Jump to content

Sill utan socker och miljögifter

frost

Recommended Posts

Hej!

Tänkte göra en laddning inlagdsill. Jag antar att det finns sill också utanför östersjön? Letar efter sill med minst miljögifter.

Visst är socker konserverande? Nu har man förvisso i ättiksprit också men påverkar det hållbarheten?

Möjligt att det är fel forum men jag ger det en chans iaf :-)

Mvh

• Like 1

Köp Abbas inläggningssill from Nordatlanten (inga problem med dioxin eller PCB som i Östersjöfisk). Följ receptet eller använd eget men skippa sockret. Det viktiga för konserveringen är ättikan. Vill du att det ska smaka sött så tillsätt någon stevia- eller erythritolprodukt. Jag har experimenterat med detta själv och skrivit recept i kokboken LCHF till vardags. Där rekommenderar jag att man ska konsumera den inlagda sillen snabbt eftersom sockret har en viss konserverande effekt.

Jag kan dock nu avslöja att jag gjorde ett N=1 experiment på mig själv och lät sillinläggningen utan socker (men med ättika) stå kvar i kylen i två år för att sedan provsmaka några gånger. Inga problem! Detta är dock inget jag rekommenderar (tror t ex inte att omega 3-fetterna hade åldrats särskilt väl på två år) men man blir inte förgiftad av en sillinläggning utan socker som står några veckor i kylen.

http://www.abba.se/produkter/sill/ovrig_sill/abba_inlaggningssill/

• Like 7

Sen är det ju en fråga om dos. Hur mycket inlagd sill äter man egentligen? Jag äter min sill sockrad och njuter av varenda bit. De kanske 20 det blir över ett år.  :)

Giftfritt är en annan femma, det vettefasen hur en "lagom stor" dos av miljögifter ser ut om man bygger en bebis. Där kör man så nära nollan man kan. 

Min erfarenhet av sockermängder i recept brukar vara att det utan problem går att minska dem med 75% när man väl vant sig av med sötsaker. :lol:

• Like 1

De här sillarna brukar jag göra till "storhelger"

CURRYSILL

1 burk sillfile

2 dl finhackad purjolök

1 dl finhackt äpple

2 dl majonäs

1 dl creme fraiche

1 tsk curry

1 tsk paparikapulver

VITLÖKSSILL

1 burk sillfile

2 pressade vitlöksklyftor

2 dl cremefraiche

1/2 dl majonäs

1 msk vitvinsninäger

1 msk senap

"VANLIG SILL"

1 burk sillfile

2 dl vatten

1 dl ättika

1 dl socker eller sötningsmedel, dessa 3 ingridienser får koka upp

2 tsk vitpepparkorn

2 tsk kryddpepparkorn

2 lagerblad

1 skivad rödlök

Varva sillen med lök och kryddor och slå det kalla "koket" över

• Like 3

Jag antar att du menar inläggningsättika i recepten ovan. Själv använder jag Absolut ren Ättika 24% för att inte släpa hem vatten.

Det är viktigt med rätt styrka på ättikan när man gör inläggningar.

Här är en genomgång (från http://www.recepten.se/info/aettikssprit.html):

Ättikor med olika styrkor

Nedan listas de ättikor som brukar finnas i affären.

Man kan alltid späda en starkare ättika med vatten för att få en svagare sort. T.ex. om du ska ha 2 dl inläggninsättika så tar du 1 dl ättikssprit och 1 dl vatten. Eller 0,5 dl ren ättika och 1,5 dl vatten.

Absolut ren ättika (24%)

Mycket skarp. Kan används som rengöringsmedel. I matlagning används den alltid utspädd.

Ättika, ättikssprit (12%)

Den vanligaste sorten och den som ofta avses när inget står angivet i recept.

Inläggningsättika (6%)

Används för inläggningar.

Matättika(3%)

Används i dressingar.

• Like 1