carjar

Paleo för en vegetarian???

Recommended Posts

Hej!

Någon som vet hur man som vegetarian klarar sig med Paleokost?

Jag står i faggorna med att börja med paleo och läser en Paleo-receptbok med massor av recept och förklaringer men i innehållsförteckningen finns inte ens ordet vegetarian. Hittar ingen info i övrigt heller om just vegetarisk kost.

Som vegetarian behövs ju protein… Ägg kan jag inte äta i jättestor mängd och hela tiden. Har ju kört med soja, tempeh, tofu, quorn och olika ostar tidigare men det tycks inte vara tillåtet, så liiite frustrerad är jag  :huh: .

Är alltså sojabönan I SIG giftig? Om man köper organisk utan GMO el annan dynga, är det ändå fel? Potatis har jag läst modet toxiska solariet, men inget motiverande svar om just sojabönor. 

Tacksam för tips och råd!  :D

Tack på förhand!

Carina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta om inte alla bönor är giftiga.. dvs de innehåller olika sorters antinutrienter.. det gör alla växter om man skall hårddra det!

Men.. vi har genom årtusendena lärt oss att behandla olika födoämnen så att giftet bryts ner eller reduceras kraftigt.

Tex soya som dessutom innehåller hormonliknande ämnen.

Och gör så de gjorde i Asien förr, blötlägg, skölj o jäs dina soyabönor så lär det inte vara något större problem längre.

http://www.johnleemd.com/store/soy.html

Natto lär vara en delikatess! 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Natto

Grejen för vegetarianer är väl att det är lättare att äta LCHF än strikt Paleo?

Man kan ju basera sin kost på så bra mat man kan för det.. det gäller för övrigt om man äter LCHF oxå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag står i faggorna med att börja med paleo och läser en Paleo-receptbok med massor av recept och förklaringer men i innehållsförteckningen finns inte ens ordet vegetarian. Hittar ingen info i övrigt heller om just vegetarisk kost.

Som vegetarian behövs ju protein… Ägg kan jag inte äta i jättestor mängd och hela tiden. Har ju kört med soja, tempeh, tofu, quorn och olika ostar tidigare men det tycks inte vara tillåtet, så liiite frustrerad är jag  :huh: .

Är alltså sojabönan I SIG giftig? Om man köper organisk utan GMO el annan dynga, är det ändå fel? Potatis har jag läst modet toxiska solariet, men inget motiverande svar om just sojabönor. 

Tack på förhand!

Carina

Vad är ditt mål med att byta ut din nuvarande kost mot Paleo?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vegetarisk paleo - tillagad raw food? :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle säga att vegetariskt paleo är svårt. Det blir ägg, nötter och alger. Inte säker att man mår super på eftersom både nötter och ägg kan vara lite allergena eller svåra för magen, och det kommer nog bli ganska stor mängd. Man kommer väldigt långt om man kan tänka sig äta fisk och skaldjur. Personligen tycker jag kött och fisk är de mest lättsmälta protein/vitamineralkällorna som finns.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paleo har många bra komponenter iom att man undviker skräpmat och är mån om råvarornas kvalitet. Dock när det kommer till baljväxter och teorin om "antinutrienter" är dom helt ute och cyklar. I realiteten har modern vetenskap börjat upptäcka att dessa ämnen som paleofolket är rädda för (fytinsyra, isoflavoner osv) verkar ha en skyddande effekt för en rad olika sjukdomar (t ex tarmcancer) och allt tyder på att baljväxter är en bra komponent i en hälsosam diet.

Det finns en anledning varför i stort sett ALLA världens hälsoorganisationer rekommenderar ökat intag av baljväxter. Studierna finns där i klartext för den som är intresserad!

Tyvärr är ju inte paleofolk speciellt intresserade av modern vetenskap, utan blickar hellre tillbaka till en tid som ingen egentligen vet speciellt mycket om, och där livslängd, barnadödlighet och hälsostatus mest sannolikt var rätt låg med våra mått mätt. Det finns heller inget som kan klassas som "paleo diet", utan folk åt allt möjligt som fanns i närområdet (inklusive spannmål, baljväxter, fröer, kött, frukter osv osv).

Varför inte bara satsa på en nyttig vegetarisk diet där du undviker alla fejkköttprodukter och raffinerade produkter?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paleo har många bra komponenter iom att man undviker skräpmat och är mån om råvarornas kvalitet. Dock när det kommer till baljväxter och teorin om "antinutrienter" är dom helt ute och cyklar. I realiteten har modern vetenskap börjat upptäcka att dessa ämnen som paleofolket är rädda för (fytinsyra, isoflavoner osv) verkar ha en skyddande effekt för en rad olika sjukdomar (t ex tarmcancer) och allt tyder på att baljväxter är en bra komponent i en hälsosam diet.

Det finns en anledning varför i stort sett ALLA världens hälsoorganisationer rekommenderar ökat intag av baljväxter. Studierna finns där i klartext för den som är intresserad!

Tyvärr är ju inte paleofolk speciellt intresserade av modern vetenskap, utan blickar hellre tillbaka till en tid som ingen egentligen vet speciellt mycket om, och där livslängd, barnadödlighet och hälsostatus mest sannolikt var rätt låg med våra mått mätt. Det finns heller inget som kan klassas som "paleo diet", utan folk åt allt möjligt som fanns i närområdet (inklusive spannmål, baljväxter, fröer, kött, frukter osv osv).

Varför inte bara satsa på en nyttig vegetarisk diet där du undviker alla fejkköttprodukter och raffinerade produkter?

Det är ju därför Raw Food är bra, gluten- och sockerfritt, inte fettskrämt och med mkt probiotika. Inte processad mat. Många bra grejor som jag uppskattar så därför äter jag sån mat ibland. Men jag gillar kött också, bra ekologiska köttprodukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack på förhand!

Carina

Fermenterad soja sägs vara ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evolutionsbiologi var sist jag kollade en modern vetenskap; den var i alla fall inte möjlig före 1859. Den lär bland annat att organismer på jorden genom naturligt urval blir biologiskt anpassade till sin miljö, under förutsättning att den är tillräckligt stabil. Tillgängliga data pekar entydigt på att våra årmiljoner i Afrika utgör en sådan epok, då vi blev anpassade till den kost som fanns tillgänglig där (kött, fisk, ägg, skaldjur, nötter, fröer, rötter, insekter, rotfrukter, frukt, bär). Detta kallas enligt modern vetenskap "paleo diet", och den är synnerligen solitt underbyggd av olika sorters undersökningar. Att raljera över denna disciplin i svepande ordalag är enligt min mening mindre seriöst.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evolutionsbiologi var sist jag kollade en modern vetenskap; den var i alla fall inte möjlig före 1859. Den lär bland annat att organismer på jorden genom naturligt urval blir biologiskt anpassade till sin miljö, under förutsättning att den är tillräckligt stabil. Tillgängliga data pekar entydigt på att våra årmiljoner i Afrika utgör en sådan epok, då vi blev anpassade till den kost som fanns tillgänglig där (kött, fisk, ägg, skaldjur, nötter, fröer, rötter, insekter, rotfrukter, frukt, bär). Detta kallas enligt modern vetenskap "paleo diet", och den är synnerligen solitt underbyggd av olika sorters undersökningar. Att raljera över denna disciplin i svepande ordalag är enligt min mening mindre seriöst.

Faktum kvarstår, fastställt av otal vetenskapliga studier gång på gång, att baljväxter är en hälsofrämjande föda, oavsett om de åts av grottmänniskor eller inte. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum kvarstår, fastställt av otal vetenskapliga studier gång på gång, att baljväxter är en hälsofrämjande föda, oavsett om de åts av grottmänniskor eller inte. ;)

Om baljväxter är bra eller dåliga vågar jag inte ha någon mening, men du har rätt i att även sådant som vi inte är biologiskt anpassade till av en händelse kan vara nyttigt eller i alla fall ofarligt. Omvänt gäller också att sådant som vi är anpassade till inte behöver vara viktigt för överlevnad, t.ex. frukt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundstenarna inom paleo är enligt min erfarenhet väldigt "säkra" kort; fisk, kött och grönsaker/frukt och bra fetter. Lättsmält mat med mycket näring. Det är troligtvis därför så många som har problem med olika sjukdomar tycker att de blir bättre med paleo (som helt undviker spannmål och mejeri som kan finnas i LCHF). Överkonsumtion av nötter/honung/sött är de största problemen med paleo skulle jag gissa, förutom individuella intoleranser. Sen finns det säker många som mår super av att äta baljväxter, men det är också många med som har svårt att äta mycket baljväxter.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är ditt mål med att byta ut din nuvarande kost mot Paleo?

Jag ställde den här frågan eftersom kosten kan anpassas efter målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får bestämma själv vilka faktorer i kosten som du tycker är viktigast. Du vill fortsätta vara vegetarian, då måste du se till att du får tillräckligt med protein, och av olika essentiella aminosyror. Om du vill äta paleo enligt internet/ olika böcker så innebär det mycket ägg. Men många studier som paleokosten lutar sig mot begränsar äggintag till ett om dagen,

Vad gäller baljväxter så håller jag med Mikael Edebro om att det antagligen är lite fobi mot en del ämnen i paleosfären. När det gäller de flesta bönor så är man rädd för lektiner, men de verkar inaktiveras vid tillagning. Dessutom finns det arkeologiska bevis för att neandertalare åt bönor. San-folket äter också en del bönor, i en del områden är det en central del av kosten. Så jag uppfattar bönskräcken som lite irrationell.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2013/11/beans-lentils-and-paleo-diet.html

Jag vet inte om sojabönor - det verkar som om många samhällen har fermenterat dem, och jag skulle tro att det är en bra grej om man vill äta sojabönor. Annars kan du väl äta vegetarisk paleo+bönor och linser. Ost är också bland det första man började göra av mjölken för 7000 år sedan, men det kan man inte kalla paleo. Du själv bestämmer om vad du stoppar i dig och vad du tycker är okej. Men som vegetarian är det klart enklare att få i sig tillräckligt med protein/ bra fördelning av aminosyror om man äter några animaliska produkter. Du får kompromissa på något vis som känns okej.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig hört om begränsning på ägg inom paleo men jag kanske bara har missat det. På autoimmuna forum inom paleo så är det många som inte klarar av baljväxter, så det är inte helt en myt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig hört om begränsning på ägg inom paleo men jag kanske bara har missat det. På autoimmuna forum inom paleo så är det många som inte klarar av baljväxter, så det är inte helt en myt. 

I internet-paleo finns det nog ingen sådan. Tänkte på Lindebergs studier. Här är ett exempel på upp till två ägg per dag:

http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1475-2840-8-35.pdf

Här var det max ett:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I internet-paleo finns det nog ingen sådan. Tänkte på Lindebergs studier. Här är ett exempel på upp till två ägg per dag:

http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1475-2840-8-35.pdf

Här var det max ett:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/85

Aha. Lindebergs studier verkar ju vara anpassade efter vad som varit "accepterat", säker för att kunna få igenom sina studier. Dvs inte för mycket fett eller kolesterol. Man har ju senare visat att kolesterolet i ägg inte är något problem. Så jag skulle inte säga att begränsning av antal ägg ingår i paleo, paleo är ju inte bara definierat av det kostupplägg Lindeberg använde i sina studier.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baljväxter kan vara ok för många att äta, liksom spannmål kan vara det, eller t.o.m. socker. Man ska bara vara observant på eventuella problem som beror på bristande biologisk anpassning. Jag skulle inte gå så långt att kalla "skräck" för sådan mat i vår moderna värld som inte funnits under vår evolution som irrationell - tvärtom tycker jag det är synnerligen förnuftigt att noga pröva de nya inslagen som kommit med och efter jordbruket.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Lindebergs studier verkar ju vara anpassade efter vad som varit "accepterat", säker för att kunna få igenom sina studier. Dvs inte för mycket fett eller kolesterol. Man har ju senare visat att kolesterolet i ägg inte är något problem. Så jag skulle inte säga att begränsning av antal ägg ingår i paleo, paleo är ju inte bara definierat av det kostupplägg Lindeberg använde i sina studier.

Jag tror att varken du eller jag vet orsakerna bakom. Jag väljer att tro att man har resonerat utifrån vad som är rimligt - ägg lär inte ha funnits tillgängligt i stora mängder under stora delar av året, det är en typisk säsongsvara. Likaså med fettet - viltkött är ofta magrare.

Även i den här nya studien som är genomförd men inte analyserad/ publicerad, så verkar man ha 3 ägg/vecka i menyerna.

http://www.trialsjournal.com/content/15/1/2/additional

Det jag tycker är lite komiskt är att den moderna varianten av paleo är annorlunda, men man använder gärna dessa studier för att visa att den är bra. Det blir väldigt underligt. Sen äter jag själv gärna 2-3 ägg om dagen, men jag tror inte att det är så "paleo".

Baljväxter kan vara ok för många att äta, liksom spannmål kan vara det, eller t.o.m. socker. Man ska bara vara observant på eventuella problem som beror på bristande biologisk anpassning. Jag skulle inte gå så långt att kalla "skräck" för sådan mat i vår moderna värld som inte funnits under vår evolution som irrationell - tvärtom tycker jag det är synnerligen förnuftigt att noga pröva de nya inslagen som kommit med och efter jordbruket.

Min poäng var att baljväxter tycks ha lite mer stöd som evolutionärt rimlig mat. Inte lika självklart som frukt, kött och rötter då, men mer än spannmål kanske. Sen är det ett livsmedel som många kan ha problem med pga galaktaner/ FODMAPs. Men jag är tveksam till att det är bristande biologisk anpassning av evolutionära skäl, jag gissar att det mer beror på tarmflora. Självklart kan det vara bra att vara observant på problem, men inte ur evolutionär synpunkt.

http://www.ursprungsliv.nu/2013/02/serie-om-fodmaps-del-4-galaktaner/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att varken du eller jag vet orsakerna bakom. Jag väljer att tro att man har resonerat utifrån vad som är rimligt - ägg lär inte ha funnits tillgängligt i stora mängder under stora delar av året, det är en typisk säsongsvara. Likaså med fettet - viltkött är ofta magrare.

Även i den här nya studien som är genomförd men inte analyserad/ publicerad, så verkar man ha 3 ägg/vecka i menyerna.

http://www.trialsjournal.com/content/15/1/2/additional

Det jag tycker är lite komiskt är att den moderna varianten av paleo är annorlunda, men man använder gärna dessa studier för att visa att den är bra. Det blir väldigt underligt. Sen äter jag själv gärna 2-3 ägg om dagen, men jag tror inte att det är så "paleo".

Min poäng var att baljväxter tycks ha lite mer stöd som evolutionärt rimlig mat. Inte lika självklart som frukt, kött och rötter då, men mer än spannmål kanske. Sen är det ett livsmedel som många kan ha problem med pga galaktaner/ FODMAPs. Men jag är tveksam till att det är bristande biologisk anpassning av evolutionära skäl, jag gissar att det mer beror på tarmflora. Självklart kan det vara bra att vara observant på problem, men inte ur evolutionär synpunkt.

http://www.ursprungsliv.nu/2013/02/serie-om-fodmaps-del-4-galaktaner/

Vad det gäller fettet har han ju antytt det själv vad jag förstår? Benbuljong från renben är fet den med (har provat!). Äter själv inga ägg alls :P

Från autoimmun erfarenhet så verkar mycket av den mat som kan vara svår ha med proteiner att göra; mejeri, spannmål, ägg(vita). Jag skulle inte vara förvånad om proteinerna i baljväxter är för svårsmälta. Nötter kan ju orsaka liknande problem. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Staffan Lindeberg har på senare år i intervjuer sagt att han inte pratat så mycket om fett för att det var en onödig strid. Tillräckligt mycket att bråka om vad man inte ska äta av det som rekommenderas från myndighetshåll. Förmodligen skulle han säga det samma om ägg, gissar jag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att det finns evidens för att baljväxter ätit i sådan omfattning under paleolitikum att vi blivit biologiskt anpassade? Det har jag inte stött på. Du kan gott ha rätt i att en modern (rubbad) tarmflora säkert gör det svårare att tolerera exempelvis baljväxter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blivit lite fundersam när det gäller äggen, åtminstone i blandkost. Jag har tidigare fått fettpluppar i nyllet av ägg men för något år sedan så fick jag inte det längre och eftersom jag är väldigt förtjust i omelett så åt jag en omelett på 2 ägg nästan varje dag. Jag fick dock vit tunga och så kallad sprucken tunga. Den såg jätteäcklig ut så nu har jag slutat med äggen igen och även med annat mättat fett och nu börjar tungan bli bättre igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller fettet har han ju antytt det själv vad jag förstår? Benbuljong från renben är fet den med (har provat!). Äter själv inga ägg alls :P

Från autoimmun erfarenhet så verkar mycket av den mat som kan vara svår ha med proteiner att göra; mejeri, spannmål, ägg(vita). Jag skulle inte vara förvånad om proteinerna i baljväxter är för svårsmälta. Nötter kan ju orsaka liknande problem. 

Staffan Lindeberg har på senare år i intervjuer sagt att han inte pratat så mycket om fett för att det var en onödig strid. Tillräckligt mycket att bråka om vad man inte ska äta av det som rekommenderas från myndighetshåll. Förmodligen skulle han säga det samma om ägg, gissar jag.

Ja, vad jag förstår tror han inte att det finns ämnen i fetttet som är direkt skadliga. Han ser också att fettandelen varierar ganska kraftigt, och att det inte verkar viktigt med lite fett. Men eftersom det inte verkar viktigt med mycket fett heller så har han inte bråkat om det.

Du menar att det finns evidens för att baljväxter ätit i sådan omfattning under paleolitikum att vi blivit biologiskt anpassade? Det har jag inte stött på. Du kan gott ha rätt i att en modern (rubbad) tarmflora säkert gör det svårare att tolerera exempelvis baljväxter.

Som det verkar så har vi gjort baljväxterna biologiskt anpassade till oss genom att tillaga dem. Men visst finns det begränsat med evidens för att många av våra förfäderi har använt det i stor skala. Det är lite knepigare att visa det arkeologiskt, och det är inte så många som försökt. Ett par ursprungsbefolkningar äter det, och det finns lite bevis för att några Neandertalare åt det i stora mängder. Det är ungefär samma evidens som för nötter skulle jag säga. Min gissning är att de flesta baljväxter är okej för de flesta av oss, men jag kan ha fel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad jag förstår tror han inte att det finns ämnen i fetttet som är direkt skadliga. Han ser också att fettandelen varierar ganska kraftigt, och att det inte verkar viktigt med lite fett. Men eftersom det inte verkar viktigt med mycket fett heller så har han inte bråkat om det.

Det var ett bra sätt att uttrycka vad Lindeberg antagligen menar i frågan om fett. Jag är för övrigt helt enig. Det är om man efter decennier av raffinerade kh blivit "skadad" som det verkar vettigt med en mycket hög fett%, i alla fall för många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack på förhand!

Carina

Sojabönor innehåller massor av gifter så de ska du undvika.

Egentligen betyder ju Paleo stenålderskost, man försöker alltså äta så som man åt på stenåldern och då var det nog ingen människa som åt vegetariskt (man var ju jägare/samlare). Så begreppet "vegetarisk paleo" blir ju lite motsägelsefullt. Man skulle kunna kalla det mejerifri LCHF istället? 

Hur som helst så går det att äta vegetarisk, mejerifri LCHF utan att behöva äta en massa ägg. Fett får du i dig via kokosfett (och smör om du äter det?), men också via t.ex. avokado hemmagjord, majonnäs, nötter i lagom mängd (macadamia är bra!) och ägg såklart =P. Protein finns det mycket av i svamp. Bönor är inte bra, men quorn är ju gjort av svamp så det borde du kunna äta! Helt OK enligt LCHF vad jag vet?!? Svamp innehåller också mycket B-vitamin

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TUSEN TACK allihopa för uttömmande svar :-)!

Bussigt av er :-)!!!

Hm det är lite att fundera över... Jag ska ha alla svar i åtanke när jag skissar på passande recept hehe :-P.

Jag föddes med kolik, fick ingen modersmjölk (=immunförsvaret sämre) utan ersättning med allt vad det nu kan ha innehållit. Är mjölkproteinallergiker o glutenöverkänslig. Har trots det tvingats under uppväxten att äta det (eftersom ingen tycktes ha haft den kunskapen då, om olika födoämnesallergier) o har dessutom utsatt mig för det pga att det har varit så bökigt att hela tiden jaga alternativa vägar o bök när jag varit bortbjuden el på restaurang. Idioti? Japp!

Men nu är det dags att ta ansvar o försöka bli frisk.

Jag har IBS oxå så allt är så förbannat krångligt o svårt :-( :-(. Sååå less!!!

Jag åt kött som barn men kunde inte smälta det. Konstaterat är väl nu för tiden att kött hinner ruttna i tarmarna innan det kommer ut. Så var det för mig iaf. Perialstiken är mycket nedsatt oavsett orsak. Nu är det dags att jag agerar!

Jag har fått två autoimmuna sjukdomar o är utbränd efter mkt jobb o plugg (jag har varit en idiot :-S), fick vetskap om att kokosfett kan reparera en skadad hjärna, så på den vägen hamnade jag på en sajt om Paleo o så vidare hit till Kostdoktorn :-).

Quorn är ju processad mat men det är klart att jag ju kan äta olika typer av svamp :-). Linser om de nu är ok, isåfall måttligt (får lätt ont i magen). Ska kolla upp fermenterade ;-). Vet inte vad det betyder haha!

Jag är MYCKET intresserad av Dr David Perlmutters teori o evidensbaserade forskning om att gluten är ett gift som INGEN borde äta. Att det orsakar plack i blodkärlen o i hjärnan, att kokosfett reparerar o skyddar. Han förespråkar Paleokost, men inte LCHF där man utesluter de nyttiga rotfrukterna o "trycker i sig ister o annat" (min kommentar om ister... Känner ingen sundLCHF:are, det ska drypa i animaliskt fett men de har ingen kunskap om nyttiga fetter, som tex kokos).

Perlmutters bok heter Hotet mot din hjärna och är en skrämmande läsning men genom den faller åtminstone mitt liv på plats, vad som har orsakat vissa (eller alla?) skador o sjukdomar!

Autoimmuna sjukdomar beror på gluten?? Ja enligt hans teorier o forskning tider mycket på det! MS, Psoriasis, Hypothyreos, ALS etc.

Intressant! Ett tips till ALLA!

Tack än en gång!

Carina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har problem med IBS så kan baljväxter göra det värre. Du kan titta på FODMAPs

http://www.ursprungsliv.nu/?s=fodmap

Att begränsa FODMAPs kan hjälpa mot IBS-symptomen. Samtidigt är mycket av det bra mat för tarmfloran också, så det är nog bra att äta det man tål.

Det vore nog bra för din hälsa om du kunde överväga någon animalisk kost - musslor har inget centralt nervsystem och kan vara ett alternativ. Fisk?

Att kött skulle ruttna i tarmarna är en myt, men jag har respekt för att du inte vill äta det. Kokta rätter är annars lättsmälta för de flesta.

Det finns en risk med att ha en restriktiv kost från början (vegetarisk) och göra den ännu mer restriktiv (vegetarisk paleo). Det är lätt att få näringsbrister på det viset.

Här finns lite tips relaterade till veganer, men din tänkta kost är ganska nära det:

http://rawfoodsos.com/for-vegans/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt kött som barn men kunde inte smälta det. Konstaterat är väl nu för tiden att kött hinner ruttna i tarmarna innan det kommer ut. Så var det för mig iaf. Perialstiken är mycket nedsatt oavsett orsak. Nu är det dags att jag agerar!

Jag kan konstatera att mina matsmältningsproblem, som bl.a. innefattade nötkött, försvann som genom ett trollslag när jag uteslöt vetet. Innan tålde jag inte nötkött, alkohol, stark mat och kapsejsade fullständigt i magen av stress.

Ut med vetet och numera kan min mage smälta småspik verkar det som.

Kött ruttnar inte i tarmarna. Om det hade gjort det hade vi dött ut innan vi hade hunnit klättra ner ur träden för årmiljoner sen. Man kan låta bli köttet av andra orsaker men det där med ruttnandet i tarmarna  är inte en av dem - det är en myt. Man kan bli skum i magen av olika orsaker, det vet jag. Jag blir det av vete och det beror ju inte på att veteklägget ruttnar i magen på mig. :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs gärna Wahls protocol, där finns även en vegetariskt kost beskriven som kanske skulle kunna vara en början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen!

Ang kött: Om det tar minst 1-2 v efter jag har ätit kött, från intag alltså, tills det lämnar kroppen, tycker jag det är att likna vid förruttnelse ;-). Att lägga så mycket av kroppens energi på att smälta en köttbit gör det till ett orimligt o självskadligt alternativ. För MIG alltså. Oavsett orsak till varför det är så. Sedan har jag som sagt alltid tyckt att kött är äckligt. Så har vi rett ut det ;-). Oavsett om jag framöver skulle kunna smälta det el inte.

Sedan är det en annan sak att gluten har sabbat o säkert orsakat en massa skador o allergier i kroppen. Även om det kommer att ordna upp sig kommer jag inte att äta kött mer. Varför tvinga i sig något man tycker smakar äckligt?

Ska kolla upp Paleo-vego-sajter o se vad de har kommit fram till, men svamp är ett bra tips :-).

Ang Wahls protocol: Tack för tipset! Ingen aning vad det är men ska söka på nätet ;-).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är Wahls protocol. Det är en paleo kost så den inkluderar animaliskt, men hon beskriver också en vegetariskt variant (den enda inom paleo jag har sett göra det). Terry Wahls som har skrivit boken har multiple sclerosis, en autoimmun och neurodegenerativ sjukdom. Rekommenderas varmt. 

http://www.amazon.com/The-Wahls-Protocol-Progressive-Principles/dp/1583335218

Du kan också googla lite på autoimmune paleo (AIP) eller Perfect Health. 

