna vara mer än tomat i krossade tomater. Men se på fasiken, det var tillsatser i!? Kollade på lite andra märken och hittade en burk krossade tomater från italien där det "bara" var tomater i och en procent salt. Sen gick jag vidare och glodde på ingredienser på allt jag köpte ( då jag lyckats kommma ihåg att ta med mig mina läsglasögon). Köpte glasnudlar och i första paketet var det modifierad stärkelse i bla, hittade till slut en med enbart mungobönor och vatten. Likaså i tomatpuré så var de flesta fulla med annat än tomat. Kollade på lite sköna kryddor, bl a en rödcurrykrydda och där var första ingrediens socker! Jag kom inte hem med så många varor men de som ligger i påsen har inga tillsatser i alla fall :) Så jag ska försöka knåpa ihop en soppa med kokosmjölk, champinjoner, färsk ingefära, färsk chili, citrongräs och krossade tomater. Mmmmm nu blev jag hungrig :) I soppan ska jag ha även ha min köttfärsröra med karl-johansvamp som jag gjorde igår.

Något som jag tycker är väldigt tråkigt så är det att det knappt går att få tag i riktig mat idag. Så synd.Allt är sockrat, tillsatsat, myglat, äcklat,hehehe. Jag är faktiskt så trött på att bli lurad, att betala för tillsatser. Mina pengar ska inte gå till att några ska bli snuskigt rika på att luras. Men det är inte så lätt. Jag har 8 mil in till Karlstad och där finns en gårdsbutik med gräsbetat kött till rimliga priser, men att hitta gårdsbutiker här i krokarna som säljer grönsaker mm verkar ju stendött. Så jag ska börja odla själv som sagt, kanske inte så jag har året om till en börja men sen så ska jag göra allt jag kan för att fixa min egen mat. 

Jag måste säga att jag litar inte ett dugg på våra affärskedjor. Helt plötsligt står det "i love eco" på allt, fast allt ser ut som "vanligt". Enda skillnaden är att det står just I love eco på förpackningen och är några kronor dyrare. Kollade på bacon förresten i affären och det står "svenskt kött" på. Så bra, men det är packat i holland??? Mycket konstigt. Ja så är det, bara mygel.

Idag ska jag lägga ett gäng ägg under en av mina hönor så jag ser till att få mer egna goda ägg.Det blir bra det, så lagom till påsk bör jag ha ett gång söta små kycklingar.

I år ska jag även plantera mig ett eller två fruktträd, gärna nåt gott äpple att göra äppelmos av.

Nähä nu är jag hungrig och ska steka mig några goda ägg med lite bacon, min vanliga goda frukost. Ha det fint alla i vårsolen :)

• Like 1

Godkväll!

Varför blir jag så himla sugen på chips? Ja det kan man ju undra! Jag gick runt här hemma och försökte tänka ut nån bra anledning till att ta bilen ner till affären för att köpa en sån där stor påse med elände. Hela kroppen skrek CHIPS!! Ska det verkligen va så här? Jag vet ju hur det blir. Du köper påsen, de första tuggorna är ljuvliga sedan åker resten ner i en sån rasande fart att du omöjligt kan känna varken smak eller glädje. Du tvingar ner de sista chipsen, sen börjar det komma. Fru ågren hälsar på och medan man lider av den äckliga mättnadskänslan så kommer tomheten. Tomheten av att ÄNNU en gång gjort samma misstag. Ja men nu blev det inte så ikväll, tack och lov. Men det var nära. 

Mitt förnuft verkade segra idag och istället för chipsätning drog jag ut i köket och stekte mig en härlig fläskkotlett, geggade ihop en smarrig coleslaw á la Monki, snodde ihop en rejäl klick vitlökssmör och stekte en portion romansallad. Kan ju tillägga att i min coleslaw finns stekt bacon och stekt lök. Sen var jag mätt, fast gott mätt med energin i behåll och med en stolthet ( lättnad ) att jag vann mot chipssuget.

Hehehehhe, ja fy fasen alltså, jag känner mig så himla glad faktiskt :)

Nu till lite andra saker som händer i mitt liv ( ja jag tänker faktiskt på annat än chips ibland )

Jag har hela mitt hus fullt av byttor just nu med små odlingar och det är så spännande. Det är sticklingar och småplantor av mina växter och så har jag satt en massa tomatfröer, tagetes och lite annat jag inte kommer på just nu. Jag verkligen längtar efter våren nu då jag kan ta växthuset i bruk. I höstas satte jag min egen vitlök och tänk att få skörda sin egen vitlök senare i år, så otroligt kul :) Det är en glädje att odla och äta sin egen mat. I frysen har vi fisk som vi själva fångat och svamp som vi plockat i skogen. Det är så himla gött. Jag kanske skulle odla mina egna potatisar och göra mina egna chips....... :P  Fast nä hihihihi. 

Godnatt på er alla därute. Kom ihåg att traggla er upp på spåret igen om det spårar ur och ha det bra alla ni lyckliga som slipper chipsbegär och andra tråkbegär.

/monki

Jädrar i min låda vad jag känner igen mig! Jag hade en period när jag övertalade mig själv till att varje kväll kasta mig ner i bilen och iväg i ett naffs till affären efter chips å annat.

Mmmm vad gott de första tuggorna var ....men sen!! Fy fan och vad jag mådde skit! :angry: :angry:

Detta pågick ganska länge tills jag blev dålig på riktigt - hade yrsel i några dagar och gick till doktorn. Högt blodtryck!

Om det hade med mitt enorma saltintag och annat skit att göra eller inte vet jag inte men den näsbrännan var riktigt nyttig och behövlig för jag la tvärt av med skiten.

Nu har jag inte köpt hem en enda bit godis eller chips på flera månader och det där desperata suget är borta.

Men jag litar inte helt på att fighten är över så det gäller vara på sin vakt :)

• Like 4

Goddag! Ja då var det en vecka sen jag tog tag i mig själv för att få upp mig på rätt spår igen. Och det har gått så himla bra faktiskt. Kul, verkligen kul. Jag måste ju komma i mina jobb-byxor snart,hehe. Tänk vad snopna mina kollegor blir om jag berättar för dom att jag fått fet och inte kommer i mina brallor,höhöhöh. Ja ni läste rätt, jag har fått fet, inte nån förkylning utan det fruktade viruset fet,hehehe. 

Man måste ha roligt tycker jag och må bra hur fasen man än ser ut. Jag kan säga så här att kunna skratta åt saker är en förmån, likaså att kunna skratta åt sig själv och inte ta livet så himla allvarligt. Liksom varför ha tråkigt när man kan ha kul?

I alla fall för oss som egentligen inte har ett jädrans dugg att gnälla över. Det är så väldigt många människor som väntar på nånting för att kunna börja leva. Mer pengar, mer saker, få en smal kropp mm. Ok sen då, när du har allt det där? Då är ju livet faktiskt exakt likadant som när du var fet och fattig  :P Jag har varit smal och vältränad, jag har varit gravt fet och sjuk, nu är jag överviktig och frisk. I alla dessa fall så har jag varit densamma och gjort sånt som jag vill och levt och haft bra stunder varje dag. En smal kropp ger faktiskt inte automatiskt ett fantastiskt underbart liv utan det måste man se till att skaffa sig under tiden.

Att hålla på att traggla med sitt liv är ju faktiskt bara det spännande i sig, det är som en kul resa, som en berg o dalbana ibland och en karusell ibland och några gånger som en vacker skogspromenad. Att äta lågkolhydratkost är för mig väldigt kul och spännande och jag lär mig nya saker hela tiden. Och det är intressant att märka hur maten påverkar mitt humör. Som ni märker nu när jag äter riktig mat så mår jag därefter och när jag äter skräpmat så blir humöret skräp.

Idag ska jag beställa kött från en gårdsbutik och det kött de säljer är från djur som går ute och har det bra och käkar gräs. Deras priser är väldigt bra så även en arbetslös som jag kan ha råd att handla där :)

Tänkte faktiskt prova lammkött denna gång, har aldrig smakat lamm men det låter gott. Sen blir det nog en liten grislåda samt en massa köttfärs. Köttfärs gillar jag verkligen för det går att variera i det oändliga. 

Nu har jag ju fått en ny hobby och det är chiliodling och det är spännande. Jag har aldrig använt mig av färsk chili i min matlagning och det är en helt ny värld för mig. Igår köpte jag  färsk chili i affären och hade i en kycklingsoppa och det var så jättegott och starkt. Medans jag grejade med chilin så var jag ju tvungen att småäta lite av den färska chilin. Hihihihi, mina läppar domnade :D Kul. Jag har mycket att lära.

Blir det som jag har tänkt så kommer jag att få en massa chili i sommar och då blir det även en massa nya frön! Frön som kan bli ännu fler chiliplantor. Naturligtvis delar jag med mig av frön då! Chilin verkar ha en massa bra egenskaper såsom bakteriedödande och smärtstillande.

Jo tillbaka till LCHF. Jag såg en föreläsning på youtube igår av en läkare som pratade om LCHF och det var intressant. Han menade på att när man väl får igång ketosen så kan man dra ner på intaget av fett i maten. För då skulle ju bränslet vara det man har på kroppen. Jag köpte faktiskt det resonemanget, att mycket fett i början var som tändved och sen skulle brasan brinna av det egna fettet. Och nyfiken som jag är så.......

För att förtydliga så tror jag att föreläsaren menade att i början när du äter lchf och stryper intaget av kolhydrater och äter mer fett så sätter du igång ketosen men sen när den är igång så behöver man inte extra fett såsom fettkaffe mm utan det räcker med det som är naturligt i maten.

Jaja, det blir nog bra med allt. Glöm i alla fall inte att leva varje dag, vänta inte på en massa saker först. Livet börjar faktiskt inte när du blivit smal utan det pågår här varje dag. Nu ska jag städa köket och bädda rent sängarna, sånt tråkigt som verkar hänga med en oavsett storlek på kroppen :lol:

Ha det gött i vårsolen alla kämpare!

• Like 3

Idag tog jag en sväng med bilen och lyssnade lite förstrött på radion. Då började de prata om hur vi ska motverka fetmaepidemin i Sverige. Rössner talade lite och sa att de hade provat allt men inget verkade funka. Ja vad säger man. Nu ska de tillsätta nån grupp och försöka hitta svar på en massa saker som redan finns svar på. Hur in i helv....e svårt kan det va???

