Jump to content

Mobilt bredband, vilket är bäst?

Sigurdur

Recommended Posts

Hej,

Jag måste byta bort mitt mobila bredband, det jag har nu (Telia) är helkass.

Jag vet ingenting om bredband eller internet, bara att många sidor inte fungerar; arbete, universitet, bank, YT, bloggar, och jag kan inte ha det så. Jag vill inte ha Telia mer, p.g.a. dålig service, men det är mobilt bredband jag är ute efter.

Jag vet att det finns folk på forumet som kan sånt här.

Tips på bra företag/erbjudande? Med bra hastighet (service/support) och prisvärt.

Vilken hastighet behöver jag, och vad är "överkurs" för de sidor jag nämnt ovan? YT är det som krånglar mest, så om det funkar så lär jag vara nöjd. Hjälp uppskattas! :)

Telenor 16 mbit obegränsat, inkluderat i vanligt mobilabonnemang (går ej att teckna längre). Funkar bra, streamar ofta HD-video. Hackar/laggar ibland, vet inte om det är själva mobila bredbandet eller något annat. Någon gång tänker jag att de medvetet trixar med prestandan för att folk ska betala för fiber - det är nämligen på gång i mitt område. Men så brukar jag ju roa mig med diverse konspirationsteorier  ;)  

Telenor 16 mbit obegränsat, inkluderat i vanligt mobilabonnemang (går ej att teckna längre). Funkar bra, streamar ofta HD-video. Hackar/laggar ibland, vet inte om det är själva mobila bredbandet eller något annat. Någon gång tänker jag att de medvetet trixar med prestandan för att folk ska betala för fiber - det är nämligen på gång i mitt område. Men så brukar jag ju roa mig med diverse konspirationsteorier  ;)  

Tack för ditt svar, men jag vet inte vad stream, lagg eller obegränsat eller inkluderat i vanligt abonnemang innebär i detta sammanhang.

Får jag fråga vad du betalar för detta?

Tack för ditt svar, men jag vet inte vad stream, lagg eller obegränsat eller inkluderat i vanligt abonnemang innebär i detta sammanhang.

Får jag fråga vad du betalar för detta?

Ursäkta, jag bara malde på. Med streama video menar jag att titta på t ex SVT play. Hacka/lagga är i mitt fall att hastigheten ibland blir väldigt låg eller noll. Obegränsat innebär att mitt abonnemang inte får sämre datahastighet eller kostar mer över en viss mängd data per månad. De flesta (alla?) mobila internetabonnemang är väl idag begränsade i detta avseende?

Jag betalar 249 kr/mån. Om jag minns rätt så får jag ringa upp hela månadsbeloppet, och jag tror jag har 3000 fria sms per månad (vad jag nu ska med det till). Och jag delar ut detta internet trådlöst via wifi från telefonen till alla datorer och surfplattor i hemmet.

Jag använder mitt telefonabonnemang (Telenor). betalar 149kr/mån som jag också får ringa för, sedan har jag ett så kallat "tvillingkort" till det.  Det är obegränsat surf utan att de sänker hastigheten om man surfar mycket.

Så kan ha ett SIM-kort i telefonen och ett i datorn, med obegränsad surf på båda två simkorten.

Vet dock ej om de har detta abonnemang längre

Hej,

Jag vet ingenting om bredband eller internet, bara att många sidor inte fungerar; arbete, universitet, bank, YT, bloggar, och jag kan inte ha det så. Jag vill inte ha Telia mer, p.g.a. dålig service, men det är mobilt bredband jag är ute efter.

Tips på bra företag/erbjudande? Med bra hastighet (service/support) och prisvärt.

Vilken hastighet behöver jag, och vad är "överkurs" för de sidor jag nämnt ovan? YT är det som krånglar mest, så om det funkar så lär jag vara nöjd. Hjälp uppskattas! :)

Jag skulle försöka ta reda på vilken operatör som har bästa täckningen där du använder det mobila bredbandet mest...eftersom Telia har bästa 4G-täckningen för närvarande riskerar du att gå ur askan in i elden om du inte tar reda på det.  ;)

• Like 2

Hej,

Hur många Mbit får du? Du kan kolla det här http://www.bredbandskollen.se/

Det kan ju finnas annat som kan krångla än själva bredbandsuppkopplingen så det gäller ju att kolla var problemet ligger. Operativsystem och webbläsare har ju också betydelse för hur bra det funkar med olika sidor.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...