Ryttan Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Hur onyttigt är det med glögg egenligen? :/ Nu är det så att jag har köpt en flaska av Morbergs glögg, jag kunde bara inte hålla mig när jag såg den i matbutiken Visst det är nog mycket socker, men ack så gott med en rykande varm glögg nu när kylan är här. Har ni någon favoritglögg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Hur onyttigt är det med glögg egenligen? :/ Nu är det så att jag har köpt en flaska av Morbergs glögg, jag kunde bara inte hålla mig när jag såg den i matbutiken Visst det är nog mycket socker, men ack så gott med en rykande varm glögg nu när kylan är här. Har ni någon favoritglögg? Brukar göra egen, utan socker. Tycker köpeglöggen är alldeles för söt numera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Glögg är nog lika sött som saft skulle jag tro, men du kan göra egen där du väljer själv hur söt du vill att den ska vara. Alkoholfri: Till den alkoholfria glöggen kan du exempelvis välja Brunnebys osockrade (visserligen sötad med juicekoncentrat) svartvinbärssaft (http://www.brunnebymusteri.se/content/osockrad-svart-vinb%C3%A4rssaft-50-cl) som brukar finns på Ica Maxi. Blanda cirka 1 liter ganska stark saft - koka upp med glöggkryddor (http://www.santamariaworld.com/produkter/kryddor/#!/gloggkryddor/) och något sötningsmedel om du vill ha. Låt dra med lock minst 10 minuter. Sila av och värm på nytt. Med alkohol: Välj något billigt smakrikt rödvin. Koka nästa upp med glöggkryddor och eventuell sötning. Låt dra med lock minst 10 minuter. Sila och värm upp igen. Om du vill ha starkare glögg är det bara att spetsa med något starkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Jag brukar göra Moniqes Lifezon glögg, Annars är vintoddy gott koka upp hek kanel hel infefära i vatten låt dra en stund häll på rödvin och lite sötning värm och drick 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Om man låter en tepåse med citron och apelsinzest, kanel och kryddnejlikor dra i vodka så går det krydda nåt billigt rödtjut med det. Billiga viner brukar innehålla så pass mycket socker så jag sötar inte extra. Går förmodligen inte bjuda blandkostare på. Har inte provat. På sommaren gör vi likadant fast utan kryddor och spär med lite vatten så har vi en fantastisk sangria 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Bäst är ju såklart att göra själv, då kan du reglera sockermängden efter smak. Näst bäst, enligt min mening, är att hålla sig till glühwein. Lite fräschare och ungefär halva sockermängden. Även det lätt att göra själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Köpte detta vinglögg förra året. Hel ok. Vet inte om de ska ha det i sortimentet i år igen. Finns bara på ett fåtal ställen (kanske förra säsongens sista pavor?) :-) Tycker vi kan kräva av Systembolaget att de har ett eller flera goda sockerfria glöggalternativ. De har ju för tusan hur många andra skumma glöggsorter som helst. http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Glögg&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=75&page=4&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=762388&varuNr=96008&filters=searchquery%2c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Köpte detta vinglögg förra året. Hel ok. Vet inte om de ska ha det i sortimentet i år igen. Finns bara på ett fåtal ställen (kanske förra säsongens sista pavor?) :-) Tycker vi kan kräva av Systembolaget att de har ett eller flera goda sockerfria glöggalternativ. De har ju för tusan hur många andra skumma glöggsorter som helst. http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Glögg&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=75&page=4&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=762388&varuNr=96008&filters=searchquery%2c Men jag tyckte inte att den här glöggen ens var i närheten av OK... Kommer inte att köpa den någon mer gång. Smaken är som baken, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Om man låter en tepåse med citron och apelsinzest, kanel och kryddnejlikor dra i vodka så går det krydda nåt billigt rödtjut med det. Billiga viner brukar innehålla så pass mycket socker så jag sötar inte extra. Går förmodligen inte bjuda blandkostare på. Har inte provat. På sommaren gör vi likadant fast utan kryddor och spär med lite vatten så har vi en fantastisk sangria Det låter gott! Jag förstår inte riktigt sangrian dock, menar du att du häller ren vodka i vin och så får du sangria? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Det låter gott! Jag förstår inte riktigt sangrian dock, menar du att du häller ren vodka i vin och så får du sangria? Vodka där citron och apelsinzest dragit och sen smaksätter jag vattenblandat rödtjut med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryttan Posted November 14, 2014 Author Share Posted November 14, 2014 Har nu beställt en flaska glögg på Systembolaget, tyvärr så hade de inte den i det vanliga sortimentet. Det fick bli Per Morbergs då den lättglöggen som jag köpte i matbutiken var helt ärligt den bästa glögg jag druckit. Helt rätt kryddad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Jag brukar köpa saturnus glögg utan tillsatt socker och tycker den smakar precis som vanlig glögg. Men nu är jag verkligen ingen finsmakare så kanske inte ska uttala mig . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryttan Posted November 28, 2014 Author Share Posted November 28, 2014 Lite roligt att Dagens Media har skrivit om Morbergs glögg, håller med dem helt http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3867926.ece#comments Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidS Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Haha vad kul! Jag har själv tänkt samma sak, etiketten är otroligt märklig. Han ser lite obehaglig ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Han ser alltid sur och obehaglig ut, jag brukar undvika honom på teve. Den gången han kom direkt från teaterrep och lagade mat klädd till kvinna var ett undantag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavidS Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Det var väl lite överdrivet kanske Han är ju en otroligt underhållande människa tycker jag! Och han är ju en fantastisk kock. Såg du hans julhälsning? Haha denna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryttan Posted November 2, 2015 Author Share Posted November 2, 2015 Någon som har hunnit köpa någon flaska än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Har helt övergått till att göra själv, gärna med smaker mer åt glühwein-hållet. Glöggkryddor, citrus, valfri mängd (och sort) sötning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Har helt övergått till att göra själv, gärna med smaker mer åt glühwein-hållet. Glöggkryddor, citrus, valfri mängd (och sort) sötning.Har du testat "min" glöggkrydda än? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Har du testat "min" glöggkrydda än? Inte än Lite tidigt på säsongen för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ryttan Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Ikväll så blir det glögg och pepparkagor! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Jag gör egen glögg och istället för pepparkakor ostbollar rullade i pepparkakskryddor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Jag gör också egen. Köpte vin på bolaget, en med och en utan alkohol. Kryddade dom lika och sen hällde jag tillbaka dom i respektive flaskor. Jättegott, finns INGET behov av Blossas glögg för mig längre. Tänk va lätt det är att vara sockerfri. Min kryddar jag med apelsinskal och apelsinbitar och kryddnejlokor och kanel och kardemumma. Kokar upp, sen drar den i 20 minuter och då tar jag upp apelsinbitarna och sen får det dra i 2 timmar till innan jag silar och häller på flaska. Jättegott. Till mörk choklad är det så gott så man blir galen God Jul 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Bästa snabbtipset (om man inte orkar göra egen): köp "Saturnus glögg utan tillsatt socker" i livsmedelsbutiken. Blanda med hälften rödvin och värm. Blir alldeles lagom mycket glöggsmak 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted December 14, 2015 Share Posted December 14, 2015 Jag gör egen glögg och istället för pepparkakor ostbollar rullade i pepparkakskryddor. Vilken typ av ost, berätta mer, lät spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 14, 2015 Share Posted December 14, 2015 Grönmögelost naturell färskost mosar ihop. Rullar bollar som jag rullar i pepparkakskryddor eller hackade valnötter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Årets glögg fixad och avsmakad, till den tar jag några hemgjorda praliner lite lyx såhär i juletider 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts