Jump to content

Statiner åt alla?

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Mats Lindgren skriver om att det finns de som vill ge statiner till många fler.

Så vänligt av dem att försäkra att läkemedelsföretagen verkligen inte har några ekonomiska intressen i detta eftersom "de flesta statinpreparat är relativt billiga kopior".

Det gör ju det hela myyycket mer trovärdigt.

• Like 2

Fråga till och svar från professor Jan Borén:

Skickat: den 6 november 2014 16:11
Till: jan.boren@gu.se
Ämne: Statiner hjälper många med hjärtkärlsjukdom

Hej,

Angående debattartikeln i GP:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2538305-statiner-hjalper-manga-med-hjartkarlsjukdom

Mats Lindgren har kommenterat artikeln på sin blogg:

http://fethalsa.wordpress.com/2014/11/05/modiga-lakare-forsvarar-statiner/

Är biverkningarna så allvarliga som han påstår?

Vänliga hälsningar,

Bengt Nilsson

Skickat: den 6 november 2014 16:47
Till: Bengt Nilsson (Office IT Partner)
Ämne: SV: Statiner hjälper många med hjärtkärlsjukdom

Hej Bengt,

Tack för mail. Läste Mats Lindgrens blogg. Förstår att han främst är intresserad av LCHF kost. Detta är ett intressant ämne, och LCHF diet passar definitivt vissa. Jag är själv inte någon expert på kost, men delar hans uppfattning att man skall skära ner på socker konsumtion. När det kommer till statiner har vi dock olika uppfattningar. Vetenskapliga studier har klart visat nyttan av statiner. Exempelvis har dödlighet i hjärtkärlsjukdom halverats under en 20-års period, och statinbehandling förklarar en stor del av denna minskning. Som med alla läkemedel finns det biverkningar, men för statiner är dessa begränsade och mycket sällan allvarliga. Självfallet skall statinbehandling kombineras med livsstils främjande åtgärder; man skall tänka på vikten, röra sig, undvika tobak och stress, och äta en bra kost.  Jag har själv låga blodfetter, men skulle inte tveka att äta statiner om jag hade risk för hjärtkärl sjukdom. Tror man sig ha biverkningar av statiner kan man i samråd med sin läkare sluta ta statiner under en period, för att sedan starta igen. Om man känner att eventuella problem upphör när man sätter ut tabletterna, men sedan återkommer när man börjar ta dem igen, kan detta tyda på ett verkligt orsakssamband. Man kan då byta behandlingen. Jag tycker det vore mycket olyckligt om man av rädsla för biverkningar slutar med sin statin behandling.

Bästa hälsningar,

Jan

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Professor Jan Borén, MD, Ph.D
Head of Department of Molecular and Clinical Medicine
Director of Sahlgrenska Center for Cardiovascular and Metabolic Research

Wallenberg Laboratory for Cardiovascular and Metabolic Research

Institute of Medicine, The Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg

• Like 2

Hej Bengt!

Bra att du luftar detta ämne. Läkare Jan Boréns svar att han inte är någon kostexpert är nog ganska allmängiltigt för läkare inom vår vanliga sjukvård. Det sorgliga med det svaret är att de borde vara kostexperter för att utöva läkaryrket, enligt min mening. Att läkarna inte förstår hur mycket kosten påverkar hälsan och alla de inflammatoriska tillstånd i kroppen som är vanliga idag är kanske inte så konstigt. Det ingår inte i läkarutbildningen, åtminstone inte den ketogena kosten eller LCHF. 

Läkare Jan Borén kan dänga hur många tvivelaktiga studier om statiner som helst i skallen på mig. Verkligheten ser annorlunda ut. Jag har haft 660000 besökare på min blogg fethalsa.wordpress.com under en 4-årsperiod. Ett antal tusen av dessa människor har gjort sensationella hälsoförbättringar genom att ta bort statinerna och andra symptombehandlande mediciner och ersätta dessa med LCHF-kost.

Det duger inte att ensidigt rekommendera kolesterolsänkande mediciner till människor med metabola sjukdomar som diabetes och hjärt -kärlsjukdomar. Enligt min erfarenhet hindrar och motarbetar statiner  det egna immunförsvaret. Kolesterol har tvärtemot sjukvårdens rigida uppfattning en läkande funktion i kroppen enligt min erfarenhet. Den paradoxen kanske kan vara anledningen till att vår skattefinansierade sjukvård inte kan bota metabola sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt -kärlsjukdomar. 

Det som behövs är förstås nya koststudier som verkligen mäter och jämför olika kostmodeller utan inblandning och krav på nya piller och mediciner från läkemedelsindustrin. Trovärdigheten hos sjukvården skulle öka hundrafalt då. Idag betraktar jag sjukvården som en försäljningsorganisation för läkemedelsindustrin med tillhörande trovärdighet.

Jag själv har blivit frisk från diabetes typ 2 och kärlkramp liksom från prostatainflammation, ledvärk, kronisk bronkit m.fl. inflammatoriska tillstånd i min kropp. Numera kan man inte säga att jag är ett undantag som läkarna gjorde för några år sedan. Det finns tusentals andra som gjort liknande hälsoresor i Sverige och det enda de gjort är en radikal kostförändring. 

Någonstans har vi tappat bort begreppet beprövad erfarenhet i vetenskapen. När försvann den? Tidigare var detta ett krav men numera räcker det med tvivelaktiga enkätundersökningar för att bevisa vetenskapliga fakta. Det är kanske dags att damma av begreppet beprövad erfarenhet igen?

Mats Lindgren

fethalsa.wordpress.com

• Like 5