Lite bokrekommendationer angående paleo och autoimmunitet. Verkar som paleo är en väldigt framgångsrik kost för många med dessa typer av sjukdomar.

http://www.amazon.com/The-Paleo-Approach-Reverse-Autoimmune/dp/1936608391

http://www.amazon.com/Your-Personal-Paleo-Code-Reverse/dp/031632289X

http://www.amazon.com/gp/product/145169914X/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=145169914X&linkCode=as2&tag=perheadie-20

För dysfunktion i tarmflora och immunsystem finns också GAPS dieten, men den är också animalisk. Man använder bla köttbuljong och benbuljong mycket för att läka magen. Detta används även inom TWP (the Wahls protocol), AIP (autoimmune paleo) och Perfect Health. Men om du skulle kunna tänka dig att äta fisk så går det att koka buljong på fiskben/fiskrester. Alla dessa koster betonar också vikten med fermenterade grönsaker och näringstäthet.

Att tänka på är att många med autoimmuna sjukdomar verkar ha svårt med baljväxter. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvivlar på att det tar två veckor för kött att lämna ditt system. Men om det verkligen är så, ja då bör du definitivt undvika kött. Men det är givetvis korrekt att folk som äter fiberfattiga dieter har längre transittider från mun till toalett om vi säger så.

Ett enkelt test man kan göra är att äta en rejäl portion kokta rödbetor, och sen vänta och se när det blir rött i toalettstolen. 

Det finns en hel del forskning som tyder på att en kortare transittid är bra ifall man vill undvika en rad tarmåkommor. 24-36 h brukar vara ett riktmärke.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meat Rots in Your Colon

Some people claim that meat doesn’t get digested properly and “rots” in your colon. This is absolute nonsense, probably invented by dishonest vegans in order to scare people away from eating meat.

What happens when we eat meat, is that it gets broken down by stomach acid and digestive enzymes. In the small intestine, the proteins are broken down into amino acids and the fats are broken down into fatty acids. After that, they get absorbed over the digestive wall and into the bloodstream. There’s nothing left to “rot” in your colon.

If you want to know what really “rots” in your colon, it’s indigestible plant matter (fiber) from vegetables, fruits, grains and legumes. The human digestive system doesn’t have the enzymes necessary to break down fiber, which is why it travels all the way to the colon. There, it gets fermented (rots) by the friendly bacteria in the intestine, which turn it into nutrients and beneficial compounds like the short-chain fatty acid butyrate (1). This is what keeps the friendly bacteria alive and many studies are showing that feeding these bacteria properly is incredibly important for optimal health (23).

So, meat doesn’t rot in the colon. Plants do… and this is actually a good thing.

Bottom Line: The nutrients in meat are broken down and absorbed way before they reach the colon. However, fiber from plants does ferment (“rot”) in the colon, which is actually a good thing as it feeds the friendly bacteria.

http://authoritynutrition.com/8-ridiculous-myths-about-meat-and-health/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TUSEN TACK allihopa för uttömmande svar :-)!

Bussigt av er :-)!!!

Hm det är lite att fundera över... Jag ska ha alla svar i åtanke när jag skissar på passande recept hehe :-P.

Jag föddes med kolik, fick ingen modersmjölk (=immunförsvaret sämre) utan ersättning med allt vad det nu kan ha innehållit. Är mjölkproteinallergiker o glutenöverkänslig. Har trots det tvingats under uppväxten att äta det (eftersom ingen tycktes ha haft den kunskapen då, om olika födoämnesallergier) o har dessutom utsatt mig för det pga att det har varit så bökigt att hela tiden jaga alternativa vägar o bök när jag varit bortbjuden el på restaurang. Idioti? Japp!

Men nu är det dags att ta ansvar o försöka bli frisk.

Jag har IBS oxå så allt är så förbannat krångligt o svårt :-( :-(. Sååå less!!!

Jag har fått två autoimmuna sjukdomar o är utbränd efter mkt jobb o plugg (jag har varit en idiot :-S), fick vetskap om att kokosfett kan reparera en skadad hjärna, så på den vägen hamnade jag på en sajt om Paleo o så vidare hit till Kostdoktorn :-).

Quorn är ju processad mat men det är klart att jag ju kan äta olika typer av svamp :-). Linser om de nu är ok, isåfall måttligt (får lätt ont i magen). Ska kolla upp fermenterade ;-). Vet inte vad det betyder haha!

Jag är MYCKET intresserad av Dr David Perlmutters teori o evidensbaserade forskning om att gluten är ett gift som INGEN borde äta. Att det orsakar plack i blodkärlen o i hjärnan, att kokosfett reparerar o skyddar. Han förespråkar Paleokost, men inte LCHF där man utesluter de nyttiga rotfrukterna o "trycker i sig ister o annat" (min kommentar om ister... Känner ingen sundLCHF:are, det ska drypa i animaliskt fett men de har ingen kunskap om nyttiga fetter, som tex kokos).

Perlmutters bok heter Hotet mot din hjärna och är en skrämmande läsning men genom den faller åtminstone mitt liv på plats, vad som har orsakat vissa (eller alla?) skador o sjukdomar!

