Jump to content

Snabbhet, explosivitet kolhydrater


stroker49
 Share

Recommended Posts

Många anser att man behöver äta en del kolisar för att vara snabb/explosiv. Har man nytta av det om man tex spelar ishockey eller går det bra när kroppen väl har ställt om sig?

 

Det snabbaste landdäggdjuret är geparden, de sopar ju banan med Bolt även om han får 40 meters försprång på 100m. Hur kolhydratladdar dessa katter?

Hur ser deras förbränning ut, skiljer sig detta jämfört med andra däggdjur tex människors (jag vet att de har bra lungor som pumpar med varje språng, bra andningsvägar och annat som hjälper till med syreförsörjningen)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är intressant med min egen personliga erfarenhet här, men jag känner mig kvickare på LCHF. Reaktionsförmågan är numera grym. Fångade en fallande vattenkanna häromveckan. Tänkte inte, kände ingen panik, bara fångade den klockrent, som om jag övat på det hundra gånger.

Link to comment
Share on other sites

Många anser att man behöver äta en del kolisar för att vara snabb/explosiv. Har man nytta av det om man tex spelar ishockey eller går det bra när kroppen väl har ställt om sig?

 

Med tanke på att t.o.m. långdistanslöpare verkar finna ett behov av "raketbränsle" vid spurtsammanhang eller de tillfällen under loppet då behovet blir högre av glykogen så är det väl inte alls otroligt att det kan finnas en viss poäng för hockeyspelare vid snabba ruscher etc.

 

Det snabbaste landdäggdjuret är geparden, de sopar ju banan med Bolt även om han får 40 meters försprång på 100m. Hur kolhydratladdar dessa katter?

Hur ser deras förbränning ut, skiljer sig detta jämfört med andra däggdjur tex människors (jag vet att de har bra lungor som pumpar med varje språng, bra andningsvägar och annat som hjälper till med syreförsörjningen)?

 

Här är vi inne på helt fel tänk!

 

Vad är den främsta anledningen till att geparder är världens snabbaste landbaserade djur? Det har väldigt lite att göra med glykogen vill jag lova... Åtminstone ur perspektivet att tillföra dietära kolhydrater.

 

För det första, vad är det som främst skiljer en gepard från Bolt? Eller vi sparar den frågan lite och funderar på ett djur som är mer likt människan. Hur kommer det sig att gorillor eller chimpanser är betydligt snabbare än människan? En ledtråd, snabbhet är starkt kopplat till muskelkapacitet och dito nyttjande.

 

Kort och gott, människan är tvåbent. Apor däremot använder både armar och ben för att ta sig fram vilket gör dem enormt mycket snabbare då de dels nyttjar mycket mer muskulatur och dels koordinerar denna mer effektivt. Sen är de för övrigt brutalt mycket starkare än en simpel människa (t.o.m. Bolt). En intressant artikel el. försök till studie jag läste för en herrans massa år sedan försökte uppskatta hur mycket en gorilla skulle kunna vara kapabel att bänkpressa om det skulle vara möjligt att dressera den till detta. Man vägde in sådant som muskelstyrka, momentarmar och allt som tänkas kan för att göra en hyfsat bra estimering. Till saken hör att de extremt dopade och dräktförsedda elitbänkpressare som finns i världen numera bänkar drygt 1000 lbs, dvs ca 450 kg. Går man tillbaka i tiden till tiden innan man gjorde styrkelyft till ett stort skämt, dvs då man inte använde dräkter som bidrar till att fuska upp belastningen eller dopade sig gul och blå så låg en stor milstolpe vid 500 lbs, dvs halva dagens rekord. Sådana som Doug Hepburn och Paul Anderson var dåtidens giganter inom området.

 

Så hur var det nu med gorillan som bänkpressare? Jo, minns jag inte fel så nämndes en siffra på minst 2000 kg som en rimlig maxprestation för en gorilla. Då får man tänka på att i just bänkpress så nyttjar man ju heller inte hela kroppen på samma sätt som när de tar sig fram på land.

