Majagrön Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag är nyfiken på LCHF, men funderar på om det passar mig. Jag känner aldrig hunger, , har nog aldrig känt hunger och undrar hur denna egenskap passar i hop med Lchf. Min yngsta som har denna egenskap fullt ut också. Äldsta sonen kan känna hunger ibland men väldigt sällan. Jag har dessutom en autoimmun sjukdom med ett immunförsvar som jobbar för att bryta ner mina inre organ ( sköldkörteln angrips nu ) Kommer jag att sänka mitt immunförsvar genom Lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Nämen altså, LCHF handlar om att äta vanlig mat, helst så nyttig som möjligt, fast med mindre kolhydrater och mer fett! Fokus ligger på att hålla blodsocker och insulin lågt och platt. För någon kan det handla om diabetes, för andra om bantning, hägt blodtryck osv! Med mer fett och mindre blodsocker brukar de flesta få en helt annan kontackt med sin aptit, hunger/mättnad känns på ett nytt o bättre sätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Att dra ner på felaktiga kolhydrater är alltid rätt menom du har autoimmun sjukdom kanske det är bättre för dej att äta paleo i stället. Kolla in inläggen från Johanna07. Hon har järnkoll på vad man ska äta för attkroppen ska få allt den behöver för att kunna slåss framgångsrikt mot sånt som vill bryta ner den 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag håller med Stoscha. Man kan dessutom äta ketogen paleo, alltså åt LCHF-hållet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Att äta LCHF är enkelt.. att äta hälsosamt eller för att optimera sin hälsa är betydligt knepigare/kräver mer insikt/kunskap! Har man dessutom specefika hälsoproblem blir det ännu knepigare/kunskapskrävande/krävs mer kunskapsinhämtning! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Om du inte känner hunger är det väl inte fel att äta efter klockan så det inte går för lång tid mellan målen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majagrön Posted November 2, 2014 Author Share Posted November 2, 2014 Jag måste nog läsa på om paleo... Vet inget om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag måste nog läsa på om paleo... Vet inget om det. Här är lite tips; http://karlhulten.se/ http://www.undervarttak.se/ http://www.swedishpaleo.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Det handlar om att bara äta mat som vi gjorde när vi utvecklades.. dvs på Paleolitikum.. på klingande svenska = stenåldern! Man menar.. antagligen med viss rätt att det knappast kan vara de livsmedel vi åt när vi utvecklades till art som orsakar dagens moderna sjukdommar utan skall man leta bland livsmedel som gör oss sjuka så skall man främst göra det bland de som kommit till senare.. läs Neolitikum.. dvs = sen vi blev jordbrukare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 2, 2014 Share Posted November 2, 2014 Jag måste nog läsa på om paleo... Vet inget om det. Om du har en autoimmun sjukdom kan det vara en bra ide´ att skaffa "The Wahls Protocol" som är en bok av en amerikansk läkare som fick mycket svår MS (en autoimmun sjukdom) som mycket grundligt går igenom vad man kan göra för att förbättra sitt tillstånd när man har en autoimmun sjukdom. Från att ha halvlegat i en rullstol kan dr Wahl nu springa ett par kilometer i taget! Hon kom på idén till sina kostprogram genom att helt enkelt läsa om sina kursböcker från läkarutbildningen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majagrön Posted November 4, 2014 Author Share Posted November 4, 2014 Jag har läst era tips, och inlägg, tacksam för ert engagemang inser att jag behöver lära mig mer och därmed kunna ta beslut om kosten i framtiden. Försöker äta efter klockan, det funkar, men jag funderar på varför man inte känner hunger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Majagrön, jag håller tummarna för dig och din familj - bra att du söker lösningar, det inger hopp, och jag tror det finns god chans att du hittar något som förbättrar er situation. Spontan brainstorming från en glad amatör : a. Du känner inte hunger - hur har du löst det hittills? b. Jag har fått intrycket att LCHF typiskt brukar leda till bättre immunförsvar (sjuk mer sällan). Kan vara värt att prova. Du kan ju göra en gradvis övergång, och du behöver inte göra någon extrem variant. Så länge du inte kör något extremt gissar jag att det borde vara ofarligt. Oavsett vad ska du såklart inte lita blint på något, fortsätt lyssna på kroppen. c. Har du fått undersökt hur du ligger till med "hälsovärden", t ex blodsocker, vitaminer och mineraler? Man kan väl göra en del kontroller inom den konventionella vården. Och det finns företag som erbjuder hårmineralanalys (aldrig provat själv, men är nyfiken.) Och det finns konventioner/traditioner i andra kulturer/skolor som kanske kan vara av nytta. Har själv övervägt att gå till en "doktor" inom kinesisk tradition (akupunktur, kinesisk traditionell medicin, etc) av nyfikenhet. d. Tar du några mediciner? e. Vad har du för kostvanor idag? Livsstil, fysisk aktivitet, vila, sömn? Ps. Vad har du för blodsockervärde? Har läst någonstans att högt insulin kan ställa till signalerna i kroppen. Kanske skulle lägre insulin hjälpa? (Kost som ger lägre blodsocker öer tiden, d v s lägre insulin. Kanske LCHF.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts