Ulla77

GÅR bara upp

Recommended Posts

Har fuskat med LCHF länge men aldrig fixat det fullt ut. Tyckte jag åt mycket fett men gjorde det inte. Vikten pendlade mellan 90-95. Nu har jag kört strikt LCHF i 45 dagar och vikten har krupit upp till 98. Snart ge jag upp. Jag går upp och maten börjar bli lika tråkig som andra dieter. Kött och smör, minimalt med grönsaker, ingen mjölk. Vad gör jag för fel?????

Vet att denna fråga kommer ofta. Jag tror på ideen med LCHF men tron gör inte så att kilona försvinner.

Behöver pepp'!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fuskat med LCHF länge men aldrig fixat det fullt ut. Tyckte jag åt mycket fett men gjorde det inte. Vikten pendlade mellan 90-95. Nu har jag kört strikt LCHF i 45 dagar och vikten har krupit upp till 98. Snart ge jag upp. Jag går upp och maten börjar bli lika tråkig som andra dieter. Kött och smör, minimalt med grönsaker, ingen mjölk. Vad gör jag för fel?????

Vet att denna fråga kommer ofta. Jag tror på ideen med LCHF men tron gör inte så att kilona försvinner.

Behöver pepp'!!!!!!

Ett vanligt fel är för mycket proteiner. Ligg på 1 gr/önskat kilo kroppsvikt. Kött innehåller ca 20%, mejerier lite mer. Jag skulle inte äta minimalt med grönsaker. Ät så mycket du vill av ovanjordsgrönsaker. Så mycket fett så att du blir mätt.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fuskat med LCHF länge men aldrig fixat det fullt ut. Tyckte jag åt mycket fett men gjorde det inte. Vikten pendlade mellan 90-95. Nu har jag kört strikt LCHF i 45 dagar och vikten har krupit upp till 98. Snart ge jag upp. Jag går upp och maten börjar bli lika tråkig som andra dieter. Kött och smör, minimalt med grönsaker, ingen mjölk. Vad gör jag för fel?????

Vet att denna fråga kommer ofta. Jag tror på ideen med LCHF men tron gör inte så att kilona försvinner.

Behöver pepp'!!!!!!

Sköldkörteln? Har du koll på dina värden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tycks inte i början inse att Lchf faktiskt rekommenderar mindre protein än tex GI Atkins eller medelhavskost

Så att bara äta kött och fett blir inte rätt

 

Lchf är en fettkost inte en proteinkost :)

Se till att inte äta mer än 20% protein och fixa mättnaden med mer fett

Håll inte igen på grönsakerna men satsa mest på ovanjordvarianterna

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fuskat med LCHF länge men aldrig fixat det fullt ut. Tyckte jag åt mycket fett men gjorde det inte. Vikten pendlade mellan 90-95. Nu har jag kört strikt LCHF i 45 dagar och vikten har krupit upp till 98. Snart ge jag upp. Jag går upp och maten börjar bli lika tråkig som andra dieter. Kött och smör, minimalt med grönsaker, ingen mjölk. Vad gör jag för fel?????

Vet att denna fråga kommer ofta. Jag tror på ideen med LCHF men tron gör inte så att kilona försvinner.

Behöver pepp'!!!!!!

Varför inte prova med MYCKET ovanjordsgrönsaker?

Tex smothie på avocado, med bladgrönsaker som mycket spenat/bladpersilja/(grönkål när magen blir mer van), en bit purjolök, en liten bit ingefära, lite peppar eller en bit röd chilifrukt, citronsaft och lite salt. Allt rått förstås och i små mängder i början.

Sedan ångad vitkål/rödkål/annan kål eller blomkål/broccoli. De förstnämnda mixas med smör och de andra mosas med smör. Dessutom färgglada grönsaker som paprika eller lite morötter, kålrot eller rödbetor.

 

Speciellt smothien som har mycket härlig smak gör mig väldigt nöjd och mätt! Dessutom gör alla grönsakerna att man får bra värden på Matkalkyl.se så man äter väldigt hälsosamt även utan mjölkprodukter om ser till att få i sig lite nötter också.