 

Geparden är som sagt fyrbent, har en snudd på perfekt relation mellan kroppsfett och muskelmassa samt har förtvivlat bra koordination mellan musklerna etc etc. Ur detta helhetsperspektiv så spelar sådant som glykogen liten roll.

 

Man får inte heller glömma bort att geparden är ett rovdjur precis som polarhundar och på de senare finns ju intressanta studier som visar att de presterar på topp med en strikt proteindiet. Med ökat inslag av kolhydrater presterade man sämst och mellanprestationen utgick från en kost innehållandes protein + fett. Kort och gott, rovdjur fungerar annorlunda än människan vilket man måste väga in i komparativa sammanhang.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tiny Tom: Tack för bra svar. Ja, en chimpans lär vara femton gånger starkare än en vuxen man, undra varför vi är så svaga? Även om vi har stor hjärna så skulle lite styrka och snabbhet inte vara någon nackdel. 

 

Det är för roligt när vi anordnar olympiska spel! Något så bedrövligt, vi skulle få spö av nästan varenda djur i samtliga grenar. Simning, haha, ja vi drunknar ju inte i alla fall!

 

Jag vet att geparder är perfekta sprintmaskiner, men uthålliga är de inte! Även om deras muskelmassa är optimal och väl koordinerad etc etc så måste ju musklerna drivas av något?

Link to comment
Share on other sites

För egen del är jag mer explosiv nu än precis innan jag bytte till lågkolhydratkost. Tror den största anledningen till det är att jag är mer tränad nu, jag kan inte uttala mig om jag hade varit mer explosiv nu än om jag inte bytt kost. Jag är övertygad om att man kan vara explosiv på väldigt lite kolhydrater. Det baserar jag på att jag har lyckats köra intervall pass när jag inte ätit alls på 24 h, på de passen har jag känt mig explosiv.

 

Precis vid övergången till lågkolhydrat kost kan jag inte minnas att jag upplevde någon skillnad i explosivitet. Den enda skillnaden jag spontant kan komma på att jag upplever är att jag vid lågkolhydratkost kan vara explosiv oberoende om jag ätit i närtid eller inte, vid bland kost va jag tvungen att äta strax innan en fysisk prestation för att kunna prestera bra. Den här fördelen fanns inte i början när jag åt lågkolhydrat kost, utan det är något som tog 1-2 år innan jag kunde göra det.

Link to comment
Share on other sites

Tiny Tom: Tack för bra svar. Ja, en chimpans lär vara femton gånger starkare än en vuxen man, undra varför vi är så svaga? Även om vi har stor hjärna så skulle lite styrka och snabbhet inte vara någon nackdel. 

 

Det är för roligt när vi anordnar olympiska spel! Något så bedrövligt, vi skulle få spö av nästan varenda djur i samtliga grenar. Simning, haha, ja vi drunknar ju inte i alla fall!

 

Jag vet att geparder är perfekta sprintmaskiner, men uthålliga är de inte! Även om deras muskelmassa är optimal och väl koordinerad etc etc så måste ju musklerna drivas av något?

Att en schimpans är 15 ggr starkare än en vuxen man har jag väldigt svårt att köpa. Dubbelt eller tredubbelt visst, men tänk på vad det innebär att vara 15 ggr starkare!

 

Kattdjur och renodlade köttätare är väldigt effektiva på att omvandla protein till glukos. För även gepardens celler drivs av främst av glukos, med skillnaden att råmaterialet är lite annorlunda. Att jämföra en gepard med en människa känns rätt irrelevant!

 

Varför inte hämta inspiration från världseliten inom en av de mest explosiva sporterna? ;)

Link to comment
Share on other sites

Många anser att man behöver äta en del kolisar för att vara snabb/explosiv. Har man nytta av det om man tex spelar ishockey eller går det bra när kroppen väl har ställt om sig?

 

Det snabbaste landdäggdjuret är geparden, de sopar ju banan med Bolt även om han får 40 meters försprång på 100m. Hur kolhydratladdar dessa katter?

Hur ser deras förbränning ut, skiljer sig detta jämfört med andra däggdjur tex människors (jag vet att de har bra lungor som pumpar med varje språng, bra andningsvägar och annat som hjälper till med syreförsörjningen)?

Jag tycker att frågan är lite felställd. ;-)

Det är nog ingen tvekan om att ska du prestera på elitnivå i mycket explosiva sporter så är välfyllda glykogen förråd en fördel. Men det innebär ju å andra sidan inte att man presterar dåligt på en ketogen kost...och om man inte är världselit kanske man ska ställa sig frågan om några procents skillnad är viktigt i relation till hälsoeffekterna.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne.

 

Har svårt att komma upp i puls under jogging passen (5 månader på LCHF). Känns som att pulsen når ett lägre tak och sedan kommer istället mjölksyran. Dricker äggmjölk och sport resorb innan passen som ligger på ca 15 km 2 ggr i veckan.

 

Varför svarar inte kroppen som tidigare...eller är det för tidigt att förvänta sig full effekt av kosten?

 

Håkan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne.

 

Har svårt att komma upp i puls under jogging passen (5 månader på LCHF). Känns som att pulsen når ett lägre tak och sedan kommer istället mjölksyran. Dricker äggmjölk och sport resorb innan passen som ligger på ca 15 km 2 ggr i veckan.

 

Varför svarar inte kroppen som tidigare...eller är det för tidigt att förvänta sig full effekt av kosten?

 

Håkan

Beskriv gärna vad du äter en normal dag så blir det lättare att hjälpa dig.

 

För mig fungerar träningen väldigt bra på lågkolhydrat kost, både styrketräning och konditionsträningen. Jag äter relativt mycket protein, ca 1,4 - 1,9 gram / kilo kroppsvikt. Jag äter också mycket grönsaker, ca 500-1000 g / dag. Ligger ofta någonstans mellan 70-80 E % från fett. Vet att en del som äter LCHF presterar bättre när de äter extra kolhydrater, speciellt innan ett träningspass. Det är dock inget jag testar, eftersom jag tycker det funkar tillräckligt bra som jag äter. Det kan vara en idé att se över ditt kolhydrat intag, om det är lågt kan du testa att öka det något. Du kan också testa att äta extra kolhydrater innan träningen och se om det hjälper. 

Link to comment
Share on other sites

Frukost: Rysk Yoghurt 17% med grädde 40% toppat med en salig blandning av frön. Vatten och lite salt samt vitaminer (D-vitaminer, Magnesium, Fiskolja och multivitaminer).

Lunch: Varierad hemlagad LCHF mat baserad på mycket fett mestadels smör och med grönsaker. Vatten.

Kvällsmat: Ofta LCHF hembakat bröd med smör, ägg och ost. Vatten och kaffe.

 

Upplever det som att vi äter en bra LCHF kost. 

 

Jag har inte samma koll som Du på hur mycket protein eller grönsaker jag äter. Har som ambition att hålla nere kolhydraterna men det kanske är fel i samband med träning. Ska försöka öka kolhydratintaget innan passen som ett test.

 

Hur länge har Du levt på LCHF kost?

 

Tack för Ditt engagemang!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ätit LCHF i ca 4 år. I början, typ första året, så kunde jag vara seg i musklerna vid löpning om jag inte tajmat maten rätt. Det kunde ske om jag tränade på eftermiddagen men inte ätit sen lunch. Då hjälpte det om jag åt något strax innan jag tränade/sprang. Nu upplever jag aldrig någon sån seghet. Vet inte vad det beror på. Det kan vara för att jag äter mer grönsaker nu, kan vara att min kropp blivit mer van vid lågkolhydratkost eller att jag blivit mer vältränad sen dess.

Link to comment
Share on other sites

Muskeln använder alltid ATP för att aktivera muskelcellerna. ATP räcker ca 10 sekunder så för kortvarig explosivitet spelar det ingen roll om ATPt kom från fett eller kolhydrater, dock är man ju lite lättare med LCH så man får större acceleration.

När man förbrukar mycket ATP per sekund räcker inte fettprocessen till och då måste man ha tillgång till glykogen. 

Ett långt intervallpass t.ex kräver att man laddar med kolhydrater innan, men inte mer än man förbränner.

Om man inte kör strikt LCHF så räcker glykogenet till ganska hårda pass.

 

För styrketräning brukar jag känna att det funkar hyffsat med ca 5 reps med lite kolisar, men kör man uppåt 12 då orkar man inte riktigt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag får ge mej till tåls tills kroppen anpassat sig till LCHF kosten. 

 

Jag har lång erfarenhet (typiska medelmåtta) av jogging/löpning och känner min kropp väl men LCHF kosten har vänt upp och ned på allt vad löpning heter. Måste hela tiden hålla mej "under" mjölksyra nivån men å andra sidan blir jag uthålligare och känner tydligt efter ca någon timmes löpning när kolhydraterna tar slut att kroppen går in i något slags "lågenergi läge" där en autopilot tar över farten.

 

Tänker försöka med mer grönsaker som jag gillar och lite mer kolhydrater innan passen.

 

Tack för svaren och råden som jag kommer att följa!

Link to comment
Share on other sites

Från det ena direkt till det fjärde.. kolisar is da shit för löpning på anaerob nivå.. inte tu tal om annat!

 

Och då tarvar det litta förklaringar, dels varför din laktattröskel inte höjs och varför din syreupptagningsförmåga inte höjs?

 

Laktattröskeln är till stora delar  beroende utav syreupptagningsförmågan.

 

Förmågan att metabolisera laktat är ytterligare en grej!

 

Oså hoppar vi direkt till det femte, det styrs till stora delar av gener och vad du pysslar med resten av tiden då du inte tränar.

 

En del har helt enkelt inte gener för att bli framgångsrika löpare, sitter man på en kontorsstol hela dagen och stora delar av resten av tiden i TV soffan så gör inte någon timmes löpning i veckan så stor skillnad helt enkelt.. det där kan man kompensera med mer kolisar de dagar man löper, om man är lagd åt det hållet!

 

Oså kommer man in på varför man springer.. är det för hälsan så är det oftast bara bra.. oså kommer man in på varför man äter LCHF, är det för hälsan så är det oxå oftast bara bra!

 

Oså kommer man in på om man tränar på rätt sätt, för de mål man har.. om de handlar om hälsa eller för att uppnå vissa resultat, det kan skilja en hel del, träningsmässigt och kostmässigt beroende på gener och annat!

 

Har läst om folk som varit unga friska löpare som lagt om till någon form av LCHF där det tagit en månad eller tre innan de var tillbaka på samma tider fast oftast med en bättre uthållighet.. vanliga kommentarer är att de skulle kunnat springa ett pass till om de bara haft tid!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi är ju byggda för att kunna omvandla både kolisar och fett till energi (ja protein oxå men skippar det nu)

Så för att få ut max så borde det ju rent logiskt vara bäst att utnyttja båda energisystem, främst till de de är mest lämpade för.

Låg intensitet: mest fett

Hög intensitet: mest glukos

Glidande skala däremellan men ett större steg vid v02max?

Glukos kan ju även komma från fett via levern, men vid lite längre tid på hög intensitet hinns det ju inte riktigt med. Då borde man ha nytta av lite mer kolisar.

 

Vid mycket snabb accelereration så töms ju muskeln på ATP. Återladdas den snabbare om man ätit kolhydrater?

