Jump to content

Utbränd och periodisk fasta?


jenbh
 Share

Recommended Posts

Jag är sjukskriven pga utmattningssyndrom sedan tidigt i våras. Har levt under stress i perioder i drygt 15 år. Jag har samlat på mig ca 20 extra kilon under dessa år (dryga 80 kg till 162 cm, 47 år) och jag ser helt klart gravid ut.

 

Nu är jag på väg tillbaka, har börjat jobba lite. Jag har provat 5:2 tidigare och har inga problem att fasta men så läste jag någonstans att man ska undvika det vid långvarig/kronisk stress. Förstår att det har med kortisol att göra, kan någon förklara eller komma med tips?

 

Är lchf-anhängare sedan flera år kanske jag ska tillägga.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte oxå direkt på kortisol!

 

Det är ju ett hormon som höjer bland annat blodsocker för flight and fight mekanismen.. är man utbränd på grund av stress så har man nog gått med förhöjda kortisolnivåer ett bra tag.. det är väl det som det handlar om att undvika.

 

Och självklart handlar det om att vi längre tid utan mat.. främst kolhydrater så behöver ju mekanismer aktiveras som startar upp nyproduktion av glukos samt frigörande av glykogen.. räcker inte lågt insulin o högt glukagon till så aktveras mer homoner.

 

Men.. du har väl redan lagt stora delar av omställningen till LCHF bakom dig?

 

I så fall borde du ju kunna leva rätt väl på de 20 kilona?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag har varit utbränd och deprimerad. Jag skulle inte fasta om jag fortfarande hade symptom på utbrändheten kvar... Det stressar kroppen extra att vara utan mat = kortisol och det är frågan om fastan i så fall ger något. Är du symptomfri kan du ju börja prova lite, men lyssna på kroppen! I övrigt skrev jag en del i http://forum.kostdoktorn.se/topic/5768-lchf-och-depression/ som kanske kan vara till hjälp.

 

Om man är deprimerad, utbränd etc skulle iaf jag prioritera utbrändheten och få ordning på alla hormoner och sen gå vidare med vikten.

 

Lycka till.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Min goda vän som kämpar sig tillbaka efter en lång utbrändhet undviker att fasta. 

Hej!

 

Ett annat alternativ kan vara att bara dygnsfasta, dvs inte äta på 12-16 timmar per dygn. Tex äta middag kl17.30 och sedan vänta till mellan klockan 06.00 till 10.00 innan man äter frukost eller lunch. Ätt äta väldigt mycket (typ minst 6dl tätt packade) ovanjordsgrönsaker av olika slag kan göra att aptiten regleras.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar [emoji4]!

 

Symtomfri är jag tyvärr inte, fick ett bakslag för några veckor sedan.

 

Läste på hormonharmoni.se:

"Vad orsakar utmattningssyndrom som så många lider av?

Under perioder av kronisk och ihållande stress förblir nivåerna av kortisol höga. Med tiden leder den ökade kortisolproduktionen till att receptorerna för kortisol blir okänsliga och inte längre reagerar lika snabbt. Detta resulterar i att binjurarna inte producerar tillräckliga mängder kortisol vilket då leder till låga kortisolnivåer eller binjuretrötthet som i sin tur leder till trötthet eller utmattning. Utan en korrekt nivå av kortisol i kroppen kan vi inte hantera fly-eller-fäkta situationer som vi ska."

 

Det fick mig att tänka att om man har för låg nivå av kortisol så kan man kanske skrämma i gång den med fasta [emoji48]? Eller så blir det ännu besvärligare för binjurarna.. [emoji15]

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar [emoji4]!

 

Symtomfri är jag tyvärr inte, fick ett bakslag för några veckor sedan.

 

Läste på hormonharmoni.se:

"Vad orsakar utmattningssyndrom som så många lider av?

Under perioder av kronisk och ihållande stress förblir nivåerna av kortisol höga. Med tiden leder den ökade kortisolproduktionen till att receptorerna för kortisol blir okänsliga och inte längre reagerar lika snabbt. Detta resulterar i att binjurarna inte producerar tillräckliga mängder kortisol vilket då leder till låga kortisolnivåer eller binjuretrötthet som i sin tur leder till trötthet eller utmattning. Utan en korrekt nivå av kortisol i kroppen kan vi inte hantera fly-eller-fäkta situationer som vi ska."

 

Det fick mig att tänka att om man har för låg nivå av kortisol så kan man kanske skrämma i gång den med fasta [emoji48]? Eller så blir det ännu besvärligare för binjurarna.. [emoji15]

 

Du kommer att få bakslag hela livet ;=). Så är det bara. Då är det bara att ta det lugnt ett tag och samla krafterna igen. Att skrämma igång kortisolproduktionen tror jag inte på. Har du minsta antydan till låg kortisolproduktion måste binjurarna vila. Mycket näringsrik mat och sömn...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är väl så, jag får djupandas och sätta mig på händerna. Svårt som attan [emoji6]!

 

Underbart forum detta, jag är helt ny här. Så många kloka personer på ett ställe! Tack!

 

Får du panik? Eller känsla av att något farligt ska hända? Djupandning hjälper, men endast marginellt? Kan du springa, cykla, åka skidor? I så fall gör något av detta 30 minuter med en puls strax över 130 VARJE DAG. Då korrigerar du (kortsiktigt) adrenalin så att du blir lugn. Upplever du att löpning inte fungerar är cykling bra. Men se till att inte myscykla. För att mäta puls finns det en rad billiga pulsmätare att köpa annars sätter du bara fingret mot halsen och räknar under 15 sekunder (* 4 så klart).

 

Min teori är ganska klar. Stressen har du (och jag  ;) ) tagit på oss själva genom att göra något som våra kroppar upplever som lite onormalt. Jag tycker om tanken på att jag är en grottmänniska som gillar att röra på mig så mycket det bara går - att vara ute i naturen och att motionera måttligt (som jag ger exempel på ovan) brukar man säga "läker" stressymptomen. Huruvida man borde säga korrigerar istället lämnar jag åt någon annan att avgöra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag att jag blir stressad av 5:2 så jag gav upp det ganska snabbt. Jag har även fått intrycket att fasta tycks passa kvinnor sämre än män. Möjligtvis tänker jag satsa på en enveckasfasta en gång om året, för att "modulera" immunförsvaret (ja, det var flummigt uttryckt absolut!). Länkar:

 

Mer vita blodkroppar: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/10878625/Fasting-for-three-days-can-regenerate-entire-immune-system-study-finds.html

 

Cancerprevention: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3648937/

 

När Kostdoktorn får tid kan han kanske utveckla verksamheten till att även innehålla retreats där folk kan få lära sig laga god mat, lägga sig till med nya bra vanor, eventuellt fasta, och rent allmänt få vila från sina vardagsliv och alla "måsten" som ställer till det. Gäller bara att få landstinget att plocka upp räkningen! :ph34r:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...