convinced Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 Vad bor man tanka pa nar man ska kopa omega 3? hur mycket epa.dha bor det vara? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 Man skall tänka mest EPA och DHA för pengarna. För köper man en billigare med mindre i så tar man dubbel dos i stället. Vi behöver något gram EPA och DHA om dagen.. men maten du äter är inte helt innehållslös den heller.. speciellt om man äter fet fisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
convinced Posted October 30, 2014 Author Share Posted October 30, 2014 Man skall tänka mest EPA och DHA för pengarna. För köper man en billigare med mindre i så tar man dubbel dos i stället. Vi behöver något gram EPA och DHA om dagen.. men maten du äter är inte helt innehållslös den heller.. speciellt om man äter fet fisk. Tack! Jag forsokte hitta ett utav dina inlagg, jag har for mig att du skrev en gang hur mycket man skulle se tlll att de inneholl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 Det finns ingen RDI för essentiella fleromättade fetter.. men jag har sett uppskattningar om att man kan behöva cirka 4E%, varav hälften bör vara Omega 3. Och räknar du med att du åtminstone får i dig hälften via maten så blir det 1-2 gram om dagen i snitt. Och då tror jag de har räknat på fiskolja.. och om den är bra så är åtminstone hälften i form av EPA och DHA. Såå.. 1 gram fiskolja med EPA o DHA verkar vara nog? Kikade på min burk, där rekomenderas 1-3 piller om dagen.. varav 60% är EPA/DHA.. så ett gram verkar rimligt.. iallafall om man äter fisk på lagom basis. Levde man på fisk tror jag inte man behöver tillskott, utan det är nog för att ersätta det som vi inte får från industriell föda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Möllers Tran: Vad tror ni om det? Innehåller Omega 3, D3 samt A och E. Bra - Lagom - Dåligt? http://mollersomega3.se/fiskleverolja-i-mollers-tran/ Redigerat senare: Näringsinnehåll Per 5 ml Omega-3-fettsyror totalt 1,1 g -varav dokosahexaensyra (DHA) 0.6 g -varav eikosapentaensyra ( EPA) 0,4 g Vitamin A 250μg RE 831%*) Vitamin D 10μg (200%*) Vitamin E 10 mg α-TE (83%*) *av rekommenderat dagligt intag (RDI) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Möllers Tran: Vad tror ni om det? Innehåller Omega 3, D3 samt A och E. Bra - Lagom - Dåligt? http://mollersomega3.se/fiskleverolja-i-mollers-tran/ Omega3-halten verkar ju vara okej, men D3 är i det närmaste försumbar... 10 microgram - jag äter 125 microgram D3 per dag. Motsvarar 5000 IE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Som jag förstått det behöver vi några gram långkedjigt omega-3 per dag (EPA+DHA), så det skulle bli 2-3 piller om dagen. Det ger dock bara 800 IE av D3, vilket jag tror är för lite. Kan vara bäst att inte ta kombinationspiller utan ta dem en och en. 2000-5000 IE D3 är att rekommendera. Det bör dessutom kombineras med 100-200 mikrogram K2, eftersom D3 förbättrar absorptionen av kalcium; utan K2 "vet" kalcium inte vart det ska ta vägen (=till skelett och tänder) utan kan hamna i mjuk vävnad (=kranskärl). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Här är förresten en utmärkt källa till A-vitamin: http://mariannslchf.se/kycklingleverpastej-kramig-mild-och-fet/ Kan också vara nöt-, kalv-, gris- eller annan lever. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 3, 2015 Share Posted January 3, 2015 Hart tidigare ätit Pure-pharmas men har nu gått över till Arcticmed flytande omega 3. Tar den på kvällen innan sängdags och somnar gott på den, jag som alltid har haft problem att somna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted January 4, 2015 Share Posted January 4, 2015 Hej, eftersom Pure Pharmas Omega 3 är så dyr, köpte jag den billigare, som Kostdoktorn också rekommenderar ACTIVE CARE FISKOLJA. Tyvärr tycker jag, att den luktar väldigt illa. Har någon mer upplevt det? Är orolig för att den kan vara härsken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Skulle rekomendera att köpa lite linfrö och krossa en matsked och ha det över frukost yoghurten varje morgon väldigt hög koncentration av omega 3 och fibrer för magen. Måste dock krossas för att man ska kunna tillgodogöra sig fetterna i fröet, annars passerar det som bekant (för vissa) intakt igenom så att säga. Livsmedelsverket reomenderar dock att man inte överdoserar med mer än 2 matskedar om dagen då linfrön innehåller små mänder av blåsyra (vätecyanid). Men hur som helst Linfrö = billigt lite frukt och grönt på det och en och annan nöt av blandad sort då och då så är man nog helt ok. Så slipper man fisk smak, piller och risk för andra otrevliga gifter som tyvärr hamnat i fisken p.g.a oaktsamhet i olika industrier. Öppen för övertygning att jag skulle vara fel ute och att ett framtaget piller som tillägg till kosten är lösningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Skulle rekomendera att köpa lite linfrö och krossa en matsked och ha det över frukost yoghurten varje morgon väldigt hög koncentration av omega 3 och fibrer för magen. Måste dock krossas för att man ska kunna tillgodogöra sig fetterna i fröet, annars passerar det som bekant (för vissa) intakt igenom så att säga. Livsmedelsverket reomenderar dock att man inte överdoserar med mer än 2 matskedar om dagen då linfrön innehåller små mänder av blåsyra (vätecyanid). Men hur som helst Linfrö = billigt lite frukt och grönt på det och en och annan nöt av blandad sort då och då så är man nog helt ok. Så slipper man fisk smak, piller och risk för andra otrevliga gifter som tyvärr hamnat i fisken p.g.a oaktsamhet i olika industrier. Öppen för övertygning att jag skulle vara fel ute och att ett framtaget piller som tillägg till kosten är lösningen Som jag har förstått det så kan inte kroppen tillgodogöra sig den vegetabiliska Omega 3 som finns i linfrö på samma sätt som ex. i fiskolja... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Oooo 281 gilla till responsen och 0 till mig men det är väll därför jag är här för att ifråga sätta och tydligen så uppskattas det Nej det tas inte upp alls om man inte ger sig på fröna och krossar dem. Men att de senare skulle tas upp sämre än fisk fetterna är jag mycket skeptisk till det talas dock om att man bara får i sig 5% av fetterna i vegetabilierna men inte sett några opartiska studier på det. Fetterna du äter i fisken har ju trotts allt sitt ursprung i krill som äter växer (plankton) innehållande fetterna. Ett litet utdrag från http://pharbioomega3.se/omega-3 "En tröst till alla som inte vill eller kan äta fisk och kött är att man trots ett lägre marint omega-3-intag ändå kan ha acceptabla nivåer av EPA och DHA i blodet. Detta visar en studie där över 14 000 män och kvinnor ingick*. En förklaring kan vara att de som aldrig äter fisk utvecklar ett effektivare enzymsystem för omvandling av omega-3-fettsyran alfalinolensyra till EPA och DHA. Observera att detta gäller människor som aldrig äter fisk samt att det förutsätter att man äter mycket grönsaker med högt omega-3 innehåll, t ex avokado, valnötter eller linfrön." Men visst är nivåerna läger än i lax men det är ju för att koncentrationerna går upp i topp predatorerna. Hur som lax godare än tabbletter ? Det jag egentligen vill åt är varför betala dyrt för piller när jag inte har sett forskning som visar på att det inte går att få billigare och tillräckligt via kost. (olivolja typ) Men om man nu vill äta marint omega 3 så varför inte direkt från planktonen.... http://www.livestrong.com/article/555922-marine-phytoplankton-vs-fish-oil/ hej så länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Oooo 281 gilla till responsen och 0 till mig men det är väll därför jag är här för att ifråga sätta och tydligen så uppskattas det Nej det tas inte upp alls om man inte ger sig på fröna och krossar dem. Men att de senare skulle tas upp sämre än fisk fetterna är jag mycket skeptisk till det talas dock om att man bara får i sig 5% av fetterna i vegetabilierna men inte sett några opartiska studier på det. Fetterna du äter i fisken har ju trotts allt sitt ursprung i krill som äter växer (plankton) innehållande fetterna. Ett litet utdrag från http://pharbioomega3.se/omega-3 "En tröst till alla som inte vill eller kan äta fisk och kött är att man trots ett lägre marint omega-3-intag ändå kan ha acceptabla nivåer av EPA och DHA i blodet. Detta visar en studie där över 14 000 män och kvinnor ingick*. En förklaring kan vara att de som aldrig äter fisk utvecklar ett effektivare enzymsystem för omvandling av omega-3-fettsyran alfalinolensyra till EPA och DHA. Observera att detta gäller människor som aldrig äter fisk samt att det förutsätter att man äter mycket grönsaker med högt omega-3 innehåll, t ex avokado, valnötter eller linfrön." Men visst är nivåerna läger än i lax men det är ju för att koncentrationerna går upp i topp predatorerna. Hur som lax godare än tabbletter ? Det jag egentligen vill åt är varför betala dyrt för piller när jag inte har sett forskning som visar på att det inte går att få billigare och tillräckligt via kost. (olivolja typ) Men om man nu vill äta marint omega 3 så varför inte direkt från planktonen.... http://www.livestrong.com/article/555922-marine-phytoplankton-vs-fish-oil/ hej så länge Vegan eller?.. De undersökningar jag har läst visar på att kroppen har mycket svårt att omvandla alfalinolensyran till den EPA och DHA vi behöver. Det är också därför vi inte äter den plankton som innehåller EPA utan vi låter den passera genom fiskarna som omvandlar den till det vi behöver. Att det gällde krossade linfrön hade du ju skrivit så att den blir mera lättåtkomlig då, alfalinolensyran, det är ju klart. Därmed dock inte mera lättillgänglig för kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Vegan eller?.. De undersökningar jag har läst visar på att kroppen har mycket svårt att omvandla alfalinolensyran till den EPA och DHA vi behöver. Det är också därför vi inte äter den plankton som innehåller EPA utan vi låter den passera genom fiskarna som omvandlar den till det vi behöver. Att det gällde krossade linfrön hade du ju skrivit så att den blir mera lättåtkomlig då, alfalinolensyran, det är ju klart. Därmed dock inte mera lättillgänglig för kroppen. Ne inte vegan men jag är lite av en skeptiker till det hela. Står nog inte i något läger sett till lchf eller annat men jagar lite efter sanningar att leva efter. Men det är klart ser ju lite ut som en millitant vegan. Är uppfödd på kött och potatis och det var alltid slakt på gården på höst och vår. Det har dock upphört nu när farfar gick i pension. Och det ska ni veta ica gris smakar inte samma...... Hur som helst så har jag lagt om lite i ätandet och tror inte att piller framför mat är det bästa. Bättre att dra ner på vissa fetter för att kompensera för lågt intag av annat tänker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Schit lovar att hålla med någonting nästa gång om jag får 1 like 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ne inte vegan men jag är lite av en skeptiker till det hela. Står nog inte i något läger sett till lchf eller annat men jagar lite efter sanningar att leva efter. Men det är klart ser ju lite ut som en millitant vegan. Är uppfödd på kött och potatis och det var alltid slakt på gården på höst och vår. Det har dock upphört nu när farfar gick i pension. Och det ska ni veta ica gris smakar inte samma...... Hur som helst så har jag lagt om lite i ätandet och tror inte att piller framför mat är det bästa. Bättre att dra ner på vissa fetter för att kompensera för lågt intag av annat tänker jag. Visst håller jag med dig där att det bästa är om man kan få i sig det man behöver från mat! Men just när det gäller omega3 så tror jag tyvärr inte att linfrö är det optimala och det är nog inte så många som äter fet fisk (eller gräsbeteskött) 4-5 dagar i veckan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Visst håller jag med dig där att det bästa är om man kan få i sig det man behöver från mat! Men just när det gäller omega3 så tror jag tyvärr inte att linfrö är det optimala och det är nog inte så många som äter fet fisk (eller gräsbeteskött) 4-5 dagar i veckan... Problemet för mig nu är att massor av olika dieter eller livsstilar som det blir när man bestämt sig för en väg att gå har mirakelkuren för samma problem.... Veganerna har sina lösningar på problemet och ni har era sedan finns det viktväcktarna som ingen av varken ni eller veganerna håller med men som trotts allt verkar funka för vissa. Viket lämnar tonvis med fakta att sortera i när man ger sig in i detta. Har minskat kött och mjölk med 25% och tagit bort traditionell "skräpmat, chips" och allt med socker "typ" för socker för mig är nog inte samma som socker för en lchfare eller är alla frukter ok? Nu visade jag visst att jag nog inte är så super påläst ändå har tappat 10 kilo på denna ändring utan just någon träning men det är nog mycket tack vara chipsen och sockret. Hur som tänkte jag skulle vara lite bökig ett tag i lite olika läger och ställa frågor som inte alla "anhängare" ställer sig kanske....... Och det här var en... Och jag tror att helt klart kan det vara bra att suplementera med omega 3 fetter när man äter en kost hög på animaliska fetter från kött och mjölk, det behöver ju inte veganerna göra då de inte äter värst mycket kött... Svårt detta.. och så har vi juice fantasterna å tacklas med..... hmmm sprang visst lite iväg på alla möjliga ämnen sorry för det... Kolla nu höll jag ju med lite eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Problemet för mig nu är att massor av olika dieter eller livsstilar som det blir när man bestämt sig för en väg att gå har mirakelkuren för samma problem.... Veganerna har sina lösningar på problemet och ni har era sedan finns det viktväcktarna som ingen av varken ni eller veganerna håller med men som trotts allt verkar funka för vissa. Viket lämnar tonvis med fakta att sortera i när man ger sig in i detta. Har minskat kött och mjölk med 25% och tagit bort traditionell "skräpmat, chips" och allt med socker "typ" för socker för mig är nog inte samma som socker för en lchfare eller är alla frukter ok? Nu visade jag visst att jag nog inte är så super påläst ändå har tappat 10 kilo på denna ändring utan just någon träning men det är nog mycket tack vara chipsen och sockret. Hur som tänkte jag skulle vara lite bökig ett tag i lite olika läger och ställa frågor som inte alla "anhängare" ställer sig kanske....... Och det här var en... Och jag tror att helt klart kan det vara bra att suplementera med omega 3 fetter när man äter en kost hög på animaliska fetter från kött och mjölk, det behöver ju inte veganerna göra då de inte äter värst mycket kött... Svårt detta.. och så har vi juice fantasterna å tacklas med..... hmmm sprang visst lite iväg på alla möjliga ämnen sorry för det... Kolla nu höll jag ju med lite eller? För min del så grundar det sig i en omfattande födoämnesintollerans, som har landat i en mycket modifierad variant av LCHF, dvs striktare än många... Om du ätit mycket chips och socker tidigare så kan det ju räcka långt med att plocka bort det för att få vikten att röra på sig. Socker tror jag inte är bra för nån - det är i allafall inte essentiellt, inget vi behöver för att överleva. Vissa äter nån frukt ibland - det får man ju pröva sig fram till själv vad som passar, men det ingår inte direkt i "basutbudet" i LCHF. Bär brukar räknas som ett bättre alternativ då de inte innehåller lika mycket fruktsocker. Äter du gräsbeteskött, dvs animaliskt fett, så får du i dig Omega3 den vägen också. Ska du plocka bort nåt mer, om du inte plockat bort det än, så är det gluten, tycker jag. Det är inte heller essentiellt och skadar många, även dem som inte är i egentlig mening glutenintolleranta. Ja se där, du tar dig! Ett tag till här så vet du vad som är rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 För min del så grundar det sig i en omfattande födoämnesintollerans, som har landat i en mycket modifierad variant av LCHF, dvs striktare än många... Om du ätit mycket chips och socker tidigare så kan det ju räcka långt med att plocka bort det för att få vikten att röra på sig. Socker tror jag inte är bra för nån - det är i allafall inte essentiellt, inget vi behöver för att överleva. Vissa äter nån frukt ibland - det får man ju pröva sig fram till själv vad som passar, men det ingår inte direkt i "basutbudet" i LCHF. Bär brukar räknas som ett bättre alternativ då de inte innehåller lika mycket fruktsocker. Äter du gräsbeteskött, dvs animaliskt fett, så får du i dig Omega3 den vägen också. Ska du plocka bort nåt mer, om du inte plockat bort det än, så är det gluten, tycker jag. Det är inte heller essentiellt och skadar många, även dem som inte är i egentlig mening glutenintolleranta. Ja se där, du tar dig! Ett tag till här så vet du vad som är rätt... Har faktiskt klurat på glutenet eftersom jag har mild psoriasis och där ska glutenet vara lite av en bov enligt de flesta till och med sjukvården förespråkar återhållsamhet och att det kan hjälpa vissa att avstå. Där har "Veganernas" ingefära och gurkmeja hjälpt mycket faktiskt. Ja jag vill inte döma någon just bara lyssna på argumenten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Har faktiskt klurat på glutenet eftersom jag har mild psoriasis och där ska glutenet vara lite av en bov enligt de flesta till och med sjukvården förespråkar återhållsamhet och att det kan hjälpa vissa att avstå. Där har "Veganernas" ingefära och gurkmeja hjälpt mycket faktiskt. Ja jag vill inte döma någon just bara lyssna på argumenten. Nöjd nu?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Nöjd nu?.. Nja nöjd och nöjd Nöjd med att det faktiskt går att ta en diskussion utan att man blir totalt attackerad för en avvikande stånd punkt. Trodde faktiskt att det skulle bli mer "Fattar du ingenting" och hårdare på hopp som det brukar bli i forum, men det verkar oerhört städat på detta forum vad jag sett ännu så länge eller så har de andra forumen en skara följare som helt enkelt är mycket argare över oliktänkande. Men vad anbelangar svaren så är det lite svårare att vara nöjd. Då är motståndarsidan till LCHF duktigare att vifta med vetenskaps avhandlingar än er, på det stora hela taget får man säga att grönsaks sidans studier för en lekman som mig känns rätt vetenskapligt säkra (inte alla). Men det finns en hel det gemensamt mellan dem och er ändå om man bortser från det animaliska då. Nej helt nöjd lär jag nog aldrig bli men jag blandar och ger lite av varje så får vi se. Eller det bästa av allt låter bättre va? ( Eller chips och socker dieten skapad av mig för mig OBS! Skojade lite där ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Nja nöjd och nöjd Nöjd med att det faktiskt går att ta en diskussion utan att man blir totalt attackerad för en avvikande stånd punkt. Trodde faktiskt att det skulle bli mer "Fattar du ingenting" och hårdare på hopp som det brukar bli i forum, men det verkar oerhört städat på detta forum vad jag sett ännu så länge eller så har de andra forumen en skara följare som helt enkelt är mycket argare över oliktänkande. Men vad anbelangar svaren så är det lite svårare att vara nöjd. Då är motståndarsidan till LCHF duktigare att vifta med vetenskaps avhandlingar än er, på det stora hela taget får man säga att grönsaks sidans studier för en lekman som mig känns rätt vetenskapligt säkra (inte alla). Men det finns en hel det gemensamt mellan dem och er ändå om man bortser från det animaliska då. Nej helt nöjd lär jag nog aldrig bli men jag blandar och ger lite av varje så får vi se. Eller det bästa av allt låter bättre va? ( Eller chips och socker dieten skapad av mig för mig OBS! Skojade lite där ) Jag menar ju naturligtvis för att du fick ett "gilla" av mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Jag menar ju naturligtvis för att du fick ett "gilla" av mig... Ooooo Tröga jag.... Borde ha förstått men jag ser inte det tyvärr.... Hur som helst så måste jag från djupet av mitt hjärtat få skicka min största tacksamhet och uttrycka den glädje det tillför mig i min nuvarande situation ( ståendes och diska med ljudbok i öronen) att jag fått min första gilla någonsin har ju inte ens facebook så du är först! Dags att fira med pompa å ståt och ett ny tappat glas av säkert 60 år gammalt kallvatten direkt från underjorden ( 70m djupt typ så det lär ju vara gammalt med.) Tackar! Känner mig dum samtidigt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ooooo Tröga jag.... Borde ha förstått men jag ser inte det tyvärr.... Hur som helst så måste jag från djupet av mitt hjärtat få skicka min största tacksamhet och uttrycka den glädje det tillför mig i min nuvarande situation ( ståendes och diska med ljudbok i öronen) att jag fått min första gilla någonsin har ju inte ens facebook så du är först! Dags att fira med pompa å ståt och ett ny tappat glas av säkert 60 år gammalt kallvatten direkt från underjorden ( 70m djupt typ så det lär ju vara gammalt med.) Tackar! Känner mig dum samtidigt Då har du 2 nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted January 5, 2015 Popular Post Share Posted January 5, 2015 ALA <--> EPA <--> DHA Kroppens förmåga att syntetisera DHA från ALA är väldigt begränsad (ca 0.1% för män och 9% för kvinnor). För män är det helt kört utan DHA i kosten. Eventuellt kan kvinnor överleva, men förmodligen inte fortplanta sig med normal avkomma, utan DHA i kosten. De långa omega-3 fettsyrorna är huvuddelen av fettet i hjärnan och nervsystement. Ökat intag av EPA/DHA skapade förutsättningarna för människan att utvecklas vidare från apa. Som tidigare nämnts finns inte EPA/DHA enbart i marina källor utan även i kött från vilda djur eller gräsuppfödda kor (finns små mängder i spannmålsuppfödda kossor också). Conversion of alpha-linolenic acid to longer-chain polyunsaturated fatty acids in human adults. Reprod Nutr Dev. 2005 Sephttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16188209 Long-chain n-3 PUFA: plant v. marine sources. Proc Nutr Soc. 2006 Febhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16441943 Alpha-Linolenic acid supplementation and conversion to n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in humans. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2009 Feb.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19269799 Även fullt friska, högpresterande och atleter på toppnivå som redan äter en "bra" kost (förvisso baserat på förlegade rekommenddationer från deras dietister men dock bättre än genomsnittskosten i väst-världen) får förbättrad reaktionsförmåga och kogenetiv förmåga vid tillskott av EPA/DHA. Effect of Omega-3 and Policosanol Supplementation on Attention and Reactivity in Athletes. J Am Coll Nutr. 2009.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20234035 DHA- rich fish oil improves complex reaction time in female elite soccer players. Journal of Sports Science and Medicine 2011.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24149875 DHA supplementation improved both memory and reaction time in healthy young adults: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2013.http://ajcn.nutrition.org/content/97/5/1134.abstract Även flertalet sjukdommar och störningar i hjärnan/nervsystemet verkar förbättras med ökan intag av EPA/DHA. Även risken att avlida av någon orsak minskar. EPA but not DHA appears to be responsible for the efficacy of omega-3 long chain polyunsaturated fatty acid supplementation in depression: evidence from a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr. 2009.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21159787 Omega-3 polyunsaturated fatty acids and anxiety disorders. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2009 Nov.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906519 Intake of long-chain ω-3 fatty acids from diet and supplements in relation to mortality. Am J Epidemiol. 2014 Mar.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24496442 Nutrition and health - the association between eating behavior and various health parameters: a matched sample study. PLoS One. 2014 Feb.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24516625 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osäker Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 ALA <--> EPA <--> DHA Kroppens förmåga att syntetisera DHA från ALA är väldigt begränsad (ca 0.1% för män och 9% för kvinnor). För män är det helt kört utan DHA i kosten. Eventuellt kan kvinnor överleva, men förmodligen inte fortplanta sig med normal avkomma, utan DHA i kosten. De långa omega-3 fettsyrorna är huvuddelen av fettet i hjärnan och nervsystement. Ökat intag av EPA/DHA skapade förutsättningarna för människan att utvecklas vidare från apa. Som tidigare nämnts finns inte EPA/DHA enbart i marina källor utan även i kött från vilda djur eller gräsuppfödda kor (finns små mängder i spannmålsuppfödda kossor också). Conversion of alpha-linolenic acid to longer-chain polyunsaturated fatty acids in human adults. Reprod Nutr Dev. 2005 Sep http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16188209 Long-chain n-3 PUFA: plant v. marine sources. Proc Nutr Soc. 2006 Feb http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16441943 Alpha-Linolenic acid supplementation and conversion to n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in humans. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2009 Feb. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19269799 Även fullt friska, högpresterande och atleter på toppnivå som redan äter en "bra" kost (förvisso baserat på förlegade rekommenddationer från deras dietister men dock bättre än genomsnittskosten i väst-världen) får förbättrad reaktionsförmåga och kogenetiv förmåga vid tillskott av EPA/DHA. Effect of Omega-3 and Policosanol Supplementation on Attention and Reactivity in Athletes. J Am Coll Nutr. 2009. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20234035 DHA- rich fish oil improves complex reaction time in female elite soccer players. Journal of Sports Science and Medicine 2011. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24149875 DHA supplementation improved both memory and reaction time in healthy young adults: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2013. http://ajcn.nutrition.org/content/97/5/1134.abstract Även flertalet sjukdommar och störningar i hjärnan/nervsystemet verkar förbättras med ökan intag av EPA/DHA. Även risken att avlida av någon orsak minskar. EPA but not DHA appears to be responsible for the efficacy of omega-3 long chain polyunsaturated fatty acid supplementation in depression: evidence from a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr. 2009. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21159787 Omega-3 polyunsaturated fatty acids and anxiety disorders. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2009 Nov. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19906519 Intake of long-chain ω-3 fatty acids from diet and supplements in relation to mortality. Am J Epidemiol. 2014 Mar. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24496442 Nutrition and health - the association between eating behavior and various health parameters: a matched sample study. PLoS One. 2014 Feb. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24516625 Najs här finns lite forskning att läsa in sig på! Ska koka upp lite grönt te och ta mig an uppgiften 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Hittade rubriken Omega3. En fråga, känner någon till Nilalf ab, som säljer omega 3, väldigt dyr, men låter som bra produkt. Är missnöjd med Active Care fiskolja, som smakar och luktar härsket. Har klagat hos konsumentkontakt och fick då en check, för att köpa en ny burk. Vill nu hitta en säker produkt och hittade den från Nilalf ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Skyddar omega-3 fetter hjärtat?2 april, 2015 Under senare tid har det kommit en rad studier som ifrågasätter om omega-3 fetter verkligen kan skydda mot hjärt-kärlsjukdom. Nu har New York Times en artikel om detta: Fish Oil Claims Not Supported by Research – NYTimes.com. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Näe.. Omega 3 skyddar inte från hjärtinfarkt.. dvs det hjälper inte om övrig kost och livsstil är snitslad mot CVD! Däremot så är det rätt troligt att de som får en rimlig andel Omega 3 via sin kost.. äter riktig mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts