Jamtlandstjej Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Burr... Jag som hatar att frysa! Vad tror ni om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted November 3, 2014 Share Posted November 3, 2014 Bättre äta LCHF i värmen... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 4Health skriver också om detta Om brunt fett och ämnesomsättning 4Health skriver även om en kylväst som säljs av Irsus AB. Västen ska aktivera och nyskapa brunt fett (Fredrik Nyström ska genomföra en studie nästa år). http://irsus.se/ Vetenskapens Värld på SVT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Jag känner mig ju varmare på LCHF-kost; kan sitta i kortärmat när kollegorna har tjocka tröjor och klagar att det är kallt. Har jag fått mer brunt fett, eller har jag fått högre förbränning ändå, och spelar det någon roll? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Jag tycker forskarna borde kolla om mängden brunt fett i kroppen ökar av Lchf-kost istället.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Frysväst känns inte lockande, och dessutom onödigt. Vi bor i ett land med god tillgång till naturlig kyla. Istället för att ta på en frysväst kan man väl bara ta av sig jacka och tröja och ta en rask promenad? Ytterligare en onödig produkt som ska ta naturresurser i anspråk, och generera utsläpp? Precis som Effie känner jag mig mindre frusen på LCHF, och kan ha mindre kläder på mig. Och har gått ner 9 kg på cirka 2 månader på liberal LCHF. (Funkade för mig, såklart ingen garanti för att det funkar på alla.)Ifall det finns några medicinska specialfall som motiverar frysväst är den dock intressant, i just de fallen... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lipofil Posted November 4, 2014 Popular Post Share Posted November 4, 2014 Slutsatsen av programmet igår var att man ville framställa ett piller som aktiverar det bruna fettet så att man kan äta mer skräpmat utan att bli fet och sjuk. Målet med livet är ju ändå att konsumera så mycket skräpmat och socker som det bara går, eller hur? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Frysväst känns inte lockande, och dessutom onödigt. Vi bor i ett land med god tillgång till naturlig kyla. Istället för att ta på en frysväst kan man väl bara ta av sig jacka och tröja och ta en rask promenad? Ytterligare en onödig produkt som ska ta naturresurser i anspråk, och generera utsläpp? Precis som Effie känner jag mig mindre frusen på LCHF, och kan ha mindre kläder på mig. Och har gått ner 9 kg på cirka 2 månader på liberal LCHF. (Funkade för mig, såklart ingen garanti för att det funkar på alla.) Ifall det finns några medicinska specialfall som motiverar frysväst är den dock intressant, i just de fallen... En frysväst eller kallt vatten uppnår betydligt större kyleffekt per tidsenhet än vad kall luft gör. Du får alltså en snabbare och mer kraftfull irisinutsöndring om du använder ett köldmedium direkt mot huden. Själv använder jag ispåsar avsedda för att rehabilitera skador. Däremot med en rashguard emellan för att förhindra frostskador på huden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Om man genom födan kan öka sitt intag av brunt fett och därigenom öka sitt eget bruna fett, så har jag för mig att djur som går i ide under vintern har stora mängder av detta fett, och även makrill tror jag. Så då är det bara att ge sig ut på björnjakt, om man inte tycker om att frysa 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 4, 2014 Share Posted November 4, 2014 Andush, vad är anledningen till att du kyler dig själv på det sättet? Behöver du så effektiv kylning, och kan det inte ge negativa bieffekter, t ex belasta immunförsvaret? Räcker det inte med "naturlig" kyla? Kyler du under aktivitet eller när du är still? (Obs jag frågar av nyfikenhet, inte för att döma.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 Andush, vad är anledningen till att du kyler dig själv på det sättet? Behöver du så effektiv kylning, och kan det inte ge negativa bieffekter, t ex belasta immunförsvaret? Räcker det inte med "naturlig" kyla? Kyler du under aktivitet eller när du är still? (Obs jag frågar av nyfikenhet, inte för att döma.) Extremaste jag hört är kallbad i badkaret. Ligg nedsänkt i en blandning av 10 kg is och kallvatten i 20 minuter. Ska göra ordentligt ont. Vill man vara snällare så ska visst 30 minuter med is på övre delen av ryggen vara 60 % så effektivt i fettminskning enligt Tim Ferriss. Andra har upplevt effekt bara genom att dricka isvatten, ta kalla promenader och duscha kallt ett par gånger per dag. Olika områden av kroppen olika känsliga för kyla. Händer och fötter är värst, och övre delen av ryggen mest okänslig. Man kan faktiskt går runt ute i tshirt så här års utan att det blir så besvärligt, så länge man har bra vantar. Förutom uppsnabbad fettförbränning finns det kanske andra anledningar till att testa kyla. 1. förhöjda adiponectinhalter ökar glukosupptaget i musiker. 2. muskelmassan kan öka 3. bättre immunförsvar 4. kan minska depression. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 oj, nu blev det fel. Vet inte hur jag tar bort inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 Intressant tomha. Vad är förklaringen till bättre immunförsvar och minskad depression? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 noradrenalinökningen är vad man verkar tro att immunförsvarsförbättringarna beror på. Om depression finns fler teorier. Det kan vara ökningen av betaendorfiner och noradrenalin och/eller den stora ökningen av elektriska impulser till hjärnan. (Kallt vatten har används på "mentalpatienter" i hundratals år, även om vi numera inte använder kyla utan andra behandlingsformer inom vården) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 5, 2014 Share Posted November 5, 2014 Jag blev lite full i skratt när du skrev duscha kallt och gå omkring i tshirt. Det skulle betyda att det är en fördel att vara klimakteriehäxa.... is NOT. Gäller nog bara yngre män 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Andush, vad är anledningen till att du kyler dig själv på det sättet? Behöver du så effektiv kylning, och kan det inte ge negativa bieffekter, t ex belasta immunförsvaret? Räcker det inte med "naturlig" kyla? Kyler du under aktivitet eller när du är still?(Obs jag frågar av nyfikenhet, inte för att döma.) Den direkta effekten för mig personligen är förbättrad nattsömn. Jag kör också en övning där jag har isbitar i en skål med vatten som jag doppar ner ansiktet i och håller andan så länge jag kan. Upprepar detta 3-4 gånger. Blodflödet till ansiktet tilltar och man får en härliga känsla av att vara väderbiten i ansiktet (ungefär som när man varit utomhus en heldag på vårvintern).De indirekta effekterna skulle vara bl.a. ökad irisinutsöndring, vilket är det hormon som triggar omvanlingen från vit fettvävnad till brun. Inget jag haft möjlighet att mäta däremot. Vad gäller immunförsvaret så finns det många (dock av anekdotisk karaktär) studier av att regelbunden kylterapi avsevärt förbättrar immunförsvarets funktion. Vill man veta mer rekommenderar jag att läsa om "Ismannen" Wim Hof. Han utför här bland annat ett experiment där han låter sig injeceras av en död bakterieodling som skulle få immunförsvaret hos en normal person att reagera extremt starkt med kraftigt illamående och kräkningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 För en stund sedan såg jag Wim Hof på tv (Kunskapskanalen?). Han gjorde flera otroliga saker t ex simma runt bland isberg i en kvart samt stå inbäddad i is upp till halsen i en timme! Han kan hålla sitt kortisol högt och andas på ett speciellt sätt som styr blodcirkulationen. Enormt häftigt!! Undrar om han äter nåt speciellt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Cryocabins en verklighet för oss i norden! http://martinajohansson.se/cryocabins-en-verklighet-oss-norden/ "Helkropps cryoterapi exponerar hela kroppen för kyla ned till minus 160°C" För dem som inte nöjer sig med en vanlig svensk vinter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts