Popular Post Undeniably Posted November 7, 2014 Popular Post Share Posted November 7, 2014 Efter ett tag med lchf, har man lärt sig vissa ting. Jag tänkte vi kunde göra en lista med misstag vi har gjort, så nybörjare kan läsa och förhoppningsvis inte gå i samma fälla, eller som en "checklista" om man inte går ner i vikt. Kanske man äter något man tror är okej, men som innehåller massa carbs, eller andra misstag. Jag börjar med egna erfarenheter: 1. Snåla inte med maten. Jag har en tendens att äta alldeles för lite mat, och då står vågen still. Gamla bantarvanor är svåra att vända, men en mätt kropp är en trygg kropp, som kan släppa extrakilon. 2. Bara för att det är lov att äta, betyder inte att man ska frossa. I början åt jag massa mellanmål, stog med näsan i kylskåpet och hyvlade ost, åt ölkorv och hallon med grädde på kvällen, eller mörk choklad, för det är ju lov! Se det som fredagsmys, eller när du vill unna dig något extra, inte som vardagsmat. 3. Fettskräck. Been there, done that. Det tog många veckor innan fettskräcken släppte taget. Men utan fett går jag inte ner i vikt, jag vet inte varför, bara konstaterar att det är så. Och det är mycket fett. Inte bara lite fett i stekpannan att steka maten i, men rejäla mängder. Alla är vi olika, men det fungerar för mig. Så, vilka misstag har ni gjort? Fyll på listan :-) 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Jag har nog gjort alla misstagen 1-3 ovan. Dessutom gjorde jag ett väldigt dåligt försök att äta LCHF redan 2008 men jag var grymt dåligt påläst och det blev någon variant av HCHF, med mkt dåligt resultat. Men jag trodde ändå på LCHF så ett antal år sedan hade jag fått mer kunskap och var dessutom än mer motiverad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Oj. Alla misstag som finns! Men de nybörjarmisstag som var enklast att åtgärda är nog dessa: 1. Skruva inte för mycket på detaljerna i början. Ät fett, ät mat, ät dig mätt. 2. Var förberedd! Ska du knalla runt på stan några timmar, till exempel - var ska du äta lunch i så fall? Har de nåt lämpligt på menyn där? Eller ska du åka hem och äta? Ska du ha med nödmat i handväskan? (svaret är JA! En ölkorv, några pumor, en liten flaska bubbelvatten..) Den här punkten fällde mig några gånger i början! 3. Svärmödrar kan vara hemskt besvärliga. Man måste tänka ut en plan för hur man ska hantera dem. 4. Dikeskörningar hör till för många av oss. Det är bara att borsta av sig. Förhoppningsvis har man lärt sig något, hur som helst är det ingen idé att spöa upp sig själv! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 1. Ätit när jag inte är hungrig. Jag blir inte alls hungrig och lidande på LCHF på samma sätt som når jag provade viktväktarna. Där var det kamp som gällde och jag orkade bara någon vecka späka mig fast jag tillät mig äta 1500 kcal mot 1000 som det gamla kopierade pointshäftet sa. Upplevde dessutom inga hälsovinster på viktväktarna. Viktnedgång på LCHF-kost fungerar bara om jag faktiskt följer hungerkänslorna. Jag kan inte äta på bestämda tider. Det blir lite knepigare om andra i hushållet har blodsockerdipp och börjar kräva lunch... 2. Min bov är syrade mjölkprodukter och grädde. Jag överdoserar lätt. Nu har jag mjölkstrejk och vikten börjar gå neråt. 3. Jag kan överäta mörk choklad. Jag går upp om jag så bara ätit två bitar om dagen. 4. Ett vanligt misstag är att inte ta bort margarin, omega 6, industriellt spannmålsgriskött och surskorpor (gluten) etc. LCHF är inte bara kolhydratrestriktion utan också ren spannmålsfri mat i paleoanda. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts