henriknyberg93

3 korta frågor

Recommended Posts

Hej!

Jag började med LCHF för ungefär en vecka sen och tycker att det gått otroligt bra. Jag har däremot stött på 3 hinder. Då jag är en riktig nybörjare på att läsa innehållsförteckningar så förstår jag inte riktig vad som är bra och dåligt. Men åter till mina 3 frågor.

1. Fun Light - Jag brukar använda denna i min turkiska yoghurt för bättre smak. Kan jag fortsätta använda detta? Se innehållsförteckning:

http://www.funlight.se/smaker/original/wild-berries/

2. Är det någon som kan rekommendera såser, bearnaise eller liknande? Jag upplever inte att min smakar bra.

3. Måste man äta en viss mängd fett för att LCHF ska fungera, eller räcker det med att undivka kolhydrater?

Jag är väldigt tacksam för svar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag började med LCHF för ungefär en vecka sen och tycker att det gått otroligt bra. Jag har däremot stött på 3 hinder. Då jag är en riktig nybörjare på att läsa innehållsförteckningar så förstår jag inte riktig vad som är bra och dåligt. Men åter till mina 3 frågor.

1. Fun Light - Jag brukar använda denna i min turkiska yoghurt för bättre smak. Kan jag fortsätta använda detta? Se innehållsförteckning:

2. Är det någon som kan rekommendera såser, bearnaise eller liknande? Jag upplever inte att min smakar bra.

3. Måste man äta en viss mängd fett för att LCHF ska fungera, eller räcker det med att undivka kolhydrater?

Jag är rätt värdelös kock så jag svarar bara på fråga 1 ocg 3. Ta bort lightprodukter. Studier har ju visat att såna höjer insulet. I yoghurten kan du ha bär i stället. I princip räcker det att undvika de värsta kolhydraterna, som socker, bröd och underjordsgrönsaker, för att LCHF ska fungera då du höjer fettkvoten i och med det. Man kan öka intaget av fetter, som smör, kokosolja och olivolja så att man inte blir hungrig. Se upp med att äta för mkt proteiner - vanligt nybörjarfel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är rätt värdelös kock så jag svarar bara på fråga 1 ocg 3. Ta bort lightprodukter. Studier har ju visat att såna höjer insulet. I yoghurten kan du ha bär i stället. I princip räcker det att undvika de värsta kolhydraterna, som socker, bröd och underjordsgrönsaker, för att LCHF ska fungera då du höjer fettkvoten i och med det. Man kan öka intaget av fetter, som smör, kokosolja och olivolja så att man inte blir hungrig. Se upp med att äta för mkt proteiner - vanligt nybörjarfel.

Tack för svaret. Lightprodukter är alltså dåligt, men försämrar det viktnedgången? Även om den medför dåliga konsekvenser såsom insulinhöjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Lightprodukter är alltså dåligt, men försämrar det viktnedgången? Även om den medför dåliga konsekvenser såsom insulinhöjning.

Insulin är ett fett-lagrande hormon. Låga insulin-nivåer gör att kroppen kan börja bränna fett. Lightprodukter är dessutom processade så jag skulle undvika dem. Bär är inte så söta och det finns en massa näringsämnen i dem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insulin är ett fett-lagrande hormon. Låga insulin-nivåer gör att kroppen kan börja bränna fett. Lightprodukter är dessutom processade så jag skulle undvika dem. Bär är inte så söta och det finns en massa näringsämnen i dem.

Fantastiskt. Verkligen tack för svaret, hade du inte gett mig detta så hade jag forsatt med light-produkter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Själv undviker jag light produkter då de oftast innehåller socker eller kemikalier för att få det ätbart, samt att jag inte ser någon direkt funktion med dem. Tror på iden att vänja sig av med söta smaker och lära sig att uppskatta de naturliga smakerna i riktig mat. Om du äter yoghurt kan du ha i nötter, mandlar och fröer. Tycker att smaken då blir bra och nötter och fröer tycker jag är bra mat.

2: När du säger min sås antar jag att du syftar på en färdigköpt sås. I sånt fall förstår jag du inte tycker att den smakar bra. Det man får tänka på när man köper en bearnaisesås är att det oftast inte är bearnaisesås man köper. En bearnaisesås är en ljummen smörsås och är väldigt svår att värma utan att den skär sig. Alla färdigköpta såser som kallar sig bearnaisesås som jag har provat har inte smakat speciellt bra, oftast har de en majonnässmak. De brukar vad jag förstått basera sig på någon olja och inte smör, så jag har aldrig förstått varför de får kalla det för bearnaisesås. En äkta bearnaisesås är bäst precis när den är nygjord och fortfarande ljummen. Det är inte allt för svårt att göra en egen, så jag rekommenderar dig att testa :) Mitt tips är att göra egna såser istället för färdigköpta, det är inte så mycket svårare att göra egna såser.  T.ex. häll i grädde i stekpannan du stekt kött i, då har du en färdig sås. Ett annat tips är gräddsvampsås, häll i grädde och skivad svamp i en kastrull. Koka upp och låt koka 10-15 minuter tills grädden börjar tjockna. Krydda med salt och peppar och du har en väldigt god svampsås.

3: Tar du bort energin från kolhydrater och inte ersätter det med fett så blir det för lite energi i maten. Du behöver dock inte överdriva med fettet, för mig räcker det oftast att välja feta köttbitar och sen steka grönsaker med smör/olja samt eventuellt en sås till. Men då ska grönsakerna stekas med mycket fett, en stor klick smör eller mycket olja. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är att undvika allt som har en innehållsförteckning som är mer än 5 grejor och som innehåller nåt som du inte begriper. Man kan ge sej 17 på att det i ge är hälsosamt om det inte är ren svenska. (Sen finns det väl undantag men då får man läsa på lite). Är ditt mål viktnedgång är det bra att de första 3 månaderna köra så rent som man orkar med. Ta gärna rysk youghurt i st f turkisk eftersom den är fetare. Du kan ha i kokosflingor eller vanilj pulver som bägge ger en söt smak ev tillsammans med blåbär eller hallon. När du väl blir sockeravgiftad kanske du känner att det inte behövs. Mitt godis är numera salt i stället. Mejerifrukost med keso creme fraiche frön och ett gott örtsalt t ex

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

2. Tommy har massor av inlägg om bearnaise-sås: http://www.tommytappar.se/?s=Bea

I övrigt har han många goda smaksättningar på smör.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sverige har dere Fun light søtet med stevia, det kunne kanskje være noe.

Det har vi desverre ikke her i Norge  :(

Og om kunstig søtning påvirker insulinet har jeg ikke sett noe som støtter, men kostdoktorens egen test av Pepsi Max viste at ketonene gikk kraftig ned selv om blodsukkeret ikke ble påvirket.

Kanskje de gjorde det grunnet økt insulin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart vilka fina tips. Håller helt med Vältränad nörd att det kan vara bra att vänja sig av den söta konstgjorda smaken. Fun Lighten åker ikväll!!! Jag tackar också för tipset lchfvän angående såser. Det kan komma till nytta och vem vet, jag kanske blir lite tryggare i köket också :)  Registerarde mig här idag och jag har redan fått detta bemötandet. Tack så mycket.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg