Jump to content

Fruktsmoothies & skolmat?

Mcbond

Recommended Posts

Hej!

Jag har sen några månader tillbaka börjat träna, både styrketräning och konditionsträning, 4 dagar i veckan. Jag har märkt väldigt bra resultat, lite större muskler, mycket mindre kroppsfett och tappat många kilon.

Men under de här månaderna så har jag ätit väldigt mycket grovt bröd, frukt, grönsaker, pasta osv som ledde till att jag fick magproblem. 

Så nu för två veckor sedan bestämde jag mig för att testa LCHF eftersom många säger att man slipper magbesvär då, och jag måste säga att det känns jättebra! Jag älskar maten, har mycket mindre magbesvär och har även tappat ett par kilon. Jag har dock känt mig lite småtrött, men vad jag förstår så beror det på att kroppen inte har hunnit anpassa sig bara.

Problemet är att jag studerar och älskar frukt/grönsaker. Innan jag började med LCHF så drack jag proteinsmoothies varje dag, eftersom jag tränar och därför behöver mycket protein. Jag brukade blanda mjölk, banan och choklad-proteinpulver för att få en riktigt smarrig smoothie. Jag brukade även äta stora sallader till maten, t.ex vit kol + ananas blandning eller majs, isbergssallad, broccoli, morot och gurka blandning.

Jag har nu avstått från dessa smoothies/sallader i två veckor, men jag inser redan nu, att trots faktumet att jag mår mycket bättre så tror jag inte att jag kan hålla mig borta från dessa frestelser. Jag älskar frukt & grönt!

Samtidigt så studerar jag, vilket innebär att jag äter skolmat på vardagar. Där vet jag inte alltid vad maten innehåller, ibland finns det ingen proteinkälla och det är svårt att klara sig på bara grönsakerna. 

Så det jag undrar är, kan jag äta mina smarriga smoothies och grönsaker till maten även med LCHF? 

Och hur skulle det funka om jag åt vanlig kost i skolan, och liberal LCHF hemma? Alltså frukost, middag och mellanmål i LCHF, och lunch i vanlig kost? Om det inte funkar, är det då bättre att jag går tillbaka till min gamla kost?