Jump to content

Hur reder man en sås?

Elianne

Recommended Posts

"En bra sås reder sig själv"!

Om man inte är verkligt strikt så är ju inte någon tesked vetemjöl så farligt, men jag vill inte använda det även om jag tål gluten. Löksås tex gör jag med lök, smör och så använder jag grädde isf mjölk. Lök innehåller lite stärkelse så det hjälper till. Det kan man utnyttja även i andra såser.

Ägg funkar bra, och bejja, hollandaise och liknande är ju klockrena.

Vilken sås tänker du på i första hand?

använder man kraftigt reducerad hemmagjord buljong i sina såser så är de rätt mkt naturligt gelatin i den så den tjocknar något, kombinera de med att röra ner/montera i smör i slutet på såsen reder de hela lite med. Creamcheese använder en del med, rör ner i mejeristinna såser. Men när jag ska stuva något (blomkål, morot o liknande) så kokar jag bara ner grädde kraftigt så tjocknar den något av sig själv med.  

När det gäller LCHF i stort har mina smakpreferenser förändrats. Uppskattar inte sötma eller mjölsmak längre. Likadant är det med såskvalitet, numera tycker jag att det är riktigt vidrigt med tjocka, trögflytande såser. Så, sluta red och man vänjer sig och lär sig uppskatta en sås utan mjöltillskott!

• Like 2

Förslaget med cashewnötsmör i #4 var suveränt! Jag tog en tesked till spenaten, och den blev lagom tjock och så god!

Nu ska jag bara låta bli att äta upp hela burken med cashewnötsmör, och verkligen ha det till redning.

De andra förslagen var inte bra för mig, eftersom jag inte tål mjölkprodukter, och provar utan ägg för att se om mina kliande utslag försvinner.