Jump to content

Vegetariskt varannan dag i skolan mot livsstilssjukdomar - DN debatt

Fundersam
 Share

Recommended Posts

Nu är "grönsaksfacister" i gång igen. Denna gång på DN debatt. Som vanligt är det ett hopkok av frukt- o- grönt, inte en bit protein varje dag och tom att foster får övervikt om mamman äter protein!!! Dessutom klumpas fett och protein ihop med socker och mjöl.

Citerar lite ur artikel: Den vetenskapliga kopplingen är utomordentligt stark mellan den stigande konsumtionen av ohälsosamma livsmedel, att vi blir allt mer överviktiga och den ökande förekomsten av livsstilssjukdomar. Våra skolor bör därför långsiktigt i förebyggande syfte dra ner på de livsmedel som har mest hälsorisker, dvs charkvaror, kött, feta mejeriprodukter, salt, socker och vitt mjöl.

Själv har jag ett antal argument emot detta och inte minst egen erfarenhet i form av kroppens eget vittnesmål. Lagom slank, bra kolesterol  låga blodfetter. Var på vårdcentralen i ett annat ärende och det togs blodprov som visade att HB/blodvärde, blodsocker, kalk, sköldkörtelhormon samt B12 visade normala värden. 

Som ni ser på detta jag skrivit nu, blir det en smärre uppsatts  :P. Det man (läs jag) skulle behöva är korta skrivningar att lägga i kommentarsfälten när andra delar och tar för givet att vegetarisk (veganskt?) är hälsosamt. Dessutom vänder jag mig emot att staten/kommunen lägger sig i vad vi äter, av riktigt mat :angry:. Det ända rätta är såklart att erbjuda elever o lärare olika alternativ av riktig mat så att vi skapar "kroppskloka" barn.

Här är länken till debattartikeln: http://www.dn.se/debatt/vegetariskt-i-skolan-varannan-dag-mot-livsstilssjukdomar/

• Like 3

David Stenholtz, ordförande Läkare för Framtiden

Veganer. Jojo. 

Alltid lika kul att läsa rekommendationerna och hur vi inte är anpassade för att äta animalier samtidigt som de noga påpekar att man måste äta vitamintillskott för att inte få t.ex. brist på B12 - som bara finns i animalier. (Och avföring så det kanske går att lösa med otvättade grönsaker med lite koskit på istället?)

• Like 4

• 4 weeks later...

Om "vegetariskt" betyder mycket grönsaker håller jag med. Om det däremot betyder makaroner med quorn och burktomatsås, pannkakor med sylt, eller ärtsoppa utan fläsk håller jag inte med debattartikeln. 

Det är naturligtvis inget fel på grönsaker  men jag blir hungrig som f*n av grönsaker och veganmat, även om jag kan tycka att den smakar väldigt gott. Artikelförfattarna dissar dessutom mättat fett som jag upplever har en hög mättnadsfaktor. Har testat med oljorna och de verkar inte bete sig i kroppen på samma sätt som grädde och smör.

Har svårt att tänka mig att jag är den enda människa på denna jord som upplever detta, så varför veganer och vissa vegetarianer är så pigga på döma en del av oss andra till hunger och därmed överätande när suget sätter in är och förblir en gåta. 

Förstå att dessa människor drivs av ideologi men att läkare som i grunden är naturvetare borde respektera att mättnad styrs av biokemi och inte kan kontrolleras politiskt ställningstagande och personligt tyckande. 

• Like 2

Det är naturligtvis inget fel på grönsaker  men jag blir hungrig som f*n av grönsaker och veganmat, även om jag kan tycka att den smakar väldigt gott. Artikelförfattarna dissar dessutom mättat fett som jag upplever har en hög mättnadsfaktor. Har testat med oljorna och de verkar inte bete sig i kroppen på samma sätt som grädde och smör.

Har svårt att tänka mig att jag är den enda människa på denna jord som upplever detta, så varför veganer och vissa vegetarianer är så pigga på döma en del av oss andra till hunger och därmed överätande när suget sätter in är och förblir en gåta. 

Förstå att dessa människor drivs av ideologi men att läkare som i grunden är naturvetare borde respektera att mättnad styrs av biokemi och inte kan kontrolleras politiskt ställningstagande och personligt tyckande. 

Jag står mig också dåligt på en del vegetariska rätter men inte alla. Baljväxter och en del annat kan hjälpa upp det hela. Vällagad vegetarisk mat kan vara väldigt gott men när jag har ätit det så har det oftast varit laktovegetarisk mat dvs där man tillåter ägg och mjölkprodukter som t ex ost.

Det fanns en vegetarisk restaurang i närheten av en av mina tidigare arbetsplatser och de dagar dom hade vegetariska biffar kom det alltid extra mycket folk.

Jag står mig också dåligt på en del vegetariska rätter men inte alla. Baljväxter och en del annat kan hjälpa upp det hela. Vällagad vegetarisk mat kan vara väldigt gott men när jag har ätit det så har det oftast varit laktovegetarisk mat dvs där man tillåter ägg och mjölkprodukter som t ex ost.

Det fanns en vegetarisk restaurang i närheten av en av mina tidigare arbetsplatser och de dagar dom hade vegetariska biffar kom det alltid extra mycket folk.

Artikelförfattarna dissar mejeriprodukter. De vill tillåta fullkorn :blink:  men inte vitt mjöl, alltså skall riktigt mat i alla fall ersättas med mjölmat. Och det är klart när väl plockat bort all riktigt mat för en omnivor, vad i herrans namn skall man äta då? Grönsaker man inte blir mätt av och fylla buken med mjölmat. 

Artikelförfattarna dissar mejeriprodukter. De vill tillåta fullkorn :blink:  men inte vitt mjöl, alltså skall riktigt mat i alla fall ersättas med mjölmat. Och det är klart när väl plockat bort all riktigt mat för en omnivor, vad i herrans namn skall man äta då? Grönsaker man inte blir mätt av och fylla buken med mjölmat. 

Baljväxter är nog basen. Jag skulle gärna äta vegetariskt julbord någon gång. Det vanliga julbordet vi fick gå på i jobbet bestod mest av salt och stekt kött av olika slag och inte en grönsak så långt ögat nådde. Ganska torftigt tyckte jag. Dom bilder jag sett på vegetariskt julbord och vegetariska bufféer har varit en färgsprakande symfoni och sett väldigt läckert ut.

Därmed inte sagt att jag vill vara vegetarian.

• Like 1

Baljväxter är nog basen. Jag skulle gärna äta vegetariskt julbord någon gång. Det vanliga julbordet vi fick gå på i jobbet bestod mest av salt och stekt kött av olika slag och inte en grönsak så långt ögat nådde. Ganska torftigt tyckte jag. Dom bilder jag sett på vegetariskt julbord och vegetariska bufféer har varit en färgsprakande symfoni och sett väldigt läckert ut.

Därmed inte sagt att jag vill vara vegetarian.

Har du läst artikeln? Det ligger en länk i första inlägget.

Har du läst artikeln? Det ligger en länk i första inlägget.

Jag håller med dig om att deras argumentation är märklig. Det var andra inlägg i tråden jag svarade på.

Det är lite synd att alla som fastnat för en viss kost är så övertygade om att just deras specifika koncept är det absolut bästa och rätta.

Allt som är vegetariska är inte hälsosamt men allt som är LCHF är inte heller hälsosamt.

Mat som är lagad från grunden av rena råvaror och med en komplett näringssammansättning kanske är något att enas om?

• Like 1

Jag håller med dig om att deras argumentation är märklig. Det var andra inlägg i tråden jag svarade på.

Det är lite synd att alla som fastnat för en viss kost är så övertygade om att just deras specifika koncept är det absolut bästa och rätta.

Allt som är vegetariska är inte hälsosamt men allt som är LCHF är inte heller hälsosamt.

Mat som är lagad från grunden av rena råvaror och med en komplett näringssammansättning kanske är något att enas om?

Bra mat lagad från grunden är inget att gräla om! Problem finns inte heller så länge man är sitt eget hushåll och bestämmer vad som kommer i grytorna. 

Det som är otäckt med artikeln är att dessa läkare vill trycka sin mat på oss andra, utan valfrihet när vi är som svagast i livet. Nu gäller artikeln skolan men jag har svårt att tänka mig att de har andra åsikter när det gäller sjukvård och övrig omsorg inom samhällets ram. Dvs institutions- och äldreboende. 

Personligen vill jag inte ha ett auktoritärt samhälle som bestämmer vad jag skall stoppa i munnen och låta gå ut i min kropp. Särskilt som jag vet att det skulle resultera i en viktuppgång med risk för följdsjukdomar. Tvärtom tycker jag att när man tvingas till samhällets "omsorg" skulle valfrihet finnas på menyn. Jag har inga problem med att andra äter inom hela det vegetariska spektrat men att tvingas på andras politiska uppfattningar hör inte hemma i ett fritt samhälle. 

• Like 3

Själv står jag mig hur bra som helst på vegetarisk mat - OM jag får tillräckligt med fett med det. En smaskig fet dressing, nötter, avocado o.s.v.  :wub:

Fast helst vill jag få någon form av protein med; kött eller ost eller ägg eller så.

Bara salladsblad och tomat not so much. :-) Det minns jag från den gamla onda tiden när "sallad" var samma som "torra grönsaker med lite pressad citron för fett dör man av". Då var man banne mig hungrig innan man ställt undan tallriken..  <_<

• Like 2

Själv står jag mig hur bra som helst på vegetarisk mat - OM jag får tillräckligt med fett med det. En smaskig fet dressing, nötter, avocado o.s.v.  :wub:

Fast helst vill jag få någon form av protein med; kött eller ost eller ägg eller så.

Bara salladsblad och tomat not so much. :-) Det minns jag från den gamla onda tiden när "sallad" var samma som "torra grönsaker med lite pressad citron för fett dör man av". Då var man banne mig hungrig innan man ställt undan tallriken..  <_<

Har tyvärr upptäckt detta med grönsaker och bristande mättnad även om mer fett är hjälpsamt.  Skrivit om det här inne men verkar vara lite ensam om problemet  :unsure:. Men om veganer får bestämma skall vi bara få äta oliv- och rapsolja :P , så glöm en fet härlig dressing.

Om man läser artikeln dissas allt mättat fett, samt mejerier. Citerar ur sista stycket: ¨Vår uppmaning till kommunpolitikerna är därför: Låt varannan måltid vara vegetarisk i skolorna och servera rikligt med grönsaker, frukt, fullkorn, baljväxter, bär, nötter och frön.¨  Som du ser Tuva inget om ost eller ägg. Jag äter gärna baljväxter som tillbehör men har valt bort det som huvudsaklig källa till mina proteiner.

Upprepar igen, om man bortser från att jag inte delar artikelförfattarnas rädsla för riktig mat, anser jag att det är djupt olämpligt att det på politiska grunder skall styras vad jag och andra människor äter. Vägen som jag ser det skall vara valfrihet. När vi är inom det offentligas "omsorg" är det rimligt att vi får välja mat inom våra personliga preferens. 

• Like 4

Har tyvärr upptäckt detta med grönsaker och bristande mättnad även om mer fett är hjälpsamt.  Skrivit om det här inne men verkar vara lite ensam om problemet  :unsure:. Men om veganer får bestämma skall vi bara få äta oliv- och rapsolja :P , så glöm en fet härlig dressing.