Autoimmuna sjukdomar beror på gluten?? Ja enligt hans teorier o forskning tider mycket på det! MS, Psoriasis, Hypothyreos, ALS etc.

Intressant! Ett tips till ALLA!

Tack än en gång!

Carina

Har du IBS och autoimmuna sjukdomar bör du verkligen undvika bönor och spannmål! De innehåller nämligen lektiner och lektiner kan faktiskt ORSAKA IBS och autoimmuna sjukdomar! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för svar!

Att citera någon som vänder sig mot veganer blir ju inte så inspirerande för någon som har valt att inte äta kött ;-). Jag har testat flera ggr och det tar 1-2 v för maten att lämna min kropp. Jag skrev tidigare att jag har PROBLEM med min matsmältning. För den som inte snappade upp det. Så för mig tar det längre tid att smälta än för en med normal tarmflora. Perialstiken är väldigt förstörd o jag föddes med detta men det blev allt värre under uppväxten.

Men ok jag ska kolla de övriga kosterna oxå.

Bara för att jag av flera anledningar har valt att inte äta kött, betyder det inte att jag föraktar människor som gör det. Jag är vare sig militant el fanatisk utan tycker att var o en får ta ansvar för sitt eget liv o samtidigt respektera andras. Och hoppas omvänt att få samma respekt.

För den som ev inte vet har tarmsystenet ett eget nervsystem, större än CNS, som heter enteriska nervsystemet. Mitt ENS kopplar inte till CNS så hjärnan skickar inte signaler att tarmen ska jobba, så det gäller att hjälpa till nu med en schysst kost. Därför är hårdsmält mat som rött kött o bönor uteslutet. Just nu åtminstone.

Läkare som säger till patienter med autoimmuna sjukdomar, tex MS att inte äta rött kött; har alla de läkarna fel??

Jag tror inte att människan m å s t e äta kött men har friheten att göra det. Omvänt, att avstå, kan knappast vara f e l.

Det är helt ok för mig att vi uppfattar saker olika o har olika åsikter ;-).

Kött = Nej tack. Deal with it :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som ev inte vet har tarmsystenet ett eget nervsystem, större än CNS, som heter enteriska nervsystemet. Mitt ENS kopplar inte till CNS så hjärnan skickar inte signaler att tarmen ska jobba, så det gäller att hjälpa till nu med en schysst kost. Därför är hårdsmält mat som rött kött o bönor uteslutet. Just nu åtminstone.

Läkare som säger till patienter med autoimmuna sjukdomar, tex MS att inte äta rött kött; har alla de läkarna fel??

Jag tror inte att människan m å s t e äta kött men har friheten att göra det. Omvänt, att avstå, kan knappast vara f e l.

Det är helt ok för mig att vi uppfattar saker olika o har olika åsikter ;-).

Kött = Nej tack. Deal with it :-P

Eftersom jag har MS så kan jag svara. För mig är kött och fisk de mest lättsmälta proteinkällorna. Jag har problem med proteinerna i mejerier, ägg, baljväxter och spannmål. Man har gjort koststudier på fettsål vegetariskt kost för MS och funnit att den påverkade fatigue positivt men däremot inte skovfrekvensen eller antalet plack (de blev faktiskt värre). Men positiv påverkan på fatigue har man också sett med paleolitisk kost. Jag tror helt enkelt att näringstätheten är en viktig bakomliggande orsak till fatigue och koster med mycket grönsaker och lite processerad mat kan hjälpa (både paleo och vegetariskt kost). 

Liknande studier där man tittar på skovfrekvens och lesioner vid paleolitiskt näringstät kost är pågående men det kommer att ta flera år innan vi är där, så vem vet?

Sen är vi alla olika och du måste hitta din väg och vad som funkar för dig. Personligen tror jag att det är viktigt med näringstäthet och äter du inte någon animaliskt föda så kan du få vissa problem med fettlösliga vitaminer och B vitaminer. Det behöver absolut inte vara rött kött, men kanske fisk? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har MS så kan jag svara. För mig är kött och fisk de mest lättsmälta proteinkällorna. Jag har problem med proteinerna i mejerier, ägg, baljväxter och spannmål. Man har gjort koststudier på fettsål vegetariskt kost för MS och funnit att den påverkade fatigue positivt men däremot inte skovfrekvensen eller antalet plack (de blev faktiskt värre). Men positiv påverkan på fatigue har man också sett med paleolitisk kost. Jag tror helt enkelt att näringstätheten är en viktig bakomliggande orsak till fatigue och koster med mycket grönsaker och lite processerad mat kan hjälpa (både paleo och vegetariskt kost).

Liknande studier där man tittar på skovfrekvens och lesioner vid paleolitiskt näringstät kost är pågående men det kommer att ta flera år innan vi är där, så vem vet?

Sen är vi alla olika och du måste hitta din väg och vad som funkar för dig. Personligen tror jag att det är viktigt med näringstäthet och äter du inte någon animaliskt föda så kan du få vissa problem med fettlösliga vitaminer och B vitaminer. Det behöver absolut inte vara rött kött, men kanske fisk?

Ok!

Tack för info! Det låter logiskt. Jag ska prova mig fram så får jag se hur det landar.

