Hälsokontroll - Blodsocker - Potatismjöl

Peter B
 Share

Recommended Posts

Jag gjorde nyligen en hälsokontroll hos Werlabs (Checkup man Large 100 kronor) och fick resultat enligt bilden nedan.

Lite nedslående är att Blodsockret nu låg på 6,8 vid förra testet innan sommaren var det 6,1 (När jag började med LCHF för ca 2 år sedan låg det på 5.8). Sedan provet innan sommaren har jag  regelbundet "ätit" potatismjöl. HbA1c värdet är dock detsamma som sist. 

Annars visar väl proverna inte på några större problem...det jag funderade lite över var sköldkörtelvärden som kanske inte såg helt bra ut...kanske nån med såna problem som har lust att kommentera? :)

(Totalkolesterolen låg på 8.1 innan sommaren, nu ligger det på 6,4)

2014_10_30_11_30_05.png

Om blodsockret ökat i samband med kostomläggningen så borde det ha en koppling till det. Har du provat att äta på något annat sätt ett tag? Du har väl en blodsockermätare så du kan följa utvecklingen?

Jag har läst att högt fastesocker beror på insulinresistens i levern om man inte har insulinbrist.

När det gäller sköldkörteln så har jag sett en del diskussioner på nätet om det kan vara negativt för den att äta LCHF.

Har du under- eller överfunktion i sköldkörteln?

Dr Annika Dahlqvist angående underfunktion och LCHF, http://annikadahlqvist.com/2011/05/24/lchf-kostrad-till-olika-grupper/:

"Om man har en underfunktion av sköldkörteln vet jag inget annat än att man ska äta Levaxin, i den dos man provar ut med hjälp av blodprover.
Däremot är det alltid bra att äta LCHF. Sköldkörteln arbetar bl a på fett, och gillar naturligt mättat fett.
Om man vill veta om sköldkörteln återhämtar sig när den får mera fett är det bara att kolla sköldkörtelhormonproverna. Har man tur då så kan dessa visa att man eftersom kan sänka på Levaxindoserna.
"

Har du under- eller överfunktion i sköldkörteln?

Dr Annika Dahlqvist angående underfunktion och LCHF, http://annikadahlqvist.com/2011/05/24/lchf-kostrad-till-olika-grupper/:

"Om man har en underfunktion av sköldkörteln vet jag inget annat än att man ska äta Levaxin, i den dos man provar ut med hjälp av blodprover.

Däremot är det alltid bra att äta LCHF. Sköldkörteln arbetar bl a på fett, och gillar naturligt mättat fett.

Om man vill veta om sköldkörteln återhämtar sig när den får mera fett är det bara att kolla sköldkörtelhormonproverna. Har man tur då så kan dessa visa att man eftersom kan sänka på Levaxindoserna."

Som jag förstår det så räknas S-TSH värdet på 3.1 som högt även om det ligger inom referensintervallet....jag tror att det innebär en låg produktion i sköldkörteln.

Om blodsockret ökat i samband med kostomläggningen så borde det ha en koppling till det. Har du provat att äta på något annat sätt ett tag? Du har väl en blodsockermätare så du kan följa utvecklingen?

Jag har läst att högt fastesocker beror på insulinresistens i levern om man inte har insulinbrist.

När det gäller sköldkörteln så har jag sett en del diskussioner på nätet om det kan vara negativt för den att äta LCHF.

Jag har inte riktigt sett den ökningen av blodsockret när jag mäter själv...så jag får se nästa gång jag mäter om det går ner till runt 6 igen...Men hursomhelst var det ju en liten besvikelse att inte potatismjölet gjort någon nytta alls.

Vi får hoppas att det inte är problem med LCHF och produktion av hormon i sköldkörteln...för många som skriver här verkar tugga i sig Levaxin...för egen del så får jag väl se vad värdena visar nästa gång jag kontrollerar dem...

Jag vill inte på något sätt antyda att du äter fel, men du får gärna berätta lite kring vad du brukar äta. Vi männskor är ju väldigt lika, samtidigt som vi kan tycka/tro helt olika om vad som är normalt/lagom.

Läste någonstans om att stress kan leda till sämre funktion i sköldkörteln. Hur har du det med stress och återhämtning? Jag tänker att man dels ska hålla "stresskällorna" i schack i den mån man kan, men även hålla "återhämtarna" (motion/aktivitet , ha trevligt/skoj, ladda batterierna) på god nivå.