Jag tror jag måste dra mig ur allt vad media heter för jag orkar snart inte. 

Vi springer alla omkring med mobiler och har nån kollat vad den strålningen gör?

Den mat som finns idag är ju för fasen inte mat, det är en blandning av socker  och e-nummer för att det ska smaka gott så vi vill äta mer. Spelar ingen roll om det är chips, godis, "vanlig" mat. Allt är sockrat. Till och med rent kött idag är fullt med annat. Vi dricker läsk och energidrycker som aldrig förr, hur är det med all läsk i aluminiumburkar?? Det är aspartam i väldigt mycket, till och med i apotekets vitaminer.

Hur är det med flour? Ett gift, som finns i tandkräm. Klor i vattnet??Strålning från datorer mm? Alla utsläpp från bilar och fabriker? Alla mediciner och vaccinationer? Hur är det med teflonpannor? Hur är det med microvågsmat?

Hur är det med alla mediciner som ges till de djuren som föds upp för att bli mat åt oss? Hur är det med all dynga som bönderna sprider ut på åkrarna? Hur är det med den mat vi äter som kommer från djur som inte fått äta artegen föda?

Det är inte konstigt att vi människor får alla dessa sjukdomar. På våra apotek säljs en massa bantningpreparat fulla med socker, smink, godis, drycker sötade med sötningsmedel

Det enda som är konstigt är när sk professorer och andra fina människor står och kliar sig i huvudet och fortfarande tror att allt beror på mättat fett. SUCK! Dessa fina herrar och damer som står som fågelholkar när det finns så många som har blivit friska av bra mat.Är det inte bara att äta mindra, springa mer och skippa smöret?? :o

Om alla börjar äta riktig mat oavsett om skiten är odlad på undersidan, översidan eller på månen så måste det väl ändå vara bättre att äta en egenodlad morot med en egenfångad fisk ihop med ett gäng egenodlade potatisar.Dricka vatten från egen brunn med ett bra filter,bara äta sådant som du vet vad det är. Skippa läsk och skräpmat i alla fall till 90 %

Ja förlåt min frustration, men det är så frustrerande att inte kunna göra något åt dumheterna. Men det är ju pengar som styr hela vår värld idag för det kan faktiskt inte vara möjligt att de här viktipettrarna som är utbildade och intelligenta inte begriper nåt.

För ett år sen lämnade jag in ett medborgarförslag angående fetmaoperationer i mitt landsting och ansåg att före en operation så skulle de få en möjlighet att tala med en utbildad inom LCHF/lågkolhydratkost. Jag menar vad kan bli värre egentligen. Igår fick jag svar, en hel sida bla bla bla bla, jag vi går ju på socialstyrelsens normer och bla bla bla bla. Ja jag visste ju detta men man blir ju ganska så besviken för jag har vid många tillfällen försökt göra skillnad och har lagt ner ett stort arbete i min lilla landsände, men till ingen nytta.

Ja det var allt för mig idag, nu ska jag ut och mata hönsen och fråga dom vad dom anser hur vi ska lösa fetmaepidemin Jag får nog ett mer intelligent svar av dom än det jag hörde på radion. Kluck.kluck.kluck, kuckeli-kuuuu :P .

/surkärringen Monki :rolleyes:

• Like 5

Hej på er alla. Jag ville bara säga hej och berätta att det går bra med maten och inget chipssug på ett bra tag. Konstigt men skönt. Får väl passa på att njuta av lugnet tills vidare :) Hehe

Jag äter inte så jättestrikt utan försöker äta bra mat utan socker och det funkar bra. Nu blir det ju inte så mycket viktnedgång av det men jag har ett lugn i kroppen och blodtrycket ligger stabilt samt att mina andra krämpor försvinner.

Ja alltså det är så bra att äta som jag gör. Egentligen skulle jag vilja vara lite mer strikt och gå ner ett gäng kilon men jag är trots allt nöjd. Bättre att vara överviktig och frisk än gravt fet och sjuk, eller hur :) :)

Nu brottas jag med andra problem just nu som tar lite fokus från chipsproblem och annat. Jag har ett jobb jag ska börja på om en månad och nu så har jag erbjudande om ett annat jobb som jag älskar. Det ena jobbet är 7 månader på säsong och det andra är fram till industrisemestern med chans till förlängning. Jag vill ha båda. Suck. Nu känns ju mina chipsproblem som jag hade som bagateller i jämförelse. Ja ja, hur jag än gör så har jag röven bak  :P

Hoppas det går bra för er därute.

Nu ska jag göra mig i ordning för bowlingkväll :)

Ha det

/monki

• Like 1

Hejsan svejsan alla glada människor!

Nu har vi ju haft en period sen 80-talet när vi inte ska äta fett och alla är hysteriska över en gram fett. Men va fasen alltså, fettfri majonnäs, fettfria yoghurtar, minimjölk och lätta margarin. Inte lärde vi oss nåt av det. Nu ska det inte vara en jädrans kolhydrat i nånting, ord som lowcarbchoklad, lchf-bröd bakat på vetemjöl och lchf-semlor, fakir mm är nya knepiga ord. Hur i helv...e kan en semla nånsin bli lchf? Och varför skippa kolhydraterna helt?

Nu börjar en massa konstiga produkter poppa upp i affärenrna som är rena dyngan men ord som lowcarb och LCHF gör ju att folk köper.

Nä jag blir så ledsen att nåt så bra som riktig mat fortfarande blir dissat.

Läste nyss ett inlägg på facebook om en människa som börjat med lchf superstrikt, tränar dagligen rejält och som inte går ner i vikt. Jo vad gör man då, jo då stryper man mattillförseln nästan helt??? Men! Ja jag vet inte vad jag ska säga snart. Ät människa så kroppen har nåt att få jobba med. Den där stackars kroppen håller väl stenhårt i det lilla fett som kanske finns kvar på kroppen. 

Du kan ju äta ganska bra mängder med härlig broccoli, vitkål och annat utan att det för den skull ger några större mängder kolhydrater. 

Ja men folk får göra som dom vill faktiskt, det konstiga är att alla som börjar med lchf vittnar om att de mår otroligt bra av kosten men fan om det inte händer når på vågen då blir det ramaskri direkt och lchf ratas som nåt som inte är bra eller passar dom.

Hur kan man dissa att må bra, att kroppen faktiskt mår toppen mot att vågen visar några kilo minus. 

Ja den som lever får se vart allt tar vägen men jag är rädd för att fetthysterin har blivit ersatt av kolhydrathysterin.

Ha det gött alla :)

Kramar från monki

• Like 2

Godkväll! Uj vad trött jag är, men har liksom ingen lust att lägga mig än och kan lika gärna skriva några rader.

En av mina stora drömmar är att få träffa en massa lchf:are. lchf-kryssningen hade jag inte råd med och tyvärr är lchf-träffen på Duse förlagd när jag är mitt uppe i sommarplanteringen på kyrkogården och då får ingen av oss ta semester.

Ja ja, vad gör det om 100 år, får förbli en dröm ett tag till. 

Det skrivs en del om att träning inte ger viktnedgång. Alltså jag köper inte det riktigt, för jag tror personligen att du är gjord för rörelse och att rörelse är en av ingredienserna för välmående och bidrar till viktnedgång. Det är lite svårt det där egentligen men jag kan bara relatera till vad jag själv känner när jag rör på mig, då mår jag bra, då blir jag glad, negativa tankar flyr sin kos, problem förminskas, kroppen ler och skrattar, ja alltså jag mår helt enkelt bra av rörelse på alla de möjliga vis. Jag kan kanske förstå resonemanget att hård träning på gym inte är det ultimata för viktnedgång men jag tycker ändå att all rörelse borde främjas. Promenera, cykla, simma, dansa, hoppa rep, städa, vattengympa, bowling, innebandy, styrketräna, spinning, trädklättring, klippa gräs, jaga olydiga höns, digga till musik när ingen ser dig  :lol: , plocka svamp, ro en båt, rensa ogräs, jogga, springa maraton, triathlon , åka vattenrutschbana i ett äventyrsbad, hjula, pilates, yoga, ja listan kan göras lång.

Hmm nu piggnade jag till bara av tanken på en långpromenad i vårsolen :) Fast nu ska det ju bli regn i morgon och det positiva med det är att då kan ju snön försvinna och det tråkiga är att jag missar solförmörkelsen. Fast jag fick ju med mig ett vackert norrsken i veckan.

Jag behöver gå ner mina återstående 35 kg och det är så himla svårt att hitta en bra rutin för det jag vill göra. Jag vill äta bra, röra på mig och få fart på mig själv, men det går inte så bra. Jag känner mig så jädrans stressad fast jag inte vet varför. Ni vet den där känslan man får när man är försenad till något eller känslan av att ha glömt något viktigt. Mina ben är svullna, min puls är hög och jag känner mig knepig liksom. Jag ägnar mycket tid till ingenting och nu måste jag verkligen ge mig själv en spark därbak. Tur jag ska börja jobba snart, då blir jag tvingad att göra nåt vettigt  minst 8 timmar varje dag, hehe och det brukar göra susen med min kropp och min knopp.

Jag hoppas ni andra har det bra och lyckas bra med det ni gör och uppnår det ni vill göra. Trots motgångar med jämna mellanrum så tycker jag att det är så kul med att försöka göra bra saker för sig själv, t.ex äta sånt som är bra. Själva resan är ju en otroligt rolig utmaning. Jag hoppas alla kunde känna detsamma och inte bli helt förtvivlade när det inte händer det som ni tänkt. Själv så ställde jag mig på vågen idag och det var inte kul. Trots bra mathållning så har jag gått upp ett gäng kilon och kroppen känns inte i topp. Men så är det, kavla upp ärmarna och spotta i nävarna och ta nya tag :D  Det finns så mycket här i livet som man blir glad av och i morgon är det ju let´s dance som jag tycker är så himla kul. Jag kan skratta ihjäl mig åt David Helenius, vilken dråplig människa.

Ha det fint alla och ha en underbar helg <3 

Monki

• Like 3

Godkväll! Uj vad trött jag är, men har liksom ingen lust att lägga mig än och kan lika gärna skriva några rader.

En av mina stora drömmar är att få träffa en massa lchf:are. lchf-kryssningen hade jag inte råd med och tyvärr är lchf-träffen på Duse förlagd när jag är mitt uppe i sommarplanteringen på kyrkogården och då får ingen av oss ta semester.

