Jump to content

Fruktsmoothies & skolmat?


Mcbond
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har sen några månader tillbaka börjat träna, både styrketräning och konditionsträning, 4 dagar i veckan. Jag har märkt väldigt bra resultat, lite större muskler, mycket mindre kroppsfett och tappat många kilon.

Men under de här månaderna så har jag ätit väldigt mycket grovt bröd, frukt, grönsaker, pasta osv som ledde till att jag fick magproblem. 

 

Så nu för två veckor sedan bestämde jag mig för att testa LCHF eftersom många säger att man slipper magbesvär då, och jag måste säga att det känns jättebra! Jag älskar maten, har mycket mindre magbesvär och har även tappat ett par kilon. Jag har dock känt mig lite småtrött, men vad jag förstår så beror det på att kroppen inte har hunnit anpassa sig bara.

 

Problemet är att jag studerar och älskar frukt/grönsaker. Innan jag började med LCHF så drack jag proteinsmoothies varje dag, eftersom jag tränar och därför behöver mycket protein. Jag brukade blanda mjölk, banan och choklad-proteinpulver för att få en riktigt smarrig smoothie. Jag brukade även äta stora sallader till maten, t.ex vit kol + ananas blandning eller majs, isbergssallad, broccoli, morot och gurka blandning.

 

Jag har nu avstått från dessa smoothies/sallader i två veckor, men jag inser redan nu, att trots faktumet att jag mår mycket bättre så tror jag inte att jag kan hålla mig borta från dessa frestelser. Jag älskar frukt & grönt!

 

Samtidigt så studerar jag, vilket innebär att jag äter skolmat på vardagar. Där vet jag inte alltid vad maten innehåller, ibland finns det ingen proteinkälla och det är svårt att klara sig på bara grönsakerna. 

 

Så det jag undrar är, kan jag äta mina smarriga smoothies och grönsaker till maten även med LCHF? 

Och hur skulle det funka om jag åt vanlig kost i skolan, och liberal LCHF hemma? Alltså frukost, middag och mellanmål i LCHF, och lunch i vanlig kost? Om det inte funkar, är det då bättre att jag går tillbaka till min gamla kost?

 

Tack på förhand! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har sen några månader tillbaka börjat träna, både styrketräning och konditionsträning, 4 dagar i veckan. Jag har märkt väldigt bra resultat, lite större muskler, mycket mindre kroppsfett och tappat många kilon.

Men under de här månaderna så har jag ätit väldigt mycket grovt bröd, frukt, grönsaker, pasta osv som ledde till att jag fick magproblem. 

 

Så nu för två veckor sedan bestämde jag mig för att testa LCHF eftersom många säger att man slipper magbesvär då, och jag måste säga att det känns jättebra! Jag älskar maten, har mycket mindre magbesvär och har även tappat ett par kilon. Jag har dock känt mig lite småtrött, men vad jag förstår så beror det på att kroppen inte har hunnit anpassa sig bara.

 

Problemet är att jag studerar och älskar frukt/grönsaker. Innan jag började med LCHF så drack jag proteinsmoothies varje dag, eftersom jag tränar och därför behöver mycket protein. Jag brukade blanda mjölk, banan och choklad-proteinpulver för att få en riktigt smarrig smoothie. Jag brukade även äta stora sallader till maten, t.ex vit kol + ananas blandning eller majs, isbergssallad, broccoli, morot och gurka blandning.

 

Jag har nu avstått från dessa smoothies/sallader i två veckor, men jag inser redan nu, att trots faktumet att jag mår mycket bättre så tror jag inte att jag kan hålla mig borta från dessa frestelser. Jag älskar frukt & grönt!

 

Samtidigt så studerar jag, vilket innebär att jag äter skolmat på vardagar. Där vet jag inte alltid vad maten innehåller, ibland finns det ingen proteinkälla och det är svårt att klara sig på bara grönsakerna. 

 

Så det jag undrar är, kan jag äta mina smarriga smoothies och grönsaker till maten även med LCHF? 

Och hur skulle det funka om jag åt vanlig kost i skolan, och liberal LCHF hemma? Alltså frukost, middag och mellanmål i LCHF, och lunch i vanlig kost? Om det inte funkar, är det då bättre att jag går tillbaka till min gamla kost?

 

Tack på förhand! :)

Hej!

 

Vilken mängd kolhydrater du vill äta, är för det första helt upp till dig. En mängd som är helt otänkbar för en, kan vara precis rätt för en annan. Vad gäller smoothies, finns det många kolhydratfattiga recept. Bär är generellt bättre än frukt, för att ta en generell tumregel.

 

Personligen äter jag inte strikt. Jag äter precis så mycket rotsaker jag vill. Majs är jag däremot försiktig med, vilket inte innebär nolltolerans. En bit grillad majskolv eller någon minimajs i wokgrönsaksblandningar kan få slinka ner ibland. Jag begränsar mängden frukt, men använder gärna lite frukt som sötning.

 

Skolmat äter även jag på vardagar, tillsammans med en klass sexåringar. Jag baserar min mat på mycket grönsaker, kompletterar med det protein som verkar vettigt, samt ofta en klick Bregott. Visst får jag då acceptera exempelvis att köttfärsbiffarna troligen innehåller mjöl, men jag kan ändå undvika de värsta avarterna.

 

För att svara på dina frågor, så kan du äta hur mycket grönsaker du vill, utan dåligt samvete. Smarriga smoothies kan du också äta, men jag skulle rekommendera dig att pröva lite andra recept på dessa. Mer frukt än bär, öka fetthalten etc. Att äta skolmat rakt av och liberal LCHF hemma, är troligen bättre än att backa helt. Om det funkar för dig eller inte, vet jag inte. Att äta mycket kolhydrater en gång om dagen, kanske triggar ett sug för dig? Sen kanske inte magen fortsätter att vara lika glad då heller? Men jag åt mycket LCHF-kost hemma, innan jag började äta LCHF, eftersom min sambo ätit LCHF länge. Funkade helt ok det också, men jag gick ju inte ner i vikt...

 

Lycka till!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du räknar upp grönsaker som en orsak till magproblem. Jag skulle gissa att det snarare är fibrer och gluten (bröd, pasta) som ställer till det, möjligen även fruktos (många lider av fruktosmalabsorbtion).

 

Sedan är det inte självklart att proteinbehovet är stort bara för att du tränar, det finns de som anser att proteinpulver är onödigt för de flesta som tränar. 

 

Ibland har jag med mig "nödmat" i form av en bit ost, en avokado, lite nötter eller ett kokt ägg. I synnerhet brukar jag ha det med mig ut i "vildmarken" som en del av överlevnadskitet. Kanske något du kan ha med när du ska äta i skolan? Märkligt att de ibland inte har någon proteinkälla i skolmaten. Dock äter jag oftast en rejäl frukost, så att jag klarar mig även om lunchen blir fattig. Som måttstock på en bra måltid, oavsett frukost, lunch eller middag, brukar jag ha att jag ska stå mig bra (ork, fokus, välbefinnande) utan problem i 6 timmar och utan "paltkoma" efter måltiden.

 

Fantastiskt bra att du klarat övergången till lugnare mage på LCHF inom bara två veckor, det tog någon vecka längre för mig. Fortsatt lycka till!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har sen några månader tillbaka börjat träna, både styrketräning och konditionsträning, 4 dagar i veckan. Jag har märkt väldigt bra resultat, lite större muskler, mycket mindre kroppsfett och tappat många kilon.

Men under de här månaderna så har jag ätit väldigt mycket grovt bröd, frukt, grönsaker, pasta osv som ledde till att jag fick magproblem. 

 

Så nu för två veckor sedan bestämde jag mig för att testa LCHF eftersom många säger att man slipper magbesvär då, och jag måste säga att det känns jättebra! Jag älskar maten, har mycket mindre magbesvär och har även tappat ett par kilon. Jag har dock känt mig lite småtrött, men vad jag förstår så beror det på att kroppen inte har hunnit anpassa sig bara.

 

Problemet är att jag studerar och älskar frukt/grönsaker. Innan jag började med LCHF så drack jag proteinsmoothies varje dag, eftersom jag tränar och därför behöver mycket protein. Jag brukade blanda mjölk, banan och choklad-proteinpulver för att få en riktigt smarrig smoothie. Jag brukade även äta stora sallader till maten, t.ex vit kol + ananas blandning eller majs, isbergssallad, broccoli, morot och gurka blandning.

 

Jag har nu avstått från dessa smoothies/sallader i två veckor, men jag inser redan nu, att trots faktumet att jag mår mycket bättre så tror jag inte att jag kan hålla mig borta från dessa frestelser. Jag älskar frukt & grönt!

 

Samtidigt så studerar jag, vilket innebär att jag äter skolmat på vardagar. Där vet jag inte alltid vad maten innehåller, ibland finns det ingen proteinkälla och det är svårt att klara sig på bara grönsakerna. 

 

Så det jag undrar är, kan jag äta mina smarriga smoothies och grönsaker till maten även med LCHF? 

Och hur skulle det funka om jag åt vanlig kost i skolan, och liberal LCHF hemma? Alltså frukost, middag och mellanmål i LCHF, och lunch i vanlig kost? Om det inte funkar, är det då bättre att jag går tillbaka till min gamla kost?

 

Tack på förhand! :)

 

Du kan äta i princip obegränsat med grönsaker på en (liberal) LCHF. Särskilt olika typer att blad är extremt kolhydratfattiga men även vanliga grönsaker som tomat, gurka, paprika osv är utmärkt LCHF-mat. Det är väldigt svårt att komma upp i mer än 50-100 g kolhydrater om dagen om man avstår från tillsatt socker, juice, mjölmat samt kolhydratrika rotfrukter som potatis. Lägg in din mat i matkalkyl, chronometer, eller något annat gratisprogram så får du se. Jag brukar till och med förfäkta här på forumet att volymmässigt bör maten helt domineras av färska grönsaker.

 

Som någon annan redan påpekat: bär som blåbär, jordgubbar och hallon kan du absolut äta i de mängder som en vanlig frukostsmoothie innehåller. Inga problem alls. Häll inte i något socker bara.

 

Om du dessutom tillagar potatis på rätt sätt (rostar i ugn och sedan kyler den minst ett dygn i kylskåpet, samt slutligen värmer den lite lagom när det är dags att äta) så blir en signifikant del av stärkelsen resistent och då kan man även äta potatis, om än i mindre mängder än vad som räknas som normalkost. Samma gäller pasta förresten. De enda som kanske ska akta sig lite för detta är diabetiker, det finns trots allt en del lättsmälta kolhydrater kvar.

 

Att tänka på: Det finns förvånansvärt mycket kolhydrater i mjölk.

 

Du påminde mig precis om att det är dags att ta ut morgondagens smoothiebär ur frysen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...