 

Själv läser jag Terry Wahls bok "The Wahls Protocol" (på engelska) pgra min autoimmuna sjukdom. Hon hade själv väldigt svår MS som hon lyckades bota mer eller mindre. I hennes bok rekommenderar hon väldigt mycket grönsaker och förklarar också varför!

 

Hon har hållit ett föredrag på TED talks på youtube!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara äter kött och smör har du nog inte riktigt greppat konceptet. Har du läst på här? http://www.kostdoktorn.se/lchf

 

Sen det viktigaste - var inte rädd för fettet... För äter du för lite fett och minimalt med kolhydrater, är det ju risk att proteinintaget blir för högt, vilket kan orsaka viktuppgång.

 

Jag kan för mitt liv inte tycka att denna mat är tråkig  :)

 

LCHF-mat2-ffffff-800x275.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem hos kostdoktorn ett tag, läst skaldeman, Annika D och en hel del annat. När måttlig LCHF inte hjälpte så tänkte jag att jag kör fullt ut som ex. Tommytappar. Trodde att nu jävlar ska det hända saker. Trodde att ju mer extremt ju bättre. har fått uppfattningen av många här att det är så. är det fler som misslyckats när de trott sig göra LCHF mycket strikt? Äter inga mängder med protein men MYCKET fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du äter mycket fett, vilken typ av fett äter du förutom smör? Och vad är MYCKET fett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag äter kött, mest gris och kyckling, ca 200-250 gram och 50 gram smör tre ggr per dag. Häller på grönsallad för att det ska kännas och smaka lite grönt. Håller mig mätt, det är gott men tycker att det är lite trist. Vanlig LCHF är mer än ok men för mig var det ingen väg ner i vikt.

Behöver gå ner till 77 kg vilket inte är för lite till mina 178 cm.

Tränar också, både styrketräning och promenader flera gr i veckan.

Har testat kokosfett men mår illa av smaken så smör är vad som gäller. Om jag gör en riktig salladsvinegrätt så tar jag olivolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyckling är många gånger en effektiv viktnedgångstoppare. Mer nominella proteiner per hektot än t.ex i fläsk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energiinnehåll i runda slängar: 400 kcal + 160 kcal om jag nu råknar rätt * 3 per dag ger ett kaloriunderskott. Jag ligger på mellan 77 och 80 kg beroende på hur mycket kreatin och kh jag trycker i mig. Min grundenergiförbränning ligger på 2300 kcal och tränar jag så ryker ytterligare 700 kcal per timme träning. 

 

Mitt förslag är att du inte ändrar för mycket men börjar äta mer mat. Börja där och ät lite mer liberalt om det inte fungerar. Det kan ju vara så att du är en av dom som inte ska köra strikt?

 

Träning på energiunderskott = Stress = kroppen fungerar inte som man vill. Det finns massor skrivet om detta i speciellt träningsdelen av forat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyckling är många gånger en effektiv viktnedgångstoppare. Mer nominella proteiner per hektot än t.ex i fläsk. 

Vad är ett nominellt protein?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag äter kött, mest gris och kyckling, ca 200-250 gram och 50 gram smör tre ggr per dag. Häller på grönsallad för att det ska kännas och smaka lite grönt. Håller mig mätt, det är gott men tycker att det är lite trist. Vanlig LCHF är mer än ok men för mig var det ingen väg ner i vikt.

Behöver gå ner till 77 kg vilket inte är för lite till mina 178 cm.

Tränar också, både styrketräning och promenader flera gr i veckan.

Har testat kokosfett men mår illa av smaken så smör är vad som gäller. Om jag gör en riktig salladsvinegrätt så tar jag olivolja.

Vidare är det ju så att det blir trist om man gör samma sak hela tiden. Här är det bara du som kan avgöra vad som är kul mat, men det är inte fel på LCHF. LCHF innehåller i princip allt utom pasta, socker och rotknölar av de flesta former och det är ganska mycket mat kvar faktiskt... Som skrevs ovan: Kolla efter lite nya recept så får du snart upp ångan igen. Köp kryddor du inte är van med, gör bearnaise...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag äter kött, mest gris och kyckling, ca 200-250 gram och 50 gram smör tre ggr per dag. Häller på grönsallad för att det ska kännas och smaka lite grönt. Håller mig mätt, det är gott men tycker att det är lite trist. Vanlig LCHF är mer än ok men för mig var det ingen väg ner i vikt.