Ska passa på att tillägga att jag har varit vegetarian i snart 18 år och har a l d r i g haft dåliga B-värden. Detsamma gäller folsyra mfl potentiella risker. Jag har kollat detta kontinuerligt o läkarna har förstås misstänkt det "pga av vegetarisk kost" men jag har alltid haft perfekta värden på just de "risk-faktorer" som många utgår ifrån. Så menar de att det nog beror på att jag ätit baljväxter, linser etc "proteinrika produkter" men faktum är att jag extremt sällan har ätit/äter det. Får jätteont i magen nämligen. Så läkarnas teorier, åtminstone på vårdcentral-nivå, skiter sig gång på gång.

De autoimmuna sjukdomarna beror alldeles säkert på annat, tex gluten som Dr Perlmutter har forskat kring (förespråkare för Paleo). Man kan läsa mer i boken Hotet mot din hjärna. Nämnde det i något föregående inlägg.

Ja det är spännande att se hur resultatet kommer att bli efter några månader :-).

Tack för alla tips! :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kött och fett är det mest lättsmälta, det ger i princip inga restprodukter som skall komma ut, såvida du inte äter en massa brosk!

Funderar på om det kan vara det som är problemet.. dvs ett vanligt nybörjarproblem på LCHF är förstoppning/trög mage/stenhårda kulor.. iomed att det blir väldans lite som passerar rakt igenom!

Då brukar vi rekomedera i första hand mer grönsaker i andra hand fibrer, typ Phsyllium, tills magen vant sig.. rekomedationen är att fortsätta med grönsakerna hur som helst!

Nu råkar jag ha en arbetskamrat, som förvisso inte är riktig vegetarian, men han har svårt att tåla kött, fisk verkar funka, han blir uppblåst av kött säger han.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok!

Tack! Dock är grejen för mig att jag föddes så, inte pga att jag har börjat med Paleokost el LCHF. Det började jag med för bara 2-3 v sedan ;-). Och magproblemen har jag haft sedan födseln (se tidigare inlägg). Som du säger om din vän, så är det individuellt :-).

Ha det bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt ingen betvivlar dina besvär, själv är jag laktosintollerant så jag vet att man kan få besvär av vissa livsmedel, trotts att andra kan leva i stort sett på dessa!

När det gäller kött är det som Mikael säger, (han är vegan) men vissa kan ha problem med detta ändå, vanligast är brist på proteaser i mun, magsäck och tunntarm, en del köper ensymer på apotek och hälsokost för detta.

Näst vanligast är dålig saltsyraproduktion, vilket krävs för att denaturera proteiner.. om så vore fallet så borde det gälla alla proteiner, även de vegetabiliska som många är mer svårnedbrutna än animaliska.. så vi utgår från att just detta inte är ditt problem.

Andra, och det är sällsynt är allergiska mot Alpha-gal som finns i däggdjurskött!

Min vän är av den åsikten att det är bra att äta så lite kött som möjligt av miljöskäl, det kan tänkas att hans ensymproduktion är lite eftersatt vad gäller kött, det behöver inte nödvändigtvis vara kroniskt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp:

Ok!

Nja det är nog jag som tar åt mig mer än jag borde. Har fått så mycket påhopp o ifrågasättanden under alla år jag har varit vegetarian så jag läser nog in mer i orden än jag borde. Syftade inte på ditt inlägg nu, utan mer generellt o sedan var det vissa specifika inlägg.

Sorry om någon tog illa vid sig!

Det är en hel del terminologi som jag inte riktigt hänger med i i ditt inlägg haha ;-)... Men fattar i stora drag hur du menar. Frågan är väl bara hur man ska få reda på det? Ingen läkare har hittills velat djuploda speciellt i detta.

Har varit på gastroskopi, rektoskopi o coloskopi o de såg inget, men senare upptäckte en annan läkare en polyp på tarmen som då opererades bort. I övrigt inget annat än rådet att motionera o ta det lugnt... Öh? Sedan IBS-skola som var värdelös. Onödig tid för mig kort sagt.

Står i faggorna att lista mig någonstans där det finns en läkare som är intresserad av sin patient. Jag vill jobba med orsaken, -inte symptombehandla.

Nu har jag iaf bokat en tid hos en endokrinolog för att få de prover som vårdcentralen vägrar mig gällande min Hypothyreos. Det är en privatläkare så det svider i ekonomin :-(. Det var till sist den enda utvägen... Skulle vilja hitta ngn specialist som jobbar mer utifrån orsak-samband men var??

Tack än en gång för tips, rekommendationer o svar :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att undvika gluten är jätteviktigt vid autoimmun sjukdom. Har också läst Dr Perlmutters bok (självklart!). 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proteaser är ensymer som din kropp använder för att bryta ner proteiner i olika steg till aminosyror som sen kan tas upp av tunntarmen!

Vi har lingulala, gastriska och pancreatiska i rak följdordning, dvs från saliven, magsäcken och utsöndras av bukspottkörteln i tunntarmen!

Dock verkar just detta inte vara ditt problem iomed att du inte lider av muskeldystrofi, vilket annars skulle bli fallet.

Magsyran denaturear vissa bindningar i proteiner, dvs kapar dessa med syra, dvs fräter på dem.

Pepsin är ett sådant gastriskt proteas, det bildas av pepsinogen om magsyran får verka på detta!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pepsin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Johanna07 och Zepp!

Tack för alla tips och att ni delar med er av era kunskaper o erfarenheter! :-)

Ha det bra!

Mvh

Carina

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg