Jump to content

Johanna63

Recommended Posts

Hej!

En vecka i influensans tecken och med en hosta som inte är att leka med så kapitulerade jag i morse för en sked hostmedicin, cocillana etyfin. Upps så söt!!! Men djäddrans så effektiv! Skulle vilja komplettera med någon halstablett men vill inte ta något som triggar igång sockerbegäret. Är det någon som har något bra att rekommendera? Är helt slut och irriterad i halsen av allt hostande och behöver något som lenar. Tacksam för all hjälp och förslag! Fortsatt trevlig lillelördag! :-)

Hej!

En vecka i influensans tecken och med en hosta som inte är att leka med så kapitulerade jag i morse för en sked hostmedicin, cocillana etyfin. Upps så söt!!! Men djäddrans så effektiv! Skulle vilja komplettera med någon halstablett men vill inte ta något som triggar igång sockerbegäret. Är det någon som har något bra att rekommendera? Är helt slut och irriterad i halsen av allt hostande och behöver något som lenar. Tacksam för all hjälp och förslag! Fortsatt trevlig lillelördag! :-)

Zyx, från apoteket. Smärtlindrande samtidigt. Har funkat för mig som nödmedicin. :)

• Like 2

Dottern tog Zyx när hon hade ont i halsen, men hon missade att läsa på doseringen 1 tablett 3 ggr dagligen så hon tog flera. Tyvärr kommer jag inte ihåg på vilket sätt, men hon reagerade negativt och kommer aldrig att ta dom igen. Dom innehåller dessutom aspartam.

• Like 1

• 1 month later...

Vet inte vad det finns i Sverige men i Amerikat finns Nighttime. Törs inte titta på innehållet men en sked så sover man som en stock och hostar inte. Finns som piller med. Även Daytime som är detsamma men utan att göra en trött. Som tur är är jag nästan aldrig sjuk men naturligtvis blev jag smittad på planet till Florida i oktober. Satt en massa småbarn runtomkring och snörvlade, dom smittade min rumskamrat som smittade mig. Flygplan är ett elände.

• Like 1

Vet inte vad det finns i Sverige men i Amerikat finns Nighttime. Törs inte titta på innehållet men en sked så sover man som en stock och hostar inte. Finns som piller med. Även Daytime som är detsamma men utan att göra en trött. Som tur är är jag nästan aldrig sjuk men naturligtvis blev jag smittad på planet till Florida i oktober. Satt en massa småbarn runtomkring och snörvlade, dom smittade min rumskamrat som smittade mig. Flygplan är ett elände.

O småbarn är giftigare än kobror.. ;)

• Like 3

Kanske inget svar på ursprungsfrågan, men chili?

Sägs smärtstilla genom att driva på endorfin, och det ökar nog salivproduktionen vilken kanske kan lösa lite i halsen. Provade själv för några dagar sedan, hade dock endast irritation i halsen, inte hosta. Funkade för mig! 

Och det höjer väl också kroppstempen lite, vilket kan hjälpa immunförsvaret. (Dock inte om man redan har feber.)

• Like 1

Jag har också vääldigt tjock hals innåt (!) och nog lite feber inatt... :wacko: Efter en låång bussresa (till Prag) och så hem till nattarbete....

Dricker ett te som heter equinacea! och ett annat throat comfort eller något liknande, känns bra iallafall...

mkt filtar och mkt vila (när det är möjligt)