Elianne Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Hur reder man en sås med LCHF-kost ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 "En bra sås reder sig själv"! Om man inte är verkligt strikt så är ju inte någon tesked vetemjöl så farligt, men jag vill inte använda det även om jag tål gluten. Löksås tex gör jag med lök, smör och så använder jag grädde isf mjölk. Lök innehåller lite stärkelse så det hjälper till. Det kan man utnyttja även i andra såser. Ägg funkar bra, och bejja, hollandaise och liknande är ju klockrena. Vilken sås tänker du på i första hand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Man kan låta den vara rinnig... Använda Creme fraiche.. Va lite liberal...ta lite potatismjöl eller maizena... Om man är skicklig kan man experimentera med fiberhusk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 http://www.fettdieten.se/lchf-tips/aeter-du-lchf-och-vill-reda-saser 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 använder man kraftigt reducerad hemmagjord buljong i sina såser så är de rätt mkt naturligt gelatin i den så den tjocknar något, kombinera de med att röra ner/montera i smör i slutet på såsen reder de hela lite med. Creamcheese använder en del med, rör ner i mejeristinna såser. Men när jag ska stuva något (blomkål, morot o liknande) så kokar jag bara ner grädde kraftigt så tjocknar den något av sig själv med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Om du har grädde kommer den reda sig om du sätter till en stor klick smör. Rätt snabbt sker det. Det är svårt att bara värma upp grädde och smör för att blanda det. Det vill reda sig. Edit: jag ogillar numera också smaken av mjölredning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 När det gäller LCHF i stort har mina smakpreferenser förändrats. Uppskattar inte sötma eller mjölsmak längre. Likadant är det med såskvalitet, numera tycker jag att det är riktigt vidrigt med tjocka, trögflytande såser. Så, sluta red och man vänjer sig och lär sig uppskatta en sås utan mjöltillskott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Jag äter mina grytor med sked numera 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 lite citronsaft i grädden hjälper, gott i champignonstuvning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 En gräddsås kan man reda genom reducering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 Förslaget med cashewnötsmör i #4 var suveränt! Jag tog en tesked till spenaten, och den blev lagom tjock och så god! Nu ska jag bara låta bli att äta upp hela burken med cashewnötsmör, och verkligen ha det till redning. De andra förslagen var inte bra för mig, eftersom jag inte tål mjölkprodukter, och provar utan ägg för att se om mina kliande utslag försvinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted November 8, 2014 Share Posted November 8, 2014 När jag kokar gräddbaserade såser, så reder jag genom att reducera och sedan låta en klick färskost smälta ner så tjocknar det extra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elianne Posted November 11, 2014 Author Share Posted November 11, 2014 Jag tänker på stuvad spenat o grönsaksstuvning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 11, 2014 Share Posted November 11, 2014 Jag tänker på stuvad spenat o grönsaksstuvning. Jag är faktiskt så pass obstinat att jag reder stuvningar med Maizenamjöl Inte oftare man äter det och den lilla mängd maizena det handlar om, så ser jag det som en droppe i havet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts