Jump to content

Finns bra lista över protein-innehåll i 100 g av olika livsmedel?

Carl August Arge

Recommended Posts

Jag har - utan brukbart resultat - letat efter en bra lista över olika livsmedels innehåll av protein pr. 100 gram.  Har hittat några amerikanska/engelska, men där använder de jo det  där med oz och lbs :P

Jag har en fin lista med kh innehåll....men saknar en lika bra med protein. (postar den gärna om någon behöver den)

Den bör idéelt var ganska pedagogisk och beräknat på at kunna slås upp på typ kylskåpsdörren :D

Den bara måste finnas .....är det någon snäll LCHFare som kan hjälpa mig?

Finska statens livsmedelsdatabas Fineli är alltid bäst på sådant (välj svenska som språk). Här kan du klicka in precis vilken makronutrient, mikronutrient, vitamin eller mineral du vill ha listad från högst till minst. Du kan välja alla eller bara en enstaka livsmedelskategori och välja hur många träffar du vill ha. Nedan körde jag de 100 proteinrikaste livsmdelen:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g〈=sv

Tillägg: Såg att Marja-Lisa han före mig...

• Like 2

Annars är en grundregel att de flesta sorter av kött och fågel (och ibland fisk) brukar innehålla ca 20 g protein/100 g livsmedel.

Andra minnesregler:

1 ägg = 7 g

100 g keso/kvarg = 12 g

100 g hårdost = 25 g

Ungefärliga värden men ofta tillräckligt precisa för att man skall få ett bra hum.

• Like 2

• 2 months later...