Jag äter ju LCHF  ;)  Inte den absolut striktaste varianten men ganska konsekvent 20-50 gram kolhydrater om dagen.

Det jag funderar runt är sömnen...antagligen borde jag sova mer (få bättre återhämtning på det sättet)

Jag vill inte på något sätt antyda att du äter fel, men du får gärna berätta lite kring vad du brukar äta. Vi männskor är ju väldigt lika, samtidigt som vi kan tycka/tro helt olika om vad som är normalt/lagom.

Läste någonstans om att stress kan leda till sämre funktion i sköldkörteln. Hur har du det med stress och återhämtning? Jag tänker att man dels ska hålla "stresskällorna" i schack i den mån man kan, men även hålla "återhämtarna" (motion/aktivitet , ha trevligt/skoj, ladda batterierna) på god nivå.

Då funderar jag vidare - varför sover du inte tillräckligt? Jag själv har känt samband mellan intag av vitamintabletter och sömnproblem. Någon gång för många år sedan provade jag Ginseng, störde sömnen totalt för mig. Däremot sov jag bra med Rosenrot.

Men min bästa metod hittills är nog att dricka en rejäl kopp kamomillté typ fyra timmar innan jag ska lägga mig. Då varvar jag ner bra, och går på toa så att jag slipper göra det mitt i natten eller tidigt på morgonen.

.Men hursomhelst var det ju en liten besvikelse att inte potatismjölet gjort någon nytta alls.

Det där med potatismjölet funkade inte för mig heller...6,5 på morgon ändrades inte något alls.

Däremot, eftersom jag kände mig tvungen att börja springa 5 dar i veckan för att förbereda mig för Tunnelrun

http://www.lidingoloppet.se/sv/tunnelrun/Inbjudan/banan/#.VEQQhIciyzt

i slutet på november så blev det som en liten trevlig bieffekt 5.0 på morgon istället... :D

• Like 3

6,8, om det var fastande, låter högt. Har du gjort någon glukosbelastning eller mätt c-peptid?

Med mitt relativt låga HbA1c värde lär jag nog inte kunna övertyga någon läkare att ta ytterligare tester...så jag får nog tyvärr nöja mig med att hålla forsatt koll på att fastesockret inte fortsätter och stiga.

Med mitt relativt låga HbA1c värde lär jag nog inte kunna övertyga någon läkare att ta ytterligare tester...så jag får nog tyvärr nöja mig med att hålla forsatt koll på att fastesockret inte fortsätter och stiga.

Högt fastesocker kan bero på 3 olika saker

- För lite insulin på morgonen antingen faktiskt eller relativt.

- Om insulinbristen är relativ så kan det hjälpa med konditionsträning.

- Fett i levern som gör den mindre känslig för insulin så att insulinet inte förmår att hämma leverns glukosproduktion tillräckligt.

Kolhydrater på kvällen kan ibland hjälpa men jag vet inte hur det ställer sig när man äter LCHF.

För min del sjönk fastesockret av löpträning.

• Like 1

1. Jag tränar ju en del så jag vet att detta påverkar blodsockret men min erfarenhet är att det är ganska temporärt...typ mindre än 24 timmar efter ett träningspass så kan du inte se någon effekt av det.

2. Samma sak verkar gälla med potatismjölet att det antagligen kan ge en del kortvariga effekter en tid efter att man ätit det.

3. Kolhydratrik mat och alkohol kan ha ganska kraftiga effekter neråt en tid efter att man ätit dem.

Men inget av detta har ju ha någon egentlig läkande effekt enligt min erfarenhet....och med ett OK HbA1c finns det ju egentligen ingen anledning att mixtra med punkterna 1-3 ovan för att värdena på morgonen ska se bättre ut.

Det som skulle vara kul är ju om man permanent kunde fixa till problemet:

Jag har egentligen bara 3 idéer runt detta som verkar rimligt seriösa (efter att ha googlat och diskuterat runt ämnet)

1. Mera sömn 

2. Gå ner i ytterligare i vikt (men eftersom jag har ett BMI=23 är jag lite tveksam mot detta)

3. Bygga mera muskler ( Låter jobbigt ;-)

Sen så kan det ju vara så att man dragit på sig en metabol skada som inte går att reparera utan att man får nöja sig med att försöka att inte förvärra den...