 

Att man får bättre uthållighet borde väl delvis bero på att man sparar lite mer på sitt begränsade glykogenlager och använder mer fett

Link to comment
Share on other sites

Vi är ju byggda för att kunna omvandla både kolisar och fett till energi (ja protein oxå men skippar det nu)

Så för att få ut max så borde det ju rent logiskt vara bäst att utnyttja båda energisystem, främst till de de är mest lämpade för.

Låg intensitet: mest fett

Hög intensitet: mest glukos

Glidande skala däremellan men ett större steg vid v02max?

Glukos kan ju även komma från fett via levern, men vid lite längre tid på hög intensitet hinns det ju inte riktigt med. Då borde man ha nytta av lite mer kolisar.

 

Vid mycket snabb accelereration så töms ju muskeln på ATP. Återladdas den snabbare om man ätit kolhydrater?

 

Att man får bättre uthållighet borde väl delvis bero på att man sparar lite mer på sitt begränsade glykogenlager och använder mer fett

Du tangerar vad det handlar om.. främst för extrema prestationer, främst elitidrott!

 

Oså hoppar vi helt oförhappandes tillbaka till kattdjuren, som inte normalt äter några kolisar, de förbrukar oxå glukos, de får främst sitt glukos och reglerar sitt blodsocker via glukoneogenes från aminosyror!

 

Oså tillbaka igen, vi är inga kattdjur, saknar deras gener för muskelfibrer för spurt i i en halv minut för att fälla ett byte!

 

Vi kan däremot via träning.. samt väl valda föräldrar bli framgångsrika 100 meterslöpare!

 

Summa summarum, olika muskelfibrer förbrukar olika mycket glukos, snabba förbrukar mer.. typ de som katter och hundrameterslöpare nyttjar främst!

 

Såå.. då är vi tillbaka på vad syftet med träningen är.. 100 meter eller Stockholm maraton.. olika träning.. aningen olika kost oxå!

 

Problemet för många kraftigt överviktiga är, att vi har en väldigt begränsad kapacitet för att lagra glukos som glykogen.. problemet för många långdistanslöpare är att vi har en väldigt dålig förmåga att lagra glukos som glykogen!

 

Så återigen är vi där, olika muskelfibrer, olika gener, olika träningsformer och kostupplägg!

 

Ingen är betjänt av tomma glykogendepåer, vissa är betjänta av att låta kroppen själv fylla på dessa via glukoneogenes, typ diabetiker och de som behöver gå ner i vikt.

 

Ingen är betjänt av att äta mer kolisar än vad denna gör av med och kan lagra, det finns de som gör av med mer, speciellt vid anaerob ansträngning!

Link to comment
Share on other sites

För sprint lopp som exemplet med geoparden är det i huvudsak creatin-fosfat som används. ATP räcker ca 1sek, creatin-fosfat 10sek för en människa under maximal prestation. Explosiva djur har mer creatin-fosfat i musklerna. Kreatin (ombildas till kreatinfosfat i kroppen) finns i huvudsak i kött (samt i kosttillskott men sist jag kollade använde geoparder inte sånt).

 

Kolhydrater kan förbrännas snabbare än fett. Men bara under en kortare tid då denna förbränning bildar mjölksyra. Fett kan inte bilda mjölsyra under förbränningen. Förr trodde man att kolhydrater alltid var snabbare än fett men detta verkar bara gälla för de som konstant äter kolhydrater. Byter man till fett förbränner kroppen fett snabbare och kan nå upp till samma hastighet som kolhydrater. Undantagen är då kroppen bildar mjölksyra. Då förbränns kolhydrater snabbare, men detta fungerar bara en begränsad tid.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad behöver en vanlig dödlig explosivitet till ? Inte jag personligen i alla fall. Däremot trivs jag bra med det extra jämna energitillskottet utan "paltkoma" som lägger grunden till långtidsmaximering av mental skärpa med tillhörande uthållighet. Det har jag haft en enorm nytta av i mitt sportutövande som medfört att jag radat upp framgångar som jag sällan kunde drömma om som blandkostare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...