Behöver gå ner till 77 kg vilket inte är för lite till mina 178 cm.

Tränar också, både styrketräning och promenader flera gr i veckan.

Har testat kokosfett men mår illa av smaken så smör är vad som gäller. Om jag gör en riktig salladsvinegrätt så tar jag olivolja.

 

 

 

Du äter väldigt mycket. Det brukar gå att äta betydligt mindre mat på LCHF, och ändå vara mätt, men ibland behöver man aktivt minska portionsstorlekarna lite för att ändra gamla ätmönster. Prova käka två gånger om dagen istället, och se hur det fungerar. Eventuellt kan du även minska lite till, men det är upp till dig.  Du ska absolut inte behöva gå hungrig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar heller inte smaken av cocos, men Cocosa finns i en smakfri variant. Håller med om att du äter för mycket protein. Och att försöka äta 2 ggr istället för 3 är nog ett bra råd. Äter du inga ägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du äter väldigt mycket. Det brukar gå att äta betydligt mindre mat på LCHF, och ändå vara mätt, men ibland behöver man aktivt minska portionsstorlekarna lite för att ändra gamla ätmönster. Prova käka två gånger om dagen istället, och se hur det fungerar. Eventuellt kan du även minska lite till, men det är upp till dig.  Du ska absolut inte behöva gå hungrig.

 

TS behöver i runda slängar hälften så mycket kyckling/protein. fettet är ganska lagom tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit medlem hos kostdoktorn ett tag, läst skaldeman, Annika D och en hel del annat. När måttlig LCHF inte hjälpte så tänkte jag att jag kör fullt ut som ex. Tommytappar. Trodde att nu jävlar ska det hända saker. Trodde att ju mer extremt ju bättre. har fått uppfattningen av många här att det är så. är det fler som misslyckats när de trott sig göra LCHF mycket strikt? Äter inga mängder med protein men MYCKET fett.

Jag gick också upp i vikt när jag åt LCHF (dock var jag väl inte per se 'överviktig' från början men i alla fall). Åt strikt med proteinintag omkring 1g per kilo kroppsvikt. I slutändan visade det sig att jag helt enkelt åt för mycket (kalorimässigt). Se till att du hamnar på ett underskott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner några som testar LCHF, som inte gått ner särskilt mycket i vikt. Men de tycker att de gått ner i klädstorlek. Det kanske är så att din styrketräning i kombination med din nya kost gör att kroppsfettet minskar, men muskelmassan ökar?

 

Jag själv har gått ner cirka 9 kg på cirka två månader med LCHF, det hade jag inte väntat mig. 

 

Med tanke på att du verkar äta rätt mycket - hur är det med din känsla av hunger och mättnad? Googla leptinresistens - ifall man har det så kan det visa sig när man börjar med LCHF. Jag har dock läst att det typiskt brukar ta 2-8 veckor med LCHF för att komma till rätta med problemet - därefter antar jag att man får en sund och normal känsla av mättnad igen. Nu när jag läser ditt första inlägg igen ser jag att du hållt på med LCHF ett tag, så detta är kanske inte relevant för dig.

 

Jag tycker du gör klokt i att fortsätta med LCHF. Men även jag tycker du ska se över kosten så att du får ett sunt intag av grönsaker, viktigt att kosten är komplett tror jag. Och fortsätter viktuppgången tycker jag du ska göra någon hälsoundersökning.

 

Inte för att jag vet om det funkar för någon annan än mig, men här är exempel på vad jag typiskt avnjuter under en dag:

- Frukost: 1 dl 10% yoghurt, 1 dl 34% creme fraise, ett halvt trädgårdsäpple, mandel, valnöt, hasselnöt, pumpafrö, linfrö.

- Örtté.

- Lunch: Vitkål, ICA salladsmix "Povencale", gurka, avokado, oliver, räkor, olivolja, oregano, salt, svartpeppar.

- Middag: Gryta med naturbetat lamm, tomat, vitkål, aubergine. Blomkålsmos till det. Färsk paprika och tomat.

- Efterrätt: 1 dl 40% ovispad grädde, ifall jag inte känner mig riktigt mätt, och så älskar jag grädde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.