Jump to content

Glögg

Ryttan

Recommended Posts

Hur onyttigt är det med glögg egenligen? :/ Nu är det så att jag har köpt en flaska av Morbergs glögg, jag kunde bara inte hålla mig när jag såg den i matbutiken :) Visst det är nog mycket socker, men ack så gott med en rykande varm glögg nu när kylan är här.

Har ni någon favoritglögg?

Hur onyttigt är det med glögg egenligen? :/ Nu är det så att jag har köpt en flaska av Morbergs glögg, jag kunde bara inte hålla mig när jag såg den i matbutiken :) Visst det är nog mycket socker, men ack så gott med en rykande varm glögg nu när kylan är här. Har ni någon favoritglögg?

Brukar göra egen, utan socker. Tycker köpeglöggen är alldeles för söt numera. :)

• Like 1

Glögg är nog lika sött som saft skulle jag tro, men du kan göra egen där du väljer själv hur söt du vill att den ska vara.

Alkoholfri:

Till den alkoholfria glöggen kan du exempelvis välja Brunnebys osockrade (visserligen sötad med juicekoncentrat) svartvinbärssaft (http://www.brunnebymusteri.se/content/osockrad-svart-vinb%C3%A4rssaft-50-cl) som brukar finns på Ica Maxi. Blanda cirka 1 liter ganska stark saft - koka upp med glöggkryddor (http://www.santamariaworld.com/produkter/kryddor/#!/gloggkryddor/) och något sötningsmedel om du vill ha. Låt dra med lock minst 10 minuter. Sila av och värm på nytt.

Med alkohol:

Välj något billigt smakrikt rödvin. Koka nästa upp med glöggkryddor och eventuell sötning. Låt dra med lock minst 10 minuter. Sila och värm upp igen. Om du vill ha starkare glögg är det bara att spetsa med något starkare.

Om man låter en tepåse med citron och apelsinzest, kanel och kryddnejlikor dra i vodka så går det krydda nåt billigt rödtjut med det. Billiga viner brukar innehålla så pass mycket socker så jag sötar inte extra. Går förmodligen inte bjuda blandkostare på. Har inte provat. På sommaren gör vi likadant fast utan kryddor och spär med lite vatten så har vi en fantastisk sangria

• Like 1

Köpte detta vinglögg förra året. Hel ok. Vet inte om de ska ha det i sortimentet i år igen. Finns bara på ett fåtal ställen (kanske förra säsongens sista pavor?) :-)

Tycker vi kan kräva av Systembolaget att de har ett eller flera goda sockerfria glöggalternativ. De har ju för tusan hur många andra skumma glöggsorter som helst.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Glögg&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=75&page=4&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=762388&varuNr=96008&filters=searchquery%2c

Köpte detta vinglögg förra året. Hel ok. Vet inte om de ska ha det i sortimentet i år igen. Finns bara på ett fåtal ställen (kanske förra säsongens sista pavor?) :-)

Tycker vi kan kräva av Systembolaget att de har ett eller flera goda sockerfria glöggalternativ. De har ju för tusan hur många andra skumma glöggsorter som helst.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Glögg&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=75&page=4&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=762388&varuNr=96008&filters=searchquery%2c

Men jag tyckte inte att den här glöggen ens var i närheten av OK... Kommer inte att köpa den någon mer gång. Smaken är som baken, dock.

Om man låter en tepåse med citron och apelsinzest, kanel och kryddnejlikor dra i vodka så går det krydda nåt billigt rödtjut med det. Billiga viner brukar innehålla så pass mycket socker så jag sötar inte extra. Går förmodligen inte bjuda blandkostare på. Har inte provat. På sommaren gör vi likadant fast utan kryddor och spär med lite vatten så har vi en fantastisk sangria

Det låter gott! Jag förstår inte riktigt sangrian dock, menar du att du häller ren vodka i vin och så får du sangria? 

Har nu beställt en flaska glögg på Systembolaget, tyvärr så hade de inte den i det vanliga sortimentet. Det fick bli Per Morbergs då den lättglöggen som jag köpte i matbutiken var helt ärligt den bästa glögg jag druckit. Helt rätt kryddad!

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Jag gör också egen. Köpte vin på bolaget, en med och en utan alkohol. Kryddade dom lika och sen hällde jag tillbaka dom i respektive flaskor. Jättegott, finns INGET behov av Blossas glögg för mig längre.

Tänk va lätt det är att vara sockerfri.

Min kryddar jag med apelsinskal och apelsinbitar och kryddnejlokor och kanel och kardemumma. Kokar upp, sen drar den i 20 minuter och då tar jag upp apelsinbitarna och sen får det dra i 2 timmar till innan jag silar och häller på flaska.

Jättegott.

Till mörk choklad är det så gott så man blir galen :)

God Jul

• Like 3