• Like 3

Verkar som om många på LCHF får lite högre fasteglukos, även jag som har mellan 6 och 7. Vad det nu beror på. Mäter jag alldeles innan kvällsmaten är den alltid under 6.

Då har vi i princip identiska kurvor :)

När jag mäter på kvällen innan kvällsmat eller vid sängdags ligger värdena oftast mellan 5-6.

Men man kan också konstatera att många verkar ha låga fastevärden...så min teori är tyvärr att om man har värden på 6+ på morgonen så tyder det på någon skada...har svårt att tro att det skulle vara normalt vare sig om man äter LCHF eller SLV-kost...däremot kanske inte skadan är så allvarlig...

Då har vi i princip identiska kurvor :)

När jag mäter på kvällen innan kvällsmat eller vid sängdags ligger värdena oftast mellan 5-6.

Men man kan också konstatera att många verkar ha låga fastevärden...så min teori är tyvärr att om man har värden på 6+ på morgonen så tyder det på någon skada...har svårt att tro att det skulle vara normalt vare sig om man äter LCHF eller SLV-kost...däremot kanske inte skadan är så allvarlig...

Det behöver inte vara någon irreversibel skada. Någonting gör att din kropp inte hämmar leverns produktion av socker när du fastar över natten.

Detta något funkade ju uppenbarligen när du åt vanlig kost.

Jag gissar på att "Cortisol Awakening Respons" är på något sätt inblandat när det gäller det tidiga morgonsockret?

"The cortisol awakening response (CAR) is an increase of about 50% in cortisol levels occurring 20–30 minutesafter awakening in the morning in some people. This rise is superimposed upon the late-night rise in cortisol which occurs before awakening. It is thought to be linked to the hippocampus' preparation of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis (HPA) to face anticipated stress."

"

Sleep factors[edit]
  • Waking up earlier in the morning increases the response.[8]
  • Shift work: nurses working on morning shifts with very early awakening (between 4:00–5:30 a.m.) had a greater and prolonged cortisol awakening response than those on the late day shift (between 6:00–9:00 a.m.) or the night shift (between 11:00 a.m.–2:00 p.m.).[9] However another study found this attributed this greater respose to increased stress and impaired sleep quality before an early work shift.[10]
  • Naps: students taking a nap of one to two hours in the early evening hours (between 6:45–8:30 p.m.) had no cortisol awakening response, suggesting cortisol awakening response only occurs after night sleep.[9]
  • Waking up in the light: cortisol awakening response is larger when people wake up in light rather than darkness.[11][12]
  • Noise: there is no cortisol rise after nights with traffic-like low-frequency noise.[13]
  • Alarm clock vs. spontaneous waking: there is no difference on days when people woke up spontaneously or used the alarm clock.[1]
  • Aspirin has been found to reduce the response probably through an action upon ACTH.[14]
Individual factors[edit]Stress[edit]

Cortisol awakening response is larger for those:

• Waking up to a working day compared to work-free weekend day.[20][21]
  • Experiencing chronic stress and worry.[4][21]
  • Overloaded with work.[22]
  • In acute stress. People taking part in a competitive ballroom dance tournament had an increased cortisol awakening response on the morning of their competition day but not their non-competition one.[23]
  • Worn down by burnout: some studies find an increased response,[24][25] though other researchers find a decreased[26] or normal response."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol_awakening_response

• Like 2

Det behöver inte vara någon irreversibel skada. Någonting gör att din kropp inte hämmar leverns produktion av socker när du fastar över natten.

Detta något funkade ju uppenbarligen när du åt vanlig kost.

Näää en av orsakerna till att jag började med LCHF var ju att jag på en hälsokontroll för 3-4 år sedan hade ett värde strax över 6...innan dess var det länge sedan jag gjorde ngn kontroll men min minnesbild är att sockret då låg på ungefär 5.0.

HbA1c har jag inte mätt innan jag började med LCHF men skulle jag återgå till normalkost är det ju troligt att det skulle höjas rejält.

• Like 1

Jag gissar på att "Cortisol Awakening Respons" är på något sätt inblandat när det gäller det tidiga morgonsockret?

"The cortisol awakening response (CAR) is an increase of about 50% in cortisol levels occurring 20–30 minutesafter awakening in the morning in some people. This rise is superimposed upon the late-night rise in cortisol which occurs before awakening. It is thought to be linked to the hippocampus' preparation of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis (HPA) to face anticipated stress."

"

Sleep factors[edit]
  • Waking up earlier in the morning increases the response.[8]
  • Shift work: nurses working on morning shifts with very early awakening (between 4:00–5:30 a.m.) had a greater and prolonged cortisol awakening response than those on the late day shift (between 6:00–9:00 a.m.) or the night shift (between 11:00 a.m.–2:00 p.m.).[9] However another study found this attributed this greater respose to increased stress and impaired sleep quality before an early work shift.[10]
  • Naps: students taking a nap of one to two hours in the early evening hours (between 6:45–8:30 p.m.) had no cortisol awakening response, suggesting cortisol awakening response only occurs after night sleep.[9]
  • Waking up in the light: cortisol awakening response is larger when people wake up in light rather than darkness.[11][12]
  • Noise: there is no cortisol rise after nights with traffic-like low-frequency noise.[13]
  • Alarm clock vs. spontaneous waking: there is no difference on days when people woke up spontaneously or used the alarm clock.[1]
  • Aspirin has been found to reduce the response probably through an action upon ACTH.[14]
Individual factors[edit]Stress[edit]

Cortisol awakening response is larger for those:

• Waking up to a working day compared to work-free weekend day.[20][21]
  • Experiencing chronic stress and worry.[4][21]
  • Overloaded with work.[22]
  • In acute stress. People taking part in a competitive ballroom dance tournament had an increased cortisol awakening response on the morning of their competition day but not their non-competition one.[23]
  • Worn down by burnout: some studies find an increased response,[24][25] though other researchers find a decreased[26] or normal response."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cortisol_awakening_response

Mmm...det är ju en orsak att just försöka få mer sömn det borde ändra Kortisolet...men exakt hur det slår är ju svårt att veta ;-)

Jag upplever ju i övrigt inte att jag lever under ngn onormal stress...

Näää en av orsakerna till att jag började med LCHF var ju att jag på en hälsokontroll för 3-4 år sedan hade ett värde strax över 6...innan dess var det länge sedan jag gjorde ngn kontroll men min minnesbild är att sockret då låg på ungefär 5.0.

HbA1c har jag inte mätt innan jag började med LCHF men skulle jag återgå till normalkost är det ju troligt att det skulle höjas rejält.

Det hade jag för mig att du skrivit tidigare men nu uppfattade jag det som att fastesockret stigit. Hur har kurvan sett ut sedan du började med LCHF?

Hur omega 3 äter du? Både animaliskt och vegetabiliskt.

Hur ligger över huvud taget relationen mellan mättat fett och vegetabiliskt?

Mmm...det är ju en orsak att just försöka få mer sömn det borde ändra Kortisolet...men exakt hur det slår är ju svårt att veta ;-)

Jag upplever ju i övrigt inte att jag lever under ngn onormal stress...

Lätt som en plätt, sluta tävlingsdansa, lägg dig tidigare, gå upp senare och skaffa dig ett högstatusyrke utan ansvar med hutlöst  bra betalt, korta arbetsdagar och mycket ledighet!  :unsure:  :blink:

• Like 6

Det hade jag för mig att du skrivit tidigare men nu uppfattade jag det som att fastesockret stigit. Hur har kurvan sett ut sedan du började med LCHF?

Hur omega 3 äter du? Både animaliskt och vegetabiliskt.

Hur ligger över huvud taget relationen mellan mättat fett och vegetabiliskt?

Jag har inte riktigt koll på n3 intaget men sänkan tyder väl inte på någon större inflammatorisk verksamhet?

Jag har inte riktigt koll på n3 intaget men sänkan tyder väl inte på någon större inflammatorisk verksamhet?

Intaget av essentiella fettsyror i förhållande till andra fettsyror kan nog ligga för lågt utan att det syns på crp.

Har fastesockret sjunkit eller stigit efter att du började med LCHF? Det säger ju en del om tänkbara orsaker. Sedan kan det ändå vara svårt att dra slutsatser om du åt vitt mjöl och socker innan.

Vad äter du på kvällen och hur lång tid innan du går och lägger dig är det?

Blir alla kroppens muskler tränade?

• Like 1

Okej ett nytt försök.. sluta tävlingsdansa, lägg dig tidigare, gå upp senare och skaffa dig ett högstatusyrke utan ansvar med hutlöst  bra betalt, korta arbetsdagar och mycket ledighet och ät mer fisk!

• Like 1

Intaget av essentiella fettsyror i förhållande till andra fettsyror kan nog ligga för lågt utan att det syns på crp.

Har fastesockret sjunkit eller stigit efter att du började med LCHF? Det säger ju en del om tänkbara orsaker. Sedan kan det ändå vara svårt att dra slutsatser om du åt vitt mjöl och socker innan.

Vad äter du på kvällen och hur lång tid innan du går och lägger dig är det?

Blir alla kroppens muskler tränade?

Jag tycker inte att det är viktigt vad man äter på kvällen...visst kan det påverka fastesockret på morgonen några tiondelar...om man har diabetes och svårt att hålla sitt HbA1c lågt då kan man ju se den typen av åtgärder som en del av vården (men det "botar" ingenting).

Mmm jag tränar ju en hyfsat bra..men det kunde ju vara ännu mer och fler muskelgrupper....som jag skrev förut kan ju en ide vara att skaffa sig mer muskelmassa...vi får se om jag orkar ge mig på ett sånt projekt.

Jag tycker inte att det är viktigt vad man äter på kvällen...visst kan det påverka fastesockret på morgonen några tiondelar...om man har diabetes och svårt att hålla sitt HbA1c lågt då kan man ju se den typen av åtgärder som en del av vården (men det "botar" ingenting).

Mmm jag tränar ju en hyfsat bra..men det kunde ju vara ännu mer och fler muskelgrupper....som jag skrev förut kan ju en ide vara att skaffa sig mer muskelmassa...vi får se om jag orkar ge mig på ett sånt projekt.

Har du något vetenskapligt underlag för att det inte någon betydelse vad man äter på kvällen?

När det gäller fastesocker så kan det hjälpa att springa eller gå i ojämn terräng om man vanligtvis cyklar och tvärtom. Att öka musklemassan påverkar nog marginellt.

exakt man ska inte dra för stora växlar av det värdet...dessutom är ju inte CRP och SR precis samma sak.

Jag hade 0,4 i CRP när jag var 53 och det var ändå när jag blev inlagd på sjukhus och hade förhöjda leukocyter.

Haha..jag skrev ju att man visst kunde få ett lägre värde nästa morgon beroende på vad man åt på kvällen...

Har du något vetenskapligt underlag för att det inte någon betydelse vad man äter på kvällen.

exakt man ska inte dra för stora växlar av det värdet...dessutom är ju inte CRP och SR precis samma sak.

Haha..jag skrev ju att man visst kunde få ett lägre värde nästa morgon beroende på vad man åt på kvällen...

Jag känner mig rätt säker på att jag skulle kunna fixa fastesockret om det var jag som hade det problemet men det känns som om du förkastar alla tänkbara orsaker istället för att analysera vidare och hitta orsaken i just ditt fall.

Jag känner mig rätt säker på att jag skulle kunna fixa fastesockret om det var jag som hade det problemet men det känns som om du förkastar alla tänkbara orsaker istället för att analysera vidare och hitta orsaken i just ditt fall.

Jag uppskattar att du engagerar dig :) 

Sen så tror jag att finns någon lättare metabol skada i botten som orsakar det förhöjda värdet...vilket för övrigt antagligen gäller för väldigt många människor.

jag är inte orolig för att värdet i sig är speciellt skadligt så länge det inte förvärras...det är det jag försöker ha koll på.

...så om man t ex  tar en promenad varje morgon så är antagligen värdet lägre än om man inte tar en promenad....men om man sen inte tar promenaden så återgår värdet igen...samma sak med att man äter något på kvällen...och det ska man säkert göra om man har allvarliga problem med sina värden.

...men med "botar" menar jag att man gör någon åtgärd som sedan i princip permanent får värdet att gå ner....och det är nog betydligt svårare, tyvärr.

• Like 1

Jag uppskattar att du engagerar dig :)

Sen så tror jag att finns någon lättare metabol skada i botten som orsakar det förhöjda värdet...vilket för övrigt antagligen gäller för väldigt många människor.

jag är inte orolig för att värdet i sig är speciellt skadligt så länge det inte förvärras...det är det jag försöker ha koll på.

...så om man t ex  tar en promenad varje morgon så är antagligen värdet lägre än om man inte tar en promenad....men om man sen inte tar promenaden så återgår värdet igen...samma sak med att man äter något på kvällen...och det ska man säkert göra om man har allvarliga problem med sina värden.

...men med "botar" menar jag att man gör någon åtgärd som sedan i princip permanent får värdet att gå ner....och det är nog betydligt svårare, tyvärr.

Jag tror inte du har någon irreversibel skada och det är nog ganska få som har egentligen. Sedan är det ju som du säger att om man gör tillfälliga förändringar och sedan återgår till sitt tidigare mönster så återgår nog också fastesockret till tidigare värde.

Som någon annan skrev i tråden så är det flera här som berättat att dom fått högre fastesocker sedan dom började med LCHF. I det perspektivet kan man ju undra om den gruppen har något gemensamt.

När det gäller min tidigare fråga om fördelning mellan olika typer av fett så läser jag just nu en hel del om essentiella fettsyror och deras betydelse. Livsmedelsverket skriver också på sin webbplats att det inte är mängden fett som har störst betydelse utan fördelningen mellan olika typer av fett.

Jag minns inte om du berättat vilka livsmedel som vanligtvis ingår i din kost men det kan ju säga en del och det gäller även intag av gröna grönsaker som både ökar insulinkänsligheten och minskar inflammationsrisken och påverkar på en del andra sätt.

Jag tror att den metabola skadan främst är 50+, samt dåligt val av föräldrar.. möjligen kan något i livsstilen under de föregående 50 åren ha förvärrat situationen något lite, men i huvudsak tror jag på de två första!

Jag tror att den metabola skadan främst är 50+, samt dåligt val av föräldrar.. möjligen kan något i livsstilen under de föregående 50 åren ha förvärrat situationen något lite, men i huvudsak tror jag på de två första!

Vilken skada syftar du på?

På vilket sätt skulle åldern göra att vi får en metabol skada?

Vilken skada syftar du på?

På vilket sätt skulle åldern göra att vi får en metabol skada?

Om man säger som så.. någon vis person hävdade att fylla 40 innebar att man börjar ruttna innifrån, men det stora problemet är att det börjar lukta! :wacko:

Vi är inte ämnade för att leva eviga liv, till slut tar någon biologisk mekanism slut, framförallt så förblir vi inte unga.. trots att vi helst förnekar detta o stretar emot!

Har man väl passerat 40 har bäst före datum passerats, har man väl fyllt 50 får man vara glad för varje morgon man vaknar!

• Like 2

Om man säger som så.. någon vis person hävdade att fylla 40 innebar att man börjar ruttna innifrån, men det stora problemet är att det börjar lukta! :wacko:

Vi är inte ämnade för att leva eviga liv, till slut tar någon biologisk mekanism slut, framförallt så förblir vi inte unga.. trots att vi helst förnekar detta o stretar emot!

Har man väl passerat 40 har bäst före datum passerats, har man väl fyllt 50 får man vara glad för varje morgon man vaknar!

Mitt mål är att jag skall vara friskare när jag fyller 60 än jag var när jag var 40 och jag är på god väg :)

Det finns 12-åringar som har mer metabola problem än många 70-åringar.

I och för sig tyder väl den kraftiga ökningen av metabola sjukdomar på att livsstilen betyder lite mer än "något lite" ;)  ...men pratar vi om 100+ har du självklart rätt  ;)

• Like 1

I och för sig tyder väl den kraftiga ökningen av metabola sjukdomar på att livsstilen betyder lite mer än "något lite" ;)  ...men pratar vi om 100+ har du självklart rätt  ;)

Den kraftiga ökningen av värlfärldssjukdommar hänger rätt intimt ihop med ökad livslängd.. det var vad Ancel Key oxå fann.. fast han inte förstod det.. för det var de som levde längst som drabbades av hjärkärlsjukdommar!

De i mindre lyckligt lottade länder dog innan de han utveckla CVD av en massa andra orsaker som diaree, infektioner, barnafödande, undernäring osv!

Det som har hänt sedan 70 talet är att incidensen ökat.. och sjunkit ner i åldrarna, det har med halverade livsmedelspriser att göra.. svårt o dyrt med riktig mat så folk äter matkulisser och godis/mellanmålsprodukter i stället!

Sen så föds vi alla med en genuppsättning som har vissa begränsningar, så tex så lever vi i dag stressigare liv.. det är snarare det normala att vara stressad.. men även det har sin logiska förklaring!

Stress ger ökad social status

http://www.dn.se/nyheter/stress-ger-okad-social-status/

Så med vårt genetiska arv så bränner vi ljuset i bägge ändar, tex en begränsning vi har som art är en rudimentär Denovo Lipogenes och begränsad förmåga att lagra glukos som glykogen!

I stället får vi hyperinsulinemi och insulinresistens!

Såå.. Paolo har rätt, efter en pastamåltid skall man ut o springa i högt tempo i två timmar.. hur svårt kan det vara att lyssna på mannen som säljer pastan.. han borde veta? :unsure:

• Like 3

Såå.. Paolo har rätt, efter en pastamåltid skall man ut o springa i högt tempo i två timmar.. hur svårt kan det vara att lyssna på mannen som säljer pastan.. han borde veta? :unsure:

Exakt!  ;)  Jag körde 45 minuter Core kl 11 åt lunch kl 13 och nu klockan 18 ligger blodsockret på 5,0...så det är bara att köra så 2*dygn 7 dagar i veckan och alla värden kommer att vara på topp?!  :wacko:

• Like 4

Exakt!  ;)  Jag körde 45 minuter Core kl 11 åt lunch kl 13 och nu klockan 18 ligger blodsockret på 5,0...så det är bara att köra så 2*dygn 7 dagar i veckan och alla värden kommer att vara på topp?!  :wacko:

Tänk om du som tränar så mycket och inte är överviktig helt enkelt får kolhydratbrist över natten. Det kanske kan ge en kortisolstegring som gör att du får högre fastesocker.

Du kan ju alltid prova att äta lite bönor innan du lägger dig och se vad som händer. Hur långt innan och hur mycket bönor vet jag ju inte. Det bästa är hemkokta bönor som blötlagts före kokning. Dom är långsammare än färdigkokta. Det kan ju vara spännande att prova i alla fall.

• 4 weeks later...

Jag vet i alla fall vad som skulle hända om  j a g  åt bönor innan jag gick och lade mig på kvällen: efter ett par timmar skulle hunden gå ut...

Det beror oftast på om tarmfloran är anpassad eller inte. Det gäller även lök och en del annat. När min hälsa krånglade som mest fes jag så mycket så jag trodde det skulle höras till grannarna  blush.gif

Nu när kroppen funkar igen kan jag äta hur mycket bönor som helst utan så mycket som en fjärt och ännu bättre - jag kan äta RÅ LÖK! Det är helt otroligt. Jag som blev så vissen i magen av lök tidigare kan äta rå lök nästan som när man käkar äpple och ingen reaktion alls av något slag. Tidigare var det dessutom så att jag blev väldigt törstig på natten om jag ätit aldrig så lite rå lök på kvällen men nu är det helt borta.

• Like 1

Kanske har jag missat något men varför allt snack om patatismjöl hit och dit i sammanhanget?

Hur som helst. Du äter ganska lite kolhydrater så antar du har blod-ketoner ibland? Har du mätt glukos och blodketon (beta-hydroxybutyrat) samtidigt någon gång? Hur har dessa förändrats över tid i så fall? Hur de beter sig i relation till varandra är av intresse. Även summan av de båda ger värdefull information (förutsatt att båda är i mmol/l så du inte blandar enheter). Såg att någon frågat om Omega 3 vilket är en relevant fråga i sammanhanget. Kanske har du redan svarat på den?

Kanske har jag missat något men varför allt snack om patatismjöl hit och dit i sammanhanget?

Hur som helst. Du äter ganska lite kolhydrater så antar du har blod-ketoner ibland? Har du mätt glukos och blodketon (beta-hydroxybutyrat) samtidigt någon gång? Hur har dessa förändrats över tid i så fall? Hur de beter sig i relation till varandra är av intresse. Även summan av de båda ger värdefull information (förutsatt att båda är i mmol/l så du inte blandar enheter). Såg att någon frågat om Omega 3 vilket är en relevant fråga i sammanhanget. Kanske har du redan svarat på den?

Det handlar om resistent stärkelse och huruvida vi för vår överlevnad/tarmbakteriernas överlevnad måste/bör dricka potatismjöl uppslammat i vatten! :o