Jump to content

Misstag vi gjort!

Undeniably
 Share

Recommended Posts

Jag har nog gjort alla misstagen 1-3 ovan. Dessutom gjorde jag ett väldigt dåligt försök att äta LCHF redan 2008 men jag var grymt dåligt påläst och det blev någon variant av HCHF, med mkt dåligt resultat. Men jag trodde ändå på LCHF så ett antal år sedan hade jag fått mer kunskap och var dessutom än mer motiverad.

• Like 2

Oj. Alla misstag som finns!

Men de nybörjarmisstag som var enklast att åtgärda är nog dessa:

1. Skruva inte för mycket på detaljerna i början. Ät fett, ät mat, ät dig mätt.

2. Var förberedd! Ska du knalla runt på stan några timmar, till exempel - var ska du äta lunch i så fall? Har de nåt lämpligt på menyn där? Eller ska du åka hem och äta? Ska du ha med nödmat i handväskan? (svaret är JA! En ölkorv, några pumor, en liten flaska bubbelvatten..) Den här punkten fällde mig några gånger i början!

3. Svärmödrar kan vara hemskt besvärliga. Man måste tänka ut en plan för hur man ska hantera dem.

4. Dikeskörningar hör till för många av oss. Det är bara att borsta av sig. Förhoppningsvis har man lärt sig något, hur som helst är det ingen idé att spöa upp sig själv!

• Like 5

1. Ätit när jag inte är hungrig. Jag blir inte alls hungrig och lidande på LCHF på samma sätt som når jag provade viktväktarna. Där var det kamp som gällde och jag orkade bara någon vecka späka mig fast jag tillät mig äta 1500 kcal mot 1000 som det gamla kopierade pointshäftet sa. Upplevde dessutom inga hälsovinster på viktväktarna.

Viktnedgång på LCHF-kost fungerar bara om jag faktiskt följer hungerkänslorna. Jag kan inte äta på bestämda tider. Det blir lite knepigare om andra i hushållet har blodsockerdipp och börjar kräva lunch...

2. Min bov är syrade mjölkprodukter och grädde. Jag överdoserar lätt. Nu har jag mjölkstrejk och vikten börjar gå neråt.

3. Jag kan överäta mörk choklad. Jag går upp om jag så bara ätit två bitar om dagen.

4. Ett vanligt misstag är att inte ta bort margarin, omega 6, industriellt spannmålsgriskött och surskorpor (gluten) etc. LCHF är inte bara kolhydratrestriktion utan också ren spannmålsfri mat i paleoanda.

• Like 6