Jump to content

Är LCHF verkligen lätt?


Tompen
 Share

Recommended Posts

Har testat LCHF i perioder och inser verkligen att det funkar. Jag ser mig egentligen inte som överviktig, men jag har några extrakilon och ett par bilringar runt magen. LCHF har hjälpt mig att snabbt gå ner i vikt, samtidigt som min ständigt oroliga mage blivit mycket stabilare.

 

Mitt problem är att jag inte är tillräckligt uthållig. Jag tycker jag läser överallt hur enkelt det är med LCHF och att man kan äta allt som är gott, mm. Var får ni detta ifrån? Jag själv tycker det är sjukt svårt att hålla mig till LCHF. Har väl varit ganska strikt med det i ett par månader som längst, sedan faller jag tillbaka i gamla (o)vanor och går upp i vikt igen. Kanhända är det enkelt i jämförelse med diverse viktväktardieter och liknande, men dessa har jag aldrig testat så jag kan inte jämföra.

 

Ska förtydliga vad jag tycker är svårt. Sötsug och liknande försvinner ju ganska snabbt med LCHF, så det är inga större problem. Det handlar snarare om den allmänna konsthållningen och matlagning. Jag tycker LCHF kräver väldigt mycket planering, samt matlagning från grunden, vilket är min stora akilleshäl. Jag tycker att det ÄR kul att laga mat, det är lite av ett intresse - men inte varje dag! Jag är ensamstående och jobbar en hel del. När jag kommer hem sent en vardagskväll efter jobbet och är trött och hungrig har jag verkligen ingen lust att ställa mig och göra sallad, egen bearnaisesås, steka kött mm. Snabbt ska det gå! Då är det väldigt behändigt att plocka upp en pizza eller pytt i panna ur frysen. Jag har testat snabbmat LCHF-style också. Då blir det fet yoghurt och ett par kokta ägg, men det blir ju väldigt trist i längden. Dessutom reser jag en del i jobbet och tvingas därmed äta ute ganska ofta, vilket också kan vara besvärligt ibland. Men i regel funkar det ändå ganska hyfsat. Jag brukar välja någon sallad eller en kötträtt  där jag ber att få en sallad istället för potatis. 

 

En svårighet är också att jag tycker det är väldigt gott med bröd och potatis. Trodde inte jag skulle sakna dessa varor nåt större, men det gör jag! Hur gott är det inte att mosa ned en potatis i såsen för att få i sig det sista kladdet på tallriken  :) Jag tror dock inte på att jag behöver vara superstrikt med just den biten. En potatis eller skiva mörkt bröd då och då kan jag nog unna mig. Jag tror stenhårt på att det framför allt är sockret och det vita mjölet som är den största boven i maten.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Även jag tycker att LCHF är lätt. Tidigare, när maten handlade mer om bara smak och tycke, så var jag inte alls inspirerad. Nu när maten är typ medicin (i positiv mening) så är det oerhört mycket roligare att handla, tillaga och äta maten! (Och det är så mycket bättre mellan måltiderna!)

 

(Dock kan jag tänka mig att LCHF kunde varit knepigare om jag vore en av dem som fick något knas på mikronutrientnivå (vitaminer, mineraler, etc) i samband med övergång till LCHF. Men det är ju egentligen inget som talar mot LCHF, utan bara att jag hade behövt anstränga mig lite mer för att hitta min egen lämpliga variant av LCHF.) 

 

Edit: stavfel

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att matlagning aldrig varit lättare än nu. Gillar i grunden att laga mat, men det är inte alltid tid och lust infinner sig, så jag gör storkok och fryser i lagom portioner att ta till när det behövs. Gör då ofta "grundmat" som kan förvandlas till lite av varje. Pullled pork eller köttfärsröra, till exempel, kan ätas som den är tillsammans med valfria grönsaker, användas som bas till en soppa eller gryta, "klickas ner" i en omelett, blandas med grönsaker och förvandlas till en gratäng och förmodligen ett antal saker till som jag inte kommit på än. Ännu snabbare går det så klart med helt färdiga rätter. Får man in rutinen att flytta maten från frysen till kylen på morgonen, så går det på nolltid att värma den på kvällen. Att koka lite broccoli eller blomkål till, tar inte lång tid.

 

Fisk är ju också snabblagat. Har man en bit tinad lax och en avokado, kan man sno ihop en riktigt smaskig måltid på en kvart. Tärna avokadon medan fisken steker och blanda med lite crème fraiche, citronsaft och lämpliga kryddor. Klart. Det är så gott, så det skulle jag kunna äta sju dagar i veckan.

 

Att det finns vissa saker man saknar, är ju lite grand en annan sak. Potatis har aldrig varit en favorit för mig. Bröd däremot... Så jag bakar eget LCHF-bröd för att kunna ta en skiva till frukost. Men jämfört med att baka vanligt bröd (har alltid gjort mitt eget) går det väldigt mycket snabbare. Och så faller jag ju för andra frestelser ibland, men det får man nog räkna med. Vanor tar tid att bryta, man får helt enkelt vara lite fördragsam med sig själv när det händer. 

 

(Jag är också ensamstående och det har faktiskt sina fördelar när det gäller matlagning. Jag kan experimentera bäst jag vill och om det blir misslyckat så behöver ingen mer än jag lida av det.  ;)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Inget illa menat, men jag förstår verkligen inte frågeställningen då den ju dels utgår från din egen uppfattning. Tycker du inte det är lätt så är det inte lätt.

 

Dels utgår den också från, tolkar jag, att du upplever matlagning som inte nödvändigtvis svårt men något du inte vill/orkar/har tid med/avser prioritera/kan ägna dig åt.

 

Det finns ju en minsta basnivå som man alltid måste ta sig över för att kunna hålla liv i en kosthållning, oavsett om den är "normal" eller utgår från någon specifik à la lågkolhydratkosthållning. Det här gäller även i andra sammanhang där man vill etablera en återkommande (vardaglig) rutin så det är ju egentligen inget unikt för kosthållning.

 

Med detta sagt, jag uppfattar att det inte är LCHF som är svårt utan egentligen ditt förhållande till matlagning/kosten i allmänhet...så min slutsats är att rubriken måhända borde representera det istället?

 

Några specifika kommentarer kring det du skriver:

 

- Jag har aldrig gjort egen bea...så varför ska du om du inte finner anledning?

 

- Du behöver inte göra sallad varje kväll efter jobbet.

 

- Det går att äta annat än yoghurt och ägg, ex. skinka, ost, makrill etc.

 

- Varför har du mat du inte ska äta i frysen om du nu vill följa en LCHF-kosthållning och samtidigt har svårt med följsamheten? Släng eller ge bort! Basal grundregel oavsett kosthållning.

 

- EN potatis eller EN skiva (mörkt?) bröd lär du när du är på banan inte ha några som helst problem att unna dig.

 

Lycka till oavsett vad du tar dig för!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ok Tompen, mitt inlägg kanske inte var så användbart, så här får du lite av mina praktiska tips:

 

Jag brukar ha de viktigaste (enligt min smak) ingredienserna hemma, så har jag bra möjligheter att improvisera; Olivolja, rapsolja, smör, creme fraise, fet yoghurt, ost, grädde, kokosolja, ägg, vitkål, rökt fisk, tonfisk, makrill i tomatsås, bönor på burk, fryst hjortfärs och annat fryst natubetat kött, fryst fiskfilé, oliver, avokado, vitkål, blomkål och andra "grönsaker" som håller bra, frukt, nötter, frön, kokoslingor. I frysen brukar jag ha broccoli, brytbönor, ärtor, brysselkål, spenat, och bär från trädgården. Förutom kryddor, så har vi alltid lite lök och vitlök hemma som smaksättare. Och jag har fiberhusk, hasselnötsmjöl och sötströ ifall jag får för mig att baka något. Och mörk choklad!

 

Grönsaker och frukt är mestadels säsongens eftersom det är nyttigt, billigt och miljövänligt.

 

Västchark har korv med högt köttinnehåll och ganska få tillsatser. Och vi köper bosnisk rökt oxkorv med högt köttinnehåll. Åke P har fryst vilt på ICA Maxi. Naturbetat vakumpackat kött finns nog i alla butiker.

 

Vi har alltid mjölk i kylen till barnen, ekologisk ohomogeniserad lågpastöriserad med typ 4% fett (Skånemejerier). Och vi har också havreknäcke till barnen (de älskar knäcke) och kanske en gång i veckan nällar jag ett knäcke.

 

Godis till barnen består mestadels av popcorn (bara fredagar), torkad frukt, nötter, och i viss mån "naturgodis" (bara lördagar). Eftersom de får tillräckligt med fett i maten så har de inte så stort sötsug och inte så stora dippar - jätteskönt både för dem och oss vuxna.

 

Ibland gör vi sås på sky, bara att reda till snabbt med lite grädde. Ofta gör jag snabbkryddsmör - en rejäl klick smör som jag toppar med salt, peppar och t ex oregano. Lika snabbt är det att göra örtdipp, lite creme fraise och/eller fet youghurt som man toppar med kryddor.

 

Hoppas detta gav lite inspiration. Kul att även du har positiv erfarenhet av LCHF, lycka till med fortsättningen!

 

Ps. Ifall det någon gång blir glass så ser jag till att göra det piffigt men i liten mängd, t ex en rejäl kula toppad med krossad nöt och riven choklad plus några bär. Och skulle det bli kaka någon gång så är det med gott om vispgrädde, så att mängden kaka inte blir så stor.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Idag gjorde jag en ännu en ariant med mitt infrysta kokkött. Jag gjorde pytt i panna. Fräs hackad lök och squash i smör. Tillsätt det tinade köttet hackat i lagom stora bitar och fräs upp det också. Servera med stekt ägg och inlagda rödbetor. Snabbt, enkelt och likt nog.

Kom ihåg att på den tiden jag gjorde pizza (gillar inte LCHF-pizza) använde jag kokkött som fyllning också

Link to comment
Share on other sites

När jag inte har tid så tar jag ett kokt ägg eller två, en klick majjo och en burk makrill i tomatsås. Mycket enklare än så blir det inte.

 

Jag kan hitta på en hel massa bra snabbmat.

 

Stekt fläskkarré' med kryddsmör.

 

Några skivor prosciutto och en bit gorgonzola+ ett glas Italiensk rödvin. Snabbt och nyttigt!

 

Men du har rätt, lite får man avstå (gott nybakt bröd och potatis, jag håller med) och man "måste" laga allt från grunden för att inte bli upplurad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag varit lite seg med att svara i min egen tråd. Men tack för inspirerande inlägg!  :) Det finns nog mycket jag kan ta till mig av. Jag tycker ändå inte man kommer ifrån att det krävs lite mer planering än tidigare, men det är väl inte värre än att jag får försöka lära mig. Att t.ex. köpa en bit färsk lax eller köttfärs för att det är "bra att ha" tycker jag inte funkar nåt vidare. Det är ju typisk mat som inte håller speciellt länge i kylen, men visst, mycket handlar det nog om att komma in i ett annat tänk kring maten.

 

Sen är jag inte helt ensam heller. Har barn på halvtid, som jag får försöka göra någorlunda nöjda också. Tycker visserligen inte man ska "fjäska" för barn allt för mycket när det gäller mat - de kan säkert vänja sig vid nya vanor också. Men det går inte att komma ifrån att vid middagsbordet så efterfrågas pasta, ris och bröd i väldigt hög grad. Min sjuåring vägrar i stort sett att äta kött, om det inte är i form av korv eller köttfärs. Men i det stora hela tycker jag barnen är en positiv faktor när det gäller kosthållningen. De dagarna tvingas jag tänka till lite extra för att faktiskt ordna ordentlig mat åt oss alla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Japp.. planering är nog det mest grundläggande när det gäller en hälsosam kosthållning oavsett dietpreferenser!

 

Och utan planering så blir det nog mest då som vi faller till föga och handlar matindustrins lätta lösningar, dvs matkulisser!

 

Sen så.. ofta misslyckas vi för att vi dels anammat olika ideal. dvs att vi skall servera långkok/surdegsbröd/hemmalagat/supernyttigt!

 

Sänk ambitionen till hyfsade råvaror som lagas till hemma.. dvs stekt färskt fläsk är gott, mättande.. oså tar man lite olika grönsaker till det!

 

Fläskotletter/karre är omöjligt att misslyckas med, köttfärs kan man alltid ha hemma/i frysen, blir det panik så gör man en köttfärssås!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...