Jag har samma problem som dig Fundersam (om det nu är ett problem) ;)  Jag skulle gärna kunna äta vegetarisk mat ibland, men det funkar inte, jag får ett stort hål i magen som river och sliter :(

Baljväxter går också bort, då de driver inflammationer i mina leder, och magen gör uppror :angry:

Jag är ingen stor proteinätare, men en "dutt" krävs till varje måltid med rejält med fett och grönsaker, då står man sig :)

• Like 5

Det naturliga för oss människor bör väl vara att vi inte har tillgång till kött till varje måltid eller ens varje dag, året runt. När urfarfar inte hade haft jaktlycka på en tid fick han nog vackert knapra i sig lite gröna blad och växter, i brist på annat. Kanske kompletterat med lite värdefullt djurfett han varit förutseende nog att ha på lager. Inget konstigt med det. En köttfri grönsakermedfett-måltid lär nog inte skada emellanåt. Det är väl knappast nåt att bråka om. Håller med Kjell #14 Vi är omnivorer, dvs inte carnivorer eller veggivorer. Men om man lever som en carnivore är det säkert nyttigt att prova veggivore nån gång emellanåt. Dock, för en veggivore är det nog bäst att omvärdera sin kosthållning mer än emellanåt ;-)

• Like 2

Det här är ju ett vanligt förslag som miljöpartiet driver, dock bara en dag i veckan vad jag har sett, men samtidigt så driver de också (i stort sett som enda parti) frågor som helt ekologiskt och närproducerad mat i skola/omsorg. Kanske på det stora hela så är det inte så tokigt? Jag tycker i alla fall att ekologiskt och närproducerat är viktigare frågor än om vi har vegetarisk mat en gång i veckan. Fast helst vill jag ha både ekologiskt mat och att man fritt får välja om man vill vara vegetarian.

PS. MP driver detta i den kommun jag bor, men de har också tydligen gjort ett pionjärarbete på att rensa daghem från onödig plast, en väldigt viktig fråga för barnens hälsa. Det är inte alltid svart eller vitt.

• Like 6

Om man serverar bra mat med varma proteiner av både vegetarisk och animalisk sort, något tillbehör, en fet sås till och ett riktigt blandat grönsaksbord där det gärna får finnas varma grönsaker också så plockar barnen de vill ha, blir mätta och glada och presterar bra i skolan. :D

Min dotter är vegetarian och går på gymnasiet, där är varken den vanliga eller den vegetariska kosten bra. Härom veckan då de övriga fick lax fick vegetarianerna räkor..det säger väl allt om kostkunskapen bland de som styr på skolorna :huh:  

• Like 2

Jag har samma problem som dig Fundersam (om det nu är ett problem) ;)  Jag skulle gärna kunna äta vegetarisk mat ibland, men det funkar inte, jag får ett stort hål i magen som river och sliter :(

Baljväxter går också bort, då de driver inflammationer i mina leder, och magen gör uppror :angry:

Jag är ingen stor proteinätare, men en "dutt" krävs till varje måltid med rejält med fett och grönsaker, då står man sig :)

Om det är ett problem eller inte beror på hur fri man får vara i sitt kostval. På samma sätt som för dig fungerar det bäst för mig med en bit protein, grönsaker och rejält med fett. Fettat som mättar bäst för min del är smör och mejerier i olika skepnader. 

Jag tillagade spenatsoppa med kokosmjölk härom dagen men utan äggen hade jag varit hungrig snabbt efter måltiden. Veganer utesluter även mat som ägg.

Har också upptäckt att som LCHF:are äter man (åtminstone maken och jag) mindre volym mat. Efter snart två år blir fruktost allt mindre viktigt och när våra vuxna barn kommer hem har jag en tendens att laga för lite mat till måltiderna  :blink:. Kolhydtratdrivna verkar äta mer av allt även av protein. Nu är detta en anekdotisk  slutsats men jag upplever att flera på forumet har bekräftat detta.

• Like 2