Jump to content

Potatismjöl - hur går det?

Vittvrak

Recommended Posts

Köpte ett paket idag faktiskt :P

Har haft slut ett par veckor men tror att förra paketet hjälpte mig få upp en

ganska bra bakterieflora som jag nu underhåller med mer råkostsallad än tidigare

Nåja nu blir det lite stödmatning av de små liven ett tag igen :)

• Like 1

Jag öppnade ett nytt paket potatismjöl idag, jag befarar att jag efter många veckors antibiotikabehandling nu fullständigt har slagit ut det mesta i bra bakterieväg i min mage :(

Ska nu testa att köra potatismjöl med samtidigt intag av Probiotikatabletter, så får vi se om det kan bli något bra av det, typ...

• Like 2

Jag åt det under 2-3 veckor...

Efter en första utrensning som inte var att leka med...fungerade det bra...tills jag blev ännu mera hård i magen än normalt.

Fick sluta med det alltså...

Har även försökt med olika varianter av syrade grönsaker, men lyckas inte få in rutinen...

Äter lite råkost mellan varven men inte heller så regelbundet...

Har inte hittat nån probiotika som funkar för mig på grund av alla hjälpämnen som finns i...

Letar vidare! :)

Tar ni fortfarande potatismjöl?

Varför/varför inte?

Hittat nåt mer naturligt alternativ?

Jag satsar numera på varierade källor av lämpliga lösliga fibrer, som dessutom smakar gott. Så länge man håller sig ifrån bröd, mjölmat, socker, torkad frukt, flingor osv är det rätt svårt att komma upp i mer än 50-100 gram kh per dygn, vilket verkar vara lagom för mig. Alla rotfrukter, både råa och kokta. Bönor. Lök i alla varianter samt jordärtskocka innehåller inulin som är en annan bra löslig fiber. Bladgrönsaker och andra grönsaker. Potatis som man först bakat i ugnen och sedan låtit kallna i kylskåpet något dygn innehåller 19 gram RS per 100 gram - det blir inte mycket "vanliga" kolhydrater kvar. Notera att det går utmärkt att värma upp potatisen i t ex mikrovågsugnen utan att förlora RS-en. Nötter, särskilt cashew är en bra källa till RS. Lite havregryn (råa) äter jag också gärna i youghurten. Här är länk till Richard Nikoleys RS-lista - intressant läsning!

http://freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf

• Like 4

Jag öppnade ett nytt paket potatismjöl idag, jag befarar att jag efter många veckors antibiotikabehandling nu fullständigt har slagit ut det mesta i bra bakterieväg i min mage :(

Ska nu testa att köra potatismjöl med samtidigt intag av Probiotikatabletter, så får vi se om det kan bli något bra av det, typ...

Efter några dagar med potatismjöl så kom jag ihåg varför jag slutade med detta sist då jag provade.

Jag får en mycket orolig sömn med en massa förvirrande drömmar som bieffekt, konstigt tycker jag .... :huh:

• Like 1

Jag kör ett par tsk potatismjöl och några msk opastöriserad surkål tillsammans med frukost varje dag sedan kanske tre veckor tillbaka. Tycker kanske att magen blivit lite bättre än innan med "bara" LCHF. Den stora skillnaden för min IBS var ändå att börja med LCHF. Men det kan inte skada med lite bra bakterier och att mata dem tänker jag.

Första gången jag provade bara potatismjöl var i somras och då blev jag extremt gasig - klarade inte av att bara i samma rum som mig själv. Tror jag tog lite mer då samt att jag tog det på kvällen istället för på förmiddagen som nu. Jag åt heller ingen surkål till då.

• Like 2

Jag har svårt att komma ihåg att ta tillskott på kvällen och nu var det längesedan - men jag har köpt ett nytt paket (om jag nu kan hitta det i skafferiet; det är just nu väldigt ostrukturerat, och fullt med socker och pasta och sånt; nej, inte till mig). Minns från min provperiod att jag drömde; inga speciella drömmar, men en tydlig skillnad från utan potatismjöl.

• Like 2

• 8 months later...

Jag har just börjat med potatismjöl i hopp om att få bukt med trög mage. Rör ut fyra matskedar potatismjöl och två matskedar linfrö i morgonyoghurten, toppar med nötter och bär eller lite frukt. Första dan hade jag gruvligt illaluktande gaser. Magen känns nu efter tre dar mindre trög, men fortfarande är avföringen i kulform snarare än korvform. Äter i övrigt liberal lågkolhydratskost sedan två år. Är normalviktig, frisk och rör mig hyfsat mycket (promenader, jogging, yoga).

Är som trådstartaren nyfiken på andras erfarenheter. Ni som provat potatismjöl - hur har det gått?

Jag har just börjat med potatismjöl i hopp om att få bukt med trög mage. Rör ut fyra matskedar potatismjöl och två matskedar linfrö i morgonyoghurten, toppar med nötter och bär eller lite frukt. Första dan hade jag gruvligt illaluktande gaser. Magen känns nu efter tre dar mindre trög, men fortfarande är avföringen i kulform snarare än korvform. Äter i övrigt liberal lågkolhydratskost sedan två år. Är normalviktig, frisk och rör mig hyfsat mycket (promenader, jogging, yoga).

Är som trådstartaren nyfiken på andras erfarenheter. Ni som provat potatismjöl - hur har det gått?

2-3 tsk potatismjöl orsakade förstoppning hos mig (vilket jag aldrig annars har). Äter du liberal LCHF får du kanske i dig tillräckligt med grönsaksfibrer ändå?

• Like 1

Har ätit resistent stärkelse i form av potatismjöl ca 1 år. En vana som jag trivs med och sannolikt kommer att fortsätta med. För mig fungerar det bäst att ta den på morgonen eller förmiddagen. Tar jag den på kvällen, sover jag oroligt, vilket iofs kan bero på att jag äter mitt sista mål relativt tidigt. Potatismjöl i en tom magsäck kanske inte är världens bästa idé. :)

• Like 1

Har ätit resistent stärkelse i form av potatismjöl ca 1 år. En vana som jag trivs med och sannolikt kommer att fortsätta med. För mig fungerar det bäst att ta den på morgonen eller förmiddagen. Tar jag den på kvällen, sover jag oroligt, vilket iofs kan bero på att jag äter mitt sista mål relativt tidigt. Potatismjöl i en tom magsäck kanske inte är världens bästa idé. :)

Petra, hur mycket tar du och vad upplever du är nyttan med det?

Jag har också ätit RS i form av 2-3 msk potatismjöl i kallt vatten efter kvällsmålet under ett års tid. I början mycket gaser men sedan stabilt. Jag hoppas att detta tillskott hjälper mina goda tarmbakterier att frodas.

Kjell, är det nån särskild anledning att du tar det på kvällen?