Ja ja, vad gör det om 100 år, får förbli en dröm ett tag till. 

Det skrivs en del om att träning inte ger viktnedgång. Alltså jag köper inte det riktigt, för jag tror personligen att du är gjord för rörelse och att rörelse är en av ingredienserna för välmående och bidrar till viktnedgång. Det är lite svårt det där egentligen men jag kan bara relatera till vad jag själv känner när jag rör på mig, då mår jag bra, då blir jag glad, negativa tankar flyr sin kos, problem förminskas, kroppen ler och skrattar, ja alltså jag mår helt enkelt bra av rörelse på alla de möjliga vis. Jag kan kanske förstå resonemanget att hård träning på gym inte är det ultimata för viktnedgång men jag tycker ändå att all rörelse borde främjas. Promenera, cykla, simma, dansa, hoppa rep, städa, vattengympa, bowling, innebandy, styrketräna, spinning, trädklättring, klippa gräs, jaga olydiga höns, digga till musik när ingen ser dig  :lol: , plocka svamp, ro en båt, rensa ogräs, jogga, springa maraton, triathlon , åka vattenrutschbana i ett äventyrsbad, hjula, pilates, yoga, ja listan kan göras lång.

Hmm...funderar... Svullna ben och hög puls... Har du kollat upp din sköldkörtel?

Hmm nu piggnade jag till bara av tanken på en långpromenad i vårsolen :) Fast nu ska det ju bli regn i morgon och det positiva med det är att då kan ju snön försvinna och det tråkiga är att jag missar solförmörkelsen. Fast jag fick ju med mig ett vackert norrsken i veckan.

Jag behöver gå ner mina återstående 35 kg och det är så himla svårt att hitta en bra rutin för det jag vill göra. Jag vill äta bra, röra på mig och få fart på mig själv, men det går inte så bra. Jag känner mig så jädrans stressad fast jag inte vet varför. Ni vet den där känslan man får när man är försenad till något eller känslan av att ha glömt något viktigt. Mina ben är svullna, min puls är hög och jag känner mig knepig liksom. Jag ägnar mycket tid till ingenting och nu måste jag verkligen ge mig själv en spark därbak. Tur jag ska börja jobba snart, då blir jag tvingad att göra nåt vettigt  minst 8 timmar varje dag, hehe och det brukar göra susen med min kropp och min knopp.

Jag hoppas ni andra har det bra och lyckas bra med det ni gör och uppnår det ni vill göra. Trots motgångar med jämna mellanrum så tycker jag att det är så kul med att försöka göra bra saker för sig själv, t.ex äta sånt som är bra. Själva resan är ju en otroligt rolig utmaning. Jag hoppas alla kunde känna detsamma och inte bli helt förtvivlade när det inte händer det som ni tänkt. Själv så ställde jag mig på vågen idag och det var inte kul. Trots bra mathållning så har jag gått upp ett gäng kilon och kroppen känns inte i topp. Men så är det, kavla upp ärmarna och spotta i nävarna och ta nya tag :D  Det finns så mycket här i livet som man blir glad av och i morgon är det ju let´s dance som jag tycker är så himla kul. Jag kan skratta ihjäl mig åt David Helenius, vilken dråplig människa.

Ha det fint alla och ha en underbar helg <3 

Monki

Hallon ballon :)

Fasen vad glad jag blir av alla vackra historier om dessa människor som lyckats gå ner en massa i vikt och blivit friska/friskare. Vilken underbar inspiration jag får.

Jag känner lite just nu att jag har kniven mot strupen, att det blivit skarpt läge. Om två veckor börjar jag jobba och jag kan inte knäppa mina jobbyxor :P  Så igår började jag att träna pilates. Jag höll på i 40 minuter med olika sorters övningar som verkade jättesimpla. Vaknade inatt av att jag hade så himla ont i ben och höfter. I morse tog jag mig knappt ur sängen. Suck. Försökte mjuka upp min stela och onda kropp med en promenad i vårsolen. Jag hade väl gått en halvtimma när jag kände att mina ben och höfter gjorde ont så det blev en ganska så jobbig väg tillbaka,hahahah. Fast är man envis som en åsna som jag tycks vara ibland så försökte jag liksom gå i rask takt ändå och med tonerna av rivig dancemusik så tog jag mig hem :)

Sen så blir det 1,5 timmas bowlingträning ikväll. Jag har en sån där märklig grej att jag tror att den bästa medicinen mot ont är rörelse och hittills så har jag haft rätt många gånger.

Jag har varit så himla slarvig med maten för länge nu och nu har jag varit tvungen att ta till nåt som jag egentligen inte brukar. Jag skriver upp allt jag äter och planerar min mat noga. Max 60 gram proteiner och max 20 gram kolhydrater per dag. Väger allt jag ska äta. Detta är något som jag egentligen tycker är tråkigt men jag måste verkligen försöka komma på banan igen, inte bara tillfälligt utan på mycket längre sikt, förhoppningsvis massor av år :rolleyes:

Ja den som lever får se :)

Ha det gött alla glada :)

monki

• Like 2

Hejsan! 

Ibland så är jag och min kropp inte riktigt eniga med vad som är bäst för mig. Jag vill röra på mig, träna, gå raska promenader, bli svettig, få igång hela mitt maskineri. Det har inte lyckats sen 2003 och jag stönas fortfarande med att försöka. Förra veckans inspiration med pilates , promenader och en massa bowling var jättekul, en stund. Maten gick så himla bra och jag kände mig så glad. Men min kropp verkar ju inte vilja ha nån träning och jag har knappt kunnat gå, inte kunnat sova på nätterna, benen är svullna, pulsen är hög, min kropp samlar vätska. Blodtrycket har gått upp och jag mår kanske inte så bra. Det blev visserligen en bowlingmatch i helgen men det gick bra tack och lov. Annars så har jag inte orkat göra några mer avancerade rörelser såsom promenera, dammsuga eller pilates :P

Jaja, maten går i alla fall bra och efter att ha läst lchf-tidningen nu på morgonen så känner jag bara glädje och framåtanda. Tänk vad jag gillar Skaldeman,hehehe, vilken skön typ :)

På tal om mat så har jag beställt kött från en gårdsbutik strax utanför Karlstad. Där har de kött som är så himla fint, så otroligt smaskigt och till verkligt bra priser. Mmmmmm och snart börjar ju grillsäsongen. Förhoppningsvis så blir det grillat till påsk. Visserligen så är det en del snö kvar men det struntar jag i nu, för nu tänker jag ha vår.......Hmmm nu vet jag kanske varför jag fått så himla ont överallt,heheheh. Jag måste ju ha teflonminne. Det kom ju en jädrans hög med snö i veckan och jag fick skotta i flera timmar, tung äcklig blötsnö. Hahaha. Ja så är det, minnet är kort.

Jo jag skrev ju upp vad jag åt under några dagar förra veckan och jag ligger allt högt på proteinerna och det är svårt att äta tre måltider och hålla sig inom de gränser jag har satt. Så jag äter två mål istället och ev. ett mellanmål. Kolhydraterna är jag ganska bra med och ligger väl runt en 4 energiprocent kolhydrater en normaldag. Jag försöker också dricka lite mer vatten men det är faktiskt så svårt att komma ihåg. Konstigt att jag aldrig glömmer att dricka kaffe :D

Nu laddar jag inför kvällens bowlingspel och hoppas jag och min lagkamrat vinner ikväll. Bowling är så himla kul. Ha det så bra alla vänner och om vi inte hörs innan så hoppas jag alla får en underbar påsk :)

/monki

• Like 2

Hejsan! 

Ibland så är jag och min kropp inte riktigt eniga med vad som är bäst för mig. Jag vill röra på mig, träna, gå raska promenader, bli svettig, få igång hela mitt maskineri. Det har inte lyckats sen 2003 och jag stönas fortfarande med att försöka. Förra veckans inspiration med pilates , promenader och en massa bowling var jättekul, en stund. Maten gick så himla bra och jag kände mig så glad. Men min kropp verkar ju inte vilja ha nån träning och jag har knappt kunnat gå, inte kunnat sova på nätterna, benen är svullna, pulsen är hög, min kropp samlar vätska. Blodtrycket har gått upp och jag mår kanske inte så bra. Det blev visserligen en bowlingmatch i helgen men det gick bra tack och lov. Annars så har jag inte orkat göra några mer avancerade rörelser såsom promenera, dammsuga eller pilates :P

Jaja, maten går i alla fall bra och efter att ha läst lchf-tidningen nu på morgonen så känner jag bara glädje och framåtanda. Tänk vad jag gillar Skaldeman,hehehe, vilken skön typ :)

På tal om mat så har jag beställt kött från en gårdsbutik strax utanför Karlstad. Där har de kött som är så himla fint, så otroligt smaskigt och till verkligt bra priser. Mmmmmm och snart börjar ju grillsäsongen. Förhoppningsvis så blir det grillat till påsk. Visserligen så är det en del snö kvar men det struntar jag i nu, för nu tänker jag ha vår.......Hmmm nu vet jag kanske varför jag fått så himla ont överallt,heheheh. Jag måste ju ha teflonminne. Det kom ju en jädrans hög med snö i veckan och jag fick skotta i flera timmar, tung äcklig blötsnö. Hahaha. Ja så är det, minnet är kort.

Jo jag skrev ju upp vad jag åt under några dagar förra veckan och jag ligger allt högt på proteinerna och det är svårt att äta tre måltider och hålla sig inom de gränser jag har satt. Så jag äter två mål istället och ev. ett mellanmål. Kolhydraterna är jag ganska bra med och ligger väl runt en 4 energiprocent kolhydrater en normaldag. Jag försöker också dricka lite mer vatten men det är faktiskt så svårt att komma ihåg. Konstigt att jag aldrig glömmer att dricka kaffe :D

Nu laddar jag inför kvällens bowlingspel och hoppas jag och min lagkamrat vinner ikväll. Bowling är så himla kul. Ha det så bra alla vänner och om vi inte hörs innan så hoppas jag alla får en underbar påsk :)

/monki

Kommer inte ihåg allt du skrivit...och är för lat för att läsa hela tråden igen... :P men... Har du kollat din sköldkörtel?

Sova dåligt, svullna ben, en kropp som binder vätska, hög puls... (vilket det troligen blir av vätska i kroppen - egen teori...)

stämmer bra på mig...Plus en vikt som bara gått upp trots strikt LCHF, och då menar jag mycket strikt...

Har fått börja äta Levaxin då jag hittat en läkare som tittar på mina symtom och inte mina provresultat. För varje dosökning ser jag resultat men jag har ännu en bit kvar till optimalt mående...

• Like 1

Morrn!

Igår så glodde jag på allt möjligt om svullna ben, värk i benen och högt blodtryck. Kollade allt möjligt om sköldkörtelproblem. Jag kände att inget av det jag hittade stämde på mig och kände mig lite nedstämd.Då jag äter bra så borde i alla fall inte blodtrycket bli högre. Va fasen är det för galet med mig? Kom på att jag hade några magnesiumtabletter hemma i skåpet som jag provat vid nåt tillfälle. Tänkte att jag tar en sån så kan det inte bli sämre i alla fall. Nästan direkt märkte jag skillnad och värken i benen försvann, tog då en tablett till och efter några timmar var allt helt normalt. Mina kängor som jag inte kunde dra upp dragkedjan på då anklarna var jättesvullna gick hur lätt som helst att dra upp. Blodtrycket som varit runt 155/93 var efter några timmar 120/80. Jag mår prima. Så jag har köpt en burk alla möjliga mineraler och ska ta dom några veckor. Hurra :)

Tänk att det var så enkelt! Otroligt. Ja och så inte nog med det:) inatt sov även mina ben så det känns så himla gött att vakna utvilade, benen och jag :)

Idag ska jag baka paleobröd, ett morotsbröd i långpanna som är väldigt gott. Jag och gubben får besök i påsk och då vill man ju bjuda på riktiga saker :)

På påskbordet blir kallrökt lax, varmrökt regnbågsforell, ägghalvor med majonnäs och räkor och lite annat smått och gott. Till barnbarnen så har jag i år skippat påskägg med godis i och lagt dit leksaker och pysselgrejer istället. 

Nähä om man skulle ta och städa lite, det är ju så kul,hehehe :P

Ha en fin dag på er !

• Like 4

• 2 weeks later...

Hej! 

Mycket har hänt sen sist. Påsken blev så fin med delar av min familj på besök och mina fina barnbarn. Det blev allt lite snask och lite påskmust men inte i några större mängder. Började jobba på tisdagen efter en lång arbetslös vinter och då märkte jag hur otroligt tjock jag faktisk blivit. 10 kilo som märktes väldigt mycket när jag skulle gå och blåsa löv en hel dag med en 15 kilos mackapär på ryggen. Sen på kvällen fick jag maginfluensa och jag har varit otroligt dålig och är fortfarande totalt slut. Ska man se nåt pyttelitet kul i detta så är det att alla påskens extrakilon har försvunnit plus lite till :P  Så nu får jag försöka ta tag i min mathållning på riktigt så i alla fall de där 10 kilona försvinner så jag orkar jobba.

Igår skrev jag på en tråd här inne att jag aldrig ville va utan kaffe. Vad tror ni hände då. Jo min kaffebryggare dog. Kändes som ett tecken, kanske skulle jag prova att sluta ändå. Näää i morse sprack det, så jag fick brygga som förr med kokande vatten i en tratt ner i kaffekannan,hehehehe. Vad gör man inte och så gott det blir när kaffet får stå och svullna en stund först med lite kokande vatten på sig. Tror jag skippar att köpa ny bryggare och gör kaffe på riktigt istället framöver så kanske det blir mer kvalitet på mitt kaffedrickande. 

Jag har läst en del om magnesium efter den konstiga aha-upplevelsen då jag gick ifrån att vara döende till att må kanon av några magnesiumtabletter. Var på hälsokost för att få mig lite bra tips och bra tabletter. Ja men vilka jönsar alltså. De bara prackar på en nåt, de är så jävla säljsugna bara. Suck! 239 kr i sjön för tabletter som inte gör nåt om jag nu inte vill äta 114 tabletter om dan. Jo jag ska allt in och tala om för dom vad jag tycker när jag kommer till stan nästa gång. Var på apoteket och tänkte få hjälp där och talade med en kvinna som verkade veta vad hon snackade om. Jo det var stor skillnad på magnesium och magnesium. Fick gå med bakom disken där hon hade mycket fina magnesiumtabletter. De kostade bara 79 kr så jag slog till. Kom hem och käkade en och fy hellskotta vad vidriga, det var så vidrigt att det går inte att beskriva. Sura så hela ansiktet förvreds och så nån underlig sötma mitt i allt äckel. Kollade innehållsförteckningen....varför gjorde jag inte det innan jag handlade.....och det är aspartam i skiten och lite annat underligt som jag inte fattar varför det ska finnas i en magnesiumtablett. Har nu letat på internet och hittat magnesium som verkar bra och inte innehåller nåt extra underligt. Jag blir fattig.

Konstigt att det inte talas mer om magnesiumbrist, jag verkar ha alla möjliga symptom på det. Det är ju en djungel av vitaminer och mineraler som ska samverka och magnesium verkar ju vara inblandat i det mesta som ska ske i kroppen.

Ja,ja man lär så länge man lever. 

Skönt i alla fall att det är fredag och att jag får helgen på mig att piggna till. Nu börjar det äntligen bli vår här i kylskåpet och jag vill ju få ut mina tomater, gurkor och chilisar till växthuset. 

Jo är det nån annan här på forum som har koll på magnesiumgrjes tar jag gärna emot tips på bra tabletter mm.

Ha en fin helg

/monki

Hej! 

Mycket har hänt sen sist. Påsken blev så fin med delar av min familj på besök och mina fina barnbarn. Det blev allt lite snask och lite påskmust men inte i några större mängder. Började jobba på tisdagen efter en lång arbetslös vinter och då märkte jag hur otroligt tjock jag faktisk blivit. 10 kilo som märktes väldigt mycket när jag skulle gå och blåsa löv en hel dag med en 15 kilos mackapär på ryggen. Sen på kvällen fick jag maginfluensa och jag har varit otroligt dålig och är fortfarande totalt slut. Ska man se nåt pyttelitet kul i detta så är det att alla påskens extrakilon har försvunnit plus lite till :P  Så nu får jag försöka ta tag i min mathållning på riktigt så i alla fall de där 10 kilona försvinner så jag orkar jobba.

Igår skrev jag på en tråd här inne att jag aldrig ville va utan kaffe. Vad tror ni hände då. Jo min kaffebryggare dog. Kändes som ett tecken, kanske skulle jag prova att sluta ändå. Näää i morse sprack det, så jag fick brygga som förr med kokande vatten i en tratt ner i kaffekannan,hehehehe. Vad gör man inte och så gott det blir när kaffet får stå och svullna en stund först med lite kokande vatten på sig. Tror jag skippar att köpa ny bryggare och gör kaffe på riktigt istället framöver så kanske det blir mer kvalitet på mitt kaffedrickande. 

Jag har läst en del om magnesium efter den konstiga aha-upplevelsen då jag gick ifrån att vara döende till att må kanon av några magnesiumtabletter. Var på hälsokost för att få mig lite bra tips och bra tabletter. Ja men vilka jönsar alltså. De bara prackar på en nåt, de är så jävla säljsugna bara. Suck! 239 kr i sjön för tabletter som inte gör nåt om jag nu inte vill äta 114 tabletter om dan. Jo jag ska allt in och tala om för dom vad jag tycker när jag kommer till stan nästa gång. Var på apoteket och tänkte få hjälp där och talade med en kvinna som verkade veta vad hon snackade om. Jo det var stor skillnad på magnesium och magnesium. Fick gå med bakom disken där hon hade mycket fina magnesiumtabletter. De kostade bara 79 kr så jag slog till. Kom hem och käkade en och fy hellskotta vad vidriga, det var så vidrigt att det går inte att beskriva. Sura så hela ansiktet förvreds och så nån underlig sötma mitt i allt äckel. Kollade innehållsförteckningen....varför gjorde jag inte det innan jag handlade.....och det är aspartam i skiten och lite annat underligt som jag inte fattar varför det ska finnas i en magnesiumtablett. Har nu letat på internet och hittat magnesium som verkar bra och inte innehåller nåt extra underligt. Jag blir fattig.

Konstigt att det inte talas mer om magnesiumbrist, jag verkar ha alla möjliga symptom på det. Det är ju en djungel av vitaminer och mineraler som ska samverka och magnesium verkar ju vara inblandat i det mesta som ska ske i kroppen.

Ja,ja man lär så länge man lever. 

Skönt i alla fall att det är fredag och att jag får helgen på mig att piggna till. Nu börjar det äntligen bli vår här i kylskåpet och jag vill ju få ut mina tomater, gurkor och chilisar till växthuset. 

Jo är det nån annan här på forum som har koll på magnesiumgrjes tar jag gärna emot tips på bra tabletter mm.

Ha en fin helg

/monki

Kostdoktorn har länkar till bra kosttillskott, däribland magnesium. :-)

Tack! Ibland ser man inte träden för all skog,höhö. Tyvärr så är ju de flesta tabletter och kapslar så stora och då klarar jag inte att äta dom. Har hittat magnesium som man blandar ut med varmt vatten och kanske beställer jag det,

Magnesiumpulver Magnesium från tre olika källor
Bästa sättet att få i sig magnesium. Två teskedar (5 g) löses upp i varmt vatten och drickes. Magnesiumet joniseras och tas upp så gott som omedelbart. Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler som medverkar i närmare 300 enzymprocesserer, fler än något annat mineral. Gör så att musklerna kan slappna av efter sammandragning. Två teskedar ger ca 400 mg rent magnesium plus 250 mg C-vitamin. Magnesium i form av: glukonat, citrat och karbonat. 280 gram - 56 doser - 5 gram pulver per dos.
Låter ju bra i mina öron men jag har ju redan gjort två otroligt dåliga köp så....

Det blev Salus flytande magnesium med en massa örter och annat i, smakar faktiskt ganska gott. Samma som gör blutsaft. Jag har alltid kört med blutsaft när jag känner att jag behöver mer energi. Det ska bli intressant att se hur deras magnesium fungerar. Jag känner mig både upprymd och nyfiken. Att det skulle ta mig ända till min 50-årsdag ( nästan ) att upptäcka vad som kanske har fattats mig i hela mitt vuxna liv :)

• Like 1